Sunday, July 27, 2014

မာစတာစေပါ့မွေပးေသာ သင္ခန္းစာ



အစိုးရသစ္လက္ထက္တြင္ ႏိုင္ငံျခားသားပုိင္စက္႐ံုတစ္ခု ပထမဆံုးအႀကိမ္ စက္႐ံုပိတ္၍ ထြက္ေျပးသြားခဲ့သည္။ ကုိရီးယားႏုိင္ငံသားပုိင္ အဆုိပါစက္႐ံုသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ၂၀၁၃ ေမလမွ စတင္၍ ဖြင့္လွစ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး တစ္ႏွစ္ေက်ာ္ အၾကာတြင္ အ႐ႈံးေပၚ၍ ဥပေဒမ်ားခ်ိဳးေဖာက္ကာ ပုိင္ရွင္ကဖုတ္ဖက္ခါထြက္ေျပး သြားျခင္းျဖစ္သည္။
စက္႐ံု႐ုတ္တရက္ပိတ္၍ ထြက္ေျပးမႈေၾကာင့္ စက္႐ံုတြင္ လုပ္ကိုင္ေနေသာ အလုပ္သမားရွစ္ရာသာမက သူတို႔ေနာက္ တြင္ မွီခိုေနေသာ မိသားစုမ်ားပါ အခက္အခဲႏွင့္ ႀကံဳေတြ႕ခဲ့သည္။

စက္႐ံုပိတ္ထြက္ေျပးေသာေၾကာင့္ အလုပ္သမားမ်ားက လုပ္ခလစာ တစ္လစာႏွင့္ စက္႐ံု႐ုတ္တရက္ပိတ္သြား၍ နစ္နာေၾကးမ်ားရရိွရန္ အပါအ၀င္ အခ်က္ရွစ္ခ်က္အား ကိုရီးယားသံ႐ံုးေရွ႕တြင္ ဇူလုိင္ ၁၇ ရက္က တစ္နာရီခဲြခန္႔ၾကာ ဆႏၵျပေတာင္းဆိုခဲ့သည္။ ယင္းကဲ့သုိ႔ အလုပ္သမားမ်ားက ရပုိင္ခြင့္ကို ဆႏၵျပေတာင္းဆုိေသာေၾကာင့္ ဇူလုိင္ ၂၁ ရက္တြင္ အလုပ္သမားကုိယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ ကုိရီးယားသံအမတ္တို႔ ညိႇႏႈိင္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေနသည္။

မာစတာစေပါ့စက္႐ံုျပႆနာသည္ ျပည္ပရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ား၏ တာ၀န္ယူမႈ၊ တာ၀န္ခံမႈ အေရးႀကီးေၾကာင္းသာဓကျဖစ္ သည္။ ထုိ႔အျပင္ အစိုးရသစ္လက္ထက္ ျပည္ပမွ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား ၀င္လာရန္သာမက ၀င္ေရာက္လာေသာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ မႈကုိ စိစစ္ရန္အတြက္ မာစတာစေပါ့စက္႐ံုျပႆနာက ေခါင္းေလာင္းထိုးသံ ျဖစ္လာသည္။

‘‘ျပည္ပရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြကုိ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒအတုိင္းပဲ ခြင့္ျပဳတယ္’’ဟု ျမန္မာႏုိင္ငံရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေကာ္မရွင္ အတြင္းေရးမွဴး ဦးေအာင္ႏုိင္ဦးက ေျပာသည္။

လက္ရိွႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒတြင္ ႏိုင္ငံျခားကုမၸဏီမ်ားသည္ မည္သို႔အလုပ္သမားခန္႔ထားရမည္သာပါ၀င္ၿပီး လုပ္ငန္းဖ်က္သိမ္းပါက အလုပ္သမားမ်ား၏ အခြင့္အေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ မည္သုိ႔နစ္နာေၾကးေပးရမည္ဟု ထည့္သြင္းေဖာ္ျပ ထားျခင္းမရိွေပ။

ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒတြင္ ျပည္ပကုမၸဏီမ်ားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံရာ၌ ပဋိညာဥ္စာခ်ဳပ္ပါ သက္တမ္းမကုန္ဆံုးမီ လုပ္ငန္း ရပ္စဲခြင့္ရ၍ စာရင္းရွင္းဖ်က္သိမ္းရာတြင္လည္းေကာင္း၊ လုပ္ငန္းၿပီးဆံုး၍ စာရင္းရွင္းလင္းရာတြင္လည္းေကာင္း ႏုိင္ငံေတာ္၏ တည္ဆဲဥပေဒႏွင့္အညီ လုိက္နာက်င့္သံုးေဆာင္ရြက္ရမည္ဟု ပါရိွသည္။ ႐ုတ္တရက္လုပ္ငန္းရပ္၍ သက္ဆုိင္ရာတုိင္းျပည္သုိ႔ ျပန္သြားပါက မည္သုိ႔ေဆာင္ရြက္ရမည္ဟု အေသးစိတ္မပါရိွေပ။

ထို႔အျပင္ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈနည္းဥပေဒတြင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူသည္ မိမိဘဏ္စာရင္းရိွ ႏုိင္ငံျခားေငြကို ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ ထားေသာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ မသက္ဆုိင္သည့္ အျခားကိစၥမ်ားအတြက္ ထုတ္ယူသံုးစဲြျခင္း၊ ဘဏ္ေငြစာရင္း လဲႊေျပာင္းျခင္းမ်ားမျပဳရဟု ပါရိွသည္။

‘‘ျပည္တြင္းက ပါတနာမပါဘဲ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက လုပ္ေလ့မရိွဘူး။ အႀကံေပးအေနနဲ႔ေတာ့ ပါၾကတယ္။ အမည္ခံမွာလည္း အခြင့္ေရးယူထားတဲ့အတြက္ ျပႆနာေျဖရွင္းဖုိ႔ တာ၀န္ရိွတယ္’’ဟု ကုန္သည္စက္မႈ အသင္းခ်ဳပ္ ဒုတိယဥကၠ႒ ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္ေလးက ေျပာၾကားသည္။ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႔ ျပည္ပမွ လာေရာက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံေသာ လုပ္ငန္းရွင္အခ်ိဳ႕သည္ ေျမငွား၊ စက္႐ံုငွား၊ စက္ငွားၿပီး လုပ္ကုိင္ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လုပ္ငန္းရပ္ဆုိင္း လိုလွ်င္ ႐ုတ္တရက္ ျပန္ထြက္သြားႏုိင္သည္။ ထိုအတြက္ စတင္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ မႈမ်ား ျပဳလုပ္စဥ္ကပင္ ခုိင္မာမႈရိွေစရန္ အာမခံမ်ား ရယူထားရန္လိုေၾကာင္း လုပ္ငန္းရွင္အခ်ိဳ႕က ေျပာသည္။

‘‘ပိတ္ၿပီးေတာ့ ထြက္သြားၿပီဆုိရင္ေတာ့ စက္ေတြေရာင္းၿပီး ေပးလို႔ရတယ္။ ဒါေပမဲ့ စက္ေတြက ငွားထားတာဆိုရင္ေတာ့ ဆံုးၿပီေပါ့’’ဟု လိႈင္သာယာစက္မႈဇုန္စီမံခန္႔ခဲြမႈေကာ္မတီဥကၠ႒ ဦးျမတ္သင္းေအာင္က ေျပာၾကားသည္။

ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီးရိွ စက္မႈဇုန္မ်ားတြင္ ယခင္အစိုးရလက္ထက္က ႐ုတ္တရက္စက္႐ံုပိတ္၍ ျပန္သြားမႈမ်ားသည္ တစ္ႏွစ္လွ်င္တစ္ႀကိမ္၊ ႏွစ္ႀကိမ္ခန္႔ရိွတတ္ၿပီး ထုိသုိ႔ျပႆနာမ်ားျဖစ္ပြားပါက ေျဖရွင္းမႈမွာလည္း ကာလၾကာရွည္ခဲ့သည္။ ထိုေၾကာင့္ ျပည္ပရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားကုိ ခြင့္ျပဳရာတြင္ စနစ္တက်စိစစ္ၿပီးမွာသာ ခြင့္ျပဳသင့္ေၾကာင္း စီးပြားေရးလုပ္ငန္း ရွင္မ်ားက အႀကံျပဳသည္။

ကိုရီးယားႏုိင္ငံသား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူထြက္ေျပးမႈသည္ ယခုမွျဖစ္ၿပီး ယခင္က အမည္ခံရင္းႏွီးမႈမ်ားျဖစ္ေသာ အင္ဒုိ၊ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံမွ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား ျပႆနာျဖစ္မႈက ပိုမ်ားခဲ့သည္။ ယင္းကဲ့သုိ႔ လုပ္ငန္းပိတ္သိမ္းမႈမ်ားမွာ ျပင္ပသုိ႔ သတင္း မထြက္ဘဲ ညိႇႏႈိင္းျခင္းျဖင့္ ေျပလည္သြားခဲ့မႈမ်ားလည္း ရိွသည္။

လက္ရိွကုိရီးယားစက္႐ံု ပိတ္သိမ္းမႈသည္ အလုပ္သမား၀န္ႀကီးဌာနထက္ ျမန္မာႏုိင္ငံရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေကာ္မရွင္တြင္ ပုိမုိတာ၀န္ရိွေၾကာင္း လုပ္ငန္းရွင္အခ်ိဳ႕ကေျပာသည္။ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ စတင္လုပ္ကိုင္ခြင့္ျပဳစဥ္က တစ္လစာအလုပ္သမားခ ကို အာမခံအေနျဖင့္ ရယူထားသင့္ေၾကာင္း လိႈင္သာယာစက္မႈဇုန္စီမံခန္႔ခဲြမႈေကာ္မတီဥကၠ႒ ဦးျမတ္သင္းေအာင္က ေျပာသည္။ ထို႔အျပင္ ျမန္မာႏုိင္ငံရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေကာ္မရွင္အေနျဖင့္လည္း စတင္ခြင့္ျပဳစဥ္က အဆိုျပဳထားသည့္အတုိင္း လုပ္ကုိင္ျခင္း ရိွ၊ မရိွကုိ အၿမဲစစ္ေဆးရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း ၎ကအႀကံျပဳသည္။

သမၼတဦးသိန္းစိန္အစုိးရလက္ထက္ လေပါင္းေလးဆယ္အတြင္း ႏိုင္ငံျခားသားသီးသန္႔ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ၊ ႏုိင္ငံသားႏွင့္ ဖက္စပ္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ လုပ္ငန္းေပါင္း ၃၀၃ ခုထိရိွခဲ့ၿပီး ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈတန္ဖိုး အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၀ ဘီလီယံေက်ာ္ထိ ရိွသည္။

ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ တိုးတက္လာမႈသည္ တုိင္းျပည္စီးပြားေရးႏွင့္ ျပည္သူမ်ား အလုပ္အကုိင္ အခြင့္အေရးမ်ားစြာ ရရိွရန္အတြက္ အေျခအေနေကာင္းတစ္ခု ျဖစ္လာသည္။ သုိ႔ေသာ္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ အေျပာင္းအလဲကုိ ဦးေဆာင္ခဲ့သူ တိန္႔ေရွာင္ဖိန္၏ ‘‘တုိင္းျပည္၏တံခါးကို ဖြင့္လိုက္ပါ၊ ေလျပည္ေလညင္းနဲ႔အတူ အမိႈက္ေတြလည္း ပါလာ လိမ့္မယ္’’ဟူေသာ စကားတစ္ခြန္းမွာ သတိျပဳစရာ ျဖစ္လာသည္။ ျပည္ပရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားတြင္ တာ၀န္ယူမႈ၊ တာ၀န္ခံမႈ ရိွေသာ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား ရိွသကဲ့သို႔ တာ၀န္ယူမႈ၊ တာ၀န္ခံမႈမရိွေသာ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားလည္း ရိွေနသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ စိစစ္ ရန္မွာ အစိုးရ၏တာ၀န္သာ ျဖစ္သည္။

‘‘စကတည္းက ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈကုိ တာ၀န္သိ၊ တာ၀န္ေက် ရင္းႏွီးျမႇဳပ္မႈျဖစ္ေအာင္ တာ၀န္ရိွသူေတြကႀကိဳျပင္ထားသင့္ တယ္။ ဥပေဒပုိင္းဆုိင္ရာ ကြက္လပ္ျဖစ္ေန တာကိုလည္း အျမန္ဆံုးျပင္သင့္တယ္’’ဟု ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ၏ စီးပြားေရး အႀကံေပး ေဒါက္တာေအာင္ထြန္းသက္က ေျပာၾကားသည္။

သုိ႔ေသာ္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူအခ်ိဳ႕သည္ ဘဏ္၌ထည့္ထားေသာ ႏုိင္ငံျခားေငြကုိ ၀ယ္ယူမႈမ်ိဳးစံု အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျပ ျပန္လည္ထုတ္ယူမႈမ်ားလည္း ရိွသည္။ ထို႔အျပင္ လုပ္ငန္းရွင္အခ်ိဳ႕က ႏုိင္ငံျခားေငြကုိ ထုတ္ယူေရာင္းစားၿပီး ျမန္မာေငြအနည္းငယ္ ျပန္ထည့္မႈမ်ားရိွေၾကာင္း စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားက ေျပာၾကားသည္။

‘‘လုပ္ငန္းရွင္ေတြ ႐ုတ္တရက္ထြက္ေျပးတာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပုိင္းမွာလည္း တာ၀န္ရိွတယ္။ ဥပေဒမွာ သိပ္ၿပီးတင္းက်ပ္ လြန္းရင္လည္း သူတုိ႔က လာလုပ္မွာမဟုတ္ဘူး’’ဟု ႏုိင္ငံတကာကုမၸဏီမ်ားအတြက္ ဥပေဒ အက်ိဳးေဆာင္ေပးေနသည့္ တရားလႊတ္ေတာ္ေရွ႕ေန ဦးေက်ာ္ဟုိးကေျပာ ပါသည္။

ေတာင္ကိုရီးယားႏုိင္ငံသုိ႔ ျပန္သြားေသာ မာစတာစေပါ့စက္႐ံုပုိင္ရွင္ကို အလုပ္သမား၀န္ႀကီးဌာနက ပုဒ္မေလးခုျဖင့္ တရားစဲြထားသည္။ ၁၉၅၁ ခုႏွစ္ အလုပ္႐ံုအက္ဥပေဒ၊ အလုပ္အကိုင္ႏွင့္ ကြၽမ္းက်င္မႈဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးဥပေဒ၊ အလုပ္သမားအဖဲြ႕အစည္းဥပေဒႏွင့္ လူမႈဖူလံုေရးဥပေဒတုိ႔ျဖင့္ တရားဆုိစဲြဆိုထားျခင္းျဖစ္သည္။ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ဥပေဒတြင္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားအေနျဖင့္ ယခုကဲ့သို႔ တာ၀န္ယူမႈပ်က္ကြက္ပါက မည္ကဲ့သုိ႔အေရးယူမည္ဟု မပါ၀င္ဘဲ တည္ဆဲဥပေဒမ်ားျဖင့္သာ အေရးယူမည္ဟု ပါ၀င္သည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ကမၻာ့စီးပြားေရးအင္အားႀကီးႏုိင္ငံမ်ားျဖစ္ေသာ တ႐ုတ္၊ အိႏိၵယႏိုင္ငံတုိ႔ႏွင့္ နယ္နိမိတ္ခ်င္းထိစပ္ေနၿပီး လူဦးေရသန္းေျခာက္ရာရိွေသာ အာဆီယံႏွင့္လည္း ခ်ိတ္ဆက္ထားျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံလုိသူမ်ား၏ မ်က္စိက် စရာျဖစ္ေနသည္။

ထို႔အျပင္ဥေရာပက ျမန္မာႏုိင္ငံမွ ထုတ္ကုန္မ်ားအေပၚ အခြန္အထူးသက္သာ ခြင့္ေပးထား၍ လက္ခစားလုပ္ငန္း ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံလိုသူမ်ား မ်က္စိက်ေနသည္။

ထို႔အျပင္ျပည္တြင္း၌ အလုပ္လုပ္ႏုိင္ေသာ လူဦးေရ ၃၇ သန္းရိွၿပီး အလုပ္သမားခမွာလည္း ေစ်းသက္သာျခင္း၊ သဘာ၀ သယံဇာတေပါမ်ားျခင္း တုိ႔ကလည္း ႏုိင္ငံတကာစီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားကို ဆဲြေဆာင္ေနသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႔ ၀င္ေရာက္ေနေသာ ျပည္ပရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားတြင္ အမ်ားစုမွာ လုပ္သားအေျချပဳအထည္ခ်ဳပ္လုပ္ငန္း၊ လက္ခစားလုပ္ငန္းမ်ား အမ်ားစုျဖစ္ သည္။ ထုိလုပ္ငန္းမ်ားသည္ အရင္းႏွီးအနည္းငယ္ႏွင့္ လုပ္ကုိင္ႏုိင္ၿပီး လူမ်ားစြာကုိ အလုပ္ေပးႏုိင္သည္။ သုိ႔ေသာ္ လုပ္သားမ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံနစ္နာမႈ မရိွေစရန္ ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒမ်ား ကာကြယ္ေပးရန္ လိုအပ္ေနေၾကာင္း စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားကေျပာသည္။

7Day News Journal

No comments:

Post a Comment

My Blog List