ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား အေနျဖင့္ Facebook ကို အသံုးျပဳ၍ ေဈးကြက္ခ်ဲ႕ထြင္မႈမ်ား ပိုမို မ်ားျပားလာေၾကာင္း သိရသည္။လူမႈကြန္ရက္မ်ားစြာ ရွိသည့္အနက္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ Facebook သံုးစြဲမႈ မ်ားမွာ ယခုႏွစ္ပိုင္းအတြင္း တစ္ရွိန္ထိုး ျမင့္တက္လာၿပီးေနာက္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား အေနျဖင့္လည္း လူမႈကြန္ရက္ကုိ အသုံးျပဳ၍ ေစ်းကြက္ခ်ဲ႕ထြင္မႈမ်ား ပိုမိုလုပ္ေဆာင္လာၾကေၾကာင္း သိရသည္။
“အေသးစားအလတ္စား လုပ္ငန္းေတြအေနနဲ႔ ဝက္ဘ္ဆိုက္တစ္ခုအတြက္ မတတ္ႏိုင္ေသးဘဲ လူမႈကြန္ရက္ေတြကို အသံုးျပဳၿပီး အြန္လိုင္းေပၚမွာ လုပ္ငန္းစလာၾကတာေတြလည္း ရွိတယ္။ အမ်ားအားျဖင့္ေတာ့ လူမႈကြန္ ရက္ေတြမွာက Customer ေတြနဲ႔ လုပ္ငန္းအၾကားမွာ ၾကားခံဆက္သြယ္ေရး တစ္ခုအျဖစ္ အသံုးျပဳၾကတာ မ်ားတယ္။ အရင္တုန္းကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံက Gmail Country ဆိုၿပီး ျဖစ္ခဲ့ဖူးတယ္။ အခုေတာ့ Facebook Country ျဖစ္လာတယ္။ Facebook ကုိ အရမ္းသံုးလာၾကေတာ့ ဒီအေပၚမွာ ေအာင္ျမင္မယ္လို႔ ယံုၾကည္လာၾကတယ္။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ ဘက္ကလည္း feedback ေတြ comments ေတြကို အျမဲဖတ္ႏိုင္ဖို႔ လိုပါတယ္။ Facebook ေၾကာ္ျငာေတြက အရင္တုန္းကေတာ့ Package ေတြနဲ႔ သြားၾကၿပီး ခုေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ Campaign ေတြနဲ႔ သြားၾကတယ္။ အဓိကကေတာ့ ကိုယ့္ရဲ႕ Fan Page ကို Like ေတြတက္လာေအာင္ လုပ္ၾကတာေပါ့။ ကိုယ့္ Page မွာ Member မ်ားရင္ သံုးစြဲသူေတြ အေနနဲ႔ ယံုၾကည္မႈ ပိုတက္တယ္လို႔ ယူဆၾကၿပီး ပိုမ်ားလာေအာင္ လုပ္တတ္ၾကပါတယ္” ဟု Myanmar's NET မွ Project Manager ကိုမ်ဳိးဇာနည္ေအာင္က ေျပာၾကားသည္။
စစ္တမ္းမ်ားအရ ျပည္တြင္း၌ Facebook သံုးစြဲသူ အေရအတြက္မွာ တစ္သန္းေက်ာ္ခန္႔ရွိေၾကာင္း စစ္တမ္းမ်ားက ဆိုသည္။ သုံးစြဲသူမ်ားတြင္ အမ်ဳိးသမီး ၅၅ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔ရွိၿပီး အမ်ဳိးသား ၄၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ခန္႔ရွိေၾကာင္း သိရသည္။
“တျခားေၾကာ္ျငာခေတြ ေစ်းႏႈန္းႀကီးျမင့္လာခ်ိန္မွာ လူမႈကြန္ရက္ ေၾကာ္ျငာခေတြက ပိုသက္သာတယ္။ ကိုယ့္ရဲ႕ေၾကာ္ျငာက ဘယ္ေလာက္သက္ေရာက္မႈ ရွိလဲဆိုတာကိုလည္း ျပန္ၾကည့္ႏိုင္တယ္။ ေနာက္ၿပီး ကိုယ့္ရဲ႕ကုန္ပစၥည္းကို စိတ္ဝင္စားမယ့္သူေတြကိုပဲ ေရြးခ်ယ္ေၾကာ္ျငာႏိုင္တာကလည္း အားသာခ်က္တစ္ခု ပါ။ သတ္မွတ္ထားတဲ့ အသံုးျပဳသူေတြကိုပဲ ထိမွန္ေအာင္ ပစ္ႏိုင္တယ္။ ႀကိဳက္ႏွစ္သက္မႈ၊ က်ားမ၊ အသက္ အရြယ္၊ အသံုးျပဳတဲ့ Device ကအစ သိႏိုင္ၿပီး ေရြးခ်ယ္ေၾကာ္ျငာႏုိင္ တယ္။ ခုခ်ိန္မွာ Broadcasting ကို အဓိက မီွေနရတုန္း ျဖစ္ေပမယ့္ ေစ်းႀကီးေတာ့ Medium ကို အေျပာင္းအလဲ လုပ္လာၾကတဲ့သေဘာလည္း ပါတယ္။ လူေတြရဲ႕ အႀကိဳက္ေပၚကိုလိုက္ၿပီး ေၾကာ္ျငာတာက ပိုထိေရာက္ႏုိင္လို႔ သေဘာက်လာၾကတယ္။ သူက လူတစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ စိတ္ဝင္စားမႈကို အေျခခံထားတယ္ေလ” ဟု ကိုမ်ဳိးဇာနည္ေအာင္က ဆက္လက္ေျပာၾကားသည္။
လူမႈကြန္ရက္မ်ားမွာ ၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္အတြင္း အလြန္အားေကာင္းလာၿပီး ယင္းမွာ ႏိုင္ငံေရးသတင္းမ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးျဖစ္စဥ္မ်ားေၾကာင့္ သက္ေရာက္မႈလည္း ပါဝင္ေၾကာင္း သိရသည္။ ဖက္ရွင္၊ အလွကုန္၊ မိုဘိုင္းေဆာ့ဖ္ဝဲ၊ ေမာ္ေတာ္ကားမ်ားမွာ လူမႈကြန္ရက္ေပၚတြင္ အမ်ားဆံုး ေၾကာ္ျငာလာၾကေၾကာင္း သိရသည္။ လူမႈကြန္ရက္ေပၚတြင္ အမ်ားဆံုး အသံုးျပဳၾကေသာ အသက္အရြယ္ အပိုင္းအျခားမွာ အသက္ ၁၈ ႏွစ္မွ ၃၄ ႏွစ္အၾကား အရြယ္မ်ားျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။ လူမႈကြန္ရက္ေပၚတြင္ အြန္လိုင္း အေရာင္းအဝယ္ ျပဳလုပ္ေရာင္းခ်ျခင္းမ်ားလည္း သိသာစြာ မ်ားျပားလာေၾကာင္း သိရသည္။
“၂ဝ၁၃-၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ေလာက္ကစၿပီး online မွာ သံုးစြဲသူေတြ ပိုမ်ားလာတယ္။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ အေနနဲ႔ online မွာ ေၾကာ္ျငာရတာက အျပင္က မဂၢဇင္းေတြနဲ႔ billboard ေထာင္ၿပီး ေၾကာ္ျငာရတာေတြထက္ ၁ဝ ဆေလာက္ ပုိသက္သာတယ္။ Facebook ကုိ ပိုက္ဆံေပးၿပီး ေၾကာ္ျငာတာေတာ့ ကုိယ့္ရဲ႕ Product ကုိ လူသိပုိမ်ားတာေပါ့။
Facebook သုံးတဲ့သူ အေရအတြက္က ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ႏုိင္ငံမွာ နည္းေနေသးေပ မယ့္လည္း ၁ ဒသမ ၃ သန္းေလာက္ ရွိလာၿပီ ျဖစ္ပါတယ္” ဟု iMyanmar ၏ Managing Director ကိုေနမင္းသူ ေျပာၾကားသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ Facebook page မ်ား အသုံးျပဳမႈသည္ ၂ဝ၁ဝ ျပည့္ႏွစ္ခန္႔တြင္ သတင္းမီဒီယာမ်ားမွ စတင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
ယခုအခ်ိန္တြင္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ Facebook page တြင္ like အမ်ားဆုံး ရရွိထားသူမ်ားမွာ Eleven Media Group၊ 7Day News Journal ႏွင့္ BBC Burmese ကဲ့သုိ႔ေသာ သတင္းမီဒီယာမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
“ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ Facebook စသုံးတဲ့ ၂ဝဝ၉ ခုႏွစ္ေလာက္က အခုအခ်ိန္ေလာက္ ဖတ္စရာ၊ ၾကည့္စရာ သိပ္မမ်ားေသးဘူး။ ၂ဝ၁ဝ ေလာက္မွာ ျပည္တြင္းမီဒီယာ တခ်ဳိ႕ကေန စတင္ၿပီး Facebook page ေပၚကေန သတင္းေတြကုိ ဆက္တုိက္တင္လာတာကုိ ေတြ႕ရတယ္။ အဲဒီေနာက္ပုိင္းမွာ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔လည္း ဘေလာ့ဂ္ေတြထက္ Facebook ကုိ သုံးျဖစ္လာတယ္။ သတင္းမီဒီယာေတြကတင္တဲ့ သတင္းေတြျဖစ္ေတာ့ ယုံယုံၾကည္ၾကည္နဲ႔ ဖတ္ႏုိင္တယ္။ အခုေနာက္ပုိင္း သတိထားမိတာက အရင္ဘေလာ့ဂ္ေတြ ေခတ္စားခဲ့သလုိမ်ဳိး ဘယ္သူက ေရးတယ္ဆုိတာ တိတိက်က် မသိႏုိင္တဲ့ Facebook page ေတြလည္း ေတြ႕လာရပါတယ္။ ဘေလာ့ဂ္နဲ႔တူတဲ့ ဒီ Facebook ေတြကတင္တဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြ ဘယ္ေလာက္မွန္သလဲဆုိတာ ေမးခြန္းထုတ္စရာ ရွိတယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္” ဟု Credo Wave ကုမၸဏီ၏ Technical Director ကုိေက်ာ္မ်ဳိးလႈိင္က ေျပာၾကားသည္။
“Social Media ဆုိတဲ့ လူမႈကြန္ရက္က က်ယ္ျပန္႔လာၿပီျဖစ္ေပမယ့္ သူ႔ကုိ စတုတၳမ႑ိဳင္လုိ႔ေတာ့ ေျပာလုိ႔မရဘူး။ ဒါေပမဲ့ အြန္လိုင္းကုိ အသုံးျပဳလာတဲ့ သူေတြ မ်ားလာတဲ့အတြက္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြကလည္း ေၾကာ္ျငာအပုိင္းမွာ အြန္လုိင္းကုိ မီွခိုလာၾကတယ္။ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲ ႏုိင္ငံေတြမွာေတာ့ Social Media ေပၚမွာ Knowledge အားနည္းၾကတယ္။ ဘယ္ Source က ယုံၾကည္ရမလဲ ဆုိတာ မသိၾကေသးဘူး” ဟု ႐ိုးရာေလး အင္တာနက္စာမ်က္ႏွာ၏ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ ကုိေအာင္ခမ္းက ေျပာၾကားသည္။
“Facebook ေပၚမွာ ေၾကာ္ျငာတာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဒီမွာေတာ့ Educate သိပ္မျဖစ္ေသးဘူး။ ကုိယ့္ရဲ႕ page ကုိ ေငြသြင္းၿပီး like မ်ားေအာင္ လုပ္ခုိင္းတာက ကုိယ္ကလည္း page ကုိ အျမဲ Update ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေနဖုိ႔ လုိတယ္။ မဟုတ္ရင္ Page ကုိ ေတြ႕လုိ႔ like တာပဲ ရွိမယ္။ လူက ထဲထဲဝင္ဝင္ အားေပးမွာ မဟုတ္ဘူး။ အဓိက,က ပရိသတ္အားေပးမႈပဲ အေရးႀကီးတာပါ” ကုိေအာင္ခမ္းက ဆက္လက္ေျပာၾကားသည္။
Facebook Page တြင္ လူ ၅ဝဝ ေက်ာ္မွ လူ ၂ဝဝဝ ေက်ာ္အထိ like လုပ္ေစရန္ အတြက္ ေဒၚလာ ၅ဝ ခန္႔ စတင္ေပးေခ်ရမည္။ လူ ၁ဝဝဝဝ ခန္႔မွ လူ ၄ဝဝဝဝ ေက်ာ္အထိ like လုပ္ေစရန္အတြက္ ေဒၚလာ ၁ဝဝဝ ခန္႔ထိ ေပးေခ်ရေၾကာင္း သိရသည္။
Eleven Media Group
No comments:
Post a Comment