Tuesday, May 19, 2015

လူ႔ေဘာင္သစ္ပါတီ ေတာ္ေတာ္ေလး ျပန္႐ုန္းကန္ရမယ္


လူငယ္ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားႏွင့္ ဖြဲ႕စည္းခဲ့ၿပီး ၁၉၉၀ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ဒုတိယ ေရပန္းအစားဆံုး ပါတီျဖစ္ခဲ့ေသာ လူ႔ေဘာင္သစ္ ဒီမိုကရက္ တစ္ပါတီသည္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာျပည္ ေရြးေကာက္ ပြဲေကာ္မရွင္ထံ ႏိုင္ ငံေရးပါတီအျဖစ္ ျပန္လည္မွတ္ပံုတင္ၿပီး ႏိုင္ငံေရးပါတီအျဖစ္ ဆက္လက္ရပ္ တည္ေန သည္။ လြန္ခဲ့သည့္ ၂၃ ႏွစ္တာအတြင္း ျပည္ပတြင္ရပ္တည္ခဲ့ၿပီး သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရသစ္လက္ထက္ ဖိတ္ေခၚမႈမ်ားေၾကာင့္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာျပည္တြင္း ျပန္လည္ဝင္ေရာက္လာခဲ့သည္။

၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလတြင္ ပါတီ အျဖစ္ တရားဝင္လႈပ္ရွားခြင့္ ရၿပီးေနာက္ ရန္ကုန္ရွိ လူ႔ေဘာင္ သစ္ပါတီ ဌာနခ်ဳပ္အျပင္ ပါတီ႐ံုးခြဲမ်ားကို မႏၱေလး၊ ရွမ္းျပည္နယ္ေတာင္ပိုင္း၊ မေကြးတိုင္း၊ ပဲခူးတိုင္း အေနာက္ျခမ္း၊ ဧရာဝတီတိုင္း၊ ရခိုင္ ျပည္ နယ္ (သံတြဲႏွင့္ ေတာင္ကုတ္)၊ စစ္ကိုင္း၊ မြန္ႏွင့္ ကရင္ျပည္နယ္ မ်ားတြင္ ၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္ တိုင္းအလိုက္ စည္း႐ံုးေရးလုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ေနသည္။

သို႔ေသာ္ ပါတီအေနျဖင့္ လာမည့္ ၂၀၁၅ အေထြေထြ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ပါဝင္ယွဥ္ၿပိဳင္ရန္ အသင့္ မျဖစ္ ေသးေၾကာင္း ပါတီဥကၠ႒ ဦးေအာင္မိုးေဇာ္က ေျပာဆိုသည္။ ပါတီ ျပန္လည္မွတ္ပံုတင္ရန္ ႀကံဳရသည့္ အကန္႔အသတ္ အခက္အခဲမ်ား၊ ၅ လ ေက်ာ္အတြင္း ပါတီလႈပ္ရွားမႈ၊ လက္ရွိ ႏိုင္ငံေရး အေျပာင္းအလဲမ်ား အေပၚ အျမင္မ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ ဦးေအာင္မိုးေဇာ္ကို ဧရာဝတီသတင္းဌာန အဂၤလိပ္ပိုင္း အယ္ဒီတာ ေက်ာ္ စြာမိုးႏွင့္ သတင္းေထာက္ ၿငိမ္းၿငိမ္းတို႔က ေတြ႕ဆံုေမးျမန္းထားပါသည္။

ဧရာဝတီ ။     ။ လူ႔ေဘာင္သစ္ပါတီက ျပည္ပမွာ ၂၃ ႏွစ္ ၾကာခဲ့တယ္။ ျပည္ပကေန ျပန္လာၿပီးေနာက္ အဓိကႀကံဳရတဲ့ အခက္အခဲက ဘာေတြလဲ။

ဦးေအာင္မိုးေဇာ္ ။     ။ အဓိကအခက္အခဲ ကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးအရ တခုရွိတယ္။ ေနာက္တခုက ပါတီရပ္ တည္ ႏိုင္ေရး (ဘ႑ာေရး) ေပါ့။ ႏိုင္ငံေရး အရေျပာမယ္ဆိုရင္ ဟိုဘက္မွာ က်ေနာ္တို႔ရပ္တည္ခဲ့တာက အျဖဴအမည္း ကြဲတယ္။ က်ေနာ္တို႔ မျပန္ လာခင္က ဒီမိုကေရစီ အင္အားစုေတြနဲ႔ ဆက္စပ္ မယ္၊ လက္တြဲ မယ္။ အင္အားစုေတြ ဆက္ၿပီး စုစု စည္းစည္းနဲ႔ ဆက္အလုပ္လုပ္ႏိုင္လိမ့္မယ္လို႔ ထင္ခဲ့တယ္။ လက္ေတြ႕ မွာ အဲဒီလိုအေျခအေန မေပးဘူး။ ဒီမွာက်ေတာ့ အင္အားစုေတြက တေယာက္နဲ႔ တေယာက္ ရင္းရင္းႏွီးႏွီးေတာ့ ရွိတယ္၊ ဆက္ဆံေရး ေတာ့ရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ တစုတည္း တစည္းတည္း တိုင္တိုင္ပင္ ပင္နဲ႔ အလုပ္လုပ္ေနတဲ့ သဏၭာန္၊ အဲဒီ အေျခအေန မရွိဘူး။

စည္းလံုးမႈ ျပႆနာလား။

စည္းလံုးမႈ ျပႆနာလား၊ တျခား ဘာအေျခအေန အခ်က္ေတြလဲေတာ့ မေျပာတတ္ဘူး။ က်ေနာ္တို႔ ျမင္တာက အခုက တိုင္းျပည္က တကယ့္ဒီမိုကေရစီ မရေသးဘူး။ တကယ့္ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရး လမ္းေၾကာင္း ေပၚေတာင္ အေျခမခ်ႏိုင္ေသးဘူး။ အဲဒီလိုအေျခအေနမ်ိဳးမွာ ဒီမိုကေရစီအေရး လႈပ္ရွားမႈရွိရ မယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔က ထင္တယ္။ ႏိုင္ငံေရး ပါတီက အပိုင္းတပိုင္း၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီနဲ႔ လူထု အေျချပဳ အဖြဲ႕ေတြနဲ႔ တျခားအဖြဲ႕ေတြ ဒီၾကားမွာ ဆံုခ်က္တခု ရွိရမယ္။ တကယ္လက္ေတြ႕ က်ေနာ္တို႔ ဒီေရာက္ေတာ့ အဲဒါက ပါးတယ္။ အခမ္းအနား ေတြမွာ ႏႈတ္ဆက္တာကလြဲလို႔ မရွိဘူး။ က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံေရးပါတီေထာင္ တယ္ ဆိုတာက အေျပာင္းအလဲ အရ ႀကိဳးစားေနခ်ိန္မွာ Pressure mechasism တခုျဖစ္ခ်င္တယ္။ ေနာက္ တခုက ပါတီေကာင္း ျဖစ္ခ်င္တယ္။ အခု ႏိုင္ငံေရးပါတီက ၇၀ ေက်ာ္ ရွိတယ္။ ဘယ္ပါတီနဲ႔ လက္တြဲေဆာင္ ရြက္မလဲ ဆိုတာ ေရြးရခက္တယ္။ အရင္က လက္တြဲခဲ့တဲ့ ပါတီေတြ၊ ဥပမာ SNLD လို၊ UNA လို အဖြဲ႕ေတြ နဲ႔ေတာ့ ဆက္ၿပီး လက္တြဲေဆာင္ရြက္ေနတယ္။

တျခားနိုင္ငံေရး ပါတီေတြက တေလွ်ာက္လံုး ေထာင္ခ်ခံရတာတို႔ ဖိႏွိပ္မႈေတြနဲ႔အတူ လြတ္လြတ္ လပ္လပ္ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ခြင့္ မရေသာ္လည္းဘဲ ျပည္တြင္းမွာပဲ အစဥ္တစိုက္ရွိေနတဲ့အတြက္ သူတို႔မွာ တရား ဝင္မႈရွိတယ္၊ Space ရွိတယ္။ လူ႔ေဘာင္သစ္ ပါတီ အေနနဲ႔ကေတာ့ (ႏိုင္ငံေရးအရ ေျပာတာ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ အစိုးရကေပးတာမဟုတ္ဘူး၊ ျပည္သူ႔ ေထာက္ခံမႈကို ဆိုလိုတာ မဟုတ္ပါဘူး) ျပည္ပမွာ ႏွစ္ ၂၀ ေက်ာ္ ျဖတ္သန္းလာေတာ့ ပါတီကေရာ Space ရွိေသးလား။

ခိုင္ခိုင္မာမာရွိတယ္။ အေျခခံက က်ေနာ္တို႔ ဘယ္ေလာက္လုပ္ႏိုင္မလဲဆိုတဲ့အေပၚ မူတည္တယ္။ ႏိုင္ငံေရးအရ  Space ဆိုတာ၊ ဥပမာ တိုင္းရင္းသား အင္အားစုေတြပါတဲ့  UNA လိုအဖြဲ႕မ်ိဳး၊ က်ေနာ္တို႔နဲ႔ ေတာက္ေလွ်ာက္ သိလာတဲ့ အဖြဲ႕ေပါ့။ ေရရွည္ တိုင္းျပည္ အမ်ိဳးသား ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး ကိစၥပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ဖယ္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စု ျပန္လည္ တည္ေဆာက္ေရးကိစၥပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ဒီလိုကိစၥမ်ိဳးေတြမွာ က်ေနာ္တို႔နဲ႔ ေသခ်ာလက္တြဲ ရမယ္ဆိုတာ သူတို႔မွာ (မူ) က်ထားၿပီးသားျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ က်ေနာ္တို႔ နဲ႔လည္း မဟာမိတ္အျဖစ္ လက္တြဲရပ္တည္တယ္။ က်ေနာ္ေျပာခ်င္တာက ဒါမ်ိဳး Space ကို ေျပာတာ။

DPNS က စဖြဲ႕တည္းက လူငယ္ေတြနဲ႔ဖြဲ႕ခဲ့ၿပီး ၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲမွာလည္း လူႀကိဳက္မ်ားခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ ျပည္ပမွာ ၂၃ ႏွစ္ၾကာ လူထုနဲ႔ကင္းကြာ သြားၿပီး ျပန္လာတဲ့အခါက်ေတာ့ လူထုက ကိုယ့္ရဲ႕ ပါတီအေပၚ ျပန္လက္ခံႏိုင္မႈကို ဘယ္လိုေတြ႕ရလဲ။

ပြင့္ပြင္းလင္းလင္း ေျပာရရင္ မ်ားေသာအားျဖင့္ မသိေတာ့ဘူး။ က်ေနာ္တို႔ကို သိတယ္ဆိုတာက က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး အဝန္းအဝိုင္းကပဲ သိၾကတယ္။ နယ္ေတြကို သြားမယ္ဆိုရင္ ေတာက္ေလွ်ာက္ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ခဲ့တဲ့ လူေတြက သိတယ္။ အသက္ ၄၀ ဝန္းက်င္အထက္ေတြပဲ သိၾကတယ္။ လူငယ္ေတြဆို က်ေနာ္တို႔ကို မသိေတာ့ဘူး။ ပါတီအေနနဲ႔ အဲဒီ လက္ေတြ႕ကို သိဖို႔လိုတယ္။ က်ေနာ္တို႔ကို ေထာက္ ခံေနတာ အားေပးေနတာက ႏိုင္ငံေရး အဝန္းအဝိုင္း က ရဲေဘာ္ရဲဘက္အေဟာင္းေတြ။ လက္ေတြ႕ လူထု ထဲမွာ က်ေနာ္တို႔ကို ေသေသခ်ာခ်ာသိတဲ့လူ ရွား သြားၿပီ။ အထူးသျဖင့္ အသက္ ၃၀ ေအာက္ လူငယ္ ေတြမွာ က်ေနာ္တို႔ကိုသိဖို႔ ေတာ္ေတာ္ခက္သြားပီ။ က်ေနာ္တို႔ ေတာ္ေတာ္ေလး ျပန္႐ုန္းကန္ရမယ့္ အေနအထား ျဖစ္သြားၿပီ။

လြန္ခဲ့တဲ့ ဆယ္စုႏွစ္ ၂ စုေလာက္က ျမန္မာ ျပည္မွာ ဒုတိယ ေရးပန္းအစားဆံုး ပါတီျဖစ္ခဲ့တယ္။ အဲဒီလိုအေျခအေနမ်ိဳး ျပန္ေရာက္ဖို႔ ဘယ္ေလာက္ အထိသြားရမလဲ။

အနည္းဆံုး ၁၀ ႏွစ္ေလာက္ေတာ့ ႀကိဳးစားရဦး မယ္။ ႏိုင္ငံေရးအရ လိုအပ္မႈေတြရွိတယ္လို႔ က်ေနာ္ ျမင္တယ္။ အခုကာလက ဒီမိုကေရစီကို တြန္းေနရတဲ့ ကာလ ျဖစ္ေနေသးတယ္။ တိုင္းျပည္က ဒီမိုကေရစီ အေျခအေန တစံုတရာ က်သြားၿပီဆိုရင္ ႏိုင္ငံေရး ပါတီေကာင္း ၄-၅ ပါတီလိုလာၿပီ။ ဒါက တိုင္းျပည္ရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ပဲ။

ႏိုင္ငံေရး အခက္အခဲလို႔ ေျပာတဲ့ေနရာမွာ ကိုယ့္အခ်င္းခ်င္းၾကား စည္းလံုးမႈ အေျခခံတဲ့ အခက္အခဲရွိတယ္လို႔ ေျပာသြားတယ္။ အဲဒီလိုပဲ အစိုးရဘက္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ေရာ ဘယ္လို အခက္အခဲေတြရွိလဲ။

က်ေနာ္တို႔ မွတ္ပံုတင္ စလုပ္တဲ့ကာလမွာ၊ အခ်က္ ၂ ခ်က္ေၾကာင့္ လုပ္ျဖစ္တယ္။ တခုက ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္မႈ ဗဟိုေကာ္မတီနဲ႔ က်ေနာ္ တို႔ ၆ ႀကိမ္ေလာက္ ေဆြးေႏြးခဲ့တယ္။ ေဆြးေႏြးတဲ့ အခါ ျပန္လာပါ၊ ခင္ဗ်ားတို႔ကို ႏိုင္ငံေရးပါတီအေနနဲ႔ အသိအမွတ္ျပဳတယ္။ တရားဝင္ ရပ္တည္ဖို႔ဆိုရင္ ေတာ့ ခင္ဗ်ားတို႔ တည္ဆဲဥပေဒအရ မွတ္ပံုျပန္တင္ဖို႔ လိုတယ္လို႔ေျပာတယ္။ က်ေနာ္တို႔ အဲဒါကိုလက္ခံၿပီး ေတာ့ ျပန္လာတယ္။ ျပန္လာၿပီးေတာ့ မွတ္ပံုတင္ဖို႔ ႀကိဳးစားတယ္။

မတင္ခင္ ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္နဲ႔ ေတြ႕တယ္။ ပထမဆံုးႀကံဳရတဲ့ အခက္ အခဲက ဘာလဲဆိုေတာ့ တကယ္လည္း မွတ္ပံုျပန္ တင္ေရာ၊ က်ေနာ္တို႔ထဲက ၇ ဦးေလာက္ကို မပါပါနဲ႔၊ သူတို႔ ေနာက္ေၾကာင္းရာဇဝင္ေတြ မရွင္းဘူးဆိုၿပီး က်ေနာ္တို႔ကို စကန္႔တယ္။ က်ေနာ္တို႔က အဲဒီကိစၥကို လက္မခံဘူး။ က်ေနာ္တို႔က  Blacklist က ျဖဳတ္ထားၿပီးသားမို႔ ျပန္စိစစ္ဖို႔ေျပာတယ္။ ေကာ္မရွင္က သူတို႔နဲ႔မဆိုင္ဘူးေျပာတယ္။ ၃-၄ လေလာက္ၾကာၿပီး ေတာ့မွ ေနာက္ဆံုး လက္ခံလိုက္တယ္။ တျခား ဒီထက္ႀကီးမားတဲ့ အခက္အခဲကေတာ့ က်ေနာ္တို႔မွာ မရွိေသးဘူး။ က်ေနာ္တို႔ အခ်င္းခ်င္းၾကားက အခက္ အခဲတခုကေတာ့ မွတ္ပံုတင္ခ်ိန္မွာ အခ်င္းခ်င္းက ကန္႔ကြက္တာေတြ ရွိခဲ့တယ္။

မွတ္ပံုတင္တဲ့ကိစၥက ေစာေစာစီးစီး ျဖစ္သင့္လ်က္သားနဲ႔ ၂ ႏွစ္ေလာက္ ၾကာသြားတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ ၂ ႏွစ္ေလာက္ကသာ ရခဲ့မယ္ဆိုရင္ အခု ေရြးေကာက္ပြဲအတြက္ ေတာ္ ေတာ္ေလး ခရီးေရာက္ေနၿပီ။

လူ႔ေဘာင္သစ္ပါတီရဲ႕ ထိပ္ပိုင္းေခါင္းေဆာင္ တခ်ိဳ႕က ျပည္ပကေနျပန္လာၿပီး ပါတီလႈပ္ရွားမႈေတြ လုပ္ေဆာင္ ေနၾကတဲ့သူေတြျဖစ္တယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲ မွာ ပါဝင္ယွဥ္ၿပိဳင္မယ္ဆိုရင္ ဖြဲ႕စည္းပံုရဲ႕ အမတ္ ေလာင္း သတ္မွတ္ခ်က္မွာ ျပည္တြင္းမွာ ၁၀ ႏွစ္ ဆက္တိုက္ ေနထိုင္လာတဲ့သူ ျဖစ္ရမယ္ဆိုတဲ့ သတ္မွတ္ခ်က္ပါတယ္။ ဒီဖြဲ႕စည္းပံု ျပင္ဖို႔ကလည္း ကာလသတ္မွတ္ခ်က္ မေျပာႏိုင္ေသးဘူးဆိုေတာ့ DPNS ပါတီ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ဖို႔ အခက္အခဲရွိလား။

အခုက အဲဒီ (ဖြဲ႕စည္းပံုပါ ပုဒ္မ) ကို မျပင္ႏိုင္ ေသးေတာ့ အဲ့ဒီအခ်က္နဲ႔ ၿငိေနတဲ့သူေတာ့ ဝင္ၿပိဳင္ လို႔မရဘူး။ မၿငိတဲ့ က်ေနာ္တို႔ ပါတီဝင္ေတြကေတာ့ ဝင္လို႔ရမယ္။ က်ေနာ္တို႔ ပါတီေခါင္းေဆာင္မႈပိုင္း လူတခ်ိဳ႕ကလြဲလို႔ ပါတီဝင္အမ်ားစုက ျပည္တြင္းမွာပဲ ေတာက္ေလွ်ာက္ ေနေနတဲ့သူေတြပါ။ က်ေနာ္တို႔က တျခားႏိုင္ငံသား မခံထားဘူး။ အေျခအေနအရ တိုင္းျပည္ျပင္ပမွာ ေနခဲ့ရသူေတြ။ တိုင္းျပည္ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရး စခ်ိန္မွာ ျပည္တြင္းျပန္ဝင္လာဖို႔ ဖိတ္ေခၚခ်က္ေနာက္ပိုင္း ျပန္လည္ ဝင္ေရာက္လာ ႏိုင္ခဲ့တယ္။ အဲဒီအေျခအေနကို ဘယ္လိုျဖတ္သြားမလဲ ဆိုတာကိုေတာ့ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ဥကၠ႒ နဲ႔ တိုင္ပင္ထားတယ္။ ေကာ္မရွင္ရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို ေက်ာ္ေနလို႔ လႊတ္ေတာ္ကိုတင္ၿပီး ေဆြးေႏြးရင္ ကူညီေပးမယ္ေျပာတယ္။ စာတင္ထားတယ္။ ေဆြး ေႏြးသံေတာ့ မၾကားရေသးဘူး။ တရားဝင္ကေတာ့ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၂၀ ကို ျပင္ရမယ္။ အမ်ားသေဘာတူရင္ေတာ့ ျပင္လို႔ရမယ္။ က်ေနာ္တို႔ အေနအထားက မေသခ်ာေသးဘူး။

အစိုးရဘက္က အဘက္ဘက္က ထိန္းခ်ဳပ္ထား တဲ့အခ်ိန္မွာ ႏိုင္ငံေကာင္းဖို႔ ျပည္သူ႔မ်က္ႏွာၾကည့္ၿပီး ျပည္သူေကာင္းစားေရးအတြက္ ဘာလုပ္သင့္တယ္လို႔ ထင္လဲ။

ႏိုင္ငံအေျပာင္းအလဲေတြကို ၾကည့္တဲ့အခါ တခ်ိဳ႕ႏိုင္ငံေတြမွာလည္း Regime-led or Elite-led transition  ေတြ ရွိၾကပါတယ္။ အဲဒီလိုအေျပာင္း အလဲေတြမွာ တဖက္ကလည္း အတိုက္အခံက ပီပီ ျပင္ျပင္ရွိတယ္။ အေျပာင္း အလဲလုပ္တဲ့ လူေတြက သူတို႔အတြက္ သူတို႔ကာတယ္။ ဥပမာ – ခ်ီလီက ပီႏိုေခ်းလိုမ်ိဳး။ ဒီဖက္က အတိုက္အခံ ဘက္ကလည္း တစံုတရာ အင္အားေတာင့္တယ္။ က်ိန္းေသတာက ေတာ့ ဒီအေျပာင္းအလဲကို ကေန႔ ဒီလက္ရွိ အစိုးရပဲ။ စစ္တပ္ကပဲ။ အဲဒါကိုလက္ခံၿပီးေတာ့ အတိုက္အခံေတြက ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္တယ္။ အခု အေန အထားက အေျပာင္းအလဲလုပ္ခ်င္တဲ့ လူေတြရဲ႕ စိတ္ေစတနာကို ေမးခြန္းထုတ္စရာ ျဖစ္ေနတယ္။ တမင္တကာ လိုက္ကတ္ေနသလိုပဲ။ ေက်ာင္းသားေတြ ကို ႐ိုက္တဲ့ကိစၥဆိုရင္ သမၼတနဲ႔ BBC  အင္တာဗ်ဴးမွာ သူ႐ိုက္လို႔ ကိုယ္႐ိုက္ရတယ္ဆိုတာ ပါသြားတယ္။ ဆိုေတာ့ သူတို႔ရဲ႕ Political Will က အဓိကက် တယ္။ ေနာက္ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ညီၫြတ္မႈ။ ဒီမိုကေရစီ အင္အားစုေတြမွာ စုစည္းမႈမရွိဘူး။ Coalition ဆိုတာ မရွိဘူး။ ဒီေခါင္းေဆာင္ေတြကလည္း မစုဘူး။ Center ရွိေပမယ့္ ဒီ Center ကိုရံတဲ့ အင္အားအႀကီးႀကီးမရွိဘူး။

လက္ရွိ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး ၆ ပြင့္ဆိုင္ ေဆြးေႏြးပြဲေတြ စရွိလာၿပီး ေမလထဲမွာ ဆက္လုပ္ဖို႔လည္း ရွိတယ္ဆိုတာေတာ့ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံ ေရးမွာ ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲေတြရဲ႕ သက္ေရာက္မႈကို ဘယ္လိုျမင္ပါလဲ။

အခုဟာက ၆ ပြင့္ျဖစ္လိုက္၊ ၁၄ ပြင့္ျဖစ္လိုက္နဲ႔ အပြင့္ေတြအေၾကာင္း မေျပာခ်င္ဘူး။ အခုက က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံမွာ Reconciliation  လုပ္တာ။ ႐ိုး႐ိုးေျပာရင္ နဂိုမတည့္တဲ့လူေတြ ျပန္ပီး အတူတူ အလုပ္လုပ္ႏိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစားၾကတာ။ ယံုၾကည္မႈ တည္ ေဆာက္တာ အဲဒီလိုျဖစ္သင့္တယ္လို႔ ျမင္တယ္။ နဂိုဆို စစ္တပ္နဲ႔ လက္ရွိအစိုးရက တဖက္၊ အတိုက္ အခံ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္နဲ႔ တိုင္းရင္းသား ေတြဘက္က ဦးခြန္ထြန္းဦးတို႔လို ဦးေအးသာ ေအာင္ တို႔လို႔ ပုဂိၢဳလ္မ်ိဳးေတြ ရွိတယ္။ ဒီလိုပုဂိၢဳလ္ေတြၾကားမွာ ေသခ်ာစကားေျပာဖို႔ လိုတယ္လို႔ျမင္တယ္။ နဂိုတုန္း က ျပႆနာျဖစ္ခဲ့တဲ့ တိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ျပန္လည္ ေပါင္းစပ္ႏိုင္ဖို႔ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ၊ အဲဒီလို စဥ္းစား သင့္တယ္။ အပြင့္ေတြ ကိုယ္တိုင္က စကားေျပာဖို႔ ကိစၥကို ေရွာင္ေနသလိုျဖစ္ေနတာ။ ဒီမိုကေရစီျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးက အတူတြဲေနတာ။ တိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးမႈက ေတာ္ ေတာ္ေလး ေရွ႕ေရာက္တယ္။ တဖက္မွာလည္း ေရြးေကာက္ပြဲ၊ ပါတီနဲ႔ လႊတ္ေတာ္ေတြ ရွိတယ္။ ဒီႏွစ္ခု ဘယ္လိုဆက္စပ္ မလဲဆိုတာ အေရးႀကီးတယ္။ ဒီမိုကေရစီ အေျပာင္းအလဲမွာ ဖြဲ႕စည္းပံုျပင္ဆင္ေရး၊ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးေရးေတြ မရွိဘဲ အေျပာင္းအလဲကို ေရာက္ကိုမေရာက္ဘူး။ က်ေနာ္တို႔ဆီမွာက ဖြဲ႕စည္းပံု လည္း မျပင္ႏိုင္ေသးဘူး။ ရန္ဘက္ေတြၾကားမွာ အပစ္ရပ္တာ၊ ေစ့စပ္တာ၊ စကားေျပာတာေတြ မလုပ္ႏိုင္ေသး။ ႏွစ္ခုစလံုးက တိုးလိုး တန္းလန္းပဲ။

ျမန္မာျပည္ အေျပာင္းအလဲက တန္႔ေနတယ္လို႔ ေျပာၾကတယ္။ Refom process က ေနာက္ျပန္ လွည့္ႏိုင္မယ့္စိုးရိမ္မႈမ်ိဳးရွိလား။ သို႔မဟုတ္ ေရွ႕ကိုပဲ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ ဆက္သြားေနလား။

က်ေနာ္ သိပ္မ်ား အဆိုးျမင္ေနလား မသိဘူး။ အဲဒီလိုျဖစ္ေအာင္ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိ လုပ္ေနလား မသိဘူး။ က်ေနာ္ျမင္တာ အေျပာင္းအလဲကို ဒီ ဖြဲ႕စည္းပံုေဘာင္အတြင္းမွာပဲ ေျပာင္းမယ္။ ဒီထက္ မေက်ာ္ဘူး။ ဒီထက္မေက်ာ္ရင္ ဒီမိုကေရစီလို႔ေခၚလို႔ မရဘူး။ ဒီထက္မေက်ာ္ရင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး တကယ္ရမ လားဆိုတဲ့ ေမးခြန္းထုတ္စရာရွိတယ္။ အေျပာင္း အလဲကို ဦးေဆာင္လုပ္တဲ့သူေတြက ဒါကိုေက်ာ္မယ္ ဆိုတဲ့စိတ္ရွိဖို႔လို တယ္။ အခုက ေဘာင္ခတ္ထားတဲ့ အထဲက မထြက္တာ။ ဒါက လမ္းျပေျမပံု ၇ ခ်က္ရဲ႕ အဆက္ေတြ။ ဒီဖြဲ႕စည္းပံုေအာက္မွာပဲ အေျပာင္း အလဲလုပ္မယ္၊ ငါတို႔ ေျပာင္းၿပီးသြားၿပီလို႔ လက္ရွိ တိုင္းျပည္ ေခါင္းေဆာင္ေနတဲ့လူေတြက ယူဆရင္ က်ေနာ္တို႔အတြက္ မေကာင္းဘူး။ က်ေနာ္တို႔ တိုင္းျပည္ အေျပာင္း အလဲ ေရွ႕ေရာက္၊ မေရာက္က တိုင္းျပည္ထဲက လူေတြ၊ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုေတြနဲ႔ CSO (အရပ္ဘက္လူ႔အဖြဲ႕ အစည္းမ်ား)ေတြေပၚမွာ အမ်ားႀကီးမူတည္တယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္လို ပုဂိၢဳလ္မ်ိဳး၊  ဦးခြန္ထြန္းဦးတို႔လို တိုင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္ေတြနဲ႔ တိုင္းျပည္ကို ဘယ္လိုအေျပာင္း အလဲ လုပ္မလဲဆိုတာ ေသေသခ်ာခ်ာ ေဆြးေႏြးပါ။ အဲဒီေဆြးေႏြးမႈေတြနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး Process ဆက္စပ္ပါ။ က်ေနာ္တို႔  တိုင္းျပည္မွာ  လိုေနတာ က အင္အားစုအားလံုး ဝိုင္းေဆြးေႏြးၿပီးအားလံုး သေဘာ တူညီထားတဲ့ တိုင္းျပည္ကို ဘယ္လိုဆက္သြားမယ္ ဆိုတဲ့ National accord  လိုတယ္။ အဲဒါမရွိရင္ က်ေနာ္တို႔ Directon  ေပ်ာက္လိမ့္မယ္။

ဧရာဝတီ

No comments:

Post a Comment

My Blog List