အမ်ိဳးသားပညာေရးဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး သပိတ္ေမွာက္ ဆႏၵျပ ေက်ာင္းသား စစ္ေၾကာင္းေတြ ရန္ကုန္ကို ဦးတည္ ခ်ီတက္လာေနၾကတာဟာ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲ၊ ဖြဲ႕စည္းပံုျပင္ဆင္ေရး၊ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးေတြ နဲ႔ လံုးခ်ာ လည္ေနတဲ့ ေနျပည္ေတာ္က အာဏာပိုင္ အသိုင္းအဝိုင္း အတြက္ ေခါင္းအႀကီး အက်ယ္ ကိုက္ေစ တာ ပါပဲ။ စစ္သားတပိုင္း အရပ္သားတပိုင္း အစိုးရအ တြက္ ေျပာင္းလဲလာခဲ့ၿပီ ျဖစ္ တဲ့ ႏိုင္ငံေရးယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ကိုက္ညီေအာင္ အေပးအယူလုပ္ဖို႔ တဖက္က ေဆြးေႏြးညႇိႏိႈင္းမႈေတြ လုပ္ေပမယ့္ အရင္စစ္ အစိုးရေလသံ ၿခိမ္းေျခာက္မႈေတြလည္း တဖက္က ေျပာဆိုေနတာေၾကာင့္ ဆႏၵျပေက်ာင္းသားေတြ အၾကမ္းဖက္ ႏွိမ္နင္း ခံၾကရဦးမလားလို႔ စိုးရိမ္ပူပန္ စရာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။
“၈၈ တုန္းကလည္း ဒီလိုလုပ္ခဲ့တာပဲ။ အစိုးရမွာ ဘာအစီအစဥ္ ရွိတယ္ဆို တာကိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ မေျပာ ႏိုင္ပါဘူး။ ဒီထုတ္ျပန္ခ်က္ကို ျမင္တဲ့အခါမွာ ၈၈ တုန္းက ျဖတ္သန္းခဲ့ရတဲ့ သူတေယာက္အေနနဲ႔ဆို ခါးသီးတယ္။ ဆိုးက်ိဳး လာေတာ့မယ္ဆိုတဲ့ အတိတ္နိမိတ္ေတြ ခံစားရတယ္” လို႔ ၈ ေလးလံုး ဒီမိုကေရစီ အေရးေတာ္ပံုမွာ ပါဝင္ခဲ့ဖူးသူ ဗမာႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ေက်ာင္းသားမ်ား သမဂၢ (အထက္ဗမာျပည္ ဗဟိုဌာနခြဲ) အဖြဲ႕ဝင္ ဦးေအာင္ေက်ာ္စန္းက ေျပာပါတယ္။
ေခတ္ေပၚ ျမန္မာ့သမိုင္းကိုျပန္ၾကည့္ရင္လည္း အုပ္ခ်ဳပ္သူနဲ႔ ေက်ာင္းသားအၾကား ဆက္ဆံေရးဟာ ဘယ္ တုန္းကမွ ေကာင္းမြန္ခဲ့တာမရွိပါ။ ၿဗိတိသွ်ကိုလိုနီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကာလ ၁၉၂၀ ခုႏွစ္မွာ ရန္ကုန္ေကာလိပ္ကို တကၠသိုလ္ အျဖစ္ ေျပာင္းလဲရာမွာ တကၠသိုလ္အက္ဥပေဒဟာ ျမန္မာအမ်ားစုရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားကို ဖယ္ထား လို႔ ေက်ာင္းသားေတြ သပိတ္ေမွာက္ခဲ့ၾကတယ္။ သခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္း၊ ဒီးဒုတ္ဦးဘခ်ိဳတို႔ဦးေဆာင္တဲ့ အမ်ိဳးသား ေက်ာင္းမ်ားေပၚ လာၿပီး ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးမ်ားကိုယ္တိုင္ ေနာက္ပိုင္း လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲမွာ ပါဝင္လာတဲ့ထိ အမ်ိဳးသားစိတ္ေတြ ႏိုးၾကားလာလို႔ “အမ်ိဳးသားေန႔” အျဖစ္ သတ္မွတ္ ေခၚဆိုခဲ့ၾကတာ ဒီေန႔ထိပါ။
၁၉၃၆ ခုႏွစ္ မွာလည္းတကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားသမဂၢက ထုတ္တဲ့ အိုးေဝမဂၢဇင္းမွာ Hell Hound at Large ငရဲေခြးႀကီး လြတ္ေနၿပီ ေဆာင္းပါးရွင္ ဘယ္သူလဲဆိုတာ ထုတ္မေျပာလို႔ အယ္ဒီတာ ကိုေအာင္ဆန္း ကို အေရးယူရာကေန ဒုတိယ ေက်ာင္းသားသပိတ္ ေပၚခဲ့တယ္။ ဒီသပိတ္မွာ ပါဝင္ၾကသူအမ်ားဟာ ေနာင္လြတ္ လပ္ေရးတိုက္ပြဲကို ဦးစီးခဲ့ သူေတြ ျဖစ္ခဲ့ၾက တယ္။
လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဦးႏုရဲ႕ ဒီမိုကေရစီ အစိုးရနဲ႔လည္း ကိုလိုနီ အေမြပညာေရး ဖ်က္သိမ္းၿပီး အမ်ိဳးသားပညာေရးစနစ္ ထူေထာင္ဖို႔၊ ျပည္ တြင္းစစ္ ရပ္စဲဖို႔ လႈပ္ရွားခဲ့တဲ့ ေက်ာင္းသားသမဂၢ ဆက္ဆံေရးက မေျပလည္ ပါဘူး။အဖမ္းအဆီးေတြ၊ ေက်ာင္းထုတ္တာေတြျဖစ္ခဲ့တယ္။ ေသနတ္နဲ႔ပစ္တဲ့ထိ ႏွိမ္နင္းမႈေတြ လုပ္ခဲ့ဖူးတယ္။ ၁၉၅၆ ခုႏွစ္ မတ္လမွာ ၇ တန္းေမးခြန္း ေပါက္ ၾကားရာက ေက်ာင္းသားေတြ ဆႏၵျပခဲ့ရာမွာ ရဲက ပစ္လို႔ ၇ တန္းေက်ာင္းသား ဟယ္ရီတန္ ေသဆံုးခဲ့ ရတယ္။ ၁၉၅၆ ခုႏွစ္မွာ အထက္တန္းေက်ာင္းမွာ သမဂၢ ဖြဲ႕စည္းခြင့္ကို အစိုးရက ႐ုပ္သိမ္းခဲ့လို႔ ေက်ာင္းသားဆႏၵျပပြဲေတြ ျဖစ္ခဲ့တယ္။
၁၉၆၂ ခုႏွစ္ စစ္အာဏာရွင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေနဝင္းရဲ႕ စစ္တပ္က အာဏာသိမ္း ၿပီးေနာက္မွာေတာ့ ပညာေရး စနစ္အေပၚ စစ္အာဏာရွင္ဝါဒ လႊမ္းမိုးခဲ့ၿပီး ပညာေရးလြတ္လပ္ခြင့္ ဆံုး႐ံႈးမႈနဲ႔အတူ ျမန္မာ့ လြတ္လပ္ေရး သမိုင္းမွာ အေရးပါတဲ့ ေက်ာင္းသား သမဂၢ အေဆာက္အအံု ဗံုးခြဲဖ်က္ဆီးခံရတယ္။ အဲဒီကစၿပီး အာဏာ ပိုင္ ေတြနဲ႔ ေက်ာင္းသားေတြ အၾကား ဆက္ဆံေရးက ေစ့စပ္ မရ ျဖစ္သြားခဲ့ရေတာ့တယ္။ စစ္အာဏာရွင္ အုပ္စိုးတဲ့ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္က ၁၉၈၈ ခုႏွစ္အထိ ကာလကိုၾကည့္ရင္ လြတ္လပ္တဲ့ အမ်ိဳးသားပညာေရး တည္ေဆာက္ေရး၊ ဒီမိုကေရစီအေရး လႈပ္ရွားမႈေတြ ဆက္တိုက္ဆိုသလို ျဖစ္ ခဲ့ၿပီး ေသြးထြက္သံယို ႏွိမ္ နင္းမႈေတြနဲ႔သာ အဆံုးသတ္ ခဲ့ရတယ္။
၁၉၈၈မွာ ေက်ာင္းသားေတြ စတင္ခဲ့တဲ့ ဒီမိုက ေရစီအေရးလႈပ္ရွားမႈ ႏိုင္ငံ တဝန္းလံုးကို ကူးစက္ ပ်ံ႕ႏွံ႔ခဲ့ ခ်ိန္မွာအရပ္သားသမၼတျဖစ္လာတဲ့ ေဒါက္ တာ ေမာင္ေမာင္က ေက်ာင္းသားသမဂၢ အေဆာက္အအံု ျပန္ လည္ တည္ေဆာက္ဖို႔ သေဘာတူခဲ့တယ္။ ဒါေပ မယ့္ စစ္တပ္က ထပ္အာဏာသိမ္းတဲ့အတြက္ ေက်ာင္း သား ေခါင္းေဆာင္ေတြ ေထာင္က်သူ က်၊ ထြက္ေျပးသူ ထြက္ေျပးၿပီး ေက်ာင္းထုတ္ခံရသူလည္း ရွိခဲ့တယ္။ တက္လာတဲ့ စစ္အစိုးရက တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားေတြကို လူစုခြဲတဲ့အေနျဖင့္ တကၠသိုလ္ေတြကို ၿမိဳ႕ျပင္ ေတြမွာ အသစ္ေဆာက္လုပ္ၿပီး ေက်ာင္းတက္ေစ တယ္။ အစဥ္အလာႀကီးတဲ့ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ဟာ ၿခံဳႏြယ္ပိတ္ေပါင္းေတြၾကား ပစ္ပယ္ ခံခဲ့ရသလို အမ်ိဳးသားပညာေရးစနစ္လည္း ႏိုင္ငံခြ်တ္ၿခံဳက်လာမႈနဲ႔အတူ ဗုန္းဗုန္းလဲေတာ့တယ္။
၂၀၁၁ ခုႏွစ္အထိ သိရသမွ် အစိုးရရဲ႕ ပညာေရး အသံုးစရိတ္ဟာ ႏိုင္ငံေတာ္ ဘတ္ဂ်က္ရဲ႕ ၁ ဒသမ ၂ ရာခိုင္ႏႈန္းပဲ သံုးခဲ့တယ္။ ကာကြယ္ေရးအသံုးစရိတ္ က ၂၃ ရာခိုင္ႏႈန္း သံုးတယ္လို႔ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာ သူေတြက ဆို တယ္။ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ တက္လာၿပီး ေနာက္ ၂၀၁၄-၁၅ ႏိုင္ငံေတာ္အသံုးစရိတ္ စုစုေပါင္း အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၉ ဘီလီယံမွာ ၅ ဒသမ ၉ ရာခိုင္ႏႈန္းသံုးဖို႔ လ်ာထားလာခဲ့တယ္။ ကာကြယ္ေရး အသံုးစရိတ္ကို ၁၂-၁၃ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ ေရာက္ေအာင္ ေလွ်ာ့ခ်တယ္။ ဒါေပမယ့္ ကိန္းဂဏန္းအရ ကာကြယ္ ေရးအတြက္ ေဒၚလာ ၂ ဒသမ ၄ ဘီလီယံ သံုးေန ခ်ိန္ ပညာေရးအတြက္ ေဒၚလာ ၁၁၀ မီလီယံသာ သံုးေနတယ္လို႔ ေျပာရမွာပါ။ အခု သပိတ္ေမွာက္ ေက်ာင္းသားေတြက ႏိုင္ငံေတာ္ဘတ္ဂ်က္ရဲ႕ ၂၀ ရာခိုင္ႏႈန္းထိ ပညာေရးအတြက္ ပိုသံုးဖို႔ ေတာင္းဆို ေနၾကပါတယ္။
ပညာေရးဆိုင္ရာ အရပ္ဘက္ လူမႈအဖြဲ႕အစည္း ၂၀ဝ ပူးေပါင္းဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ ပညာေရး ျပဳျပင္ ေျပာင္း လဲေရး ႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ကြန္ရက္ (NNER)နဲ႔ သပိတ္ေမွာက္ ေက်ာင္းသားေတြက အစိုးရနဲ႔ လႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳ ခဲ့တဲ့ အမ်ိဳးသားပညာေရး ဥပေဒကို ျပင္ဆင္ေပးဖို႔ ႏိုဝင္ဘာလမွာကတည္း က ေတာင္းဆိုခဲ့ပါ တယ္။ ရက္ ၆၀ အခ်ိန္ေပးခဲ့ေပမယ့္ အစိုးရေရာ လႊတ္ေတာ္ေရာ ေက်ာင္းသားေတြကို အထင္ေသးၿပီး ဥေပကၡာျပဳခဲ့ၾကတယ္။ အခု ႏိုင္ငံအဝန္း သပိတ္ေတြေမွာက္ေတာ့မွ အစိုးရနဲ႔ လႊတ္ေတာ္ သူ႔တာဝန္ ငါ့တာဝန္ဆိုၿပီး ေဘာ္လီေဘာပုတ္ ေနၾကတယ္။
သပိတ္ေမွာက္ ေက်ာင္းသားေတြ ခ်ီတက္ရာ လမ္းေၾကာင္းေတြမွာ နယ္ခံလူထုေတြရဲ႕ ေထာက္ခံမႈကို ႏွစ္ႏွစ္ ကာကာ ရေနၾကတယ္။ တၿမိဳ႕နဲ႔တၿမိဳ႕ လိုက္ပို႔ၾကတယ္။ အစားအေသာက္ေတြ ေဝတယ္။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေတြက ညအိပ္ညေန လက္ခံတယ္။ ဆရာဝန္ေတြက ေဆးကုသေပးတယ္။ ဆရာ၊ ဆရာမ ေတြအျပင္ မူလတန္းအရြယ္ ေက်ာင္းသားငယ္ေတြကလည္း သက္ဆိုင္ရာၿမိဳ႕ေတြမွာ သပိတ္စစ္ေၾကာင္း ကို ပူးေပါင္းပါဝင္ ဆႏၵျပၾကတယ္။ တခ်ိဳ႕ေနရာေတြဆို အတန္းလြတ္သြားတဲ့ သပိတ္ေမွာက္ ေက်ာင္းသား ငယ္ေတြကို ေက်ာင္းသားႀကီးေတြက စာျပန္ျပေပးၾက တယ္။
စိတ္ဝင္စားစရာ ေကာင္းတာက ေဒၚေအာင္ ဆန္းစုၾကည္ ဦးေဆာင္တဲ့ အတိုက္အခံ အမ်ိဳးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ (NLD) ရဲ႕ ရပ္တည္ခ်က္ပါ။ နယ္ၿမိဳ႕ေတြမွာ ပါတီဝင္ေတြက သပိတ္ေမွာက္ ေက်ာင္းသားေတြကို
ေသာင္းေသာင္းျဖျဖ ႀကိဳၿပီး ေထာက္ခံကူညီၾကေပမယ့္ ဗဟိုဌာနခ်ဳပ္က သေဘာ ထားတမ်ိဳးပါ။ အမ်ိဳးသား ပညာေရးဥပေဒကို ကနဦး ကန္႔ကြက္ခဲ့ေပမယ့္ ေနာက္ပိုင္း အသံတိတ္သြားပါ တယ္။ NNER မွာ ဦးေဆာင္ ပါဝင္ေနတဲ့ ေဒါက္တာ သိန္းလြင္ကို ပါတီစည္းကမ္း ေဖာက္ဖ်က္လို႔ဆိုၿပီး ပါတီတာဝန္က ရပ္ဆိုင္းပစ္တယ္။ NNER မွာ ဆက္လုပ္ရင္ ပါတီတာဝန္က ႏုတ္ထြက္ရမယ္လို႔ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကလည္း ေျပာ ခဲ့တယ္။
ဒီလုပ္ရပ္ဟာ အတိုက္အခံပါတီအေနနဲ႔ အာ ဏာပိုင္ေတြရဲ႕ သပိတ္အေပၚ မႏွစ္ၿမိဳ႕မႈကို တြန္းအားေပး သလို ျဖစ္သြားေစႏိုင္ပါတယ္။ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု ဘာကေလတကၠသိုလ္က ျမန္မာ့အေရး သုေတသီ ဦးမင္းဇင္က အမ်ိဳးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ဟာ သပိတ္ေမွာက္ ေက်ာင္းသားေတြကို ၾကမ္းၾကမ္းတမ္းတမ္း ကိုင္တြယ္ခ်င္ေနတဲ့ အစိုးရ လက္ထဲ ပံုအပ္လိုက္သလိုမ်ိဳး လုပ္ေနတယ္လို႔ ေဝဖန္ လိုက္ပါတယ္။ “ဆႏၵျပသူေတြ ၿဖိဳခြင္းခံရမွာကို ဆန္႔က်င္ေၾကာင္း သတိေပး ထုတ္ျပန္ေၾကညာမႈတခု မွ NLD မလုပ္တာမို႔ NLD ရဲ႕ ေထာက္ခံ မႈမရလို႔ ေရတိုမွာ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈ အားေပ်ာ့သြားႏိုင္တယ္” လို႔ Foreign Policy အြန္လိုင္းဘေလာ့ဂ္မွာ ေရးပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ “ေရရွည္မွာေတာ့ ၁၉၃၀ မ်ားႏွစ္ လြတ္လပ္ေရး တိုက္ပြဲကာလ ေက်ာင္းသား သမဂၢေတြ က ေပါက္ဖြားလာတဲ့ ေခါင္းေဆာင္ေတြလို အခုလႈပ္ရွားမႈကေန ျမန္မာ့အေရးလႈပ္ရွားတက္ျြကသူ မ်ိဳးဆက္သစ္ ကို ေမြးထုတ္ေပးႏိုင္မွာ ေျမႀကီး လက္ ခတ္မလြဲဘူး” လို႔လည္း ဦးမင္းဇင္က ေရးပါတယ္။
ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရအဖို႔လည္း က်ဥ္းထဲက်ပ္ထဲ မွာပါ။ ဆႏၵျပေက်ာင္းသားေတြကို အရင္စစ္အစိုးရလို အၾကမ္းဖက္ၿဖိဳခြဲခဲ့ရင္ အက်ိဳးပိုနည္းဖို႔သာရွိပါတယ္။ လတ္တေလာျဖစ္ေပၚေနတဲ့ “ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး”ကို အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၊ ဥေရာပသမဂၢနဲ႔ ဒီမိုကရက္တစ္ကမၻာက လက္ခံထားၿပီးပါၿပီ။ ပိတ္ဆို႔ ဒဏ္ခတ္မႈေတြ ျပန္လွည့္လာၿပီး ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြ အကူအညီ အေထာက္အပံ့ေတြ ရပ္သြားႏိုင္တဲ့ အေရး ေနျပည္ေတာ္က ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်သူေတြ ေကာင္း ေကာင္းထည့္စဥ္းစားမွာပါ။ ပိုအေရးႀကီးတာက မ်ားမၾကာမီ က်င္းပဖြယ္ရွိေနတဲ့ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲပါ။ အစကတည္းက မဲရႏိုင္ေျခသိပ္မျမင္ရတဲ့ အာဏာရပါတီ ျပည္ေထာင္စုႀကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီ အေနနဲ႕ ၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ မဲဆႏၵရွင္ ျပည္သူ လူထုက ဒဏ္ခတ္ခဲ့လို႕ ႏိုင္ငံေရးမွာ လံုးဝ က်႐ံႈးသြားခဲ့တဲ့ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီ တျဖစ္လဲ တိုင္းရင္းသား စည္းလံုးညီၫြတ္ေရးပါတီရဲ႕ သင္ခန္း စာကိုလည္း သိထားၿပီးပါၿပီ။ ဒါ့ေၾကာင့္လည္း သပိတ္ေမွာက္ေက်ာင္းသားေတြကို မခ်စ္ေသာ္လည္းေအာင့္ ကာနမ္းေနရၿပီး ေဆြးေႏြးပြဲေတြ လုပ္ေနရတာပါ။
ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ လက္ရွိ ေက်ာင္းသားသပိတ္ဟာ ဒီမိုကေရစီ ေအာင္ပြဲကို ယူေဆာင္လာႏိုင္ပါတယ္။ အမ်ိဳးသားရင္ၾကားေစ့ေရးနဲ႔ ႏိုင္ငံ့စီးပြား ျပန္လည္ေခါင္းေထာင္လာေရး ေဆာင္ရြက္ေနခ်ိန္ ပညာေရး က႑ ျပန္လည္ဦးေမာ့ေစဖို႔ အစိုးရနဲ႔ လႊတ္ေတာ္ဟာ ႏိုင္ငံေရးအရ ဦးစီးဦးေဆာင္လုပ္ၿပီး ဆံုးျဖတ္ေပးႏိုင္တဲ့ အာဏာေတြရွိပါတယ္။ သပိတ္ကို ၿဖိဳခြဲဖို႔အစား သပိတ္ေမွာက္ ေက်ာင္းသားေတြ၊ NNER ကိုယ္စား လွယ္ ေတြဟာ ပိုမိုေကာင္းမြန္ၿပီး ဒီမိုကေရစီနည္းက်တဲ့ အမ်ိဳးသားပညာေရး စနစ္ကို ထူေထာင္လိုသူေတြ လို႔ျမင္ၿပီး တိုင္းျပည္ထူေထာင္ေရး လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဘက္ေတြအျဖစ္ သေဘာထားလို႔ အေၾကအလည္ ညႇိႏိႈင္း သင့္ပါတယ္။ ေက်ာင္းသားသမဂၢကို ေက်ာင္းသားေတြလက္ထဲ လြတ္လပ္စြာ လုပ္ကိုင္ဖို႔ ျပန္ထည့္ေပး လိုက္ျခင္းနဲ႔ ၁၉၆၂ ကတည္းက အစိုးရနဲ႔ ေက်ာင္းသားေတြၾကား အျမင္မၾကည္မႈေတြကို တစခန္းရပ္ၿပီး သမိုင္းစာမ်က္ႏွာသစ္ ဖြင့္လိုက္သင့္ပါတယ္။ ဒါေတြလုပ္လို႔ ျပည္သူလူထုက ေထာက္ခံမႈ ပိုရလာဖို႔သာ ရွိပါတယ္။ ဆံုး႐ံႈးစရာဆိုလို႔ စစ္အာဏာရွင္ေခတ္က ေမြးထုတ္ထားတဲ့အမူအက်င့္နဲ႔ သံသယေတြပဲ ရွိမယ္။
ဒါဟာ မူဝါဒတရပ္ကို ခ်မွတ္ေဖာ္ေဆာင္ရာမွာ Top-down အေပၚက ေအာက္ကို ခ်ေပး႐ံုနဲ႔မရ Bottom-up ေအာက္ေျခကေန အေပၚကို ျပန္တက္မႈကိုလည္း အသိအမွတ္ျပဳရာ က်ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ႏိုင္ငံေရး ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈေတြေၾကာင့္ စီးပြားေရး ပိတ္ဆို႔ အေရးယူတာေတြ ေနာက္ဆုတ္သြားၿပီး ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာ အကူအညီမ်ား ျပန္လည္ဝင္ေရာက္ လာေနရာမွာ အနာဂတ္ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုး တက္ေရး ေရစီးေၾကာင္းထဲ လူငယ္မ်ားပါဝင္ႏိုင္ ေရး တံခါးဖြင့္လိုက္သလိုလည္း ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ အစိုးရေရာ၊ ပညာရွင္ေတြေရာ၊ ေက်ာင္းသားေတြကပါ ေလးစားၾကတဲ့ စီးပြားေရးပညာရွင္ ေဒါက္ တာဦးျမင့္ရဲ႕ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္တုန္းက ေရးသားျဖန္႔ေဝခဲ့တဲ့ စာတမ္းကို သတိရပါတယ္။ ဆရာျမင့္က ေက်ာင္း သားသမဂၢ အေဆာက္အအံုကို ျပည္တြင္းျပည္ပ ျမန္မာျပည္သူလူထုရဲ႕ အလွဴအားျဖင့္သာ တည္ေဆာက္
သင့္တယ္။ ပစၥည္းကိရိယာ ေကာင္းမ်ား တပ္ဆင္ထားၿပီး ေခတ္မီတဲ့ ေက်ာင္း သားသမဂၢ အေဆာက္ အအံုသစ္ကို ေက်ာင္းသား လူငယ္မ်ားအတြက္ လက္ေဆာင္ေပးသင့္ေၾကာင္း ေရးပါတယ္။ အဲဒီလိုသာ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္မယ္ဆိုရင္ ေက်ာင္းသားသမဂၢ အေဆာက္အအံုသစ္ဟာ အမ်ိဳးသား ရင္ၾကားေစ့ေရးနဲ႔ တိုင္းျပည္ ျပန္လည္ထူေထာင္ေရး အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ သမိုင္း ေမာ္ကြန္းတင္က်န္ခဲ့မွာ မလြဲလို႔ ဆိုပါရေစ။
ဧရာ၀တီ
လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဦးႏုရဲ႕ ဒီမိုကေရစီ အစိုးရနဲ႔လည္း ကိုလိုနီ အေမြပညာေရး ဖ်က္သိမ္းၿပီး အမ်ိဳးသားပညာေရးစနစ္ ထူေထာင္ဖို႔၊ ျပည္ တြင္းစစ္ ရပ္စဲဖို႔ လႈပ္ရွားခဲ့တဲ့ ေက်ာင္းသားသမဂၢ ဆက္ဆံေရးက မေျပလည္ ပါဘူး။အဖမ္းအဆီးေတြ၊ ေက်ာင္းထုတ္တာေတြျဖစ္ခဲ့တယ္။ ေသနတ္နဲ႔ပစ္တဲ့ထိ ႏွိမ္နင္းမႈေတြ လုပ္ခဲ့ဖူးတယ္။ ၁၉၅၆ ခုႏွစ္ မတ္လမွာ ၇ တန္းေမးခြန္း ေပါက္ ၾကားရာက ေက်ာင္းသားေတြ ဆႏၵျပခဲ့ရာမွာ ရဲက ပစ္လို႔ ၇ တန္းေက်ာင္းသား ဟယ္ရီတန္ ေသဆံုးခဲ့ ရတယ္။ ၁၉၅၆ ခုႏွစ္မွာ အထက္တန္းေက်ာင္းမွာ သမဂၢ ဖြဲ႕စည္းခြင့္ကို အစိုးရက ႐ုပ္သိမ္းခဲ့လို႔ ေက်ာင္းသားဆႏၵျပပြဲေတြ ျဖစ္ခဲ့တယ္။
၁၉၆၂ ခုႏွစ္ စစ္အာဏာရွင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေနဝင္းရဲ႕ စစ္တပ္က အာဏာသိမ္း ၿပီးေနာက္မွာေတာ့ ပညာေရး စနစ္အေပၚ စစ္အာဏာရွင္ဝါဒ လႊမ္းမိုးခဲ့ၿပီး ပညာေရးလြတ္လပ္ခြင့္ ဆံုး႐ံႈးမႈနဲ႔အတူ ျမန္မာ့ လြတ္လပ္ေရး သမိုင္းမွာ အေရးပါတဲ့ ေက်ာင္းသား သမဂၢ အေဆာက္အအံု ဗံုးခြဲဖ်က္ဆီးခံရတယ္။ အဲဒီကစၿပီး အာဏာ ပိုင္ ေတြနဲ႔ ေက်ာင္းသားေတြ အၾကား ဆက္ဆံေရးက ေစ့စပ္ မရ ျဖစ္သြားခဲ့ရေတာ့တယ္။ စစ္အာဏာရွင္ အုပ္စိုးတဲ့ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္က ၁၉၈၈ ခုႏွစ္အထိ ကာလကိုၾကည့္ရင္ လြတ္လပ္တဲ့ အမ်ိဳးသားပညာေရး တည္ေဆာက္ေရး၊ ဒီမိုကေရစီအေရး လႈပ္ရွားမႈေတြ ဆက္တိုက္ဆိုသလို ျဖစ္ ခဲ့ၿပီး ေသြးထြက္သံယို ႏွိမ္ နင္းမႈေတြနဲ႔သာ အဆံုးသတ္ ခဲ့ရတယ္။
၁၉၈၈မွာ ေက်ာင္းသားေတြ စတင္ခဲ့တဲ့ ဒီမိုက ေရစီအေရးလႈပ္ရွားမႈ ႏိုင္ငံ တဝန္းလံုးကို ကူးစက္ ပ်ံ႕ႏွံ႔ခဲ့ ခ်ိန္မွာအရပ္သားသမၼတျဖစ္လာတဲ့ ေဒါက္ တာ ေမာင္ေမာင္က ေက်ာင္းသားသမဂၢ အေဆာက္အအံု ျပန္ လည္ တည္ေဆာက္ဖို႔ သေဘာတူခဲ့တယ္။ ဒါေပ မယ့္ စစ္တပ္က ထပ္အာဏာသိမ္းတဲ့အတြက္ ေက်ာင္း သား ေခါင္းေဆာင္ေတြ ေထာင္က်သူ က်၊ ထြက္ေျပးသူ ထြက္ေျပးၿပီး ေက်ာင္းထုတ္ခံရသူလည္း ရွိခဲ့တယ္။ တက္လာတဲ့ စစ္အစိုးရက တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားေတြကို လူစုခြဲတဲ့အေနျဖင့္ တကၠသိုလ္ေတြကို ၿမိဳ႕ျပင္ ေတြမွာ အသစ္ေဆာက္လုပ္ၿပီး ေက်ာင္းတက္ေစ တယ္။ အစဥ္အလာႀကီးတဲ့ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ဟာ ၿခံဳႏြယ္ပိတ္ေပါင္းေတြၾကား ပစ္ပယ္ ခံခဲ့ရသလို အမ်ိဳးသားပညာေရးစနစ္လည္း ႏိုင္ငံခြ်တ္ၿခံဳက်လာမႈနဲ႔အတူ ဗုန္းဗုန္းလဲေတာ့တယ္။
၂၀၁၁ ခုႏွစ္အထိ သိရသမွ် အစိုးရရဲ႕ ပညာေရး အသံုးစရိတ္ဟာ ႏိုင္ငံေတာ္ ဘတ္ဂ်က္ရဲ႕ ၁ ဒသမ ၂ ရာခိုင္ႏႈန္းပဲ သံုးခဲ့တယ္။ ကာကြယ္ေရးအသံုးစရိတ္ က ၂၃ ရာခိုင္ႏႈန္း သံုးတယ္လို႔ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာ သူေတြက ဆို တယ္။ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ တက္လာၿပီး ေနာက္ ၂၀၁၄-၁၅ ႏိုင္ငံေတာ္အသံုးစရိတ္ စုစုေပါင္း အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၉ ဘီလီယံမွာ ၅ ဒသမ ၉ ရာခိုင္ႏႈန္းသံုးဖို႔ လ်ာထားလာခဲ့တယ္။ ကာကြယ္ေရး အသံုးစရိတ္ကို ၁၂-၁၃ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ ေရာက္ေအာင္ ေလွ်ာ့ခ်တယ္။ ဒါေပမယ့္ ကိန္းဂဏန္းအရ ကာကြယ္ ေရးအတြက္ ေဒၚလာ ၂ ဒသမ ၄ ဘီလီယံ သံုးေန ခ်ိန္ ပညာေရးအတြက္ ေဒၚလာ ၁၁၀ မီလီယံသာ သံုးေနတယ္လို႔ ေျပာရမွာပါ။ အခု သပိတ္ေမွာက္ ေက်ာင္းသားေတြက ႏိုင္ငံေတာ္ဘတ္ဂ်က္ရဲ႕ ၂၀ ရာခိုင္ႏႈန္းထိ ပညာေရးအတြက္ ပိုသံုးဖို႔ ေတာင္းဆို ေနၾကပါတယ္။
ပညာေရးဆိုင္ရာ အရပ္ဘက္ လူမႈအဖြဲ႕အစည္း ၂၀ဝ ပူးေပါင္းဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ ပညာေရး ျပဳျပင္ ေျပာင္း လဲေရး ႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ကြန္ရက္ (NNER)နဲ႔ သပိတ္ေမွာက္ ေက်ာင္းသားေတြက အစိုးရနဲ႔ လႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳ ခဲ့တဲ့ အမ်ိဳးသားပညာေရး ဥပေဒကို ျပင္ဆင္ေပးဖို႔ ႏိုဝင္ဘာလမွာကတည္း က ေတာင္းဆိုခဲ့ပါ တယ္။ ရက္ ၆၀ အခ်ိန္ေပးခဲ့ေပမယ့္ အစိုးရေရာ လႊတ္ေတာ္ေရာ ေက်ာင္းသားေတြကို အထင္ေသးၿပီး ဥေပကၡာျပဳခဲ့ၾကတယ္။ အခု ႏိုင္ငံအဝန္း သပိတ္ေတြေမွာက္ေတာ့မွ အစိုးရနဲ႔ လႊတ္ေတာ္ သူ႔တာဝန္ ငါ့တာဝန္ဆိုၿပီး ေဘာ္လီေဘာပုတ္ ေနၾကတယ္။
သပိတ္ေမွာက္ ေက်ာင္းသားေတြ ခ်ီတက္ရာ လမ္းေၾကာင္းေတြမွာ နယ္ခံလူထုေတြရဲ႕ ေထာက္ခံမႈကို ႏွစ္ႏွစ္ ကာကာ ရေနၾကတယ္။ တၿမိဳ႕နဲ႔တၿမိဳ႕ လိုက္ပို႔ၾကတယ္။ အစားအေသာက္ေတြ ေဝတယ္။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေတြက ညအိပ္ညေန လက္ခံတယ္။ ဆရာဝန္ေတြက ေဆးကုသေပးတယ္။ ဆရာ၊ ဆရာမ ေတြအျပင္ မူလတန္းအရြယ္ ေက်ာင္းသားငယ္ေတြကလည္း သက္ဆိုင္ရာၿမိဳ႕ေတြမွာ သပိတ္စစ္ေၾကာင္း ကို ပူးေပါင္းပါဝင္ ဆႏၵျပၾကတယ္။ တခ်ိဳ႕ေနရာေတြဆို အတန္းလြတ္သြားတဲ့ သပိတ္ေမွာက္ ေက်ာင္းသား ငယ္ေတြကို ေက်ာင္းသားႀကီးေတြက စာျပန္ျပေပးၾက တယ္။
စိတ္ဝင္စားစရာ ေကာင္းတာက ေဒၚေအာင္ ဆန္းစုၾကည္ ဦးေဆာင္တဲ့ အတိုက္အခံ အမ်ိဳးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ (NLD) ရဲ႕ ရပ္တည္ခ်က္ပါ။ နယ္ၿမိဳ႕ေတြမွာ ပါတီဝင္ေတြက သပိတ္ေမွာက္ ေက်ာင္းသားေတြကို
ေသာင္းေသာင္းျဖျဖ ႀကိဳၿပီး ေထာက္ခံကူညီၾကေပမယ့္ ဗဟိုဌာနခ်ဳပ္က သေဘာ ထားတမ်ိဳးပါ။ အမ်ိဳးသား ပညာေရးဥပေဒကို ကနဦး ကန္႔ကြက္ခဲ့ေပမယ့္ ေနာက္ပိုင္း အသံတိတ္သြားပါ တယ္။ NNER မွာ ဦးေဆာင္ ပါဝင္ေနတဲ့ ေဒါက္တာ သိန္းလြင္ကို ပါတီစည္းကမ္း ေဖာက္ဖ်က္လို႔ဆိုၿပီး ပါတီတာဝန္က ရပ္ဆိုင္းပစ္တယ္။ NNER မွာ ဆက္လုပ္ရင္ ပါတီတာဝန္က ႏုတ္ထြက္ရမယ္လို႔ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကလည္း ေျပာ ခဲ့တယ္။
ဒီလုပ္ရပ္ဟာ အတိုက္အခံပါတီအေနနဲ႔ အာ ဏာပိုင္ေတြရဲ႕ သပိတ္အေပၚ မႏွစ္ၿမိဳ႕မႈကို တြန္းအားေပး သလို ျဖစ္သြားေစႏိုင္ပါတယ္။ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု ဘာကေလတကၠသိုလ္က ျမန္မာ့အေရး သုေတသီ ဦးမင္းဇင္က အမ်ိဳးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ဟာ သပိတ္ေမွာက္ ေက်ာင္းသားေတြကို ၾကမ္းၾကမ္းတမ္းတမ္း ကိုင္တြယ္ခ်င္ေနတဲ့ အစိုးရ လက္ထဲ ပံုအပ္လိုက္သလိုမ်ိဳး လုပ္ေနတယ္လို႔ ေဝဖန္ လိုက္ပါတယ္။ “ဆႏၵျပသူေတြ ၿဖိဳခြင္းခံရမွာကို ဆန္႔က်င္ေၾကာင္း သတိေပး ထုတ္ျပန္ေၾကညာမႈတခု မွ NLD မလုပ္တာမို႔ NLD ရဲ႕ ေထာက္ခံ မႈမရလို႔ ေရတိုမွာ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈ အားေပ်ာ့သြားႏိုင္တယ္” လို႔ Foreign Policy အြန္လိုင္းဘေလာ့ဂ္မွာ ေရးပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ “ေရရွည္မွာေတာ့ ၁၉၃၀ မ်ားႏွစ္ လြတ္လပ္ေရး တိုက္ပြဲကာလ ေက်ာင္းသား သမဂၢေတြ က ေပါက္ဖြားလာတဲ့ ေခါင္းေဆာင္ေတြလို အခုလႈပ္ရွားမႈကေန ျမန္မာ့အေရးလႈပ္ရွားတက္ျြကသူ မ်ိဳးဆက္သစ္ ကို ေမြးထုတ္ေပးႏိုင္မွာ ေျမႀကီး လက္ ခတ္မလြဲဘူး” လို႔လည္း ဦးမင္းဇင္က ေရးပါတယ္။
ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရအဖို႔လည္း က်ဥ္းထဲက်ပ္ထဲ မွာပါ။ ဆႏၵျပေက်ာင္းသားေတြကို အရင္စစ္အစိုးရလို အၾကမ္းဖက္ၿဖိဳခြဲခဲ့ရင္ အက်ိဳးပိုနည္းဖို႔သာရွိပါတယ္။ လတ္တေလာျဖစ္ေပၚေနတဲ့ “ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး”ကို အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၊ ဥေရာပသမဂၢနဲ႔ ဒီမိုကရက္တစ္ကမၻာက လက္ခံထားၿပီးပါၿပီ။ ပိတ္ဆို႔ ဒဏ္ခတ္မႈေတြ ျပန္လွည့္လာၿပီး ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြ အကူအညီ အေထာက္အပံ့ေတြ ရပ္သြားႏိုင္တဲ့ အေရး ေနျပည္ေတာ္က ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်သူေတြ ေကာင္း ေကာင္းထည့္စဥ္းစားမွာပါ။ ပိုအေရးႀကီးတာက မ်ားမၾကာမီ က်င္းပဖြယ္ရွိေနတဲ့ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲပါ။ အစကတည္းက မဲရႏိုင္ေျခသိပ္မျမင္ရတဲ့ အာဏာရပါတီ ျပည္ေထာင္စုႀကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီ အေနနဲ႕ ၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ မဲဆႏၵရွင္ ျပည္သူ လူထုက ဒဏ္ခတ္ခဲ့လို႕ ႏိုင္ငံေရးမွာ လံုးဝ က်႐ံႈးသြားခဲ့တဲ့ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီ တျဖစ္လဲ တိုင္းရင္းသား စည္းလံုးညီၫြတ္ေရးပါတီရဲ႕ သင္ခန္း စာကိုလည္း သိထားၿပီးပါၿပီ။ ဒါ့ေၾကာင့္လည္း သပိတ္ေမွာက္ေက်ာင္းသားေတြကို မခ်စ္ေသာ္လည္းေအာင့္ ကာနမ္းေနရၿပီး ေဆြးေႏြးပြဲေတြ လုပ္ေနရတာပါ။
ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ လက္ရွိ ေက်ာင္းသားသပိတ္ဟာ ဒီမိုကေရစီ ေအာင္ပြဲကို ယူေဆာင္လာႏိုင္ပါတယ္။ အမ်ိဳးသားရင္ၾကားေစ့ေရးနဲ႔ ႏိုင္ငံ့စီးပြား ျပန္လည္ေခါင္းေထာင္လာေရး ေဆာင္ရြက္ေနခ်ိန္ ပညာေရး က႑ ျပန္လည္ဦးေမာ့ေစဖို႔ အစိုးရနဲ႔ လႊတ္ေတာ္ဟာ ႏိုင္ငံေရးအရ ဦးစီးဦးေဆာင္လုပ္ၿပီး ဆံုးျဖတ္ေပးႏိုင္တဲ့ အာဏာေတြရွိပါတယ္။ သပိတ္ကို ၿဖိဳခြဲဖို႔အစား သပိတ္ေမွာက္ ေက်ာင္းသားေတြ၊ NNER ကိုယ္စား လွယ္ ေတြဟာ ပိုမိုေကာင္းမြန္ၿပီး ဒီမိုကေရစီနည္းက်တဲ့ အမ်ိဳးသားပညာေရး စနစ္ကို ထူေထာင္လိုသူေတြ လို႔ျမင္ၿပီး တိုင္းျပည္ထူေထာင္ေရး လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဘက္ေတြအျဖစ္ သေဘာထားလို႔ အေၾကအလည္ ညႇိႏိႈင္း သင့္ပါတယ္။ ေက်ာင္းသားသမဂၢကို ေက်ာင္းသားေတြလက္ထဲ လြတ္လပ္စြာ လုပ္ကိုင္ဖို႔ ျပန္ထည့္ေပး လိုက္ျခင္းနဲ႔ ၁၉၆၂ ကတည္းက အစိုးရနဲ႔ ေက်ာင္းသားေတြၾကား အျမင္မၾကည္မႈေတြကို တစခန္းရပ္ၿပီး သမိုင္းစာမ်က္ႏွာသစ္ ဖြင့္လိုက္သင့္ပါတယ္။ ဒါေတြလုပ္လို႔ ျပည္သူလူထုက ေထာက္ခံမႈ ပိုရလာဖို႔သာ ရွိပါတယ္။ ဆံုး႐ံႈးစရာဆိုလို႔ စစ္အာဏာရွင္ေခတ္က ေမြးထုတ္ထားတဲ့အမူအက်င့္နဲ႔ သံသယေတြပဲ ရွိမယ္။
ဒါဟာ မူဝါဒတရပ္ကို ခ်မွတ္ေဖာ္ေဆာင္ရာမွာ Top-down အေပၚက ေအာက္ကို ခ်ေပး႐ံုနဲ႔မရ Bottom-up ေအာက္ေျခကေန အေပၚကို ျပန္တက္မႈကိုလည္း အသိအမွတ္ျပဳရာ က်ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ႏိုင္ငံေရး ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈေတြေၾကာင့္ စီးပြားေရး ပိတ္ဆို႔ အေရးယူတာေတြ ေနာက္ဆုတ္သြားၿပီး ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာ အကူအညီမ်ား ျပန္လည္ဝင္ေရာက္ လာေနရာမွာ အနာဂတ္ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုး တက္ေရး ေရစီးေၾကာင္းထဲ လူငယ္မ်ားပါဝင္ႏိုင္ ေရး တံခါးဖြင့္လိုက္သလိုလည္း ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ အစိုးရေရာ၊ ပညာရွင္ေတြေရာ၊ ေက်ာင္းသားေတြကပါ ေလးစားၾကတဲ့ စီးပြားေရးပညာရွင္ ေဒါက္ တာဦးျမင့္ရဲ႕ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္တုန္းက ေရးသားျဖန္႔ေဝခဲ့တဲ့ စာတမ္းကို သတိရပါတယ္။ ဆရာျမင့္က ေက်ာင္း သားသမဂၢ အေဆာက္အအံုကို ျပည္တြင္းျပည္ပ ျမန္မာျပည္သူလူထုရဲ႕ အလွဴအားျဖင့္သာ တည္ေဆာက္
သင့္တယ္။ ပစၥည္းကိရိယာ ေကာင္းမ်ား တပ္ဆင္ထားၿပီး ေခတ္မီတဲ့ ေက်ာင္း သားသမဂၢ အေဆာက္ အအံုသစ္ကို ေက်ာင္းသား လူငယ္မ်ားအတြက္ လက္ေဆာင္ေပးသင့္ေၾကာင္း ေရးပါတယ္။ အဲဒီလိုသာ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္မယ္ဆိုရင္ ေက်ာင္းသားသမဂၢ အေဆာက္အအံုသစ္ဟာ အမ်ိဳးသား ရင္ၾကားေစ့ေရးနဲ႔ တိုင္းျပည္ ျပန္လည္ထူေထာင္ေရး အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ သမိုင္း ေမာ္ကြန္းတင္က်န္ခဲ့မွာ မလြဲလို႔ ဆိုပါရေစ။
ဧရာ၀တီ
No comments:
Post a Comment