Monday, July 28, 2014

ဥပေဒအထက္မွာ ဘယ္သူရွိေနသလဲ


လက္ရွိအစိုးရလက္ထက္တြင္ အစိုးရ၏ အခ်ဳိ႕ေသာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားသည္ ဥပေဒအထက္တြင္ မည္သူ ရွိေနသနည္းဟု ေမးခြန္းထုတ္စရာပင္ ျဖစ္ေနေၾကာင္း ဥပေဒပညာရွင္အခ်ဳိ႕က သံုးသပ္ေျပာၾကားခဲ့ၾက သည္။

အစိုးရသစ္လက္ထက္တြင္ မီဒီယာသမားမ်ားအား အေရးယူမႈမ်ား၊ ေတာင္သူလယ္သမားမ်ားႏွင့္ ဆႏၵျပသူ မ်ားအား အေရးယူမႈမ်ား အမ်ားအျပား ရွိလာျခင္းကလည္း ဥပေဒအထက္တြင္ မည္သူရွိေနသနည္းဟု ေမးခြန္းထုတ္သူမ်ား ပိုမိုမ်ားျပားေစခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ဥပေဒပညာရွင္မ်ားႏွင့္ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး ေလ့လာ ေစာင့္ၾကည့္သူမ်ားထံမွ သိရသည္။

ယူနတီဂ်ာနယ္မွ အမႈေဆာင္အရာရွိခ်ဳပ္ႏွင့္ သတင္းေထာက္ေလးဦးတုိ႔အား အလုပ္ႏွင့္ေထာင္ဒဏ္ ၁၀ ႏွစ္ စီ ခ်မွတ္ခဲ့ၿပီး အဆုိပါျပစ္ဒဏ္မွာ ယူနတီဂ်ာနယ္မွ လက္နက္စက္႐ုံအေၾကာင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ သတင္း ေဖာ္ျပခဲ့မႈေၾကာင့္ ခ်မွတ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္ကို ေတြ႕ရွိရသည္။

ယူနတီဂ်ာနယ္မွ အမႈေဆာင္အရာရွိခ်ဳပ္ႏွင့္ သတင္းေထာက္ေလးဦးတုိ႔အား အလုပ္ႏွင့္ေထာင္ဒဏ္ ၁၀ ႏွစ္စီ ခ်မွတ္ခဲ့ျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ႏွင့္ အႏုပညာရွင္မ်ား ျမန္မာၿငိမ္းခ်မ္းေရး စင္တာ၌ ေတြ႕ဆုံမႈပြဲသုိ႔ သတင္းလာေရာက္ယူသူမ်ားက သပိတ္ေမွာက္ျခင္း အသံတိတ္ ဆႏၵ ထုတ္ေဖာ္ျခင္း တို႔လည္း ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။

ယင္းသို႔ ျပဳလုပ္ခဲ့ျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ပုဒ္မ ၁၈ ျဖင့္ တရားစြဲဆိုမည္ဟုလည္း သတင္းမ်ား ထြက္ေပၚခဲ့သည္။

လက္ရွိအစိုးသစ္လက္ထက္၌ မီဒီယာသမားမ်ား အပါအ၀င္ ေတာင္သူလယ္သမားမ်ားႏွင့္ ဆႏၵျပသူမ်ားကို ဖမ္းဆီးအေရးယူသူ စံုစမ္းေထာက္လွမ္းသူမ်ားထဲတြင္ ျပည္ထဲေရး၀န္ႀကီးဌာန လက္ေအာက္ရွိ ရဲသတင္း တပ္ဖြဲ႕(SB) မ်ား အမ်ားအျပား ပါ၀င္လာသည္ကို ေတြ႕ရသည္။

သက္ဆိုင္ရာ ရဲတပ္ဖြဲ႕၀င္မ်ား အေနျဖင့္ မီဒီယာသမားမ်ားသာမက မည္သူ႔ကိုမဆို ဖမ္းဆီးစစ္ေဆးျခင္း ျပဳလုပ္မည္ဆိုပါက ရဲအေရးမပိုင္ေသာကိစၥ ျဖစ္ပါက တရား႐ံုး၏ ဖမ္း၀ရမ္း လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္ကို ျပစ္မႈ ဆိုင္ရာ က်င့္ထံုးဥပေဒ ျပဌာန္းခ်က္မ်ားအရ သိရသည္။

ရဲအေရးပိုင္ေသာကိစၥ ျဖစ္ပါကလည္း မည္သူ႔ကိုမဆို ဖမ္းဆီးစစ္ေဆးျခင္း မျပဳလုပ္မီ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ က်င့္ထံုးဥပေဒပုဒ္မ ၁၅၄ အရ ပထမသတင္းေပးခ်က္ ေရးဖြင့္ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုသို႔ ေရးဖြင့္ၿပီးမွသာ ျပစ္မႈမ်ားကို စခန္းမွဴးကိုယ္တိုင္ေသာ္လည္းေကာင္း တာ၀န္ေပးအပ္ခံရသူကေသာ္ လည္းေကာင္း စံုစမ္း စစ္ေဆးရမည္ ျဖစ္ပါသည္။

ျပစ္မႈဆိုင္ရာ က်င့္ထံုးဥပေဒပုဒ္မ ၁၅၄ အရ ပထမသတင္းေပးခ်က္ ေရးဖြင့္ျခင္းကဲ့သို႔ ဥပေဒအရ လိုအပ္ သည့္ စာရြက္စာတမ္း အျပည့္အစံုျဖင့္ မည္သည္မွ် မေဆာင္ရြက္ဘဲ သတင္းသမားမ်ား အပါအ၀င္ မည္သူ႔ ကိုမဆို အခ်ိန္မေရြး ေခၚယူစစ္ေဆးႏိုင္မည္ မဟုတ္သည္ကို ဥပေဒျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအရ သိရသည္။

ဖမ္းဆီးစစ္ေဆးျခင္း စံုစမ္းျခင္းျပဳလုပ္သည့္ သက္ဆိုင္ရာအာဏာပိုင္ အဖြဲ႕မ်ားအေနျဖင့္ ဥပေဒႏွင့္အညီ ေခၚယူစစ္ေဆးျခင္းျဖစ္သည္ ဆိုပါကလည္း ေခၚယူစစ္ေဆးခံရသူ ဖမ္းဆီးခံရသူ၏ သက္ဆိုင္သူမ်ား၊ မိသားစု၀င္မ်ားကို မည္သူ၏တိုင္ၾကားခ်က္၊ မည္သူ၏ညႊန္ၾကားခ်က္၊ မည္သည့္အမႈ၊ အမႈနံပါတ္ ဘယ္ေလာက္ျဖင့္ ေခၚယူစစ္ေဆးျခင္း ဖမ္းဆီးျခင္းျဖစ္သည္ကို ေျပာျပမွသာလွ်င္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေလ့လာသူအခ်ဳိ႕က ေျပာၾကားသည္။

ထိုသို႔ ဥပေဒလုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားႏွင့္ မညီဘဲ ဖမ္းဆီးျခင္း၊ မည္သည့္ဥပေဒအရ ေခၚယူျခင္း ဖမ္းဆီးျခင္း ျပဳလုပ္သည္ကို ေျပာၾကားျခင္းမရွိပါက ဥပေဒကိုလိုသလို အသံုးခ်ကာ ဥပေဒအထက္တြင္ မည္သူရွိေန သနည္းဟု ေမးခြန္းထုတ္စရာမ်ား ျဖစ္ေနမည္ကို ေလ့လာသူအခ်ဳိ႕က ဆိုသည္။

ထိုသို႔ ျပဳလုပ္ေနေသာ ရဲသတင္းတပ္ဖြဲ႕ (SB) မ်ားသည္လည္း ယခင္ေထာက္လွမ္းေရးကို ဆက္ခံသူမ်ား ျဖစ္လာမလားဟု ေမးခြန္းထုတ္စရာ ျဖစ္လာမည္ဟု ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး ေလ့လာသူတစ္ဦးက ဆိုသည္။

“႐ုိး႐ုိးရွင္းရွင္းနဲ႔ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ဥပေဒအထက္မွာ အာဏာပိုင္ေတြနဲ႔ ခ႐ုိနီေတြရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားေတြ ရွိေနတယ္။ ေဒသအသီးသီးက ေျမယာေတြနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အျငင္းပြားမႈေတြကို ၾကည့္လုိက္ပါ။ ၀န္ႀကီးေတြရဲ႕ အဂတိ၊ အက်ဳိးစီးပြားနဲ႔ လြတ္ကင္းတဲ့ ေျမသိမ္းတယ္ဆိုတာ ရွားပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးေတြ၊ တိုင္းေဒသႀကီး၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ေတြ၊ တစ္ခါတစ္ရံမွာ တိုင္းေဒသႀကီး အစိုးရ၀န္ႀကီးေတြကိုယ္တိုင္ ခ႐ုိနီေတြနဲ႔အတူ ပါေနတာေတြ ေတြ႕ရတယ္။ ဒီအက်ဳိးစီးပြားေတြကို ကာကြယ္ဖို႔ ဥပေဒကို လက္တစ္လံုးျခား လုပ္ေနတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္” ဟု ဥပေဒပညာရွင္ ေရွ႕ေနကိုဖိုးျဖဴက ဆိုသည္။

“တကယ္တရားမွ်တတဲ့ ဥပေဒ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို မသံုးရေအာင္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္တိုင္က တစ္ဖက္သတ္ ေရးဆြဲထားတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြ၊ ခ႐ုိနီနဲ႔ အာဏာပိုင္ေတြကို ကာကြယ္ေပးမယ့္ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို ေရး ဆြဲၿပီး က်င့္သံုးေနတာ အထင္အရွားပဲ။ ဥပမာ ေျမလြတ္ေျမ႐ုိင္း ဥပေဒကို ၾကည့္ပါ၊ ၂၀၁၂ လယ္ယာေျမ ဥပေဒကို ၾကည့္ပါ။ ဒါေတြဟာ အာဏာပိုင္နဲ႔ ခ႐ုိနီေတြကို ကာကြယ္ေပးဖို႔ တစ္ဖက္သတ္ေရးဆြဲထားတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ေဒသခံေတြအတြက္ လံုး၀အက်ဳိးမရွိဘူး။ စည္းမ်ဥ္းေတြကို မွ်တေအာင္ မျပ႒ာန္းႏိုင္တဲ့အတြက္ ျပည္သူေတြရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားဆိုင္ရာ အျငင္းပြားမႈေတြ ယေန႔အခ်ိန္အထိ ေပၚေပါက္ေနရတာပါ။ ေနာက္ၿပီး လုပ္ငန္းနဲ႔ ကိုယ္က်ဳိးစီးပြား မကဲြျပားဘူး။ ကိုယ္ထမ္းေဆာင္ေနတဲ့ ၀န္ႀကီးဌာန လုပ္ငန္းေတြထဲမွာ ကိုယ္ပိုင္လုပ္ငန္းေတြကို တရား၀င္လုပ္ငန္းေတြအျဖစ္ တည္ေထာင္ထား တယ္။ ဒါေတြဟာ ၀န္ႀကီးဌာနက ေဆာင္ရြက္ရမယ့္ လုပ္ငန္းေတြထဲမွာ ဌာနကို ကြပ္ကဲတဲ့ ၀န္ႀကီးကိုယ္တိုင္သူရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားေတြ တရား၀င္ ထူေထာင္ေနတာကို ေတြ႕ရတယ္။ ဒီ၀န္ႀကီးဌာနရဲ႕ လုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြဟာ ႏိုင္ငံေတာ္နဲ႔ ျပည္သူ႔ေတြရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားေတြ မဟုတ္ဘူးလား။ မြန္တီဗီဒီယို ကြန္ဗင္းရွင္းမွာ ႏိုင္ငံေတာ္လို႔ဆိုတဲ့ စကားလံုးအဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္က ျပည္သူဆိုတာ ပါတယ္ေလ။ ႏိုင္ငံေတာ္လို႔ ေျပာေျပာၿပီး အစိုးရနဲ႔ ခ႐ုိနီေတြရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားပဲ ကာကြယ္ေပးေနတဲ့အျဖစ္ကို ေရာက္ေန တယ္” ဟု ဥပေဒပညာရွင္ ေရွ႕ေနကိုဖိုးျဖဴက ဆက္လက္ေျပာၾကားခဲ့သည္။

ျပစ္မႈဆိုင္ရာ က်င့္ထံုးဥပေဒ၏ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအရ အာမခံမေပးႏိုင္သည့္ အမႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ မည္သူကိုမဆို တစ္ရက္ထက္ေက်ာ္လြန္ ဖမ္းဆီးလိုပါက ရမန္ယူရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း အာမခံေပးႏိုင္ သည့္ အမႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ မည္သူကိုမဆို ၂၄ နာရီထက္ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ဖမ္းဆီးထားႏိုင္ျခင္း မရွိဘဲ အာမခံျဖင့္ ျပန္လည္လႊတ္ေပးရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

“ကန္႔ဘလူက လယ္သိမ္းခံရမႈျဖစ္စဥ္ကို တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးအျမင္နဲ႔ ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ဒါဟာ အရပ္ဘက္ ဆိုင္ရာ တရား႐ုံးရဲ႕ အမိန္႔တစ္စံုတစ္ရာအရ ဖယ္ရွားတာ မဟုတ္ဘူး။ အရပ္ဘက္ဆိုင္ရာ တရား႐ုံးကေန ျပစ္မႈဆိုင္ရာ ဥပေဒနဲ႔အညီ ခုခံေခ်ပခြင့္ေပးၿပီး ဖယ္႐ွားရတာ။ အရပ္ဘက္ဆိုင္ရာ တရား႐ုံးေတြ၊ ဥပေဒေတြ ရွိပါရက္နဲ႔ စစ္တပ္ႀကီးနဲ႔ ၀င္ေရာက္ၿပီး ဖယ္ရွားတယ္။ ဒါတင္မကဘူး။ လယ္သမားေတြ အိမ္ေတြကို ရွာေဖြ ခြင့္ပံုစံမရွိဘဲ ၀င္ရွာတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဖုန္းေတြသိမ္းတယ္ဆိုတာဟာ ဒါက ဥပေဒရဲ႕အထက္မွာ စစ္တပ္ရွိေန တယ္ဆိုတာကို မထိန္းႏိုင္မသိမ္းႏိုင္ သက္ေသျပလိုက္တာနဲ႔ အလြန္တူပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ေတာ့ ဒီလိုပဲ ေျပာခ်င္တယ္။ ဂ်ပန္ေတြေပးတဲ့ ေရႊရည္စိမ္ လြတ္လပ္ေရးကိုေတာင္ ျပန္အမွတ္ရေစတယ္” ဟု ေရွ႕ေန ဦးဟန္ရွင္၀င္းက ဆိုသည္။ 

ထုိ႔အတူ ခ်ဳပ္မိန္႔မရရွိဘဲ မည္သူ႔ကုိမွ် ၂၄ နာရီထက္ပုိ၍ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ျခင္းမျပဳရဟုလည္း ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၇၆ တြင္ ျပ႒ာန္းထားသည္ကုိ ေတြ႔ရသည္။ ဖြဲ႔ စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၇၆ တြင္ ျပ႒ာန္းထားသည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္ အျပည့္အစုံမွာ ႏုိင္ငံေတာ္လုံျခံဳေရး၊ တရားဥပေဒစုိးမုိးေရး၊ အမ်ားျပည္သူ ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ အမ်ားျပည္သူအက်ဳိးငွာ ဥပေဒႏွင့္အညီ ႀကိဳတင္ကာကြယ္ထားရွိရန္ လုိအပ္ေသာ ကိစၥ သို႔မဟုတ္ တည္ဆဲဥပေဒ တစ္ရပ္ရပ္အရ ခြင့္ျပဳသည့္ကိစၥမွတစ္ပါး စီရင္ပုိင္ခြင့္ရွိေသာ တရားသူႀကီး ၏ ခ်ဳပ္မိန္႔မရရွိဘဲ မည္သူ႔ကုိမွ် ၂၄ နာရီထက္ပို၍ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ျခင္းမျပဳရေၾကာင္း သိရသည္။

ထုိ႔အျပင္ မည္သူ႔ကုိမွ် တည္ဆဲဥပေဒႏွင့္ အညီမွတစ္ပါး အသက္ကုိျဖစ္ေစ ပုဂၢိဳလ္ဆုိင္ရာ လြတ္လပ္မႈ ကုိျဖစ္ေစ နစ္နာဆုံး႐ႈံးမႈ မရွိေစရေၾကာင္း ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ၌ပင္ ျပ႒ာန္းထားသည္ကုိ ေတြ႕ရသည္။

လက္ရွိတြင္ သတင္းသမားမ်ား အပါအ၀င္ ဆႏၵျပသူမ်ားကို ဖမ္းဆီးမည္ဆိုပါက ျပစ္မႈဆိုင္ရာဥပေဒ၊ ျပစ္မႈ ဆိုင္ရာ က်င့္ထံုးဥပေဒမ်ားႏွင့္အညီ ေဆာင္ရြက္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္ၿပီး အာမခံေပးႏိုင္သည့္ အမႈအား ၂၄ နာရီထက္ပို၍ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားမည္ဆိုပါက ဥပေဒခ်ဳိးေဖာက္ရာ ေရာက္မည့္အျပင္ ဥပေဒအထက္တြင္ အစိုးရရွိေနသလားဟုပင္ ေမးခြန္းထုတ္စရာမ်ား ရွိလာမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ဥပေဒပညာရွင္တစ္ဦးက ဆိုသည္။

“လက္ရွိတရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္ဟာ ဘယ္ေလာက္လြတ္လပ္ခြင့္ ရွိသလဲဆိုတာ ဆန္းစစ္ဖို႔လိုတယ္။ ျပည္ေထာင္စုတရားသူႀကီးခ်ဳပ္နဲ႔ ျပည္ေထာင္စုတရားသူႀကီးေတြကို သမၼတကခန္႔တယ္။ တိုင္းေဒသႀကီးနဲ႔ ျပည္နယ္အဆင့္ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္နဲ႔ တရားသူႀကီးေတြကို နိုင္ငံေတာ္သမၼတနဲ႔ ျပည္ေထာင္စု တရား သူႀကီးခ်ဳပ္တို႔က ခန္႔တယ္။ ဒီလို အဆင့္ဆင့္ ခန္႔အပ္မႈေတြက အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကို ေက်ာ္လြန္ၿပီး လြတ္လပ္တဲ့ စီရင္ဆံုးျဖတ္ႏိုင္မႈ ရႏိုင္လား၊ မရႏိုင္ဘူးလားဆိုတဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ အားနည္းခ်က္ကို ျပန္ၾကည့္ဖို႔လိုေနၿပီ။ အခုျဖစ္ေနတဲ့ ျပႆနာအားလံုးက Legal Corruption လို႔ေခၚတဲ့ ဥပေဒပိုင္းဆိုင္ရာ အဂတိလိုက္စားမႈေၾကာင့္ ေပၚေပါက္လာတယ္လို႔ ျမင္တယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က အဓိကအားျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးန႔ဲ တရားစီရင္ေရးက ဥပေဒေတြကို အသံုးခ်ၿပီး လုပ္ေဆာင္တဲ့ေနရာမွာ အမွားအယြင္းေတြ ျဖစ္လာတယ္။ ေနာက္ဆံုးမွာ မီဒီယာသမားေတြနဲ႔ ျပည္သူေတြကို ဖိႏွိပ္တဲ့ အေနအထားထိ ေရာက္သြား တယ္။ ဥပေဒျပဳက႑က ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရးကို ကာကြယ္ေပးႏိုင္မယ့္ ဥပေဒေတြ ျပ႒ာန္းေပးဖို႔ လိုေနတယ္္” ဟု ဥပေဒပညာရွင္ ကိုေစာေက်ာ္ေက်ာ္မင္းက ဆိုသည္။

လက္ရွိအစိုးရသစ္ လက္ထက္တြင္ ဥပေဒႏွင့္ပတ္သက္၍ ေဆာင္ရြက္ခ်က္အခ်ဳိ႕သည္ ေရွ႕ေနာက္မညီ ကြဲလြဲမႈမ်ားရွိေနၿပီး ဥပေဒအထက္တြင္ အစိုးရရွိေနသကဲ့သို႔ ျဖစ္ေနသည္ကိုလည္း ေတြ႕ရွိရသည္။ ထို႔ျပင္ အခ်ဳိ႕ေသာ ဥပေဒမ်ားကို ျပ႒ာန္းထားေသာ္လည္း လက္ေတြ႕အေကာင္အထည္ေဖာ္ လုပ္ေဆာင္မႈ အားနည္းျခင္း၊ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ အားနည္းျခင္းမ်ားကိုလည္း ေတြ႕ရွိရသည္။ အဂတိလိုက္စားမႈတိုက္ ဖ်က္ေရး ဥပေဒကို ျပ႒ာန္းခဲ့ေသာ္လည္း လက္ေတြ႕အေကာင္အထည္ေဖာ္ အေရးယူခဲ့သည့္ ျဖစ္စဥ္မ်ားကို ထုတ္ျပန္ေၾကညာမႈ မရွိသေလာက္ နည္းပါးခဲ့သည္ကိုလည္း သိရသည္။

ထို႔ျပင္ လက္ရွိအစိုးရလက္ထက္တြင္ ဥပေဒအထက္၌ မည္သူရွိေနသနည္းဟု ေမးခြန္းထုတ္စရာ ျဖစ္ေန သည့္ အထင္ရွားဆံုးအခ်က္မွာ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာစုေ၀းခြင့္ႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စီတန္းလွည့္လည္ခြင့္ဆိုင္ရာ ဥပေဒကို အသံုးခ်ကာ ဆႏၵျပသူမ်ားအား ပုဒ္မ ၁၈ ျဖင့္ အေရးယူေနျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၅၄ တြင္ “ႏိုင္ငံသားတိုင္းသည္ ႏိုင္ငံေတာ္လံုျခံဳေရး၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး၊ ရပ္ရြာေအးခ်မ္းသာယာေရး သို႔မဟုတ္ ျပည္သူတို႔၏ ကိုယ္က်င့္တရားအက်ဳိးငွာ ျပ႒ာန္းထားသည့္ ဥပေဒမ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င္လွ်င္ ေအာက္ ပါအခြင့္အေရးမ်ားကို လြတ္လပ္စြာ သံုးစြဲေဆာင္ရြက္ခြင့္ ရွိသည္။

(က)မိမိ၏ ယံုၾကည္ခ်က္၊ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္မ်ားကို လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခြင့္၊ ေရးသားျဖန္႔ေ၀ခြင့္၊
(ခ) လက္နက္မပါဘဲ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စုေ၀းခြင့္ စီတန္းလွည့္လည္ခြင့္၊
(ဂ)အသင္းအဖြဲ႔ သို႔မဟုတ္ အစည္းအ႐ံုးမ်ား ဖြဲ႔စည္းေဆာင္ရြက္ခြင့္၊
(ဃ)တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိး တစ္မ်ဳိးႏွင့္တစ္မ်ဳိး သို႔မဟုတ္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိး အခ်င္းခ်င္းကို လည္းေကာင္း၊ အျခား ဘာသာသာသနာကို လည္းေကာင္း၊ ထိခိုက္နစ္နာမႈ မရွိေစဘဲ မိမိခ်စ္ခင္ျမတ္ႏိုးသည့္ စကား၊ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ကိုးကြယ္သည့္ ဘာသာသာသနာႏွင့္ ဓေလ့ထံုးတမ္းမ်ားကို လြတ္လပ္စြာ ေဆာင္ရြက္ပိုင္ခြင့္” ဟူ၍ ျပ႒ာန္းထားခ်က္အရ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာစုေ၀းခြင့္ႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စီတန္းလွည့္လည္ခြင့္ အခြင့္အေရးမ်ားကို က်င့္သံုးရာ၌ ႀကိဳတင္ခြင့္ျပဳခ်က္တင္ျခင္း၊ ပုဒ္မ ၁၈ ျဖင့္ အေရးယူျခင္းမ်ား မျပဳလုပ္ႏိုင္သည္ကို ေလ့လာေတြ႕ရွိရသည္။

“ဥပေဒထက္မွာ အစုိးရရွိမရွိေတာ့ မသိဘူး။ လူတစ္စုေတာ့ ရွိေနတာေသခ်ာတယ္။ အထူးသျဖင့္ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ အလုပ္သမားအေရး ေဆာင္ရြက္တဲ့အခါမွာ အလုပ္သမားေတြဘက္က အလုပ္ရွင္ကုိ အမႈဖြင့္ဖုိ႔ အရမ္း ခဲယဥ္းတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တခ်ဳိ႕ေတြက လုပ္ငန္းရွင္ဥပေဒလုိ႔ေတာင္ ဆုိၾကတယ္။ ဥပေဒအထက္မွာ ဘယ္သူ မွ မရွိရဆုိတာကေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ဥပေဒေက်ာင္း ပထမႏွစ္တက္ေတာ့ သင္ခဲ့ရတာေပါ့။ ဒါက စာထဲမွာ ပဲ ရွိပါတယ္။ စာေတြနဲ႔ လက္ေတြ႕နဲ႔ဟာ အရမ္းကြာျခားၿပီး လက္ေတြ႕လုပ္တဲ့ အခါမွာလည္း ဥပေဒအတုိင္း မျဖစ္တာေတြ ရွိပါတယ္။ လွ်ဳိ႕၀ွက္ဥပေဒ ဆုိတာကလည္း ရွိေသးတယ္။ အခု သမၼတႀကီးဦးသိန္းစိန္ အစုိးရ လက္ထက္မွာ နည္းနည္းပြင့္လင္းလာၿပီ ဆုိေပမယ့္ ဥပေဒနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ အေျပာင္းအလဲေတြ မရွိပါဘူး။ ဥပေဒေတြက စည္းေႏွာင္မႈမရွိဘူး။ တရားဥပေဒစုိးမုိးမႈ မရွိဘူးေပါ့။ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကေတာ့ အရမ္းေကာင္းတယ္။ ဒါေပမဲ့ လက္ေတြ႕အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈ မရွိတာက ခက္တာေပါ့” ဟု အလုပ္ သမားအေရး ေဆာင္ရြက္သူ ေရွ႕ေနကုိယဥ္ေအာင္က ဆုိသည္။

“Data Case ေတြနဲ႔ ပတ္သက္္လာရင္ ဥပေဒအတိုင္း သတ္မွတ္ထားေပမယ့္ အစုိးရအဖြဲ႕ ၀န္ႀကီးဌာနေတြ က လုိက္နာေဆာင္ရြက္ျခင္း မရွိဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အလုပ္သမားေတြ၊ ျပည္သူေတြက နစ္နာတယ္။ ဥပေဒ ထက္မွာ ဘယ္သူမွ မရွိရဆုိေပမယ့္ အစုိးရပုိင္းေတြ၊ ၀န္ႀကီးဌာနေတြက ဥပေဒအတုိင္း အတိအက် လုိက္နာမႈေတြ မရွိေတာ့ ဥပေဒအထက္မွာ သူတုိ႔ေရာက္ေနတဲ့သေဘာမ်ဳိး ျဖစ္ေနတယ္” ဟု အလုပ္သမား အေရး ေဆာင္ရြက္သူ၊ ျမန္မာႏုိင္ငံ အလုပ္သမားသမဂၢမ်ား အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ဥပေဒ အၾကံေပးေရွ႕ေန ဦးေအာင္သူ ရိန္ထြန္းက ဆိုသည္။

ထို႔အတူ ဥပေဒႏွင့္ပတ္သက္၍ အစိုးရက ဥပေဒအထက္တြင္ ရွိေနသည္ဟု သံသယျဖစ္ဖြယ္ အခ်က္တစ္ခု မွာ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၇၈၊ ၁၂၄ ႏွင့္ ၄၄၁ တို႕၏ ေရွ႕ေနာက္မညီမႈပင္ ျဖစ္သည္ ကို ေတြ႕ရသည္။ ယင္းပုဒ္မမ်ား၏ ေရွ႕ေနာက္မညီ ကြဲလြဲမႈမ်ားက လႊတ္ေတာ္ပင္ ေခၚ၍မရနိုင္သည္ကို ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၇၈၊ ၁၂၄ ႏွင့္ ၄၄၁ တို႔၏ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအရ သိရသည္။

ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒသည္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ပထမအႀကိမ္ အစည္းအေ၀း စတင္က်င္းပသည့္ ေန႔မွစ၍ ႏိုင္ငံေတာ္တစ္၀န္းလံုး၌ အာဏာတည္သည္ဟူ၍ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၄၄၁ တြင္ ျပ႒ာန္းထားသည္။

ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၏ ပထမအႀကိမ္ ပံုမွန္အစည္းအေ၀းကို ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္၏ ပထမအစည္း အေ၀း စတင္သည့္ေန႔မွ ၁၅ ရက္အတြင္း က်င္းပရမည္ဟူ၍ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၇၈ တြင္ ျပ႒ာန္းထားသည္။

ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ အာဏာတည္ၿပီးေနာက္ ပထမအႀကိမ္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ပံုမွန္အစည္းအေ၀းကို ႏိုင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီက ေခၚယူက်င္းပရမည္ဟူ၍ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၂၄ တြင္ ျပ႒ာန္းထားသည္။

ယင္းပုဒ္မမ်ား၏ ေရွ႕ေနာက္မညီ ကြဲလြဲမႈမ်ားက လႊတ္ေတာ္ပင္ ေခၚ၍မရႏိုင္ေသာ္လည္း အစိုးရအသစ္၊ စနစ္သစ္ အကူးအေျပာင္းကာလတြင္ လႊတ္ေတာ္ကို ရေအာင္ေခၚခဲ့ျခင္းကလည္း အစိုးရက ဥပေဒအထက္တြင္ ရွိေနႏိုင္သည္ဟု သံသယျဖစ္ဖြယ္ ရွိခဲ့ေၾကာင္း ဥပေဒပညာရွင္တစ္ဦးက ဆိုသည္။

အလားတူ လက္ရွိတြင္ အစိုးရက သတင္းမီဒီယာဥပေဒကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈကာ သတင္းသမားမ်ားကို တရားစြဲျခင္းမ်ား ရွိေနသည္ကိုလည္း ေတြ႔ရသည္။

သတင္းမီဒီယာ ဥပေဒပုဒ္မ ၂၁ တြင္ “နစ္နာေသာဌာန၊ အဖြဲ႔အစည္း သို႔မဟုတ္ ပုဂၢိဳလ္သည္ သတင္းမီဒီယာသမား တစ္ဦးက ပုဒ္မ ၉ တြင္ ျပ႒ာန္းထားသည့္ တာ၀န္ႏွင့္ က်င့္၀တ္သိကၡာ တစ္ရပ္ရပ္ကို ခ်ဳိးေဖာက္ေၾကာင္း ယူဆလွ်င္ ေရွးဦးစြာ ေကာင္စီသို႔ တိုင္ၾကားႏိုင္သည္ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ သတင္းမီဒီယာ ဥပေဒပုဒ္မ ၂၂ တြင္ ေကာင္စီသည္ ပုဒ္မ ၂၁ အရ တိုင္ၾကားခ်က္ကို လက္ခံရရွိပါက ႏွစ္ဖက္ေတြ႔ဆံု ညိႇႏိႈင္းေျဖရွင္းျခင္းဆိုင္ရာ နည္းဥပေဒမ်ား၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္း ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ ေဆာင္ရြက္ရ မည္ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ သတင္းမီဒီယာ ဥပေဒပုဒ္မ ၂၃ တြင္ ပုဒ္မ ၂၂ အရ ေကာင္စီ၏ေရွ႕ေမွာက္တြင္ ညိႇႏိႈင္းေျဖရွင္းရာ၌ ေျပလည္မႈမရွိပါက တိုင္ၾကားသူ သို႔မဟုတ္ ေက်နပ္မႈမရွိသူသည္ သက္ဆိုင္ရာ တရား႐ံုးတြင္ ဥပေဒႏွင့္အညီ တရားစြဲဆိုႏိုင္သည္ဟူ၍ လည္းေကာင္း အသီးသီး ျပ႒ာန္းထားေသာ္လည္း အစိုးရ၏ သက္ဆိုင္ရာအဖြဲ႕အစည္းမ်ား အေနျဖင့္ သတင္းသမားမ်ားအား တရားမစြဲဆိုမီ ေရွးဦးစြာ ေကာင္စီသို႔ တိုင္ၾကားျခင္း ညိႇႏိႈင္းျခင္း မရွိသည္ကိုလည္း ေတြ႕ရသည္။

ထို႔အတူ သတင္းမီဒီယာ ဥပေဒပုဒ္မ ၂၄ တြင္ ပုဒ္မ ၆ ပုဒ္မခြဲ (က) အရ အမ်ားျပည္သူ သိခြင့္ရွိေသာ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို ေတာင္းယူၾကည့္႐ႈရာတြင္ ျငင္းဆန္ျခင္း၊ အခ်ိန္ဆြဲျခင္း သို႔မဟုတ္ သတင္း ယူသူအား ေႏွာင့္ယွက္ျခင္းတို႔ မျဖစ္ေစရန္ သက္ဆိုင္ရာ တာ၀န္ရွိသူက စီစဥ္ေဆာင္ရြက္ေပးရမည္ဟု ျပ႒ာန္းထားေသာ္လည္း သတင္းသမား အမ်ားစုမွာ ယင္းအခြင့္အေရးကို မရရွိေၾကာင္း သတင္းသမားမ်ား ထံမွ သိရသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ လက္ရွိအစိုးရသည္ ျပ႒ာန္းဥပေဒမ်ားကို လိုက္နာေလးစား က်င့္သံုးရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္ၿပီး ယင္းသို႔ လုပ္ေဆာင္ျခင္းမရွိပါက ႏိုင္ငံတကာမွ အသိအမွတ္ျပဳသည့္ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံစစ္စစ္ကို မလိုလား သည့္ အစိုးရ တစ္ရပ္သာ ျဖစ္ေနဦးမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးအား ေလ့လာသူမ်ားက သံုးသပ္ခဲ့ၾက သည္။

Eleven Media Group 

No comments:

Post a Comment

My Blog List