Friday, December 04, 2015

လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္က ျပည္သူ႔ရဲ႕အသံနားေထာင္ပါ – ဦးေအာင္မ်ဳိးမင္း


အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ လူ႔အခြင့္အေရး ေၾကညာစာတမ္းကို ေလးစားဂုဏ္ျပဳတဲ့ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္မွာ အတည္ျပဳ ျပ႒ာန္းႏိုင္ခဲ့တဲ့ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ လူ႔အခြင့္ အေရးေန႔ဟာ လာမယ့္ ဒီဇင္ဘာလ ၁၀ ရက္ေန႔မွာ ႏွစ္ေပါင္း ၆၇ ႏွစ္တိုင္ခဲ့ပါၿပီ။ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္အတြက္ ေဆာင္ပုဒ္ကေတာ့ “Our rights, Our Freedoms, Always” (အခြင့္အေရးနဲ႔ လြတ္လပ္မႈဆိုတာ ထာ၀ရအတြက္ပါ) ျဖစ္ပါတယ္။
လူ႔အခြင့္အေရးေန႔ကို ႏိုင္ငံတကာမွာ သတ္မွတ္ျပ႒ာန္းခဲ့တာ ဆယ္စုႏွစ္ ၇ ခုနီးပါး ၾကာျမင့္ခဲ့ၿပီးခ်ိန္မွာ ျမန္မာ့လူ႔အခြင့္အေရး အေျခအေန ျဖစ္ထြန္းမႈေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ Equality Myanmar ညီမွ်ျခင္း ျမန္မာအဖြ႔ဲ ဒါ႐ုိက္တာ ၀ါရင့္လူ႔အခြင့္အေရး တက္ႂကြလႈပ္ရွားသူ ဦးေအာင္မ်ဳိးမင္းကို ေတြ႔ဆုံေမးျမန္းခဲ့ပါတယ္။

၂၀၁၅ ခုႏွစ္ တႏွစ္တာအတြင္း ျမန္မာျပည္ရဲ႕ လူ႔အခြင့္အေရး အေျခအေနမွာ ဘာေတြလုပ္ႏိုင္သလဲ၊ ဘာေတြ မလုပ္ႏိုင္ဘူးလဲ။ လုပ္ႏိုင္ခဲ့တာေလးေတြကေန စၿပီး ေျပာျပပါ။

“ၿပီးခဲ့တဲ့ ၂၀၁၅ ေပါ့ေနာ္ ဒါေတြကို ျပန္လည္သုံးသပ္တဲ့အခ်ိန္မွာ တခ်ဳိ႕ေသာ တိုးတက္မႈေတြ ေျပာလို႔ေတာ့ရပါတယ္။ ဒါကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံအစိုးရ အေနနဲ႔ ကုလသမဂၢမွာရွိတဲ့ လူ႔အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ စာခ်ဳပ္ေတြကို အရင္ကထက္ပိုၿပီးေတာ့ လက္မွတ္ထိုးလာတာ ဒါကို ပထမဆုံး ေထာက္ျပခ်င္ပါတယ္။ အရင္တုန္းကေတာ့ က်ေနာ္တို႔တိုင္းျပည္က အမ်ဳိးသမီးစာခ်ဳပ္၊ ကေလးစာခ်ဳပ္နဲ႔ မသန္စြမ္းစာခ်ဳပ္ကိုပဲ လက္မွတ္ထိုးထားေသးတယ္။ ဒါေပမယ့္ အခုေနာက္ပိုင္းမွာကေတာ့ ကေလးစာခ်ဳပ္ေနာက္မွာရွိတဲ့ ကေလးမ်ားေရာင္းခ်ျခင္းဆိုင္ရာ ေနာက္ဆက္တြဲစာခ်ဳပ္၊ လက္နက္ကိုင္ပဋိပကၡအတြင္းမွာရွိတဲ့ ကေလးေတြရဲ႕ အေျခအေနစာခ်ဳပ္၊ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ စီးပြားေရး လူမႈေရး ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာ စာခ်ဳပ္ေတြကို ပဏာမအေနနဲ႔ လက္မွတ္ထိုးတာရွိသလို အိုင္အယ္လ္အိုရဲ႕ ကေလးအလုပ္သမားနဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့ ဆုံးျဖတ္ခ်က္အမွတ္ ၁၈၂ ကို လက္မွတ္ထုိးတာ ပထမဦးဆုံး တိုးတက္ခ်က္ပါ။”

အရင္တုန္းက လူ႔အခြင့္အေရးလို႔ေျပာရင္ အစိုးရက ရန္ရွာတဲ့ အေျခအေနကေန အနည္းဆုံးေတာ့ အသိအမွတ္ျပဳလာတဲ့အဆင့္ေပါ့။ ႏိုင္ငံတကာမွာ ဒီဟာေတြကို အကာအကြယ္ေပးရမယ္ဆိုတဲ့ အစိုးရရဲ႕ ကြန္မင့္မင့္ေပါ့။ ေနာက္တခုက ဆုတ္ယုတ္မႈက်ေတာ့ေရာ တႏွစ္တာအတြင္း ဘာေတြ ျဖစ္ခဲ့သလဲ။

“ခုန က်ေနာ္ေျပာသလိုပဲ ႏိုင္ငံတကာမွာက ဒီတိုးတက္မႈအရ စာခ်ဳပ္ေတြ လက္မွတ္ထုိးတာရွိေပမယ့္ ဒီစာခ်ဳပ္ေတြရဲ႕ အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈက က်ေနာ္တို႔တိုင္းျပည္ မေရာက္ေသးဘူးဗ်။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ အခုအခ်ိန္ထိ ဒီကေလးေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့၊ စစ္ပြဲေတြေၾကာင့္ ကေလးေတြ ဒုကၡေရာက္ေနတာကို က်ေနာ္တို႔ မတားႏိုင္ေသးဘူး။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ လက္နက္ကိုင္ပဋိပကၡအတြင္းမွာ ရွိေနတုန္းပဲ။ ဒုကၡသည္အျဖစ္ ကေလးေတြ ဒုကၡေရာက္ေနတုန္းပဲ။ ၿပီးလို႔ရွိရင္ စစ္ပြဲေတြၾကားထဲမွာ တိုင္းရင္းသားအမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕လုံၿခဳံမႈ တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထုရဲ႕ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ဳိးေဖာက္ခံရမႈေတြက ရွိေနတုန္းပဲ။ ေနာက္ထပ္ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ မရွိတဲ့အတြက္ တိုင္ၾကားထားတဲ့ အမႈေတြေတာင္မွ တကယ္တမ္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ေအာင္ ေလုပ္ေဆာင္ႏိုင္ေသးဘူး။ တရားခံကို လြတ္ေနတဲ့ အေျခအေန ရွိေနျခင္းက ဆုတ္ယုတ္မႈလို႔ က်ေနာ္တို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းမွာ အရင္တုန္းက လူ႔အခြင့္အေရးဆိုတဲ့ စကားလုံးက ဥပေဒထဲမွာ ရွာလို႔မေတြြ႔ဘူး။ ဒါေပမယ့္ အခုဆိုလို႔ရွိရင္ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခြင့္တို႔၊ အဖြဲ႔အစည္း ဖြဲ႔စည္းခြင့္ဆိုတဲ့ အခြင့္အေရးဆိုတာ ပါလာေပမယ့္ လြတ္လပ္စြာ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္မႈေၾကာင့္ ဖမ္းဆီးတာခံရတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ အပါအ၀င္ တက္ႂကြလႈပ္ရွားသူေတြ အားလုံးေပါင္း က်ေနာ္တိုု႔ ၄၀၀ ေက်ာ္က အခုထိ အမႈရင္ဆိုင္ေနရတုန္းပါပဲခင္ဗ်။”

ကိုေအာင္မ်ဳိးမင္း ေစာေစာက ေျပာသြားတဲ့အထဲမွာ ကေလးေပါ့။ အထူးသျဖင့္ ကေလးစစ္သားေတြေပါ့။ မၾကာခင္ကလည္း တပ္မေတာ္ကလည္း ၅၃ ေယာက္ ျပန္လႊတ္ေပးတယ္။ အဲဒီမတိုင္ခင္ကလည္း အိုင္အယ္လ္အိုနဲ႔ ေပါင္းၿပီးေတာ့ ျပန္လႊတ္ေပးေနတယ္။ ဒီဟာေတြေနာက္ကြယ္မွာ ဘာေတြထပ္လုပ္ဖို႔ လိုေနေသးလဲ။ ေနာက္တခုက ဗမာျပည္ဟာ ဘာေၾကာင့္မို႔လို႔ ဒါေတြလုပ္ေနတယ္လို႔ျမင္လဲ။ ကေလးနဲ႔စၿပီး က်ေနာ္တို႔ ကေလးစစ္သားကိစၥေျပာမယ္။ အဲသလိုပဲ အစိုးရမဟုတ္တဲ့ လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔ေတြမွာလည္း ကေလးစစ္သားတခ်ဳိ႕ က်န္ေနေသးတယ္။ အဲဒီအတြက္ ဘာေတြလုပ္သင့္သလဲဆုိတာ ေဆြးေႏြးေပးပါ။

“ပထမဦးဆုံး ကေလးစစ္သားမရွိဘူးလို႔ ျငင္းဆိုတဲ့ေနရာကေန ကေလးစစ္သားေတြကို ထုတ္ေဖာ္လာတဲ့အတြက္ က်ေနာ္တို႔ ႀကိဳဆိုပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ပထမဦးဆုံး စစ္တပ္ထဲမွာရွိတဲ့ကေလးေတြ ျပန္ၿပီးေတာ့ လြတ္လာတဲ့ဟာ ႀကိဳဆိုဖို႔ေကာင္းတဲ့အရာပါ။ ဒါေပမယ့္ အားနည္းခ်က္ ဘာရွိသလဲဆိုေတာ့ အခုခ်ိန္ထိ တခ်ဳိ႕ေသာကေလးေတြ၊ အထူးသျဖင့္ စစ္တပ္ထဲ၀င္တုန္းက ၁၈ ႏွစ္မျပည့္ေသးဘူး။ အခုေနာက္ပိုင္းမွာ ၁၈ ႏွစ္ျပည့္သြားတယ္။ သူတုိ႔ဟာလည္း ကေလးစစ္သားျဖစ္တယ္။ အဲလိုကေလးေတြကို ျပန္လည္ထုတ္တဲ့ေနရာမွာ အခက္အခဲ အမ်ားႀကီးရွိေနတုန္းပဲ။ တခ်ဳိ႕ေနရာေတြမွာ သိလ်က္သားန႔ဲကို ဒါကို အသိအမွတ္မျပဳတဲ့ဟာရွိတယ္။ တခ်ဳိ႕ကေလးေတြ စစ္တပ္ထဲက ထြက္ေျပးလာတဲ့ ကေလးေတြကိုလည္း စစ္မႈထမ္းဥပေဒ ခ်ဳိးေဖာက္တယ္ဆိုၿပီးေတာ့ အေရးယူမႈရွိေနျခင္းဟာ ပထမဦးဆုံးျဖစ္ေနတာ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီေတာ့ ဒီအစိုးရလက္ထက္မွာ အသစ္ကို စုေဆာင္းတဲ့ေနရာမွာ နည္းသြားတယ္၊ ေလ်ာ့က်သြားတယ္။ ဒါေပမယ့္ အေဟာင္းေတြ အားလုံးထြက္ဖို႔အတြက္ အခုထက္ထိ မလုပ္ႏုိင္ေသးဘူး။ ေနာက္တခါ ထြက္သည့္တိုင္ေအာင္ ဒီကေလးေတြဟာ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ နာက်င္မႈ ခံစားရတဲ့ကေလးေတြ ျဖစ္တယ္။ ဒီကေလးေတြကို စစ္တပ္ထဲကထုတ္ အိမ္ကိုသြားပုိ႔႐ုံနဲ႔ မရဘူးဗ်။ ကေလးေတြရဲ႕ဘ၀ကို ျပန္လည္ရရွိဖို႔အတြက္ ျပန္လည္နာလံထကိစၥေတြ လုပ္ေဆာင္တာေတြ၊ ဘ၀ကို ျပန္ၿပီး ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္တဲ့ေနရာေတြမွာ အစိုးရက ထဲထဲ၀င္၀င္လုပ္ေပးတာ မရွိဘူး။ ႏိုင္ငံတကာ အဖြဲ႔အစည္းေတြကသာ လုပ္ေဆာင္တဲ့အခ်ိန္မွာ အားနည္းေနတဲ့ဟာ ရွိတာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ က်ေနာ့္အေနနဲ႔ အစိုးရကို ေျပာခ်င္တဲ့ဟာက ႀကိဳဆိုပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကေလးစစ္သား အသုံးျပဳမႈ နာမည္ဆိုး ကုလသမဂၢမွာ တင္ေနတဲ့အခ်က္ကို ေပ်ာက္ေအာင္လုပ္႐ုံသက္သက္ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ တကယ့္ကို ေစတနာမွန္မွန္ လုပ္ငန္းမွန္မွန္နဲ႔ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ဖို႔က ပိုအေရးႀကီးေနပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာမွာ ဘယ္ေလာက္ထိ နာမည္ေကာင္းရရ၊ ျပည္တြင္းမွာ အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈ မရွိလို႔ရွိရင္ ျပည္တြင္းက ကေလးေတြ လုံၿခဳံမႈရွိမွာ မဟုတ္တဲ့အတြက္ မွန္ကန္တဲ့ႏွလုံးသား၊ တိက်တဲ့ေပၚလစီနဲ႔ ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္ဖို႔က လိုေနတုန္းပါပဲ။”

ေစာေစာတုန္းက ဒါနဲ႔တဆက္တည္းပဲ ကိုေအာင္မ်ဳိးမင္း ေျပာသြားတဲ့အထဲမွာ အမ်ဳိးသမီးေတြကိစၥေတြ၊ ေနာက္တခုက လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ခြင့္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ အဖမ္းခံထားရတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ အမ်ားႀကီးရွိေသးတယ္။ အဲဒါေတြနဲ႔ပတ္သက္လို႔ က်ေနာ္တို႔ ဗမာျပည္မွာ ဘယ္ေနရာမွာ လြဲေနလဲ၊ ဘာေတြဆက္လုပ္ဖို႔လိုလဲဆိုတာ ျဖည့္စြက္ေဆြးေႏြးေပးပါဦးခင္ဗ်ာ။

“အမ်ဳိးသမီးကိစၥ ေျပာမယ္ဆို က်ေနာ့္ရင္ထဲမွာ အခုခ်ိန္ထိ ေစတနာ့၀န္ထမ္း ကခ်င္ဆရာမေလး ၂ ေယာက္ကိစၥက မေပ်ာက္ေသးပါဘူး။ အဲလိုမ်ဳိးပဲ ျပည္တြင္းစစ္ေၾကာင့္ ဒုကၡေရာက္ေနတဲ့ အမ်ဳိးသမီးေတြ အမ်ားႀကီးရွိေနတုန္းပဲ။ အဲဒီေတာ့ ဒီကိစၥေတြကို အခုခ်ိန္ထိ အမႈမွန္မေဖာ္ႏိုင္ျခင္းကိုယ္တိုင္က ဘာေတြ႔လဲဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ဆီမွာ တရားဥပေဒ စိုးမိုးမႈမရွိလို႔။ ေနာက္တခုက တိုင္ၾကားမယ့္သူေတြက ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း မေျပာရဲဘူးဆိုတဲ့ကိစၥ ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ တရားစီရင္မႈမွာ အားနည္းမႈေတြ ရွိေနတယ္။ ဒါေတြက က်ေနာ္တို႔တိုင္းျပည္ရဲ႕ အဓိကျပႆနာပါ။ ခ်ဳိးေဖာက္တဲ့သူကို အမွန္တကယ္ ကာကြယ္ၿပီးေတာ့ ပုံမွန္အတိုင္း အျပစ္ရွိတဲ့အတိုင္း လုပ္ေဆာင္ဖို႔ လိုအပ္သလုိ လူတိုင္းက တရားဥပေဒကို အားကိုးၿပီး တိုင္ရဲတဲ့စိတ္ဓာတ္ရွိဖို႔ က်ေနာ္တို႔ အမ်ားႀကီး ရွိေနတုန္းပါပဲ၊ ျပႆနာက အမ်ားႀကီး ေျဖရွင္းရဦးမွာပါ။”

ဟုတ္ကဲ့၊ လူအမ်ားရဲ႕ အားကိုးမႈကို ခံယူႏိုင္တာဆုိရင္ ဗမာျပည္မွာ လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ကို ဖြဲ႔ေပးထားပါတယ္။ တခ်ဳိ႕ကလည္း ေ၀ဖန္ၾကတယ္ လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္သည္ လြတ္လပ္မႈရွိရမယ္၊ အခုက်ေတာ့ အစိုးရရဲ႕ မန္းဒိတ္နဲ႔ဖြဲ႔တယ္။ အစိုးရခိုင္းတာပဲလုပ္တယ္။ သူလုပ္သင့္တာမလုပ္ဘူး စတဲ့ အဲဒါေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ လက္ရွိ ေကာ္မရွင္ဖြဲ႔စည္းမႈရယ္ ေနာက္တခုက တကယ္တမ္း တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးနဲ႔ ထိေရာက္တဲ့ဟာေတြျဖစ္ေအာင္ ဘယ္လိုမ်ဳိး ျဖစ္သင့္ပါသလဲ။

“လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ဆိုတာက လြတ္လပ္ၿပီးေတာ့ စြမ္းရည္ရွိတဲ့အရာျဖစ္ဖို႔ လိုပါတယ္။ လြတ္လပ္မႈနဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ က်ေနာ္တို႔ အရပ္ဘက္လူ႔အဖြ႔ဲအစည္းေတြ အပါအ၀င္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေထာက္ျပတာ ရွိပါတယ္။ ဒီေကာ္မရွင္၀င္ေတြရဲ႕ ေနာက္ခံအေၾကာင္းအခ်က္ေတြက သံသယျဖစ္စရာေတြ ျဖစ္ေနတယ္။ သူတို႔က အစိုးရ၀န္ထမ္းေတြျဖစ္တယ္။ သူတို႔ကို ေရြးခ်ယ္မႈအပိုင္းမွာလည္း အရပ္ဘက္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြနဲ႔ တင္ျပတိုင္ပင္မႈ လုံး၀မရွိဘဲနဲ႔ သမၼတက တိုက္႐ုိက္ခန္႔အပ္တာ ျဖစ္သြားတဲ့အတြက္ ေထာက္ျပစရာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္က အမွန္တကယ္ လြတ္လပ္တယ္ဆိုတဲ့ဟာမ်ဳိး ျပခ်င္ရင္ လြတ္လပ္တဲ့ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းေတြကို က်င့္သုံးၿပီးေတာ့ တိုင္ပင္မႈေတြရွိဖို႔အတြက္ ဒီမွာေတာ့ အားနည္းေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ ေနာက္တခါမ်ား တင္ေျမႇာက္မယ္ဆိုရင္ ဒီလိုမ်ဳိးအခ်က္ေတြ ထည့္သြင္းစဥ္းစားဖို႔ေတာ့ လိုအပ္ပါတယ္။ ေနာက္တခုက လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ရဲ႕ ဥပေဒမွာ ဘာေတြ႔ရလဲဆိုလို႔ရွိရင္ေတာ့ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ဳိးေဖာက္မႈ ဆိုးဆုိး၀ါး၀ါးျဖစ္ကာနီး အခ်ိန္မ်ဳိးဆုိလို႔ရွိရင္ ေကာ္မရွင္က ဒါကို ႀကိဳတင္တားဆီးတဲ့အေနေတာင္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္မွာ က်ေနာ္တို႔ ဘာေတြ႔ရလဲဆိုေတာ့ သမၼတက ခုိင္းမွ၊ သမၼတက အမိန္႔ေပးမွ ေကာ္မရွင္က သြားၿပီး စုံစမ္းတဲ့အရာျဖစ္တဲ့အတြက္ တခ်ဳိ႕လူေတြက လိုအပ္သေလာက္ေတာင္ မလုပ္ဘူးဆိုတဲ့ အားမလိုအားမရမႈေတြ ရွိေနတုန္းပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ဆိုတာ ျပည္သူ႔ရဲ႕အသံကို နားေထာင္ပါ။ သူတို႔ဘာေတြျဖစ္ခ်င္လဲ။ ၿပီးလို႔ရွိရင္ သူတို႔ရဲ႕ ထိေရာက္မႈေတြကို အမွန္တကယ္ လုပ္ေဆာင္ပါတယ္ဆိုတာကို ျပည္သူ႔ရင္ထဲက နားလည္ဖို႔၊ သေဘာေပါက္လာေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေပးဖို႔အတြက္ အမ်ားႀကီး လိုအပ္ေနတုန္းပါပဲ။”

က်ေနာ္နားလည္သေလာက္ လက္ရွိ လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္သက္တမ္း ေနာက္ထပ္ ၄ ႏွစ္ေလာက္က်န္ေသးတယ္။ ဗမာျပည္မွာလည္း အစိုးရသစ္က ေနာက္သုံးလေလာက္ဆိုရင္ ေပၚပါၿပီ။ အထူးသျဖင့္ေတာ့ အတိုက္အခံ အန္အယ္လ္ဒီ ဦးေဆာင္တဲ့ အစိုးရမ်ဳိး တက္လာမယ္။ ေစာေစာကလိုမ်ဳိး ထိေရာက္တဲ့၊ တကယ့္ကိုလည္း ေျပာသင့္တဲ့ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ဳိးေဖာက္မႈေတြကို အစိုးရသစ္မွာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈအသစ္ပုံစံနဲ႔ အခုက်န္ေနတဲ့ သက္တမ္းနဲ႔ ဘယ္လိုမ်ဳိးျဖစ္သင့္္တယ္၊ ဘယ္လိုဆက္ၿပီး ေဆာင္ရြက္သြားသင့္တယ္ ဆုိတာေလးကိုလည္း ျဖည့္စြက္ၿပီးေတာ့ ေဆြးေႏြးေပးပါဦးခင္ဗ်။

“ဟုတ္ကဲ့၊ လာမယ့္သက္တမ္းအတြင္းကို ေျပာင္းလဲခ်င္တဲ့စိတ္ေတြ ေမြးဖို႔ပါ။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔တိုင္းျပည္က ေျပာင္းလဲခ်ိန္တန္ၿပီ၊ ေျပာင္းလဲခ်ိန္တန္ၿပီ ဆိုတဲ့အသံက ေနရာတိုင္းမွာ ၾကားေနတယ္။ အဲဒီေတာ့ ေကာ္မရွင္၀င္ေတြရဲ႕စိတ္ထဲမွာ ငါတို႔က ခန္႔အပ္လို႔လုပ္တာ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ လူ႔အခြင့္အေရးကို အမွန္တကယ္ လုပ္ေဆာင္လိုတဲ့ စိတ္ဓာတ္ရွိလို႔ လုပ္ေဆာင္ပါတယ္ဆိုတဲ့ စိတ္ေတြကို အရင္ဆုံး ေမြးေစခ်င္ပါတယ္။ အဲဒီစိတ္ထားရွိရင္ေတာ့ လုပ္ငန္းေတြက ပိုၿပီး ထိေရာက္လာပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီေတာ့ ျပည္သူလူထုက သံသယရွိေနတဲ့ဟာကို သံသယေပ်ာက္ဖို႔အတြက္ လုပ္ငန္းနဲ႔ ပထမဦးဆုံးလုပ္ပါလို႔ က်ေနာ္ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ေနာက္တခုကေတာ့ ေနာက္တခါ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္မႈ လုပ္ေဆာင္မယ္ဆိုရင္ လူမသိ၊ သူမသိနဲ႔ ခန္႔အပ္တာ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ ဘယ္သူက ေရြးသင့္သလဲ၊ ဘယ္သူေတြက ပါသင့္လဲ၊ ဘယ္သူေတြေတာ့ ေနာက္ဆုံးစာရင္းမွာ ထားသင့္လဲဆုိတာ ျပည္သူလူထုကို အသိေပးပါ။ ျပည္သူလူထုရဲ႕ ေထာက္ခံမႈကိုလည္း ထည့္လုပ္ေဆာင္လို႔ ရွိရင္ေတာ့ လြတ္လပ္မႈအပိုင္းကို က်ေနာ္တို႔ ေကာင္းေကာင္းႀကီး ေခ်ဖ်က္ႏို္င္ပါလိမ့္မယ္။ တကယ့္ကို ကြ်မ္းက်င္တဲ့သူေတြ ပါလာရင္ေတာ့ လုပ္ငန္းပို္င္းကလည္း အားေကာင္းလာမွာပါ။ အစိုးရပိုင္းကလည္း လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြ ပိုေပးမယ္၊ ေကာ္မရွင္ေတြကိုယ္တိုင္ကလည္း တကယ့္ကို ထိထိေရာက္ေရာက္လုပ္ခ်င္မယ္၊ လူထုနဲ႔ထိစပ္မႈရွိလာေလ ဒီယႏၱရားႀကီးက ပိုအားေကာင္းလာမွာပါ။ ဒါကေတာ့ လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္အေနနဲ႔ ဆက္လုပ္သင့္ေသာအရာေတြလို႔ က်ေနာ္ ပထမဦးဆုံး အႀကံေပးခ်င္ပါတယ္။”

တဆက္တည္း အစ္႐ႉးထဲမွာဆိုရင္ေတာ့ မၾကာခင္က မဘသလို႔ လူသိမ်ားတဲ့ အမ်ဳိး၊ ဘာသာနဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့ ဥပေဒ ၄ ခု ေပၚခဲ့တယ္ေပါ့။ အဲဒါက ေရြးေကာက္ပြဲကာလတုန္းက ဘာသာေရးကိုသုံးၿပီး မဲဆြယ္ခဲ့တာေတြ အမ်ားႀကီးရွိခဲ့တာေပါ့ေနာ္။ အမွန္မွန္ေတာ့ အေျခခံဥေဒအရလည္း တားထားတယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲ Code of Conduct က်င့္၀တ္အရလည္း တားထားတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဗမာျပည္မွာ ဒီအစ္႐ႉးေတြ ရွိလာတယ္။ အဲဒါနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ဘယ္လိုမ်ဳိး အသစ္ေပၚလာမယ့္၊ ဒါမွမဟုတ္ ရွိၿပီးသားေကာ္မရွင္က ဘယ္လို address လုပ္္သင့္သလဲ ဘယ္လို ကိုင္တြယ္သင့္သလဲ။ အထူးသျဖင့္ က်ေနာ္တို႔ အမ်ဳိးဘာသာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ဟာ။ မ်ားေသာအားျဖင့္ လူ႔အခြင့္အေရးလႈပ္ရွားသူေတြက ကန္႔ကြက္ၾကတယ္၊ ဒီဟာသည္ လူ႔အခြင့္အေရး႐ႈေထာင့္နဲ႔ မကိုက္ညီဘူးဆိုတာ။ အဲဒါနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ကိုေအာင္မ်ဳိးမင္းအေနနဲ႔ ဘယ္လုိလုပ္သင့္တယ္၊ ဘယ္လိုျဖစ္သင့္တယ္ ဆုိတာေလးကို ျဖည့္စြက္ၿပီး ေျပာေပးပါဦးခင္ဗ်။

“ဟုတ္ကဲ့ပါ၊ ဒီစာခ်ဳပ္ ၄ ခု (ဥပေဒ) ေပၚလာတဲ့ မတိုင္ခင္ကတည္းက က်ေနာ္က ဒီဟာေတြဟာ ႏိုင္ငံတကာစံခ်ိန္နဲ႔ မကိုက္ညီဘူးလို႔ က်ေနာ္ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ အမ်ဳိးသမီးရယ္၊ လူနည္းစုေတြရဲ႕ အခြင့္အေရးကို ထိခိုက္တယ္ဆိုတာ က်ေနာ္ေျပာခဲ့တယ္။ အဲဒီေတာ့ ဒီဟာကို ျပန္လည္ၿပီးေတာ့ သုံးသပ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဥပေဒတခုက မလိုဘဲနဲ႔ ဖြဲ႔လို႔ရွိရင္ ဒုကၡေရာက္ပါတယ္။ ရွိၿပီးေတာ့ လူေတြကို ကာကြယ္ေပးမယ့္အစား ဒုကၡေပးတဲ့အရာလည္း မျဖစ္သင့္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ ျပန္လည္သုံးသပ္ဖို႔ က်ေနာ္ေျပာခ်င္တယ္။ ေနာက္တခုက အဲဒီအေပၚမွာ အေျခခံၿပီးျဖစ္လာေသာ၊ မုန္းတီးမႈအေျခခံေသာ လႈံ႔ေဆာ္ေဟာေျပာမႈ၊ ဒါေတြကေတာ့ လူ႔အခြင့္အေရးကို မကိုက္ညီ႐ုံတင္မကဘူး၊ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ဳိးေဖာက္မႈ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ မုန္းတီးမႈကို အေျခခံၿပီး လႈံ႔ေဆာ္မႈေတြက ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒမွာလည္း ကာကြယ္ေပးဖို႔ ေျပာထားတယ္။ ဒါေတြကို လိုအပ္ေနၿပီလို႔ ျပည္သူေတြက ေတာင္းတဲ့အတြက္ ဒီဥပေဒ လုပ္ေဆာင္မႈေတြ ရွိလာတဲ့အေပၚမွာ ဥပေဒအရ အေရးယူေပးဖို႔၊ တဘက္ကိုခြင့္ျပဳၿပီး တဘက္ကို ခြင့္မျပဳတဲ့အရာမ်ဳိး မျဖစ္ဖို႔ ဒီဟာေတြကို တကယ္တမ္း တားဆီးႏိုင္တဲ့အရာမ်ဳိး လုပ္ေဆာင္ေပးဖို႔ ေကာ္မရွင္ကတဆင့္ ဥပေဒျပဳတဲ့သူေတြ၊ ဥပေဒကို ျပန္လည္သုံးသပ္မယ့္သူေတြ၊ တရားစီရင္မယ့္သူေတြ အားလုံးရင္ထဲမွာ ဒါကို လက္မခံဘူးဆိုတဲ့ စိတ္ဓာတ္က အရမ္းလိုအပ္ေနပါတယ္။”

ေဆးေတြမွာ ေဘးထြက္ဆိုးက်ဳိးေတြရွိသလို တခ်ဳိ႕ဥပေဒေတြမွာလည္း ေဘးထြက္ဆိုးက်ဳိးေတြ ရွိတာေပါ့။ အခုလာမယ့္ ႏိုင္ငံေရးအခင္းအက်င္းအသစ္က ၂၀၁၆ ကေတာ့ လႊတ္ေတာ္ ၂ ခုစလုံးကေတာ့ အန္အယ္လ္ဒီက ကိုင္ထားမွာေပါ့ေနာ္။ ဥပေဒေတြထဲမွာ အဲဒါနဲ႔ပတ္သက္လို႔ေရာ လာမယ့္လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ေစာေစာတုန္းကလိုမ်ဳိး ျပႆ နာ၊ အေကာင္းထက္ အဆိုးဘက္ကို ဦးတည္သြားေစတဲ့ ဥပေဒ ျပန္ၿပီးေတာ့ ဘယ္လုိျပဳႏုိင္လဲ၊ ဘာေတြလုပ္ႏိုင္လဲ ဆိုတာလည္း ျဖည့္စြက္ေျပာေပးပါဦး။

“ဥပေဒတခု ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲဖို႔လုပ္တယ္၊ ဥပေဒကို အတည္ျပဳ ျပ႒ာန္းမယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ ဒါက ဥပေဒျပဳက႑ေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ဥပေဒကို သူတို႔ခ်ည္းျပဳတာ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ ဘာေၾကာင့္ ဒါေတြက ျပဳဖို႔လိုအပ္လဲ။ ဘာေတြက ျပည္သူလူထုဆႏၵမွာ ဘယ္လုိရွိလဲဆိုတာ ျပည္သူလူထုနဲ႔ တိုင္ပင္ေသာ၊ ျပည္သူလူထုရဲ႕ ကြ်မ္းက်င္တဲ့လူေတြရဲ႕ အႀကံဉာဏ္ေတြကို ေလ့လာၿပီးေတာ့မွ သုံးသပ္ေသာအရာျဖစ္လို႔ရွိရင္ေတာ့ ဒါက ေကာင္းတဲ့ဥပေဒ ေပၚလာပါလိမ့္မယ္။ ဒါမွမဟုတ္ဘဲနဲ႔ ဒီဥပေဒေတြကို သုံးသပ္မႈမွာ အစိုးရက လိုအပ္တယ္၊ လူနည္းစုက လိုအပ္တယ္ ဆုိတာကိုပဲ ၾကည့္ၿပီးေတာ့ လုပ္ေဆာင္ေနရင္ေတာ့ ဥပေဒဆိုတာ ေဘးထြက္ဆိုးက်ဳိးရွိေသာ၊ ေနာက္တခါ ဒီလိုမ်ဳိး ဥပေဒျပ႒ာန္းတဲ့ အစိုးရအေပၚမွာ အယုံအၾကည္မဲ့ေသာ၊ ဒီမုိကေရစီလမ္းေၾကာင္းနဲ႔ ဆန္႔က်င္ေသာ ဥပေဒကို ျပ႒ာန္းတဲ့အစိုးရ ဆိုၿပီးေတာ့ လူေတြစိတ္ထဲမွာျဖစ္သြားရင္ ဒါဟာ ေကာင္းက်ဳိးေတာ့ မျဖစ္ႏို္င္ပါဘူး။”

လာမယ့္ႏိုင္ငံေရးအခင္းအက်င္းသစ္မွာ လူ႔အခြင့္အေရးကို ကာကြယ္ေသာ၊ ျမႇင့္တင္ေသာ၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးရွိေသာ ဘယ္လိုပုံစံမ်ဳိးေပ့ါေနာ္ လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္အျပင္ တျခားလုပ္ႏိုင္တဲ့ ဘာေတြရွိေသးလဲ။ ဗမာျပည္မွာ အသိအမွတ္ျပဳသင့္တဲ့ ႏိုင္ငံတကာ စံခ်ိန္စံႏႈန္းနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ လူ႔အခြင့္အေရးေတြ ဘာေတြရွိေသးလဲ ျဖည့္စြက္ေျပာေပးပါဦး။

“လူ႔အခြင့္အေရးဆိုတာ ဌာနတခုတည္းနဲ႔ သက္ဆိုင္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ လူတဦးနဲ႔လည္း သက္ဆိုင္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ လူ႔အခြင့္အေရးဆုိတာ လူတိုင္းနဲ႔သက္ဆိုင္ေသာ၊ အစိုးရမွာရွိတဲ့ ယႏၱရားအားလုံးနဲ႔ သက္ဆိုင္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ခုနလို ေကာ္မရွင္ကလည္း လူ႔အခြင့္အေရး တိုင္ၾကားမႈေတြကို စနစ္တက် ေဖာ္ထုတ္ၿပီးေတာ့ ဒီထက္ထိေရာက္တဲ့ အေရးယူမႈျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ လုံၿခဳံမႈေပးေသာ လူ႔အခြင့္အေရးေတြ ျပ႒ာန္းေပးဖို႔ လိုအပ္တယ္။ ေနာက္တခုက တရားစီရင္ေရးအပိုင္းမွာ တရားစီရင္ေရးဆိုတာ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ဳိးေဖာက္သူကို အျပစ္ေပး အေရးယူၿပီး ခ်ဳိးေဖာက္ခံရတဲ့သူကို ကာကြယ္ေပးတဲ့ တရားစီရင္ေရးစနစ္ေတြျဖစ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ တခ်ိန္တည္းမွာပဲ က်ေနာ္တို႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္းမွာ ဆိုလို႔ရွိရင္လည္း ဟိုးေအာက္ေျခက ၀န္ထမ္းေတြကအစ သမၼတအဆုံး လူ႔အခြင့္အေရးကို ကာကြယ္ေပးရမယ္ဆိုတဲ့ တာ၀န္သိ စိတ္ဓာတ္ေတြရွိဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ က်ေနာ္တို႔ လူထုအေျချပဳ အဖြဲ႔ေတြကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ လူ႔အခြင့္အေရး ပိုမိုအားေကာင္းေအာင္ လုပ္ေဆာင္ပါ့မယ္၊ အစိုးရနဲ႔လည္း ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္မႈ ရွိပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ ေျပာင္းလဲမႈက လူတိုင္းလူတိုင္းရင္ထဲမွာရွိဖို႔၊ အစိုးရရဲ႕ ယႏၱရားေတြမွာ ေျပာင္းလဲႏိုင္တဲ့ ပုံစံမ်ဳိးေတြ ရွိဖို႔အတြက္ ဆက္လက္တိုက္တြန္းသြားဖို႔ေတာ့ အမ်ားႀကီး လိုအပ္ေနဦးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။”

DVB

No comments:

Post a Comment

My Blog List