၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ဇြန္လမွာ အစိုးရတပ္မေတာ္နဲ႔ ကခ်င္လြတ္ေျမာက္ေရးအဖြဲ႕ (KIO/KIA) တုိ႔အၾကား တုိက္ပြဲမ်ား ျပန္ျဖစ္ပြားၿပီးတဲ့ေနာက္ အစိုးရအဖြဲ႕ သစ္ဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးဖုိ႔ ဖိတ္ေခၚခဲ့ၿပီး တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္ အဖြဲ႕အစည္းအမ်ားစုနဲ႔ တစ္ဖြဲ႕ခ်င္းစီ ျပည္နယ္အဆင့္ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ အပစ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီမႈေတြ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ပါတယ္။
လက္ရွိအစိုးရ လက္ထက္မွာ အပစ္ရပ္စဲေရး မလုပ္ေဆာင္ႏုိင္ေသးတဲ့ KIO အဖြဲ႕နဲ႔ အစိုးရရဲ႕ ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဖာ္ေဆာင္ေရး လုပ္ငန္းေကာ္ မတီ (UPWC) တုိ႔အၾကား ေဆြးေႏြးညိႇႏႈိင္းမႈေတြကတစ္ဆင့္ KIO ဌာနခ်ဳပ္ တည္ရွိရာ ကခ်င္ျပည္နယ္ လုိင္ဇာေဒသမွာ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္ အဖြဲ႕အစည္း ထိပ္သီးေခါင္းေဆာင္မ်ားရဲ႕ ညီလာခံကို ၂၀၁၃ ေအာက္တုိ ဘာလကုန္ ႏုိ၀င္ဘာလဆန္းေတြမွာ ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး အဖြဲ႕အစည္း အသီးသီးက ကုိယ္စားလွယ္မ်ား ပါ၀င္တဲ့ တစ္ႏုိင္ငံလုံး အပစ္ရပ္စဲေရးဆုိင္ရာ ညိႇႏႈိင္းေရး အဖြဲ႕ (NCCT) ကို ဖြဲ႕စည္းခဲ့ပါတယ္။
UPWC နဲ႔ NCCT အဖြဲ႕တို႔ဟာ ၂၀၁၃ ႏုိ၀င္ဘာလဆန္းမွာပဲ ကခ်င္ျပည္နယ္ ျမစ္ႀကီးနားၿမိဳ႕မွာ ပထမဆုံး ေတြ႕ဆုံၾကၿပီး ညိႇႏႈိင္းရာကတစ္ဆင့္ ေနာက္ပုိင္း မွာ အစိုးရနဲ႔ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအၾကား တစ္ႏုိင္ငံလုံး အပစ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူစာခ်ဳပ္ လက္မွတ္ေရးထုိးႏုိင္ဖုိ႔ အပစ္ရပ္ စာခ်ဳပ္တစ္ခုကို ႏွစ္ဖက္ပူးတြဲေရးဆြဲဖုိ႔ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကပါတယ္။
UPWC နဲ႔ NCCT တုိ႔အၾကား တရား၀င္ေဆြးေႏြးမႈ ခုနစ္ႀကိမ္၊ အလြတ္သေဘာညိႇႏႈိင္းမႈ အႀကိမ္မ်ားစြာ ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီးေနာက္ ႏွစ္ဖက္သေဘာမတူခ်က္ အခ်ဳိ႕ကို မွတ္တမ္းေရးသားျခင္း နည္းလမ္းနဲ႔အတူ အပစ္ရပ္စာခ်ဳပ္(မူၾကမ္း) ကို ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ မတ္ ၃၁ ရက္မွာ ေရးဆြဲၿပီးစီးေၾကာင္း အတည္ျပဳလက္မွတ္ ေရးထုိးခဲ့ၾကပါတယ္။
UPWC နဲ႔ NCCT တုိ႔ အတည္ျပဳထားတဲ့ တစ္ႏုိင္ငံလုံး အပစ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူစာခ်ဳပ္(မူၾကမ္း)ကို တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္ အဖြဲ႕အစည္း ေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ အၿပီးသတ္ သေဘာတူညီမႈ ရယူဖုိ႔ ကရင္အမ်ဳိးသား အစည္းအ႐ုံး (KNU) ဌာနခ်ဳပ္ ေလာ္ခီးလာေဒသမွာ ထိပ္သီးအစည္းအေ၀း တစ္ခုကုိ ဇြန္ ၂ ရက္ ကေန ၉ ရက္ထိ ရွစ္ရက္ၾကာ ျပဳလုပ္ခဲ့ေပမယ့္ မူၾကမ္းကုိ အၿပီးသတ္ အတည္မျပဳႏုိင္ခဲ့ပါဘူး။ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားရဲ႕ ၂၀၁၃ ႏုိ၀င္ဘာမွာ ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ လုိင္ဇာညီလာခံ၊ ၂၀၁၄ ဇန္န၀ါရီမွာ ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ ေလာ္ခီးလာ ညီလာခံ၊ ၂၀၁၄ ဇူလုိင္မွာ ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ လုိင္ဇာညီလာခံအၿပီး ေလးႀကိမ္ေျမာက္ ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ ၂၀၁၅ ဇြန္လ ေလာ္ခီးလာ အစည္းအေ၀းရဲ႕ ဆုံးျဖတ္ခ်က္မ်ားဟာ တုိင္းျပည္ရဲ႕ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အေကာင္းဘက္ကို သြားမလား အဆုိးဘက္ကို သြားမလားဆုိတဲ့ စည္းတစ္ခုအေပၚမွာ ရွိေနပါတယ္။
ေလာ္ခီးလာ အစည္းအေ၀း တက္ေရာက္လာတဲ့ အဖြဲ႕အစည္း အသီးသီးရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္မ်ားအၾကား အျမင္မတူညီမႈေတြနဲ႔အတူ အေက်အလည္ ညိႇႏႈိင္းၾကၿပီးေနာက္ အစည္းအေ၀းအၿပီးမွာ တစ္ႏုိင္ငံလုံး အပစ္ရပ္စဲေရး စာခ်ဳပ္(မူၾကမ္း) ပါ အခ်က္ေတြအနက္ တုိင္းရင္းသားေတြဘက္က ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္ခ်င္တဲ့ အခ်က္ ၁၅ ခ်က္ေလာက္ ရွိေနေသးၿပီး အဲဒီအခ်က္ေတြကို အစိုးရနဲ႔ ျပန္လည္ညိႇႏႈိင္းဖုိ႔ NCCT ထက္ လုပ္ပုိင္ခြင့္၊ ဆုံးျဖတ္ပုိင္ခြင့္ရွိတဲ့ ၁၅ ဦးပါ အဆင့္ျမင့္ေဆြးေႏြးညိႇႏႈိင္းေရး ကုိယ္စားလွယ္ အဖြဲ႕တစ္ခုကို ဖြဲ႕စည္းခဲ့ပါတယ္။
KNU ဒုတိယဥကၠ႒ ပဒိုေနာ္စီဖုိးရာစိန္ အဖြဲ႕ေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ တာ၀န္ယူၿပီး KIO အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴး ေဒါက္တာလဂ်ာက ဒုတိယအဖြဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ (၁) အျဖစ္ တာ၀န္ယူထားတဲ့ အဆင့္ျမင့္ေဆြးေႏြးညိႇႏႈိင္းေရး ကုိယ္စားလွယ္အဖြဲ႕နဲ႔ အစုိးရကုိယ္စားလွယ္အဖြဲ႕တုိ႔ တစ္ႏုိင္ငံလုံး အပစ္ရပ္စာခ်ဳပ္အေပၚ ဆက္လက္ညိႇႏႈိင္းဖုိ႔ ေတြ႕ဆုံမယ္ မေတြ႕ဆုံဘူး ဆုိတာကို ဇြန္ ၁၄ ရက္အထိ ႏွစ္ဖက္လုံးက အတည္ျပဳႏုိင္ျခင္း မရွိေသးပါဘူး။
ေလာ္ခီးလာ အစည္းအေ၀း မတုိင္ခင္ အစိုးရကုိယ္စားလွယ္မ်ားက တစ္ႏုိင္ငံလုံး အပစ္ရပ္စဲေရးကို ၂၀၁၅ ဇြန္လအတြင္း လုပ္ေဆာင္ႏုိင္ေရး ႀကိဳးစားေနေၾကာင္းႏွင့္ အပစ္ရပ္စဲေရး လုပ္ေဆာင္ၿပီးေနာက္ ေဆာင္ရြက္ ရမယ့္ ႏုိင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားကို ၂၀၁၅ အေထြေထြေရြးေကာက္ ပြဲမတုိင္ခင္ အစျပဳထားခ်င္ေၾကာင္း ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆုိထားပါတယ္။
ေလာ္ခီးလာ အစည္းအေ၀းအလြန္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္ အေျခအေနမ်ားအရ တစ္ႏုိင္ငံလုံး အပစ္ရပ္စဲေရးကို ဇြန္လအတြင္း လုပ္ေဆာင္ဖုိ႔ ႏုိင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲကို ေရြးေကာက္ပြဲမတုိင္ခင္ စတင္ဖုိ႔ ဆုိရာမွာ အခက္အခဲေတြ အမ်ားႀကီး ရွိေနတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။
ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိရင္ အစည္းအေ၀း အၿပီးမွာ အစုိးရနဲ႔ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္ အဖြဲ႕မ်ားအၾကား အဓိက ညိႇႏႈိင္းရမယ့္ အခ်က္ေတြကို ျပန္ၾကည့္ရင္ UPWC နဲ႔ NCCT တုိ႔အၾကား အတည္ျပဳထားတဲ့ တစ္ႏိုင္ငံလုံး အပစ္ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္ (မူၾကမ္း)က အာမခံခ်က္ မရွိေသးဘူးဆုိၿပီး ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္ခ်က္ေတြ လုပ္ေဆာင္ထားတာ၊ ၿပီးေတာ့ တစ္ႏိုင္ငံလုံး အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္ လက္မွတ္ေရးထုိးတဲ့ အခါမွာ အစိုးရတပ္မေတာ္နဲ႔ ေလာက္ကုိင္ေဒသမွ တုိက္ပြဲေတြ ျပင္းထန္စြာ ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ ကိုးကန္႔အဖြဲ႕ (MNDAA) အပါအ၀င္ အဖြဲ႕အစည္းအားလုံး ပါ၀င္ေရးမူကို တုိင္းရင္းသားေတြဘက္က ဆက္လက္ကုိင္ဆြဲထားတာ စတဲ့အခ်က္ေတြဟာ ႏွစ္ဖက္ညိႇႏႈိင္းရာမွာ အဓိက အခက္ခဲ ျဖစ္ေနအုံးမွာပါ။
ဒါအျပင္ တစ္ႏုိင္ငံလုံး အပစ္ရပ္စာခ်ဳပ္ လက္မွတ္ေရးထုိးရာမွာ ပုိမုိခုိင္မာမႈရွိေအာင္ ႏွစ္ဖက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားရဲ႕ ထိပ္သီးေခါင္းေဆာင္မ်ား ပါ၀င္လက္မွတ္ေရးထုိးရမယ္ ဆုိတာရယ္ စာခ်ဳပ္လက္မွတ္ထုိးရာမွာ အသိသက္ေသအျဖစ္ ကုလသမဂၢ၊ အာဆီယံနဲ႔ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံတုိ႔အျပင္ အေမရိကန္၊ ၿဗိတိန္၊ ဂ်ပန္၊ ေနာ္ေ၀၊ အိႏၵိယ၊ ထုိင္း စတဲ့ ႏုိင္ငံေတြကို ပါ၀င္ေစခ်င္တာ ၿပီးေတာ့ တစ္ႏုိင္ငံလုံး အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး လက္မွတ္ေရးထုိးႏုိင္ေရးအတြက္ သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္သည့္ အေျခအေနပတ္၀န္းက်င္ ရွိလာေအာင္ ဥပမာ တုိင္းရင္းသား အဖြဲ႕အစည္းေတြက ဖမ္းဆီးခံထားရသူေတြ အပါအ၀င္ ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ား လႊတ္ေပးေရး ကိစၥမ်ားဟာ UPWC နဲ႔ NCCT တုိ႔အၾကား ယခင္ကတည္းက သေဘာတူညီမႈ မရခဲ့ေသးတဲ့ အခ်က္မ်ားျဖစ္ၿပီး ဆက္လက္ညိႇႏႈိင္းရာမွာလည္း ခက္ေနဦးမွာပါ။ ဒါေပမဲ့ ႏွစ္ဖက္လုံးက ႐ုိးသားမယ္ ၿပီးေတာ့ ႏုိင္ငံနဲ႔ ႏုိင္ငံသားေတြရဲ႕ ဘုံအက်ဳိးစီးပြားကို ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ အမ်ားႀကီး ခက္ခဲမယ္ မထင္ပါဘူး။
ေလာ္ခီးလာ အစည္းအေ၀း မတုိင္ခင္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ေမလဆန္းက ‘၀’ ျပည္ေသြးစည္းညီညြတ္ေရးတပ္ (UWSP/UWSA) ရဲ႕ ဌာနခ်ဳပ္တည္ရွိရာ ရွမ္းျပည္နယ္ ပန္ဆန္းၿမိဳ႕မွာ လုပ္ခဲ့တဲ့ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္အဖြဲ႕ ၁၂ ဖြဲ႕ ထိပ္သီးေခါင္းေဆာင္မ်ား အစည္းအေ၀း က်င္းပခဲ့မႈဟာလည္း တစ္ႏုိင္ငံလုံး အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး လုပ္ငန္းစဥ္ အေႏွးနဲ႔အျမန္ ျဖစ္ေပၚလာေရးအေပၚ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရမယ့္ ကိစၥလုိ႔ ျမင္ပါတယ္။ NCCT အဖြဲ႕၀င္လည္း မဟုတ္၊ လိုင္ဇာ၊ ေလာ္ခီးလာေဒသေတြမွာ ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္အဖြဲ႕မ်ား အစည္းအေ၀းေတြကိုလည္း မတက္ေရာက္ခဲ့တဲ့ UWSA ဟာ UPWC နဲ႔ NCCT တုိ႔အၾကား အပစ္ရပ္မူၾကမ္း အတည္ျပဳၿပီးေနာက္ပုိင္း ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ရည္ရြယ္မႈနဲ႔အတူ လုပ္ေဆာင္ခဲ့တယ္ဆုိတဲ့ ပန္ဆန္းထိပ္သီး အစည္းအေ၀းဟာ စဥ္းစားစရာေတြ အမ်ားႀကီး ျဖစ္ေပၚေစခဲ့ပါတယ္။
UWSA နဲ႔ မုိင္းလား လက္နက္ကုိင္အဖြဲ႕တုိ႔ဟာ ၎တုိ႔အေနနဲ႔ အစိုးရနဲ႔ အပစ္ရပ္စဲေရး ခုိင္မာၿပီးျဖစ္တဲ့အတြက္ တစ္ႏုိင္ငံလုံး အပစ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူစာခ်ဳပ္မွာ ပါ၀င္လက္မွတ္ေရးထုိးမွာ မဟုတ္ေၾကာင္း၊ ႏုိင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲ ျပဳလုပ္မွသာ ပါ၀င္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆုိထားပါတယ္။
တစ္ႏုိင္ငံလုံး အပစ္ရပ္စဲေရး စာခ်ဳပ္ကို ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ကတည္းက လက္မွတ္ေရးထုိးႏုိင္ေရး ႀကိဳးစားခဲ့ၾကေပမယ့္ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္ အဖြဲ႕အခ်ဳိ႕ရဲ႕ ဖက္ဒရယ္တပ္မေတာ္ ဖြဲ႕စည္းမႈ ႀကိဳးစားခဲ့တဲ့အေပၚမွာ အစုိးရ တပ္မေတာ္ဘက္က လက္နက္ျဖဳတ္သိမ္းေရး ကိစၥေတြ ပါ၀င္တဲ့ လုံျခံဳေရးဆုိင္ရာ ျပန္လည္ေပါင္းစည္းျခင္းကို အပစ္ရပ္စာခ်ဳပ္ပါ အခန္း(၅) ႏုိင္ငံေရးလမ္းျပေျမပုံ အဆင့္မွာ ေစာစီးစြာထည့္ၿပီး အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖုိ႔ ျပန္လည္တင္ျပခဲ့တဲ့အတြက္ ၂၀၁၄ စက္တင္ဘာလက ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ UPWC နဲ႔ NCCT တုိ႔ရဲ႕ အပစ္ရပ္မူၾကမ္း ညိႇႏႈိင္းမႈ ေျခာက္ႀကိမ္ေျမာက္ေဆြးေႏြးပြဲမွာ မေျပလည္မႈျဖစ္ခဲ့ၿပီး ေဆြးေႏြးမႈ ေျခာက္လၾကာ ရပ္ဆုိင္းခဲ့ကာ ၂၀၁၅ မတ္လမွသာ ျပန္လည္ေတြ႕ဆုံႏုိင္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
ႏွစ္ဖက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားရဲ႕ လုပ္ကုိင္ေဆာင္ရြက္မႈ၊ ႏွစ္ဖက္အဖြဲ႕အစည္း ကုိယ္စားလွယ္မ်ားရဲ႕ ေျပာဆုိမႈေတြဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္ကို ရပ္တန္႔သြားေစႏုိင္တယ္ ဆုိတာကို သင္ခန္းစာယူၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ႏွစ္ေပါင္းေျခာက္ဆယ္ေက်ာ္ၾကာ ျပည္တြင္းစစ္ကို ဘယ္လုိရပ္တန္႔ေအာင္ လုပ္မယ္ ျပည္တြင္းစစ္ ဆက္မျဖစ္ေအာင္ လုပ္မယ္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရရေအာင္ ဘယ္လုိလုပ္မယ္ဆုိတာ ႏွစ္ဖက္ေခါင္းေဆာင္မ်ား ေဆြးေႏြးညိႇႏႈိင္းျခင္းနည္းနဲ႔ အေျဖရွာသြားဖုိ႔ မ်ားစြာ လုိအပ္ပါတယ္။
တုိင္းျပည္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ေနာက္က်ခဲ့ရတဲ့ အခ်က္ေတြထဲမွာ ႏွစ္ေပါင္းၾကာရွည္စြာ ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ ျပည္တြင္းစစ္ဟာလည္း အေၾကာင္းရင္းတစ္ခုလုိ႔ အစုိးရေခါင္းေဆာင္မ်ားေရာ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္အဖြဲ႕ ေခါင္းေဆာင္မ်ားပါ သိရွိထားၿပီး ျဖစ္တဲ့အတြက္ ျပႆနာေတြကို မလိုအပ္ဘဲ စစ္ေရးနည္း အသုံးျပဳၿပီး ေျဖရွင္းၾကမယ္ဆုိရင္ေတာ့ တုိင္းျပည္နစ္နာေအာင္ လုပ္တဲ့သူေတြပဲလုိ႔ မွတ္ယူရမွာပါ။
ျပည္တြင္းစစ္ေတြေၾကာင့္ ျပည္သူေတြ ႏွစ္ဖက္စစ္သားေတြ တုိင္းျပည္ဘ႑ာေတြ အမ်ားႀကီး ထိခုိက္နစ္နာခဲ့ၾကရၿပီးၿပီ။ လက္ရွိအခ်ိန္ထိ ကခ်င္ျပနယ္ဘက္မွာ ေဒသခံ စစ္ေဘးဒုကၡသည္ တစ္သိန္းေက်ာ္ ဒုကၡသည္စခန္းမ်ားမွာ ေနထုိင္ၾကရဆဲျဖစ္သလုိ ျမန္မာ-ထုိင္း နယ္စပ္မွာလည္း ကရင္တုိင္းရင္းသား အမ်ားစုပါ၀င္တဲ့ စစ္ေဘးဒုကၡသည္ တစ္သိန္းေက်ာ္ရွိေနကာ ျပန္လည္ေနရာခ်ထားေရး မေဆာင္ရြက္ႏုိင္ေသးပါဘူး။ အျခားေဒသေတြမွာလည္း စစ္ပြဲေတြေၾကာင့္ ေနရပ္စြန္႔ခြာခဲ့ၾကရတဲ့ တုိင္းရင္းသား ျပည္သူေတြ အမ်ားႀကီး ရွိေနႏုိင္ပါတယ္။
ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ႏုိင္ငံေရးအတြက္ အေလာင္းအစား မလုပ္ၾကဖို႔ လိုပါတယ္…။
Eleven Media Group
No comments:
Post a Comment