အမ်ိဳးသမီးေတြဟာ မိသားစု အတြင္းမွာေရာ၊ ျပင္ပမွာပါ အမ်ိဳးသားမ်ားအေပၚမွာ မွီခိုေနရသူမ်ားအျဖစ္ ခြဲျခား ဆက္ဆံ ခံခဲ့ၾကရပါတယ္။ အမ်ိဳးသမီးေတြကို ႏိုင္ငံေရးမွာ ပါဝင္ပတ္သက္မႈ နည္းတယ္လို႔ ယူဆၾကပါတယ္ ။ ႏိုင္ငံေရး ပါဝင္ပတ္သက္မႈဆိုတာ လူပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးခ်င္းကပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ အုပ္စုဖြဲ႔ၿပီးျဖစ္ျဖစ္ သူတို႔ရဲ႕ ဘဝေတြေပၚမွာ သက္ေရာက္မႈ ရွိေစမယ့္ အစိုးရ လုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြ အေပၚမွာ တက္ၾကြစြာ ပါဝင္ပတ္ သက္မႈ ျဖစ္ပါတယ္။
အခုလို သမားရိုးက် ႏိုင္ငံေရးမွာ ပါဝင္ပတ္သက္တာ မဟုတ္ဘဲ ခ်ီတက္ပြဲေတြ၊ ဆႏၵျပပြဲေတြ၊ ေတာ္လွန္ေရး ဆင္ႏႊဲမႈေတြ အေနနဲ႔ ပါဝင္တာကိုေတာ့ အျငင္းပြားဖြယ္ျဖစ္ေသာ အသြင္ပံုစံနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးရာပါဝင္ ပတ္သက္မႈ လို႔ ေခၚပါတယ္။ ဒီအသြင္သ႑ာန္ ႏွစ္မ်ိဳးမွာ တူညီမႈေတြရွိသလို ျခားနားမႈေတြလည္း ရွိပါတယ္။တူညီမႈေတြ ကေတာ့ စနစ္တက် ဖြဲ႔စည္းတည္ေထာင္ထားတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းေတြဟာ ပံုစံႏွစ္မ်ိဳးလံုးမွာ ပါဝင္ပါတယ္။ ဒါ့ အျပင္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းက ေလးစားမႈရွိတဲ့ ပုဂၢိဳလ္မ်ား ပါဝင္ေနတတ္သလို ပံုမွန္စနစ္တက် စီမံခ်က္နဲ႔ျပဳလုပ္တဲ့ လုပ္ငန္းေဆာင္ တာေတြလည္း အသြင္ႏွစ္မ်ိဳးလံုးမွာ ရွိပါတယ္။ ျခားနားခ်က္ကေတာ့ လက္ဝဲႏိုင္ငံေရးဟာ စည္းကမ္းရွိတဲ့ ႏိုင္ငံေရးရဲ႕ျပင္ပမွာ လႈပ္ရွားတာျဖစ္ သလို ပါဝင္ေဆာင္ရြက္သူမ်ားကလည္း ဒီလိုအဖြဲ႔အ စည္းေတြဟာ အလုပ္မျဖစ္ဘူးလို႔ ထင္ျမင္ယူဆၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။
၂၀ ရာစုကာလ မတိုင္ခင္အထိ ဒီအသြင္ပံုစံ ႏွစ္မ်ိဳးလံုးမွာ အမ်ိဳးသမီးေတြ ပါဝင္ပတ္သက္မႈ အေပၚ ကန္႔ သတ္ခ်က္ေတြ အမ်ားအျပား ရွိခဲ့ပါတယ္။ ၂၀ ရာစု ေႏွာင္းပိုင္းကာလေရာက္ေတာ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြရဲ႕ အေတြးအေခၚေတြ စိတ္ေနစိတ္ထားေတြ တိုးတက္ျမင့္မားလာတာနဲ႔အမွ် အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ႕ လက္ဝဲႏိုင္ငံေရး မွာ ပါဝင္ပတ္သက္မႈႏႈန္းဟာ သိသိ သာသာ ျမင့္တက္လာသလို အမ်ားႀကိဳက္ႏိုင္ငံေရးမွာ ပါဝင္ပတ္သက္ လာၾကတဲ့ အမ်ိဳးသမီး ပါလီမန္ အမတ္ေတြ၊ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေတြ၊ ႏိုင္ငံေတာ္အႀကီးအကဲေတြ လည္း ေပၚ ထြက္လာပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ တခ်ိဳ႕ေသာ ေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲ အေတြးအေခၚေတြ ရွိေန တဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြ၊ စိတ္ဓာတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ တိုးတက္ေခတ္မီမႈ ေနာက္က်ေႏွးေကြးတဲ့ အမ်ိဳးသား တစ္စု ကသာ အာဏာရေနတဲ့ ႏိုင္ငံေတြ၊ ႏိုင္ငံေရး အဖြဲ႔အစည္းေတြမွာက်ေတာ့ အမ်ိဳးသမီးမ်ားရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး ပါဝင္ပတ္သက္ မႈေတြကို နည္းမ်ိဳးစံုနဲ႔ ကန္႔သတ္ထိန္းခ်ဳပ္ ထားတတ္ၾကပါတယ္။
ႏိုင္ငံေရးသိပၸံ ေလ့လာသူ Eisenstein ကေတာ့ အမ်ိဳးသားေတြ ဦးေဆာင္လႊမ္းမိုးတဲ့ စနစ္အေနနဲ႔ (Patriarchy) ဟာဇီဝေဗဒအရကြဲျပားမႈရွိေနတဲ့ က်ား-မကို အမ်ိဳးသားေတြအေပၚ အေလးေပးထားတဲ့ လူေနမႈ စနစ္ပံုစံထဲက အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီးေတြအျဖစ္ အစဥ္အဆက္ ခြဲျခားလာမႈေတြေၾကာင့္ အမ်ိဳးသမီးေတြဟာ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ေဝးကြာလာတယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးသိပံၸေလ့လာသူ Rich ကလည္း (Patriarchy) ဆိုတာကို အမ်ိဳးသားေတြကေန တိုက္ရိုက္အင္အားေတြ၊ ဖိအားေပးမႈေတြ၊ ဓေလ့ထံုးစံေတြ၊ အဆိုအမိန္႔ေတြ၊ ဘာသာစကားေတြ၊ ပညာေရး စာအုပ္စာတမ္းေတြ၊ အလုပ္ခြဲေဝသတ္ မွတ္မႈေတြ၊ ဘာသာတရား အဆိုအမိန္႔ေတြကို အသံုးျပဳၿပီး အမ်ိဳးသမီးေတြကို ဘယ္က႑မွာ ပါရမယ္၊ မပါရဘူးစသျဖင့္ လႊမ္းမိုးခ်ဳပ္ကိုင္တဲ့ လူမႈေရး၊ ဝါဒျဖန္႔ခ်ိေရး၊ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ စနစ္တစ္ခုလို႔ အဓိပၸာယ္ဖြဲ႔ ဆိုထားခဲ့ပါတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ဒီလိုအေတြးအေခၚေတြဟာ အမ်ိဳးသမီးေတြကို အိမ္တြင္းဝန္းက်င္မွာ သာ မိခင္၊ ဇနီးအေနနဲ႔ ေနထိုင္က်င္လည္ေစၿပီး၊ အမ်ိဳးသားေတြကုိသာ လူထုေတြနဲ႔ပါဝင္ ပတ္သက္ေစခဲ့ပါ တယ္။
ဒါေၾကာင့္လည္း ကိုယ့္ဘဝအေပၚမွာပါ သက္ေရာက္မႈရွိေနတဲ့ ႏိုင္ငံေရးရာေတြမွာ အမ်ိဳးသမီးရဲ႕ ပါ ဝင္ေဆာင္ ရြက္ခြင့္ေတြ အာနည္းလာခဲ့ၾကတာပါ။ အမ်ိဳးသမီးအခြင့္အေရး လႈပ္ရွားသူေတြနဲ႔ တိုးတက္တဲ့ အျမင္ရွိတဲ့ အမ်ိဳးသားအခ်ိဳ႕ေၾကာင့္သာ ေနာက္ပိုင္းမွာ တစ္စတစ္စ အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ႕ မဲေပးပုိင္ခြင့္၊ ပါလီမန္အမတ္ေရြးခ်ယ္ခံခြင့္၊ ဆႏၵျပပြဲမ်ားမွာ ဦးေဆာင္ပါဝင္ခြင့္စတဲ့ အခြင့္အေရးေတြ ရရွိလာခဲ့ၾကတာပါ။ အခြင့္အေရးဆိုတာ အိမ္ထဲထိုင္ေနရံုနဲ႔ အလိုလိုရလာမယ့္ အရာမဟုတ္ပါဘူး။ ပထမဆံုးမိမိမွာ ရပိုင္ ခြင့္ေတြ၊ အခြင့္အေရးေတြ ရွိတယ္ဆိုတာသိရပါမယ္။ ဒီအတြက္ အမ်ိဳးသမီးအခြင့္အေရး လႈပ္ရွားသူေတြက အသိပညာေပးရပါမယ္။ ဒီလိုသိလာၿပီဆိုတဲ့ အခါမွာလည္း ေတာင္းယူ၊ တိုက္ယူရပါမယ္။
ေမြးရာပါ လူ႔အခြင့္အေရးကို တျခားလူတစ္ေယာက္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ႏိုင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္သူတစ္စုရဲ႕ လက္ထဲကို ပဲျဖစ္ျဖစ္ ထိုးအပ္ၿပီးခ်ဳပ္ကိုင္ ခ်ယ္လွယ္ခြင့္ ေပးထားရင္ လူျဖစ္ရက်ိဳးမနပ္ဘဲ ျဖစ္တတ္ပါတယ္။
လူသားတိုင္းဟာ ေမြးရာပါလူ႔အခြင့္အေရးကို ခံစားခြင့္ရွိသင့္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးရာေတြျဖစ္တဲ့ ႏိုင္ငံေရး ပါတီေတြ၊ ႏိုင္ငံေရး အဖြဲ႔အစည္းေတြ၊ ႏိုင္ငံေရး ယဥ္ေက်းမႈေတြမွာ အမ်ိဳးသားမ်ားကသာ လႊမ္းမိုးခ်ဳပ္ကိုင္ မႈဟာလည္း အမ်ိဳးသမီးမ်ားရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး ပါဝင္ပတ္သက္မႈကို ကန္႔သတ္ထားပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရး ပါ တီေခါင္းေဆာင္ေတြမွာ အစိုးရထဲမွာ အမ်ိဳးသားေတြပဲ ပါဝင္ေနခဲ့ရင္ ႏိုင္ငံေရးရာ ကိစၥရပ္ေတြကို အမ်ိဳးသားအျမင္နဲ႔သာ ၾကည့္ရႈ ဆံုးျဖတ္တတ္ၾကတာေၾကာင့္ လူဦးေရတစ္ဝက္ေက်ာ္ရွိတဲ့ အမ်ိဳးသမီးေတြ ကိုလ်စ္လ်ဴရႈထားတာနဲ႔ အတူတူပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ဒီလိုႏိုင္ငံေရးပါတီေတြ၊ အဖြဲ႔အစည္းေတြ၊ အစိုးရေတြဟာ လူထုအားလံုးကို ကိုယ္စားျပဳတယ္လို႔ မသတ္မွတ္ႏိုင္ပါဘူး။ အစဥ္အလာေတြအရ အမ်ိဳးသားေတြဟာ အမ်ိဳးသမီးေတြကို ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ဆက္ႏႊယ္လာရင္ေတာင္ ဇနီး၊ မိခင္ေတြအေနနဲ႔သာေခၚေဆာင္လာတတ္ၾက ပါတယ္။ ဒါကို ႏိုင္ငံေရးထဲကိုအမ်ိဳးသမီးေတြ ပါဝင္လာတယ္လို႔ မသတ္မွတ္နိုင္ပါဘူး။
ကမာၻ႔ႏိုင္ငံ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ႕ ေျမပိုင္ဆိုင္မႈေတြ၊ စီးပြားေရး လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ ခြင့္ေတြကို ကန္႔သတ္ထိန္းခ်ဳပ္ ထားၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း အမ်ိဳးသမီးမ်ားရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး ပါဝင္ပတ္ သက္မႈ အခြင့္အလမ္းေတြ နည္းပါေနရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က အမ်ိဳးသမီးေတြဟာ အမ်ိဳး သားေတြအေပၚ မွီခိုသူေတြလို႔ သတ္မွတ္ထားတဲ့ အျမင္ေတြ၊ အမ်ိဳးသမီးေတြအေပၚ ႏွိမ့္ခ်ဆက္ဆံမႈ စတာေတြဟာ အမ်ိဳးသမီးမ်ားရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးပါဝင္ပတ္သက္မႈကို ကန္႔သတ္ထားပါတယ္။ ႏိုင္ငံအမ်ားစုရဲ႕ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ အလုပ္အကိုင္ရရွိမႈ၊ ဝင္ေငြ၊ ပိုင္ဆိုင္မႈစတဲ့ က႑ေတြမွာ အမ်ိဳးသားနဲ႔ အမ်ိဳးသမီး မ်ားအၾကား ကြဲျပားျခားနားမႈ ( Gender Disparities) ေတြ ရွိေနဆဲပါပဲ။ တကယ္ေတာ့ အမ်ိဳးသမီးေတြဟာ ဒီႏိုင္ငံေတြရဲ႕ လူဦးေရ တစ္ဝက္ေက်ာ္ကို ကိုယ္စားျပဳေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ႕ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ ဝင္ေငြယုတ္ေလ်ာ့ေန ျခင္းဟာလူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုလံုးရဲ႕ တစ္ႏိုင္ငံလံုးရဲ႕ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ ဝင္ေငြေတြ ယုတ္ေလ်ာ့ေနတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခ်က္က အလုပ္ခြဲေဝမႈနဲ႔ ဆိုင္ပါတယ္။ အိမ္မႈကိစၥေတြ၊ ကေလးသူငယ္ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္မႈေတြကို အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ႕ အလုပ္လို႔ ယူဆထားတဲ့ အစဥ္အလာေတြေၾကာင့္ အခ်ိန္ရွားပါးမႈ ျပႆနာကို အမ်ိဳးသမီးေတြ ရင္ဆိုင္ေနၾကရပါတယ္။ ဥပမာ- အမ်ိဳးသမီး တစ္ေယာက္ဟာ အိမ္မႈကိစၥေတြ၊ ခ်က္ျပဳတ္ေရးေတြကိုလည္း အလုပ္မသြားခင္ ျပဳလုပ္ရမယ္၊ အိမ္ဝင္ေငြအတြက္လည္း အလုပ္လုပ္ရမယ္။ အလုပ္က ျပန္လာရင္လည္း ကေလးငယ္ တာဝန္ေတြ၊ ခ်က္ျပဳတ္ေရး တာဝန္ေတြပါ ယူရမယ္။ သူ႔အမ်ိဳးသားကေတာ့ အလုပ္ေလးပဲ လုပ္ေနမယ္ဆိုရင္ ဒီအမ်ိဳးသားဟာ မိသာစုတာဝန္ရဲ႕ သံုးပံုတစ္ပံုကိုသာ တာဝန္ယူႏိုင္တဲ့ အရည္အခ်င္း အဆင့္မွာသာ ရွိေနပါတယ္။ ဒီလိုမဟုတ္ဘဲ အလုပ္တာဝန္ေတြကို ညီညီမွ်ၽမွ် ခြဲေဝေဆာင္ရြက္ျခင္းအားျဖင့္ မိသားစုအေရးကို မခြဲျခားဘဲ အတူတူေဆာင္ရြက္ေနၾကတဲ့ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။ ဒီလို ျဖစ္လာျခင္းဟာ အျပန္အလွန္ေလးစားမႈ တာဝန္ေက်ပြန္မႈေတြေပၚမွာ အေျခခံၿပီးလူ႔ေဘာင္ေလာက သာယာခ်မ္းေျမ႔ေရးကို အေထာက္မကူျပဳပါတယ္။ ဒီလိုလုပ္ျခင္းအားျဖင့္ အမ်ိဳးသမီးမ်ားရဲ႕ အခ်ိန္ရွားပါးမႈ၊ ဝန္ပိမႈ၊ စိတ္ဖိစီးမႈေတြကို ေျဖေဖ်ာက္ႏိုင္ၿပီး သူတို႔ရဲ႕ လူအဖြဲ႔အစည္းေပၚ၊ ႏိုင္ငံေရးရာေတြအေပၚ အႀကံျပဳေဆြးေႏြးျခင္းလုပ္ႏိုင္မႈရာခိုင္ႏႈန္းေတြ တက္လာပါတယ္။
ႏိုင္ငံေရးရာမွာ အမ်ိဳးသားနဲ႔ အမ်ိဳးသမီးၾကား လိင္ကြဲျပားမႈ ျဖစ္ေနတာကို ျဖည့္ဆည္းဖို႔ အခ်ိ္ဳ႕ေသာ အမ်ိဳးသမီး မ်ားကို အာဏာခြဲေဝဖို႔အတြက္ ရာခိုင္ႏႈန္းသတ္မွတ္ၿပီး ထည့္သြင္းတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီမဟာဗ်ဴဟာနဲ႔ ပတ္ သက္ၿပီး အျပန္အလွန္ ျငင္းခုန္မႈေတြကေတာ့ ရွိေနပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္လိင္ကြဲျပားမႈ ျပႆနာဆိုတာ က အမ်ိဳးသမီးေတြကုိ အာဏာခြဲေဝမႈ တစ္ခုထဲမ်ားလာေအာင္ ထည့္သြင္းတာတစ္ခုတည္းနဲ႔ ေျဖရွင္းလို႔ မရႏိုင္ တာေၾကာင့္ပါ။ ေပၚလစီေရးရာ ကိစၥျဖစ္တဲ့အတြက္ အာဏာခြဲေဝမႈကို ေထာက္ကူေပးႏိုင္မယ့္ ယႏၲရားအစိတ္အပိုင္း အမ်ားအျပားလဲ လိုအပ္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က ဒီလိုေဆာင္ရြက္လာတဲ့အခါမွာ လက္ေရြးစဥ္အမ်ိဳးသမီးေတြပဲ ပါဝါထဲမွာပါလာတာမ်ိဳး ျဖစ္သြားတတ္ၿပီး လူထုလူတန္းစား အသီးသီးက အမ်ိဳးသမီးေတြကုိ ကိုယ္စားမျပဳသလို ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အမ်ိဳးသမီၤးေတြကို ႏိုင္ငံေရးလုပ္ပိုင္ ခြင့္ ေပးရာမွာ လိင္ကြဲျပားမႈဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းက လူမႈေရး၊ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ တရားမွ်တမႈေတြနဲ႔ ဆက္စပ္ထားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္တစ္နည္းကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးမွာ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ အမ်ိဳးသမီးမ်ား အခ်င္းခ်င္း ကြန္ယက္ တည္ေဆာက္မႈ ျဖစ္ပါတယ္။ ထံုးတမ္း အစဥ္အလာ မ်ားေၾကာင့္ အမ်ိဳးသမီးေတြဟာ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ကင္းကြာ ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီလိုအေျခ အေနကေန ရုတ္တရက္ခြဲတမ္းေၾကာင့္ ႏို္င္ငံေရး ထဲေရာက္လာတဲ့အခါ မွာ ႏိုင္ငံေရးအသိပညာ အားနည္းမႈေၾကာင့္ ႏို္င္ငံေရးနဲ႔ အစိုးရလုပ္ ငန္းေဆာင္တာေတြမွာ အားနည္း ခ်က္ေတြ ရွိလာတတ္ပါတယ္။ ဒါဟာအမ်ိဳး သမီးေတြ ညံ့တာ၊ အသံုးမက်တာမဟုတ္ပါဘူး။ ႏိုင္ငံေရး နယ္ပယ္ဆိုတာကို အမ်ိဳးသားေတြကသာ လႊမ္းမိုးခ်ဳပ္ကိုင္ခဲ့ၿပီး အမ်ိဳးသမီးေတြကို ပါဝင္ခြင့္မေပးခဲ့ တာေၾကာင့္ နားမလည္တာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုလူေတြကို သင္တန္းေပးမႈေတြနဲ႔ အမ်ိဳးသားမ်ားကလက္တြဲေခၚ ရမွာ ျဖစ္သလို အမ်ိဳးသမီးႏိုင္ငံေရးသမား အခ်င္းခ်င္းကလည္း စည္းလံုးညီညြတ္စြာ အျပန္အလွန္ ေဆြးေႏြး မႈ၊ လက္တြဲေခၚေဆာင္မႈေတြ ျပဳလုပ္ၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခ်က္က ခြဲတမ္းနဲ႔ပဲျဖစ္ျဖစ္ အရည္အခ်င္းအရ ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမာက္ခံရရင္ပဲျဖစ္ျဖစ္ အမ်ိဳး သမီးေတြဟာ သူတို႔ရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးအဖြဲအ စည္းေတြ ၊ပါတီေတြ၊ အစိုးရအဖြဲ႔အတြင္းေတြမွာတင္ အမ်ိဳးသား အခ်ိဳ႕ရဲ႕ မေလးမစား ဆက္ဆံခံရမႈေတြ အေရးမစိုက္မႈေတြ ဖယ္ရွားရန္ႀကိဳးပမ္း အားထုတ္မႈေတြ အမ်ိဳးသမီး အႀကီးအကဲရဲ႕ တာဝန္ေပးမႈဆိုၿပီး ဂရုမစိုက္မႈေတြ စတဲ့ျပႆနာမ်ားကို ရင္ဆိုင္္ၾကရျပန္ပါတယ္။ ဒီလိုျပႆနာေတြ ကို စိတ္ဓာတ္ႀကံ့ ခိုင္စြာ ေက်ာ္လႊားႏိုင္ဖို႔ အမ်ိဳးသမီးႏိုင္ငံေရး ကြန္ယက္ေတြ လိုအပ္လွပါတယ္။
Mizzima - News in Burmese
ေနာက္တစ္ခ်က္က အလုပ္ခြဲေဝမႈနဲ႔ ဆိုင္ပါတယ္။ အိမ္မႈကိစၥေတြ၊ ကေလးသူငယ္ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္မႈေတြကို အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ႕ အလုပ္လို႔ ယူဆထားတဲ့ အစဥ္အလာေတြေၾကာင့္ အခ်ိန္ရွားပါးမႈ ျပႆနာကို အမ်ိဳးသမီးေတြ ရင္ဆိုင္ေနၾကရပါတယ္။ ဥပမာ- အမ်ိဳးသမီး တစ္ေယာက္ဟာ အိမ္မႈကိစၥေတြ၊ ခ်က္ျပဳတ္ေရးေတြကိုလည္း အလုပ္မသြားခင္ ျပဳလုပ္ရမယ္၊ အိမ္ဝင္ေငြအတြက္လည္း အလုပ္လုပ္ရမယ္။ အလုပ္က ျပန္လာရင္လည္း ကေလးငယ္ တာဝန္ေတြ၊ ခ်က္ျပဳတ္ေရး တာဝန္ေတြပါ ယူရမယ္။ သူ႔အမ်ိဳးသားကေတာ့ အလုပ္ေလးပဲ လုပ္ေနမယ္ဆိုရင္ ဒီအမ်ိဳးသားဟာ မိသာစုတာဝန္ရဲ႕ သံုးပံုတစ္ပံုကိုသာ တာဝန္ယူႏိုင္တဲ့ အရည္အခ်င္း အဆင့္မွာသာ ရွိေနပါတယ္။ ဒီလိုမဟုတ္ဘဲ အလုပ္တာဝန္ေတြကို ညီညီမွ်ၽမွ် ခြဲေဝေဆာင္ရြက္ျခင္းအားျဖင့္ မိသားစုအေရးကို မခြဲျခားဘဲ အတူတူေဆာင္ရြက္ေနၾကတဲ့ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။ ဒီလို ျဖစ္လာျခင္းဟာ အျပန္အလွန္ေလးစားမႈ တာဝန္ေက်ပြန္မႈေတြေပၚမွာ အေျခခံၿပီးလူ႔ေဘာင္ေလာက သာယာခ်မ္းေျမ႔ေရးကို အေထာက္မကူျပဳပါတယ္။ ဒီလိုလုပ္ျခင္းအားျဖင့္ အမ်ိဳးသမီးမ်ားရဲ႕ အခ်ိန္ရွားပါးမႈ၊ ဝန္ပိမႈ၊ စိတ္ဖိစီးမႈေတြကို ေျဖေဖ်ာက္ႏိုင္ၿပီး သူတို႔ရဲ႕ လူအဖြဲ႔အစည္းေပၚ၊ ႏိုင္ငံေရးရာေတြအေပၚ အႀကံျပဳေဆြးေႏြးျခင္းလုပ္ႏိုင္မႈရာခိုင္ႏႈန္းေတြ တက္လာပါတယ္။
ႏိုင္ငံေရးရာမွာ အမ်ိဳးသားနဲ႔ အမ်ိဳးသမီးၾကား လိင္ကြဲျပားမႈ ျဖစ္ေနတာကို ျဖည့္ဆည္းဖို႔ အခ်ိ္ဳ႕ေသာ အမ်ိဳးသမီး မ်ားကို အာဏာခြဲေဝဖို႔အတြက္ ရာခိုင္ႏႈန္းသတ္မွတ္ၿပီး ထည့္သြင္းတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီမဟာဗ်ဴဟာနဲ႔ ပတ္ သက္ၿပီး အျပန္အလွန္ ျငင္းခုန္မႈေတြကေတာ့ ရွိေနပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္လိင္ကြဲျပားမႈ ျပႆနာဆိုတာ က အမ်ိဳးသမီးေတြကုိ အာဏာခြဲေဝမႈ တစ္ခုထဲမ်ားလာေအာင္ ထည့္သြင္းတာတစ္ခုတည္းနဲ႔ ေျဖရွင္းလို႔ မရႏိုင္ တာေၾကာင့္ပါ။ ေပၚလစီေရးရာ ကိစၥျဖစ္တဲ့အတြက္ အာဏာခြဲေဝမႈကို ေထာက္ကူေပးႏိုင္မယ့္ ယႏၲရားအစိတ္အပိုင္း အမ်ားအျပားလဲ လိုအပ္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က ဒီလိုေဆာင္ရြက္လာတဲ့အခါမွာ လက္ေရြးစဥ္အမ်ိဳးသမီးေတြပဲ ပါဝါထဲမွာပါလာတာမ်ိဳး ျဖစ္သြားတတ္ၿပီး လူထုလူတန္းစား အသီးသီးက အမ်ိဳးသမီးေတြကုိ ကိုယ္စားမျပဳသလို ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အမ်ိဳးသမီၤးေတြကို ႏိုင္ငံေရးလုပ္ပိုင္ ခြင့္ ေပးရာမွာ လိင္ကြဲျပားမႈဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းက လူမႈေရး၊ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ တရားမွ်တမႈေတြနဲ႔ ဆက္စပ္ထားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္တစ္နည္းကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးမွာ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ အမ်ိဳးသမီးမ်ား အခ်င္းခ်င္း ကြန္ယက္ တည္ေဆာက္မႈ ျဖစ္ပါတယ္။ ထံုးတမ္း အစဥ္အလာ မ်ားေၾကာင့္ အမ်ိဳးသမီးေတြဟာ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ကင္းကြာ ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီလိုအေျခ အေနကေန ရုတ္တရက္ခြဲတမ္းေၾကာင့္ ႏို္င္ငံေရး ထဲေရာက္လာတဲ့အခါ မွာ ႏိုင္ငံေရးအသိပညာ အားနည္းမႈေၾကာင့္ ႏို္င္ငံေရးနဲ႔ အစိုးရလုပ္ ငန္းေဆာင္တာေတြမွာ အားနည္း ခ်က္ေတြ ရွိလာတတ္ပါတယ္။ ဒါဟာအမ်ိဳး သမီးေတြ ညံ့တာ၊ အသံုးမက်တာမဟုတ္ပါဘူး။ ႏိုင္ငံေရး နယ္ပယ္ဆိုတာကို အမ်ိဳးသားေတြကသာ လႊမ္းမိုးခ်ဳပ္ကိုင္ခဲ့ၿပီး အမ်ိဳးသမီးေတြကို ပါဝင္ခြင့္မေပးခဲ့ တာေၾကာင့္ နားမလည္တာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုလူေတြကို သင္တန္းေပးမႈေတြနဲ႔ အမ်ိဳးသားမ်ားကလက္တြဲေခၚ ရမွာ ျဖစ္သလို အမ်ိဳးသမီးႏိုင္ငံေရးသမား အခ်င္းခ်င္းကလည္း စည္းလံုးညီညြတ္စြာ အျပန္အလွန္ ေဆြးေႏြး မႈ၊ လက္တြဲေခၚေဆာင္မႈေတြ ျပဳလုပ္ၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခ်က္က ခြဲတမ္းနဲ႔ပဲျဖစ္ျဖစ္ အရည္အခ်င္းအရ ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမာက္ခံရရင္ပဲျဖစ္ျဖစ္ အမ်ိဳး သမီးေတြဟာ သူတို႔ရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးအဖြဲအ စည္းေတြ ၊ပါတီေတြ၊ အစိုးရအဖြဲ႔အတြင္းေတြမွာတင္ အမ်ိဳးသား အခ်ိဳ႕ရဲ႕ မေလးမစား ဆက္ဆံခံရမႈေတြ အေရးမစိုက္မႈေတြ ဖယ္ရွားရန္ႀကိဳးပမ္း အားထုတ္မႈေတြ အမ်ိဳးသမီး အႀကီးအကဲရဲ႕ တာဝန္ေပးမႈဆိုၿပီး ဂရုမစိုက္မႈေတြ စတဲ့ျပႆနာမ်ားကို ရင္ဆိုင္္ၾကရျပန္ပါတယ္။ ဒီလိုျပႆနာေတြ ကို စိတ္ဓာတ္ႀကံ့ ခိုင္စြာ ေက်ာ္လႊားႏိုင္ဖို႔ အမ်ိဳးသမီးႏိုင္ငံေရး ကြန္ယက္ေတြ လိုအပ္လွပါတယ္။
Mizzima - News in Burmese
No comments:
Post a Comment