သမၼတ၊တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ ၊ လႊတ္ေတာ္ဥကၠဌ ႏွစ္ဦး ၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႔ လႊတ္ေတာ္ ထဲ၀င္ေရာက္ေနတဲ႔ တိုင္းရင္းသားပါတီေတြထဲက တိုင္းရင္းသား ကိုယ္စားလွယ္အျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမာက္ျခင္း ခံထားရတဲ႔ တိုင္းရင္းသား ကုိယ္စားလွယ္ျဖစ္သူ ေဒါက္တာေအးေမာင္တို႔ ပါ၀င္တဲ႔ ၆ ပြင့္ဆိုင္ေဆြးေႏြးပြဲနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး တိုင္းရင္းသား ပါတီေတြရဲ႕ ထုတ္ျပန္ေၾကျငာခ်က္ေတြ ခုရက္ပိုင္းအ တြင္းမွာ ေတာက္ေလ်ွာက္ဆိုသလို ထြက္ေပၚလာေနပါတယ္။
တိုင္းရင္းသားပါတီေတြထဲမွာမွ ရွမ္းတိုင္းရင္းသားမ်ား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ SNLD က ဧျပီလ ၂၂ ရက္ေန႔မွာ ထုတ္ျပန္ခဲ့တာ ျဖစ္ျပီး တိုင္းရင္းသား မဟာမိတ္ပါတီျဖစ္တဲ႔ ညီေနာင္တိုင္းရင္းသားမ်ား ဖက္ဒေရးရွင္းပါတီ NBF ကလည္း မေရွးမေႏွာင္းဆိုသလဲ ဧျပီလ ၂၃ ရက္ေန႔မွာ ထုတ္ျပန္ခဲ့တာပါ။ အဲဒီ တိုင္းရင္းသား မဟာမိတ္ အဖြဲ႔မွာ ဆိုရင္ တိုင္းရင္းသားပါတီ ၂၂ ပါတီနဲ႔ပါ၀င္ဖြဲ႔စည္းထားတာ ျဖစ္ျပီး ေဒါက္တာေအးေမာင္ ရဲ႕ ရခိုင္အမ်ဳိးသားပါတီ လည္းပါ၀င္ပါတယ္။
SNLD ပါတီရဲ႕ ထုတ္ျပန္ခ်က္ကေတာ့ ၆ ပြင့္ဆိုင္ေဆြးေႏြးမႈအျပီး ေဒါက္တာေအးေမာင္နဲ႔ ဧရာ၀တီသတင္း ဌာနတို႔ရဲ႕ ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းမႈမွာ ေဒါက္ တာေအးေမာင္ရဲ႕ ေျဖၾကားမႈေတြနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ေထာက္ျပ ကာ ေၾကျငာ ခ်က္ထုတ္ထားတာပါ။ ဧရာ၀တီနဲ႔ ေဒါက္တာေအးေမာင္တို႔ရဲက ေမးျမန္း ေျဖဆိုမႈ မွာေတာ့ ေဒါက္တာေအးေမာင္က ေဆြးေႏြးမႈမွာ တင္ျပခဲ့မႈေတြ႔နဲ႔ ေဆြးေႏြးပြဲ ရလဒ္ေတြနဲ႔ ပတ္ သက္ျပီး တိုင္းရင္းသားပါတီေတြနဲ႔ ေတြ႔ဆံုကာ ရွင္းျပခဲ့ျပီး ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာဆိုခဲ့ျပီး သေဘာတူျပီးသား အခ်က္ေတြ ကိုပဲ ေဆြးေႏြးမႈမွာ တင္ျပခဲ့တာပါဆိုတဲ႔အခ်က္ကို SNLD ပါတီက သူတို႔ကို ရွင္းျပထားတာ မဟုတ္ဘူးလို႔ ထုတ္ျပန္ထားတာပါ.။ ဒါ့အျပင္ ေဒါက္တာေအးေမာင္ အေနနဲ႔ သူတို႔ကို ကိုယ္စားျပဳျပီး ေဆြးေႏြးပြဲ တက္ေရာက္ ခဲ့တာ မဟုတ္သလို တၾကိမ္တခါမွလည္း SNLD နဲ႔ ေတြ႔ဆံုထားတာ မရိွဘုူးလို႔ ေၾကျငာခ်က္ မွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
NBF ညီေနာင္တိုင္းရင္းသားပါတီမ်ား ဖက္ဒေရးရွင္းကေတာ့ ေနျပည္ေတာ္မွာ ဧျပီလ ၁၀ ရက္ေန႔က ျပဳလုပ္ ခဲ့တဲ႔ ၆ ပြင့္ဆိုင္ ေဆြးေႏြးပြဲမွာတက္ေရာက္ခဲ့တဲ႔ တိုင္းရင္းသား ကိုယ္စားလွယ္ဟာ NBF ကို ကိုယ္စားျပဳျခင္း မရိွဘူးလို႔ ထုတ္ျပန္ထားတာပါ.။ သူဟာ လႊတ္ေတာ္အတြင္းမွာ ရိွတဲ႔ တိုင္းရင္းသား ကိုယ္စားလွယ္ အခ်ဳိ႕ ကသာ ဆႏၵျပဳေရြးခ်ယ္ထားတာ ျဖစ္တယ္လို႔ ထုတ္ျပန္ထားပါတယ္။
NBF နဲ႔ နီးစပ္သူေတြကေတာ့ ေဒါက္တာေအးေမာင္အေနနဲ႔ NBF ကို ေဆြးေႏြးပြဲနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ လာေရာက္ ရွင္းျပတာ မရိွဘူးလို႔ ေျပာထားပါတယ္။အေျခေနေတြကို ျခံဳၾကည့္မယ္ဆိုရင္ေတာ့
၆ ပြင့္ဆိုင္မွာ လႊတ္ေတာ္အတြင္း ၀င္ေရာက္ေနတဲ႔ ရခိုင္တိုင္းရင္းသား ကိုယ္စားလွယ္ကို က်န္တဲ႔ တိုင္းရင္းသားပါတီေတြက သူတို႔ကို ကိုယ္စားမျပဳဘူး လက္မခံဘူးလို႔ ေျပာေနတာပါ ။ ဘာျဖစ္လို႔လဲ ဆိုေတာ့ ၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ အဓိက အႏိုင္ရပါတီေတြထဲပါတဲ႔ SNLD ပါတီ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲကာလနဲ႔ အဲဒီေနာက္ပိုင္းမွာ ထူေထာင္ခဲ့တဲ႔ တိုင္းရင္းသားပါတီေတာ္ေတ္ာမ်ားမ်ားနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားတဲ႔ NBF လို အဖြဲ႔ေတြက ေၾကျငာခ်က္ ထုတ္ျပန္ခဲ့တာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။
ဘာေၾကာင့္ ဒီလိုျဖစ္ရတာလည္းလို႔ သံုးသပ္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ေဒါက္တာ ေအးေမာင္အေနနဲ႔ က်န္တဲ႔ တိုင္း ရင္းသားပါတီေတြကို ေဆြးေႏြးမႈနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ၾကိဳတင္ ညိွႏိႈင္းတိုင္ပင္တာ ေတြမရိွခဲ့တဲ႔အျပင္ ရလာဒ္ေတြ ကို သြားေရာက္ရွင္းျပျခင္း မရိွတာ ၊ ေနာက္တခ်က္က ေဒါက္တာေအးေမာင္ပါတီ ဥကၠဌ အျဖစ္ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ေနတဲ႔ ရခိုင္အမ်ဳိးသားပါတီအေနနဲ႔ တိုင္းရင္းသား မဟာမိတ္အဖြဲ႔စည္း ႏွစ္ခုစလံုးမွာ ပါ၀င္မယ္ လို႔ ဆံုးျဖတ္ထားျပီး ေသာင္တင္ေရမက်ျဖစ္ေနတာ ၊ ေနာက္တခ်က္က ေရြးေကာက္ပြဲနီးလာတာနဲ႔ ႏိုင္ငံေရး အက်ဳိးစီးပြားအရ မတူညီမႈေတြ ရိွေနတာေတြေၾကာင့္လို႔ ဆိုရမွာပါ။
တကယ္ေတာ့ တိုင္းရင္းသား ကိုယ္စားလွယ္ဆိုတဲ႔ ကိစၥဟာ ေတာ္ေတာ္ကို နက္နဲတဲ႔ ကိစၥပဲျဖစ္ပါတယ္ ။ ျမန္မာလိုႏိုင္ငံမ်ဳိးမွာက ပိုဆိုးပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးၾသဇာအရ လက္ရိွအခ်ိန္မွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အေန နဲ႔ ဗမာတိုင္းရင္းသားေတြကို ကိုယ္စားျပဳေကာင္းျပဳႏိုင္ေပမဲ႔ က်န္တဲ႔တိုင္းရင္းသားေတြအားလံုးကိုကိုယ္စားျပဳ ဖို႔ဆိုတာ လြယ္တဲ႔ကိစၥေတာ ႔မဟုတ္ပါဘူး။ အလားတူပဲ ေဒါက္တာ ေအးေမာင္အေနနဲ႔ ရခိုင္တိုင္းရင္း သားေတြကို ကိုယ္စားျပဳႏိုင္ေပမဲ႔လည္း က်န္တဲ႔ တိုင္းရင္းသားေတြကိုကိုယ္စားျပဳတယ္လို႔ ေျပာဖို႔ ရာ ေတာ္ေတာ္ ခက္တဲ႔ အေျခေနပါ.။ တိုင္းရင္းသား အင္အားစုေတြကို ခြဲျခမ္းစိပ္ျဖာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔ေတြနဲ႔ တိုင္းရင္းသားပါတီမ်ား ဆိုျပီး ရိွေနတာပါ။
လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔ေတြဆိုရင္လည္း လႊတ္ေတာ္ထဲ၀င္ေရာက္တာ မရိွေပမဲ႔ သူ႔ေဒသနဲ႔ သူ႔ရဲ႕ တိုင္းရင္းသား ကိုယ္စားျပဳမႈ အေနထားအလိုက္ ( ဥပမာ ကရင္အမ်ဳိးသား အစည္းရံုး ၊ ေကအိုင္အို ကခ်င္လြတ္ေျမာက္ေရး အဖြဲ႔ ႕ကရင္နီအမ်ဳိးသား တိုးတက္ေရးပါတီ ) စသျဖင့္ သက္ဆိုင္ရာ မ်ဳိးႏြယ္စုေတြအလိုက္ ၾသဇာၾကီးမားတဲ႔ အဖြဲ႔စည္းေတြရိွပါတယ္။ အဲဒီအထဲက မွ အဖြဲ႔အမ်ားစုဟာ ဖြဲ႔စည္းတာ သက္တမ္းနွစ္ေပါင္း၆၀ ေလာက္ အထိကို ၾကာျမင့္ခဲ့တဲ႔ အဖြဲ႔စည္းေတြျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ဟာ ပင္လံုကတိက၀တ္ေတြခ်ဳိးဖ်က္ခံခဲ့ရတဲ႔အတြက္ လက္နက္ကိုင္ခဲ့တဲ႔ အဖြဲ႔ေတြပါ။ ပါတီေတြကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲကာလမွာ ထူေထာင္ခဲ့တဲ႔ တိုင္းရင္းသားပါတီနဲ႔ ၂၀၁၀ေရြးေကာက္ပြဲကာလမွာ ထူေထာင္ခဲ့တဲ႔ တိုင္းရင္းသားပါတီေတြဆိုျပီးရိွပါတယ္။
၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ အႏိုင္ရခဲ့တဲ႔ တိုင္းရင္းသားပါတီေတြဟာ ပင္လံုမူ၀ါဒေတြကို အေျခခံထားျပီး ၂၀၁၀ တို႔ ၂၀၁၂ တို႔မွာ ၀င္ေရြးႏိုင္တဲ႔ အေနထားမွာ ရိွမေနခဲ့ပဲ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ရိွေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။ အခု လႊတ္ေတာ္ထဲ ေရာက္ေနတဲ႔ တိုင္းရင္းသားပါတီအမ်ားစုက ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲကာလေလာက္ေရာက္မွ ဖုတ္ဖတ္ခါထူေထာင္ျပီး ၀င္လာၾကတဲ႔ အေနထားမွာရိွတဲ႔အတြက္ ပါတီတစ္ခုခ်င္းစီအလိုက္ သက္ဆိုင္ရာ တိုင္းရင္းသားေတြကို အလံုးစံုကိုယ္စားျပဳတယ္လို႔ ေျပာဖို႔ရာမွာ ခက္တယ္လို႔၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲ မွာ ေနရာအမ်ားစု အႏိုင္ရခဲ့တဲ႔ က်ားျဖဴေခၚ ရွမ္းတိုင္းရင္းသားမ်ား ဒီမိုကရက္တစ္ပါတီမွ ထိပ္တန္းတာ၀န္ ရိွသူ တဦးက ရန္ကုန္မီဒီယာ ဂရုပ္ကို ေျပာထားပါတယ္။
က်ားျဖဴပါတီအေနနဲ႔ကေတာ့ ရွမ္းပါတီအခ်င္းခ်င္း ေပါင္းဖို႔ အဆင္မေျပေသးသလို NBF မွာ ဦးေဆာင္သူ အေနနဲ႔ ရိွေနတာပါ။ ရွမ္းတုိင္းရင္းသားမ်ား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ SNLD ကေတာ့ ညီညြတ္ေသာတိုင္းရင္းသား လူမ်ဳိးမ်ား မဟာမိတ္အဖြဲ႔ UNA မဟာမိတ္အဖြဲ႔မွာ ဦးေဆာင္သူ အေနနဲ႔ ရိွေနပါတယ္။
ျပည္နယ္ေတြကို ျပန္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ တျပည္နယ္ကို နွစ္ပါတီအနည္းဆံုးေလာက္ရိွေနတဲ႔ အေနထားမွာ ရိွေနတာပါ။ ပါတီေတြ လက္နက္ကိုင္ေတြစသျဖင့္ ပံုစံအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ကြာျခားေနၾကသလို ႏိုင္ငံေရး မူ၀ါဒအရ လည္း ကြာျခားၾကျပီး ေနာက္ခံဖြဲ႔စည္းပံုျခင္း ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္လာပံုျခင္းလည္း တူၾကတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါကလည္း မ်ဳိးႏြယ္စုေတြ မ်ားျပားလြန္းတာေၾကာင့္ျဖစ္ပါတယ္။ တိုင္းရင္းသား မဟာမိတ္အဖြဲ႔ေတြကလည္း NBF ၊ UNA ၊ UNFC စသျဖင့္ ရိွေနျပီး အဲဒီထဲကမွ မူ၀ါဒခ်င္းတူညီမႈရိွတဲ႔ ညီညြတ္ေသာတိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိး မ်ား မဟာမိတ္အဖြဲ႔ UNA နဲ႔ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ တပ္ေပါင္းစုျဖစ္တဲ႔ UNFC တို႔သာ မဟာမိတ္ အျဖစ္ ရပ္တည္ေနၾကတာပါ။ ဒါေတာင္ အခု ၆ ပြင့္ေဆြးေႏြးပြဲေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ ကိုင္ေတြဘက္က ဘယ္လို အသံေတြၾကားရမယ္ဆိုတာ မသိေသးပါဘူး။ ဒါ့အျပင္ လက္ရိွႏိုင္ငံေရး ျဖစ္စဥ္ အရၾကည့္မယ္ဆိုရင္ လႊတ္ေတာ္အျပင္ကက တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ေတြအပါ၀င္ အင္အားစုေတြ အေနနဲ႔ ပင္လံုလို အားလံုးပါ၀င္တဲ႔ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲကသာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး ျပသနာေတြကို ေျဖ ရွင္းႏိုင္မယ္လို႔ ယူဆထားၾကတာျဖစ္ျပီး လႊတ္ေတာ္အတြင္းက ဖြဲ႔စည္းပံုျပင္ဆင္ေရးတို႔ ေလးပြင့္ဆိုင္ ၊ ၆ ပြင့္ဆိုင္ စသျဖင့္ ေတြ႔ဆံုေရးေတြက လက္ရိွသြားမရျဖစ္ေနတဲ႔ ႏိုင္ငံေရးအက်ပ္တည္းကို ေခတၱဆက္သြား လို႔ ရတဲ႔ အေနထားတရပ္ေလာက္သာ ျဖစ္လာႏိုင္မယ္လို႔ တြက္ဆထားတာပါ။
၆ ပြင့္ဆိုင္မွာ လႊတ္ေတာ္အတြင္း ၀င္ေရာက္ေနတဲ႔ ရခိုင္တိုင္းရင္းသား ကိုယ္စားလွယ္ကို က်န္တဲ႔ တိုင္းရင္းသားပါတီေတြက သူတို႔ကို ကိုယ္စားမျပဳဘူး လက္မခံဘူးလို႔ ေျပာေနတာပါ ။ ဘာျဖစ္လို႔လဲ ဆိုေတာ့ ၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ အဓိက အႏိုင္ရပါတီေတြထဲပါတဲ႔ SNLD ပါတီ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲကာလနဲ႔ အဲဒီေနာက္ပိုင္းမွာ ထူေထာင္ခဲ့တဲ႔ တိုင္းရင္းသားပါတီေတာ္ေတ္ာမ်ားမ်ားနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားတဲ႔ NBF လို အဖြဲ႔ေတြက ေၾကျငာခ်က္ ထုတ္ျပန္ခဲ့တာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။
ဘာေၾကာင့္ ဒီလိုျဖစ္ရတာလည္းလို႔ သံုးသပ္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ေဒါက္တာ ေအးေမာင္အေနနဲ႔ က်န္တဲ႔ တိုင္း ရင္းသားပါတီေတြကို ေဆြးေႏြးမႈနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ၾကိဳတင္ ညိွႏိႈင္းတိုင္ပင္တာ ေတြမရိွခဲ့တဲ႔အျပင္ ရလာဒ္ေတြ ကို သြားေရာက္ရွင္းျပျခင္း မရိွတာ ၊ ေနာက္တခ်က္က ေဒါက္တာေအးေမာင္ပါတီ ဥကၠဌ အျဖစ္ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ေနတဲ႔ ရခိုင္အမ်ဳိးသားပါတီအေနနဲ႔ တိုင္းရင္းသား မဟာမိတ္အဖြဲ႔စည္း ႏွစ္ခုစလံုးမွာ ပါ၀င္မယ္ လို႔ ဆံုးျဖတ္ထားျပီး ေသာင္တင္ေရမက်ျဖစ္ေနတာ ၊ ေနာက္တခ်က္က ေရြးေကာက္ပြဲနီးလာတာနဲ႔ ႏိုင္ငံေရး အက်ဳိးစီးပြားအရ မတူညီမႈေတြ ရိွေနတာေတြေၾကာင့္လို႔ ဆိုရမွာပါ။
တကယ္ေတာ့ တိုင္းရင္းသား ကိုယ္စားလွယ္ဆိုတဲ႔ ကိစၥဟာ ေတာ္ေတာ္ကို နက္နဲတဲ႔ ကိစၥပဲျဖစ္ပါတယ္ ။ ျမန္မာလိုႏိုင္ငံမ်ဳိးမွာက ပိုဆိုးပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးၾသဇာအရ လက္ရိွအခ်ိန္မွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အေန နဲ႔ ဗမာတိုင္းရင္းသားေတြကို ကိုယ္စားျပဳေကာင္းျပဳႏိုင္ေပမဲ႔ က်န္တဲ႔တိုင္းရင္းသားေတြအားလံုးကိုကိုယ္စားျပဳ ဖို႔ဆိုတာ လြယ္တဲ႔ကိစၥေတာ ႔မဟုတ္ပါဘူး။ အလားတူပဲ ေဒါက္တာ ေအးေမာင္အေနနဲ႔ ရခိုင္တိုင္းရင္း သားေတြကို ကိုယ္စားျပဳႏိုင္ေပမဲ႔လည္း က်န္တဲ႔ တိုင္းရင္းသားေတြကိုကိုယ္စားျပဳတယ္လို႔ ေျပာဖို႔ ရာ ေတာ္ေတာ္ ခက္တဲ႔ အေျခေနပါ.။ တိုင္းရင္းသား အင္အားစုေတြကို ခြဲျခမ္းစိပ္ျဖာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔ေတြနဲ႔ တိုင္းရင္းသားပါတီမ်ား ဆိုျပီး ရိွေနတာပါ။
လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔ေတြဆိုရင္လည္း လႊတ္ေတာ္ထဲ၀င္ေရာက္တာ မရိွေပမဲ႔ သူ႔ေဒသနဲ႔ သူ႔ရဲ႕ တိုင္းရင္းသား ကိုယ္စားျပဳမႈ အေနထားအလိုက္ ( ဥပမာ ကရင္အမ်ဳိးသား အစည္းရံုး ၊ ေကအိုင္အို ကခ်င္လြတ္ေျမာက္ေရး အဖြဲ႔ ႕ကရင္နီအမ်ဳိးသား တိုးတက္ေရးပါတီ ) စသျဖင့္ သက္ဆိုင္ရာ မ်ဳိးႏြယ္စုေတြအလိုက္ ၾသဇာၾကီးမားတဲ႔ အဖြဲ႔စည္းေတြရိွပါတယ္။ အဲဒီအထဲက မွ အဖြဲ႔အမ်ားစုဟာ ဖြဲ႔စည္းတာ သက္တမ္းနွစ္ေပါင္း၆၀ ေလာက္ အထိကို ၾကာျမင့္ခဲ့တဲ႔ အဖြဲ႔စည္းေတြျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ဟာ ပင္လံုကတိက၀တ္ေတြခ်ဳိးဖ်က္ခံခဲ့ရတဲ႔အတြက္ လက္နက္ကိုင္ခဲ့တဲ႔ အဖြဲ႔ေတြပါ။ ပါတီေတြကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲကာလမွာ ထူေထာင္ခဲ့တဲ႔ တိုင္းရင္းသားပါတီနဲ႔ ၂၀၁၀ေရြးေကာက္ပြဲကာလမွာ ထူေထာင္ခဲ့တဲ႔ တိုင္းရင္းသားပါတီေတြဆိုျပီးရိွပါတယ္။
၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ အႏိုင္ရခဲ့တဲ႔ တိုင္းရင္းသားပါတီေတြဟာ ပင္လံုမူ၀ါဒေတြကို အေျခခံထားျပီး ၂၀၁၀ တို႔ ၂၀၁၂ တို႔မွာ ၀င္ေရြးႏိုင္တဲ႔ အေနထားမွာ ရိွမေနခဲ့ပဲ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ရိွေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။ အခု လႊတ္ေတာ္ထဲ ေရာက္ေနတဲ႔ တိုင္းရင္းသားပါတီအမ်ားစုက ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲကာလေလာက္ေရာက္မွ ဖုတ္ဖတ္ခါထူေထာင္ျပီး ၀င္လာၾကတဲ႔ အေနထားမွာရိွတဲ႔အတြက္ ပါတီတစ္ခုခ်င္းစီအလိုက္ သက္ဆိုင္ရာ တိုင္းရင္းသားေတြကို အလံုးစံုကိုယ္စားျပဳတယ္လို႔ ေျပာဖို႔ရာမွာ ခက္တယ္လို႔၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲ မွာ ေနရာအမ်ားစု အႏိုင္ရခဲ့တဲ႔ က်ားျဖဴေခၚ ရွမ္းတိုင္းရင္းသားမ်ား ဒီမိုကရက္တစ္ပါတီမွ ထိပ္တန္းတာ၀န္ ရိွသူ တဦးက ရန္ကုန္မီဒီယာ ဂရုပ္ကို ေျပာထားပါတယ္။
က်ားျဖဴပါတီအေနနဲ႔ကေတာ့ ရွမ္းပါတီအခ်င္းခ်င္း ေပါင္းဖို႔ အဆင္မေျပေသးသလို NBF မွာ ဦးေဆာင္သူ အေနနဲ႔ ရိွေနတာပါ။ ရွမ္းတုိင္းရင္းသားမ်ား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ SNLD ကေတာ့ ညီညြတ္ေသာတိုင္းရင္းသား လူမ်ဳိးမ်ား မဟာမိတ္အဖြဲ႔ UNA မဟာမိတ္အဖြဲ႔မွာ ဦးေဆာင္သူ အေနနဲ႔ ရိွေနပါတယ္။
ျပည္နယ္ေတြကို ျပန္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ တျပည္နယ္ကို နွစ္ပါတီအနည္းဆံုးေလာက္ရိွေနတဲ႔ အေနထားမွာ ရိွေနတာပါ။ ပါတီေတြ လက္နက္ကိုင္ေတြစသျဖင့္ ပံုစံအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ကြာျခားေနၾကသလို ႏိုင္ငံေရး မူ၀ါဒအရ လည္း ကြာျခားၾကျပီး ေနာက္ခံဖြဲ႔စည္းပံုျခင္း ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္လာပံုျခင္းလည္း တူၾကတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါကလည္း မ်ဳိးႏြယ္စုေတြ မ်ားျပားလြန္းတာေၾကာင့္ျဖစ္ပါတယ္။ တိုင္းရင္းသား မဟာမိတ္အဖြဲ႔ေတြကလည္း NBF ၊ UNA ၊ UNFC စသျဖင့္ ရိွေနျပီး အဲဒီထဲကမွ မူ၀ါဒခ်င္းတူညီမႈရိွတဲ႔ ညီညြတ္ေသာတိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိး မ်ား မဟာမိတ္အဖြဲ႔ UNA နဲ႔ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ တပ္ေပါင္းစုျဖစ္တဲ႔ UNFC တို႔သာ မဟာမိတ္ အျဖစ္ ရပ္တည္ေနၾကတာပါ။ ဒါေတာင္ အခု ၆ ပြင့္ေဆြးေႏြးပြဲေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ ကိုင္ေတြဘက္က ဘယ္လို အသံေတြၾကားရမယ္ဆိုတာ မသိေသးပါဘူး။ ဒါ့အျပင္ လက္ရိွႏိုင္ငံေရး ျဖစ္စဥ္ အရၾကည့္မယ္ဆိုရင္ လႊတ္ေတာ္အျပင္ကက တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ေတြအပါ၀င္ အင္အားစုေတြ အေနနဲ႔ ပင္လံုလို အားလံုးပါ၀င္တဲ႔ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲကသာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး ျပသနာေတြကို ေျဖ ရွင္းႏိုင္မယ္လို႔ ယူဆထားၾကတာျဖစ္ျပီး လႊတ္ေတာ္အတြင္းက ဖြဲ႔စည္းပံုျပင္ဆင္ေရးတို႔ ေလးပြင့္ဆိုင္ ၊ ၆ ပြင့္ဆိုင္ စသျဖင့္ ေတြ႔ဆံုေရးေတြက လက္ရိွသြားမရျဖစ္ေနတဲ႔ ႏိုင္ငံေရးအက်ပ္တည္းကို ေခတၱဆက္သြား လို႔ ရတဲ႔ အေနထားတရပ္ေလာက္သာ ျဖစ္လာႏိုင္မယ္လို႔ တြက္ဆထားတာပါ။
တကယ္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ႏွစ္ ၆၀ ေက်ာ္ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ႔ ျပည္တြင္းစစ္ေတြက ပင္လံုကတိက၀တ္ေတြနဲ႔ တိုက္ရိုက္သက္ဆိုင္ေနတာပါ။ တိုင္းရင္းသား ျပသနာဟာ ျပည္တြင္းစစ္နဲ႔လည္း သက္ဆိုင္ေနတဲ႔ အတြက္ တိုင္းရင္းသား ျပသနာေတြကို ေျဖရွင္းခ်င္တယ္ဆိုရင္ေတာ့ အားလံုးပါ၀င္တဲ႔ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲက အသင့္ေတာ္ဆံုးပါပဲ။ ရွမ္းတိုင္းရင္းသားမ်ား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္မွ ဦးစိုင္းညႊန္႔လြင္ကေတာ့ အဲဒီ ၆ ပြင့္ တို႔ ေလးပြင့္တို႔အေပၚမွာ သိပ္ေမ်ွာ္လင့္ မထားဘူးလို႔ ဘီဘီစီျမန္မာပိုင္းကို ေျပာထားပါတယ္။
ေနာက္တခ်က္က တိုင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္စုေတြရဲ႕ လူဦးေရ အခ်ဳိးအစားအရလည္း ကရင္ ၊ ရွမ္း စတဲ႔ တိုင္းရင္းသားေတြက ဗမာတိုင္းရင္းသားျပီးရင္ အမ်ားဆံုးျဖစ္ေနတာကလည္း အေရးပါတဲ႔ အခ်က္ပါပဲ။ အဲဒီလို အေနထားမွာ ေဒါက္တာေအးေမာင္အေနနဲ႔ ၾကိဳတင္ညိွႏိႈင္းတာေတြ လာေရာက္ရွင္းျပတာေတြ လုပ္သင့္တာေတာ့အမွန္ပါပဲ။ ေနာက္တခ်က္အေနနဲ႔ကေတာ့ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္တပ္ေပါင္းစုေတြ နဲ႔ ႏိုင္ငံေရးအရ ဆက္သြယ္ညိွႏိႈင္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္မႈ မရိွတဲ႔ အေနထားေပၚမွာလည္း ေဒါက္တာေအးေမာင္ ရဲ႕ တိုင္းရင္းသား ကိုယ္စားလွယ္ဆိုတဲ႔ အေနထားက ေမးခြန္းထုတ္စရာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္တခ်က္ကေတာ့ ရခိုင္အမ်ဳိးသားပါတီရဲ႕ လက္ရိွရပ္တည္ေနမႈ အေနထားေၾကာင့္ပါ။ ရခိုင္အမ်ဳိးသား ပါတီဆိုတာက ၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္ ရခိုင္ဒီမုိကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္နဲ႔ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲကာလမွာ ဖြဲ႔စည္းခဲ့တဲ႔ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ား တိုးတက္ေရးပါတီတို႔ ႏွစ္ပါတီေပါင္းျပီး ဖြဲ႔ထားတာပါ။ ဦးေအးသာေအာင္ဦးေဆာင္ တဲ႔ ရခိုင္ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ကေတာ့ UNA မဟာမိတ္အဖြဲ႔မွာ ပါ၀င္ခဲ့တာျဖစ္ျပီး ရခိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ား တိုး တက္ေရးပါတီကေတာ့ NBF မွာပါ၀င္ခဲ့တာပါ။ ႏွစ္ပါတီေပါင္းျပီး ေနာက္ပိုင္းမွာလည္း ဘယ္မဟာမိတ္အဖြဲ႔ မွာပါမယ္ဆိုတာ အတည္တက်ဆံုးျဖတ္ႏိုင္တာ မရိွပဲ UNA ေရာ NBF မွာပါမယ္လို႔ ဆံုးျဖတ္ထားတဲ႔အတြက္ တိုင္းရင္းသား မဟာမိတ္အဖြဲ႔နွစ္ဖြဲ႔ရဲ႕ ရခိုင္အမ်ဳိးသားပါတီအေပၚ ယံုၾကည္မႈ ေလ်ာ့နည္းေနၾကတာျဖစ္ပါ တယ္။ အေရးၾကီးဆံုးအခ်က္ကေတာ့ ေဒါက္တာေအးေမာင္ရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး၀ါႏုမႈနဲ႔ က်န္တဲ႔ တိုင္းရင္းသားေတြ အေပၚ SNLD ပါတီ ဥကၠဌ ဦးခြန္ထြန္းဦး တို႔လို ၾသဇာမရိွတာေၾကာင့္ပဲျဖစ္ပါတယ္။
ေဒါက္တာေအးေမာင္အေနနဲ႔ကေတာ့ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင္ ၊ ျပဌာန္းခြင့္အတြက္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ ဆင္မႈ အပါ၀င္အခ်က္ ၄ ခ်က္ကို အဓိကထား ေဆြးေႏြးခဲ့တယ္လို႔ ဧ၇ာ၀တီ အင္တာဗ်ဴးမွာ ေဖာ္ျပထား ပါတယ္။ ျပည္နယ္ေတြမွာ ျပည္နယ္၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ေတြကို ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ေတြက ေရြးခ်ယ္ဖို႔ ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး နဲ႔ ပတ္သက္လိူ႕ ျပည္နယ္လႊတ္ေတ္ာေတြမွာ တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားေတြကို ကနဦး အေနနဲ႔ ၇၅ % ေလ်ွာ့ေပးဖို႔ ဥပေဒေရးဆြဲခြင့္ပိုမို ရရိွလာဖို႔ ၊ သယံဇာတခြဲေ၀မႈနဲ႔ အခြန္ေကာက္ခံမႈ ပိုမိုရရိွလာဖို႔ဆိုျပီး တင္ျပခဲ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ တင္ျပခ်က္ေတြကေတာ့ မဆိုးလွတဲ႔ အေနထားပါပဲ။
ေနာက္တခ်က္က တိုင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္စုေတြရဲ႕ လူဦးေရ အခ်ဳိးအစားအရလည္း ကရင္ ၊ ရွမ္း စတဲ႔ တိုင္းရင္းသားေတြက ဗမာတိုင္းရင္းသားျပီးရင္ အမ်ားဆံုးျဖစ္ေနတာကလည္း အေရးပါတဲ႔ အခ်က္ပါပဲ။ အဲဒီလို အေနထားမွာ ေဒါက္တာေအးေမာင္အေနနဲ႔ ၾကိဳတင္ညိွႏိႈင္းတာေတြ လာေရာက္ရွင္းျပတာေတြ လုပ္သင့္တာေတာ့အမွန္ပါပဲ။ ေနာက္တခ်က္အေနနဲ႔ကေတာ့ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္တပ္ေပါင္းစုေတြ နဲ႔ ႏိုင္ငံေရးအရ ဆက္သြယ္ညိွႏိႈင္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္မႈ မရိွတဲ႔ အေနထားေပၚမွာလည္း ေဒါက္တာေအးေမာင္ ရဲ႕ တိုင္းရင္းသား ကိုယ္စားလွယ္ဆိုတဲ႔ အေနထားက ေမးခြန္းထုတ္စရာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္တခ်က္ကေတာ့ ရခိုင္အမ်ဳိးသားပါတီရဲ႕ လက္ရိွရပ္တည္ေနမႈ အေနထားေၾကာင့္ပါ။ ရခိုင္အမ်ဳိးသား ပါတီဆိုတာက ၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္ ရခိုင္ဒီမုိကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္နဲ႔ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲကာလမွာ ဖြဲ႔စည္းခဲ့တဲ႔ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ား တိုးတက္ေရးပါတီတို႔ ႏွစ္ပါတီေပါင္းျပီး ဖြဲ႔ထားတာပါ။ ဦးေအးသာေအာင္ဦးေဆာင္ တဲ႔ ရခိုင္ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ကေတာ့ UNA မဟာမိတ္အဖြဲ႔မွာ ပါ၀င္ခဲ့တာျဖစ္ျပီး ရခိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ား တိုး တက္ေရးပါတီကေတာ့ NBF မွာပါ၀င္ခဲ့တာပါ။ ႏွစ္ပါတီေပါင္းျပီး ေနာက္ပိုင္းမွာလည္း ဘယ္မဟာမိတ္အဖြဲ႔ မွာပါမယ္ဆိုတာ အတည္တက်ဆံုးျဖတ္ႏိုင္တာ မရိွပဲ UNA ေရာ NBF မွာပါမယ္လို႔ ဆံုးျဖတ္ထားတဲ႔အတြက္ တိုင္းရင္းသား မဟာမိတ္အဖြဲ႔နွစ္ဖြဲ႔ရဲ႕ ရခိုင္အမ်ဳိးသားပါတီအေပၚ ယံုၾကည္မႈ ေလ်ာ့နည္းေနၾကတာျဖစ္ပါ တယ္။ အေရးၾကီးဆံုးအခ်က္ကေတာ့ ေဒါက္တာေအးေမာင္ရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး၀ါႏုမႈနဲ႔ က်န္တဲ႔ တိုင္းရင္းသားေတြ အေပၚ SNLD ပါတီ ဥကၠဌ ဦးခြန္ထြန္းဦး တို႔လို ၾသဇာမရိွတာေၾကာင့္ပဲျဖစ္ပါတယ္။
ေဒါက္တာေအးေမာင္အေနနဲ႔ကေတာ့ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင္ ၊ ျပဌာန္းခြင့္အတြက္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ ဆင္မႈ အပါ၀င္အခ်က္ ၄ ခ်က္ကို အဓိကထား ေဆြးေႏြးခဲ့တယ္လို႔ ဧ၇ာ၀တီ အင္တာဗ်ဴးမွာ ေဖာ္ျပထား ပါတယ္။ ျပည္နယ္ေတြမွာ ျပည္နယ္၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ေတြကို ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ေတြက ေရြးခ်ယ္ဖို႔ ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး နဲ႔ ပတ္သက္လိူ႕ ျပည္နယ္လႊတ္ေတ္ာေတြမွာ တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားေတြကို ကနဦး အေနနဲ႔ ၇၅ % ေလ်ွာ့ေပးဖို႔ ဥပေဒေရးဆြဲခြင့္ပိုမို ရရိွလာဖို႔ ၊ သယံဇာတခြဲေ၀မႈနဲ႔ အခြန္ေကာက္ခံမႈ ပိုမိုရရိွလာဖို႔ဆိုျပီး တင္ျပခဲ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ တင္ျပခ်က္ေတြကေတာ့ မဆိုးလွတဲ႔ အေနထားပါပဲ။
သို႔ေသာ္လည္း ေဒါက္တာေအးေမာင္အေနနဲ႔ တိုင္းရင္းသားအေရး ျငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ ဆိုင္တဲ႔ ပုဒ္မေတြကို အဓိကထား ေျပာေနရမဲ႕အစား တျခား ကိစၥေတြအတြက္ပါ ေျပာေနခဲ့တဲ႔အတြက္လည္း တိုင္းရင္းသား အင္အားစုေတြအတြက္ ေမးခြန္းထုတ္စရာျဖစ္လာတာပါ။ တကယ္ေတာ့ အစိုးရ ၊တပ္မေတာ္တို႔အေနနဲ႔ တိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ဆိုင္တဲ႔ အာဏာခြဲေ၀ေရး ၊ သယံဇာတခြဲေ၀ေရး တို႔အေပၚ သိပ္ျပီး တင္းမာမႈ ရိွလွတာ မဟုတ္ပါဘူး။
ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒကို ျပန္ၾကည့္ရင္ ပုဒ္မ ၄၃၆ တို႔ ၅၉ (စ) တုိ႔လို ပုဒ္မေတြက ျပင္ဆင္ရ ခက္ခဲတဲ႔ ပုဒ္မေတြျဖစ္ျပီး တိုင္းရင္းသားအေရး ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရးတို႔ကို အေထာက္ကူျပဳေစမဲ႔ပုဒ္မေတြက လူထုဆႏၵခံယူပြဲလုပ္စရာမလိုပဲ လႊတ္ေတာ္အတြင္းမွာတင္ ျပင္ႏိုင္တဲ႔ အေနထားမွာ ရိွေနတာပါ။
လက္ရိွ ႏိုင္ငံေရး အခင္းက်င္းအရ ၆ ပြင့္ဆိုင္ေဆြးေႏြးမႈဟာ လတ္တေလာ အေျခေနကိုသာ ဆံုးျဖတ္ေန တာ မဟုတ္ပဲ ၂၀၁၅ အလြန္ ေပၚေပါက္လာမဲ႔ လႊတ္ေတာ္ေတြ သမၼတ ေရြးခ်ယ္မႈေတြကိုပါ မဟာမိတ္ အေနနဲ႔ သြားၾကဖို႔ ျပင္ေနၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။
၂၀၁၃ ခုနစ္ ေနာက္ပိုင္း အေျခေနေတြကို ျပန္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ တိုင္းျပည္မွာ စစ္ေဘာင္က်ယ္လာတာ နိုင္ငံေရးမွာ တပ္မေတာ္အခန္းက႑ျပန္လည္ ျမင့္မားလာတာ အတိုက္ခံမ်ားေတြက စစ္ဘက္အရပ္ဘက္ ဆက္ဆံေရး ထိခိုက္ေစေသာ အျပဳမူမ်ား မႀကာခဏေဆာင္ရြက္လာတာ ျပည္တြင္းစစ္ရွိေနတာေၾကာင့္ တပ္မေတာ္အေနနဲ႔ အခန္းက႑ႀကီးႀကီးမားမား ဆက္ရွိေနရန္လိုအပ္ေနတယ္လို႔ ယူဆထားတာေတြက ဒီမိုကေရစီအသြငိကူးေျပာင္းေရးတြင္ လက္ငင္းႀကံဳေတြ႔ေနရေသာ စစ္ဘက္အရပ္ဘက္ ဆိုင္ရာျပသနာ ရပ္ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
တဘက္မွာလည္း အစိုးရသက္တမ္းကုန္လာခါနီးျဖစ္လာတာနဲ႔ အမ်ွမယံုႀကည္မႈေတြနဲ႔ စိုးရိမ္ပူပန္မႈေတြ တိုးပြားလာေနျပီး လာမည့္အစိုးရသက္တမ္းအတြက္ ေနရာရာထူးစတာေတြကို ေဇာင္းေပးမႈေတြက အာဏာရဘက္မွာ ရိွတဲ႔ အစိုးရ လႊတ္ေတာ္တို႔ဘက္မွာေကာ ၊ အတိုက္ခံေတြဘက္မွာပါ အနည္းနဲ႔ အမ်ွရိွေနတာ အထင္းသားေတြ႔လာရပါတယ္။
အဲဒီလိုကိစၥေတြေၾကာင့္ပဲ ဖြဲ႕စည္းပံု ကို ျမန္ျမန္ျပင္ဆင္ေပးျပီး အမ်ဳိးသား ျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရး တည္ေဆာက္ေရး ၊ အသြင္ကုူးေျပာင္းမႈ ဆက္လက္ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္ေရးနဲ႔ ျပည္တြင္း ျငိမ္းခ်မ္းေရးကို တည္ေဆာက္မႈအတြက္ အေထာက္ကူျပဳေစေရးဆိုတဲ႔ ကိစၥရပ္ေတြမွာ ေႏွာင့္ေနွးမႈေတြ ၾကံဳေနရတာပါ။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ တက်ပ္အျပည့္မရေတာင္ ျပား ၄၀ ေလာက္ရမယ္ဆိုရင္ ႏိုင္ငံေရးအရ ဆက္သြားႏိုင္မဲ႔ အေျခေနကို ေရာက္ေနတဲ႔အတြက္ ၆ ပြင့္ဆိုင္မွာ အဓိက က်သူေတြအေနနဲ႔နဲ႔ အနည္းဆံုး တဘက္တဘက္က ေလ်ွာ့ေပါ့ မႈမ်ားျပဳလုပ္ျခင္းဟာ တည္တည္ျငိမ္ျငိမ္နဲ႔ ေရွ႕ဆက္ေစႏိုင္မွာပါ။
တိုင္းရင္းသားေတြဘက္ ျပန္ဆက္ရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ တဘက္မွာလည္း အတိုက္ခံေခါင္းေဒၚေအာင္ဆန္း စုၾကည္ပါေနတယ္ဆိုေပမဲ႔ သူမအေနနဲ႔ ၂၀၁၂ ခုနစ္ေနာက္ပိုင္း တိုင္းရင္းသား အင္အားစုေတြနဲ႔ ပံုမွန္ ဆက္ဆံေရး မရိွလွတာေတာင့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အေပၚမွာေတာင္ အစဥ္လာအရတိုင္းရင္းသား အင္အားစုေတြနဲ႔ လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔ေတြက အျမင္သိပ္ၾကည္လင္လွတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ၂၀၁၀ မတိုင္ခင္ ကေတာ့ အန္အယ္လ္ဒီရဲ႕ မဟာမိတ္လို႔ တန္းစီလိုက္မယ္ဆိုရင္ ဦးခြန္ထြန္းဦးဦးေဆာင္တဲ႔ ယူအန္ေအ အဖြဲ႔၀င္ တိုင္းရင္းသားပါတီေတြက ထိပ္က ရိွခဲေပမဲ႔ အခုလက္ရိွအခင္းက်င္းအရေတာ့ အဲဒီလို တြက္ဆလို႔ မရေတာ့တဲ႔အေနထားပါ။
NLD ကို မိတ္ဘက္အဆင့္လို႔သာ သတ္မွတ္ထားတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တိုင္းရင္းသား အင္အားစု အမ်ားစုကလည္း လႊတ္ေတာ္ျပင္ပမွာ ေရာက္ေနတဲ႔ အတြက္ သူတို႔ေတြအဖို႔ကေတာ့ ဒီ ၆ ပြင့္ဆိုင္တို႔ ဘာတို႔ဆိုတာ သိပ္ယံုၾကည္ကိုးစားမႈ ရိွမွာမဟုတ္ပါဘူး။ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး ေလ့လာသူ ေဒါက္တာ ရန္မ်ဳိးသိမ္း ကေတာ့ ေနာက္ဆက္လက္က်င္းပမဲ႔ ၆ ပြင့္ဆိုင္ရဲ႕ အဆက္ ေဆြးေႏြးပြဲမွာ ျပင္ပက တိုင္းရင္းသား အင္အား စုေတြနဲ႔ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔ေတြကို ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈ ရိွႏိုင္တဲ႔ ဦးခြန္ထြန္းဦးကို ကိုယ္စားလွယ္ အျဖစ္ ထည့္သင့္ေၾကာင္း အၾကံျပဳထားပါတယ္။
#TheFlowerNews
ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒကို ျပန္ၾကည့္ရင္ ပုဒ္မ ၄၃၆ တို႔ ၅၉ (စ) တုိ႔လို ပုဒ္မေတြက ျပင္ဆင္ရ ခက္ခဲတဲ႔ ပုဒ္မေတြျဖစ္ျပီး တိုင္းရင္းသားအေရး ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရးတို႔ကို အေထာက္ကူျပဳေစမဲ႔ပုဒ္မေတြက လူထုဆႏၵခံယူပြဲလုပ္စရာမလိုပဲ လႊတ္ေတာ္အတြင္းမွာတင္ ျပင္ႏိုင္တဲ႔ အေနထားမွာ ရိွေနတာပါ။
လက္ရိွ ႏိုင္ငံေရး အခင္းက်င္းအရ ၆ ပြင့္ဆိုင္ေဆြးေႏြးမႈဟာ လတ္တေလာ အေျခေနကိုသာ ဆံုးျဖတ္ေန တာ မဟုတ္ပဲ ၂၀၁၅ အလြန္ ေပၚေပါက္လာမဲ႔ လႊတ္ေတာ္ေတြ သမၼတ ေရြးခ်ယ္မႈေတြကိုပါ မဟာမိတ္ အေနနဲ႔ သြားၾကဖို႔ ျပင္ေနၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။
၂၀၁၃ ခုနစ္ ေနာက္ပိုင္း အေျခေနေတြကို ျပန္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ တိုင္းျပည္မွာ စစ္ေဘာင္က်ယ္လာတာ နိုင္ငံေရးမွာ တပ္မေတာ္အခန္းက႑ျပန္လည္ ျမင့္မားလာတာ အတိုက္ခံမ်ားေတြက စစ္ဘက္အရပ္ဘက္ ဆက္ဆံေရး ထိခိုက္ေစေသာ အျပဳမူမ်ား မႀကာခဏေဆာင္ရြက္လာတာ ျပည္တြင္းစစ္ရွိေနတာေၾကာင့္ တပ္မေတာ္အေနနဲ႔ အခန္းက႑ႀကီးႀကီးမားမား ဆက္ရွိေနရန္လိုအပ္ေနတယ္လို႔ ယူဆထားတာေတြက ဒီမိုကေရစီအသြငိကူးေျပာင္းေရးတြင္ လက္ငင္းႀကံဳေတြ႔ေနရေသာ စစ္ဘက္အရပ္ဘက္ ဆိုင္ရာျပသနာ ရပ္ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
တဘက္မွာလည္း အစိုးရသက္တမ္းကုန္လာခါနီးျဖစ္လာတာနဲ႔ အမ်ွမယံုႀကည္မႈေတြနဲ႔ စိုးရိမ္ပူပန္မႈေတြ တိုးပြားလာေနျပီး လာမည့္အစိုးရသက္တမ္းအတြက္ ေနရာရာထူးစတာေတြကို ေဇာင္းေပးမႈေတြက အာဏာရဘက္မွာ ရိွတဲ႔ အစိုးရ လႊတ္ေတာ္တို႔ဘက္မွာေကာ ၊ အတိုက္ခံေတြဘက္မွာပါ အနည္းနဲ႔ အမ်ွရိွေနတာ အထင္းသားေတြ႔လာရပါတယ္။
အဲဒီလိုကိစၥေတြေၾကာင့္ပဲ ဖြဲ႕စည္းပံု ကို ျမန္ျမန္ျပင္ဆင္ေပးျပီး အမ်ဳိးသား ျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရး တည္ေဆာက္ေရး ၊ အသြင္ကုူးေျပာင္းမႈ ဆက္လက္ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္ေရးနဲ႔ ျပည္တြင္း ျငိမ္းခ်မ္းေရးကို တည္ေဆာက္မႈအတြက္ အေထာက္ကူျပဳေစေရးဆိုတဲ႔ ကိစၥရပ္ေတြမွာ ေႏွာင့္ေနွးမႈေတြ ၾကံဳေနရတာပါ။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ တက်ပ္အျပည့္မရေတာင္ ျပား ၄၀ ေလာက္ရမယ္ဆိုရင္ ႏိုင္ငံေရးအရ ဆက္သြားႏိုင္မဲ႔ အေျခေနကို ေရာက္ေနတဲ႔အတြက္ ၆ ပြင့္ဆိုင္မွာ အဓိက က်သူေတြအေနနဲ႔နဲ႔ အနည္းဆံုး တဘက္တဘက္က ေလ်ွာ့ေပါ့ မႈမ်ားျပဳလုပ္ျခင္းဟာ တည္တည္ျငိမ္ျငိမ္နဲ႔ ေရွ႕ဆက္ေစႏိုင္မွာပါ။
တိုင္းရင္းသားေတြဘက္ ျပန္ဆက္ရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ တဘက္မွာလည္း အတိုက္ခံေခါင္းေဒၚေအာင္ဆန္း စုၾကည္ပါေနတယ္ဆိုေပမဲ႔ သူမအေနနဲ႔ ၂၀၁၂ ခုနစ္ေနာက္ပိုင္း တိုင္းရင္းသား အင္အားစုေတြနဲ႔ ပံုမွန္ ဆက္ဆံေရး မရိွလွတာေတာင့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အေပၚမွာေတာင္ အစဥ္လာအရတိုင္းရင္းသား အင္အားစုေတြနဲ႔ လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔ေတြက အျမင္သိပ္ၾကည္လင္လွတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ၂၀၁၀ မတိုင္ခင္ ကေတာ့ အန္အယ္လ္ဒီရဲ႕ မဟာမိတ္လို႔ တန္းစီလိုက္မယ္ဆိုရင္ ဦးခြန္ထြန္းဦးဦးေဆာင္တဲ႔ ယူအန္ေအ အဖြဲ႔၀င္ တိုင္းရင္းသားပါတီေတြက ထိပ္က ရိွခဲေပမဲ႔ အခုလက္ရိွအခင္းက်င္းအရေတာ့ အဲဒီလို တြက္ဆလို႔ မရေတာ့တဲ႔အေနထားပါ။
NLD ကို မိတ္ဘက္အဆင့္လို႔သာ သတ္မွတ္ထားတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တိုင္းရင္းသား အင္အားစု အမ်ားစုကလည္း လႊတ္ေတာ္ျပင္ပမွာ ေရာက္ေနတဲ႔ အတြက္ သူတို႔ေတြအဖို႔ကေတာ့ ဒီ ၆ ပြင့္ဆိုင္တို႔ ဘာတို႔ဆိုတာ သိပ္ယံုၾကည္ကိုးစားမႈ ရိွမွာမဟုတ္ပါဘူး။ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး ေလ့လာသူ ေဒါက္တာ ရန္မ်ဳိးသိမ္း ကေတာ့ ေနာက္ဆက္လက္က်င္းပမဲ႔ ၆ ပြင့္ဆိုင္ရဲ႕ အဆက္ ေဆြးေႏြးပြဲမွာ ျပင္ပက တိုင္းရင္းသား အင္အား စုေတြနဲ႔ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔ေတြကို ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈ ရိွႏိုင္တဲ႔ ဦးခြန္ထြန္းဦးကို ကိုယ္စားလွယ္ အျဖစ္ ထည့္သင့္ေၾကာင္း အၾကံျပဳထားပါတယ္။
#TheFlowerNews
No comments:
Post a Comment