ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒသည္ ႏုိင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ဥပေဒျပဳေရး၊ တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္ႀကီးသံုးရပ္ကို ထိန္းညႇိေဖာ္ေဆာင္ရာတြင္လည္းေကာင္း၊ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကို ျပည္သူလူထုဆႏၵအမွန္ႏွင့္ ေရြးေကာက္တင္ ေျမႇာက္ႏုိင္ေရး ခ်ဥ္းကပ္ေဆာင္ ရြက္ရာတြင္လည္းေကာင္း၊ တရားမွ်တလြတ္လပ္ပြင့္လင္းေသာ လူ႔ေဘာင္အဖြဲ႕အစည္းကို ထူ ေထာင္ရာတြင္လည္းေကာင္း ဗ်ဴ ဟာေျမာက္ ေသာ့ခ်က္က်သည့္အေလ်ာက္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပ ေဒျပင္ဆင္ေရးသည္ ျပည္သူကို မ်က္ႏွာမူ၊ ျပည္သူကို ဗဟိုျပဳႏုိင္ရန္ အေရးႀကီးသည္။
ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာ ႏုိင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပ ေဒကို ျပင္ဆင္သည့္ဥပေဒၾကမ္း ႏွစ္ခုကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ ၂၀၁၅ ဇြန္လ ၁၀ ရက္ေန႔က တင္သြင္းခဲ့သည္။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္း ပံုအေျခခံဥပေဒေလ့လာသံုးသပ္ ေရးေကာ္မတီ၊ ေကာ္မရွင္မ်ားဖြဲ႕ စည္းေဆာင္ရြက္ေရးတုိက္တြန္း ေၾကာင္း အဆိုကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳသည့္ ၂၀၁၃ မတ္လ ၂၀ ရက္ေန႔မွအစ ျပဳ၍ ေရတြက္မည္ဆိုလွ်င္ ရက္ ေပါင္း ၈၁၂ ရက္ ၾကာျမင့္ေသာ ကာလတြင္ ဥပေဒၾကမ္းမ်ားကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ အဆိုတင္သြင္းႏုိင္ခဲ့သည္ကုိ သတိျပဳမိသည္။
ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပ ေဒျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒၾကမ္း (ပထမ)တြင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ၇၅ ရာခိုင္ ႏႈန္းေက်ာ္၏ ေထာက္ခံမႈရရွိၿပီး ေနာက္ ျပည္လံုးကြၽတ္ဆႏၵခံယူပြဲ တြင္ မဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိသူ ထက္ဝက္ ေက်ာ္၏ေထာက္ခံမႈရရွိမွသာ ျပင္ဆင္ႏိုင္မည့္ ပုဒ္မေလးခု ပါဝင္ သည္။
ပုဒ္မ ၂၄ ခု ျပင္ဆင္ရန္ အဆိုျပဳထားေသာ ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္သည့္ ဥပ ေဒၾကမ္း (ဒုတိယ)ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ မ်ားကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ေက်ာ္က သေဘာတူေထာက္ခံပါက အတည္ျပဳႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒၾကမ္း(ပထမ) တြင္ အခန္း(၃)ႏုိင္ငံေတာ္အႀကီး အကဲအခန္းပါ ပုဒ္မ ၅၉(ဃ)ႏွင့္ (စ)၊ ပုဒ္မ ၆၀(ဂ)၊ အခန္း(၁၁) အေရးေပၚကာလဆုိင္ရာ ျပ႒ာန္း ခ်က္မ်ားအခန္းပါ ပုဒ္မ ၄၁၈(ခ)၊ အခန္း(၁၂)ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပ ေဒျပင္ဆင္ျခင္း အခန္းပါ ပုဒ္မ ၄၃၆(က)(ခ) တို႔ကို အစားထုိးရန္ ေဖာ္ျပထားသည္။ အဆိုပါဥပေဒ ၾကမ္းတြင္ ပုဒ္မေလးခုကို အစား ထုိးရန္ ေဖာ္ျပထားသည္။ ပုဒ္မ ေလးခုပါဝင္ေသာ ဥပေဒၾကမ္းပါ ပုဒ္မမ်ားျပင္ဆင္ေရးကို ျပည္ ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ လႊတ္ ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ၇၅ ရာခုိင္ ႏႈန္းေက်ာ္ ေထာက္ခံမႈအား ကနဦးရရွိႏုိင္ေရးသည္ပင္ ခဲယဥ္းဦးမည္ ျဖစ္သည္။ တပ္မေတာ္သားလႊတ္ ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အားလံုးက သေဘာတူေထာက္ခံမည္ဆိုလွ်င္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္အဆင့္ ကို ေက်ာ္ျဖတ္ႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။
ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ တြင္ အတည္ျပဳဆံုးျဖတ္ႏိုင္သည့္ တုိင္ ၂၀၁၅ အေထြေထြေရြး ေကာက္ပြဲမတုိင္မီ ျပည္လံုးကြၽတ္ ဆႏၵခံယူပြဲက်င္းပႏုိင္ရန္ ျဖစ္ႏုိင္ ေျခနည္းပါးသည့္အေလ်ာက္ ပုဒ္မေလးခုပါ ပထမဥပေဒၾကမ္းျပင္ ဆင္ေရးသည္ ေနာက္လႊတ္ေတာ္ သက္တမ္းသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕သြားႏိုင္ ဖြယ္ရွိသည္ဟု သံုးသပ္ႏုိင္သည္။တပ္မေတာ္သားလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအေနျဖင့္ ျပည္ ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ ပထမ ဥပေဒၾကမ္းကို ျပင္ဆင္ရန္ အခ်ိန္ေစာလြန္းသည္ဟူေသာ ေကာက္ခ်က္ျဖင့္ ကန္႔ကြက္ခဲ့မည္ဆုိလွ်င္ ပုဒ္မ ၄၃၆ အပါအဝင္ ပုဒ္မအခ်ိဳ႕ျပင္ဆင္ေရးသည္ နိ႒ိတံမည္ျဖစ္ သည္။
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒၾကမ္း (ဒုတိယ)တြင္ အခန္း(၃)ႏိုင္ငံ ေတာ္အႀကီးအကဲအခန္းပါ ပုဒ္မ ၆၂၊ ၆၃ ႏွင့္ ၆၄၊ အခန္း(၅)အုပ္ ခ်ဳပ္ေရးအခန္းပါ ပုဒ္မ ၂၃၂(စ်)၊ ပုဒ္မ ၂၃၂(ဋ)ႏွင့္ ပုဒ္မ ၂၃၂(ည)(၁)၊ အခန္း(၆)တရားစီရင္ေရး အခန္းပါ ပုဒ္မ ၂၉၉(ဃ)၊ အခန္း (၉)ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ျခင္းအ ခန္းပါ ပုဒ္မ ၃၉၆(ခ)ႏွင့္ ၄၀၂(ဂ) တို႔ကို ပယ္ဖ်က္ရန္လည္းေကာင္း၊ အခန္း(၄)ဥပေဒျပဳေရးအခန္းပါ ပုဒ္မ ၁၁၅(င)ႏွင့္ ပုဒ္မ ၁၄၇(င)တို႔ကို ျဖည့္စြက္ရန္လည္းေကာင္း၊ အခန္း(၅)အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအခန္းပါ ပုဒ္မ ၂၃၂(ခ)(၁)၊ ၂၃၂(ဂ)၊ ၂၃၄(စ)၊ ၂၄၉၊ ၂၆၁(ခ)၊ ၂၆၁(ဂ)၊ ၂၆၁(ဃ)၊ ၂၆၁(င)၊ ၂၆၂(က)(၁)၊ ၂၆၂(က)(၂)၊ ၂၆၂(ခ)၊ ၂၆၂(ည)၊ ၂၆၄(က)ႏွင့္ ၂၆၄ (ခ)၊ အခန္း(၆) တရားစီရင္ေရး အခန္းပါ ပုဒ္မ ၂၉၉(ခ)၊ ၂၉၉(ဂ)၊ ၃၀၀(က)၊ ၃၀၀(ခ)၊ ၃၀၁၊ ၃၀၁(ဃ)(၄)၊ ၃၀၂(က)၊ ၃၀၂(က)(၄)၊ ၃၀၂(ခ)(၈)၊ ၃၀၂(ခ)(၉)၊ ၃၀၂(ဂ)(၂)၊ ၃၀၃(က)၊ ၃၀၃(ခ)၊ ၃၀၃(ဂ)၊ ၃၁၂(က)၊၃၁၂(ခ)၊ ၃၁၂(ဂ)၊ ၃၂၁၊ ၃၂၄(က)၊ ၃၂၄(ခ) ႏွင့္ ၃၃၃ (ဃ)(၄)၊ အခန္း(၉)ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ ျခင္း အခန္းပါ ပုဒ္မ ၃၉၈(က)ႏွင့္ ၃၉၉(က)တို႔ကို အစားထုိးရန္ လည္းေကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္။ အဆုိပါ ဥပေဒၾကမ္းတြင္ ပုဒ္မ ၂၄ ခုကို ပယ္ဖ်က္၊ ျဖည့္စြက္၊ အစားထုိးရန္ ေဖာ္ျပထားသည္။
အာဏာရျပည္ေထာင္စုၾကံ႕ ခုိင္ေရးႏွင့္ ဖံြ႕ၿဖိဳးေရးပါတီကိုယ္ စားလွယ္မ်ားႏွင့္ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား အေနျဖင့္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ ေတာ္တြင္ ဒုတိယဥပေဒၾကမ္းပါ ပုဒ္မ ၂၄ ခုအနက္ ပုဒ္မအမ်ား စုျပင္ဆင္ေရးကို ကန္႔ကြက္ႏုိင္ ေျချမင့္မားသည္ဟု သုံးသပ္ႏုိင္ သည္။ ပုဒ္မ ၂၆၁၊ ပုဒ္မခဲြ(ခ)၊ (ဂ)၊ (ဃ) ႏွင့္ (င)တုိ႔ကို ဥပေဒ ၾကမ္းပါအတုိင္း ၂၀၁၅ ေရြး ေကာက္ပဲြ မတုိင္မီ အစားထုိးျပင္ ဆင္ႏုိင္မည္ဆုိလွ်င္ ၂၀၁၆ ဧၿပီ လတြင္ တုိင္းေဒသႀကီး (သို႔ မဟုတ္) ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ား က ဆႏၵျပဳေရြးခ်ယ္သည့္ ၀န္ႀကီး ခ်ဳပ္မ်ားႏွင့္ အစိုးရမ်ားကို ျမင္ ေတြ႕လာရႏုိင္ေျခ ရွိသည္။ အဆုိ ပါ ျပင္ဆင္ခ်က္ကို ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳခဲ့မည္ဆိုလွ်င္ ျပည္နယ္မ်ား၏ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ကို ျမႇင့္တင္ေပးရာ ေရာက္ႏုိင္သျဖင့္ ဖက္ဒရယ္ဒီမုိကေရစီျပည္ေထာင္စုသဏၭာန္ကိုလည္း ပိုမိုပီျပင္ေစႏုိင္မည္ ျဖစ္သည္။
ပုဒ္မ ၃၉၆၊ ပုဒ္မခဲြ(ခ)တြင္ သက္ဆုိင္ရာမဲဆႏၵနယ္၏ မူလ မဲဆႏၵရွင္မ်ားအနက္ အနည္းဆုံး ၁ ရာခိုင္ႏႈန္းတို႔က တာ၀န္မွျပန္ လည္႐ုပ္သိမ္းလုိေသာ လႊတ္ ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ႏွင့္ပတ္ သက္သည့္ တုိင္တန္းခ်က္ကို ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပဲြ ေကာ္မရွင္ထံ တင္ျပရမည္ဟု ျပ႒ာန္းခ်က္အား ပယ္ဖ်က္ရန္ ထည့္သြင္းထားျခင္းသည္ မဲဆႏၵ ရွင္မ်ား၏ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား လွယ္တာ၀န္မွ ျပန္လည္႐ုပ္သိမ္း ခြင့္ကို ပယ္ဖ်က္ေရးဦးတည္သည့္ အေလွ်ာက္ ဒီမုိကေရစီက်င့္စဥ္ အေလ့အထမ်ားႏွင့္ ဆန္႔က်င္ သည့္ ေျခလွမ္းဟုသုံးသပ္ႏုိင္ သည္။ ပုဒ္မတစ္ခုလုံး ပယ္ဖ်က္ ျခင္းထက္ မူလမဲဆႏၵရွင္ ရာခိုင္ ႏႈန္းကို ေျပာင္းလဲသတ္မွတ္ျခင္း က ပိုမိုေၾကာင္းက်ဳိး ဆီေလ်ာ္ႏုိင္ ဖြယ္ရွိသည္ဟု တိုက္တြန္းအႀကံ ျပဳလုိပါသည္။
ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ တြင္ တင္သြင္းၿပီးျဖစ္သည့္ ဖဲြ႕ စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ သည့္ ဥပေဒၾကမ္းမ်ားတြင္ အခန္း(၁) ႏုိင္ငံေတာ္အေျခခံမူမ်ား၊ အခန္း(၂)ႏုိင္ငံေတာ္ ဖဲြ႕စည္း တည္ေဆာက္ပုံ၊ အခန္း(၇)တပ္ မေတာ္၊ အခန္း(၈)ႏုိင္ငံသား၊ ႏုိင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္အေရး ႏွင့္တာ၀န္မ်ား၊ အခန္း (၁၀)ႏုိင္ငံ ေရးပါတီမ်ား၊ အခန္း (၁၁)အ ေပၚကာလဆုိင္ရာ ျပ႒ာန္းခ်က္ မ်ား၊ အခန္း (၁၃) ႏုိင္ငံေတာ္အလံ၊ အထိမ္းအမွတ္တံဆိပ္၊ သီခ်င္းႏွင့္ ၿမိဳ႕ေတာ္၊ အခန္း (၁၄)ကူးေျပာင္းေရးကာလ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ အခန္း (၁၅) အေထြေထြျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားတုိ႔တြင္ ပါရွိသည့္ ပုဒ္မမ်ားကို လုံး၀ထည့္သြင္းထားျခင္း မရွိသည္ကို ေတြ႕ရွိရသည္။ ဖဲြ႕စည္းပုံအေျခခံ ဥပေဒတြင္ပါရွိသည့္ အခန္း ၁၅ ခန္းအနက္ အခန္းေျခာက္ခန္းတြင္ ပါရွိေသာ ပုဒ္မမ်ားကိုသာ ျပင္ဆင္ရန္ အဆိုျပဳထားသည္။
ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ဖဲြ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ (၂၀၀၈)၌ ပုဒ္မေပါင္း ၄၅၇ ခုပါ၀င္ၿပီး ပုဒ္မေပါင္း ၂၁၀ ခုကို ျပင္ဆင္ရန္ စဥ္းစားသင့္ေၾကာင္း ဖဲြ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ႏုိင္ေရး အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈ ေကာ္မတီက ၂၀၁၄ ေအာက္တိုဘာ၂၀ရက္တြင္ အစီရင္ခံတင္ျပခဲ့သည္။
ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ေက်ာ္သည္ ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ ဖဲြ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒၾကမ္းႏွစ္ရပ္ကို ေဆာလ်င္စြာ အတည္ျပဳႏုိင္မည္ဆိုလွ်င္ တုိင္းျပည္၏ ဒီမိုကေရစီ အေျပာင္းအလဲအတြက္ အားတက္ဖြယ္ ေျခ လွမ္းျဖစ္ႏုိင္သည္။ ျပင္ဆင္ေရးဥပေဒၾကမ္းမ်ားအတည္ျပဳေရးတြင္ ေႏွာင့္ေႏွးၾကန္႔ၾကာမႈမ်ား ရွိမည္ဆုိလွ်င္ ဒီမုိကေရစီေရး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ အမ်ဳိးသားျပန္ လည္သင့္ျမတ္ေရး ခရီးရွည္တြင္ အဖုအထစ္မ်ား ပိုမ်ားလာႏုိင္ေျခရွိသည္။ ႏုိင္ငံေရးျပႆနာမ်ား၊ စိန္ေခၚမႈမ်ား၊ အက်ပ္အတည္းမ်ားကို ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးအေျဖရွာေရး နည္းလမ္းျဖင့္သာ ေက်ာ္လႊားၾကရမည္ျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ ေျခာက္ပြင့္ဆုိင္ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးပဲြ အပါအ၀င္ က်စ္လ်စ္ထိေရာက္တြင္က်ယ္ေသာ ႏုိင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားသည္ ဗ်ဴဟာေျမာက္အေရးပါေနဦးမည္ျဖစ္သည္။
သို႔ျဖစ္ပါ၍ မၾကာမီ ထပ္မံ က်င္းပႏိုင္ဖြယ္ရွိေနသည့္ ေျခာက္ ပြင့္ဆုိင္ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးပြဲအလြန္ ကာလတြင္ အာဏာရ ျပည္ ေထာင္စုႀကံ႕ခုိင္ေရးႏွင့္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ပါတီႏွင့္ တပ္မေတာ္တို႔အေနျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ သည့္ ဥပေဒၾကမ္းႏွစ္ရပ္အေပၚ အျပည့္အဝေထာက္ခံႏိုင္ေျခ ရွိ၊ မရွိ ကတိကဝတ္စကားကို မဲဆႏၵ ရွင္တုိင္းရင္းသားျပည္သူလူထု ေရွ႕ေမွာက္၌ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ျပတ္ျပတ္သားသား ထုတ္ေဖာ္ ေျပာၾကားႏုိင္ရန္ ေသာ့ခ်က္က် မည္ျဖစ္သည္။ အာဏာရျပည္ ခုိင္ၿဖိဳးပါတီႏွင့္ တပ္မေတာ္တို႔ အေနျဖင့္ မည္ကာမတၱသေဘာ ေဆာင္ၿပီး အေပၚယံသေဘာလြန္ ကဲေသာ လက္ရွိဖြဲ႕စည္းပံုအေျခ ခံဥပေဒျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒၾကမ္းမ်ားကို သေဘာတူအတည္ျပဳႏုိင္ ေျခမရွိလွ်င္ လာလတၱံ႔ေသာ ဖြဲ႕ စည္ပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရး ခရီးရွည္သည္ ပိုမိုခက္ခဲၾကမ္း
တမ္း အက်ည္းတန္ႏိုင္ဖြယ္ရွိပါ ေၾကာင္း မီးေမာင္းထိုးေဆာ္ၾသ လုိက္ရပါ
သည္။
7Day Daily
No comments:
Post a Comment