Thursday, January 08, 2015

ေငြေရာ နည္းပညာပါ ယူလာခဲ့ ေပမယ့္ ျမန္မာျပည္အတြက္ လ်ာထားတဲ့ အဲဒီေငြေတြ မသံုးျဖစ္ခဲ့ဘူး



ေျမျမွဳပ္မိုင္း အသုံးျပဳမႈ ေစာင့္ၾကည့္ ေလ့လာေရး အဖြဲ႔ (ျမန္မာ) အဖြဲ႔မွ သုေတသီ Mr. Yeshua Moser-Paungsuwan ႏွင့္ ေတြ႔ဆုံျခင္း

ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ကမၻာေပၚတြင္ သက္တမ္း အရွည္ႀကာဆံုး ျပည္တြင္းစစ္ႏွင့္ ရင္ဆိုင္ေနရသည့္ ႏိုင္ငံ ျဖစ္ သည္။ စစ္ပြဲမ်ား၏ ထံုးစံအတိုင္း တဖက္ႏွင့္ တဖက္တိုက္ခိုက္ရန္ ျဖစ္ေစ၊ ကာကြယ္ရန္ ျဖစ္ေစ လက္နက္ မ်ား၊ ေျမျမွဳပ္မိုင္း မ်ားကို ႏွစ္ကာလ ရွည္ၾကာစြာ အသံုးျပဳခဲ့သည့္ ႏုိင္ငံတခု ျဖစ္သည္။ လက္ရွိ တြင္လည္း သံုးစြဲေနဆဲျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ၁၉၉၉ ခုႏွစ္မွ စတင္၍ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာအထိ ေျမျမဳပ္မိုင္းေၾကာင့္ ထိခိုက္ေသေၾက ဒါဏ္ရာရသူ ေပါင္း ၃၄၅၀ ဦးရွိခဲ့ေၾကာင္း ေျမျမွဳပ္မိုင္း အသံုးျပဳမႈ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာေရး အဖြဲ႔၏ ျမန္မာ ႏိုင္ ငံဆိုင္ရာ အစီရင္ခံစာ တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။ ေျမျမဳပ္မိုင္း ျပႆနာ ရွိေနသည့္ အျခား တိုင္းျပည္မ်ားႏွင့္ ႏိႈင္း ယွဥ္ ေလ့လာပါက ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ လြန္ခဲ့ေသာ ၇ ႏွစ္ အတြင္း ကမၻာတဝွမ္း လူသတ္မိုင္း ေၾကာင့္ ထိခိုက္ ဒါဏ္ရာရမႈ တတိယ အမ်ားဆံုး ျဖစ္ေနေသာ ႏိုင္ငံတခု ျဖစ္ေၾကာင္းလည္း ယင္းအဖြဲ႔၏ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ အစီရင္ခံစာတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ တႏွစ္တာအတြက္သာ ႏႈိင္းယွဥ္လွ်င္ ကမၻာေပၚ၌ လူသတ္မိုင္းေၾကာင့္ ဒဏ္ရာရရွိမႈ ႏႈန္းမွာ ျမန္မာျပည္က ဒသမ အမ်ားဆံုးႏိုင္ငံ ျဖစ္သည္။

ေျမျမဳပ္မိုင္း အသံုးျပဳမႈ ပိတ္ပင္တားျမစ္ျခင္း ႏိုင္ငံတကာ စည္း႐ံုးလႈ႔ံေဆာ္ေရး အဖြဲ႔ (International Campaign to Ban Landmines – ICBL) အား ကမၻာတဝွမ္းရွိ လူသတ္မိုင္းမ်ား ရွင္းလင္းပေပ်ာက္ေရး အတြက္ ၁၉၉၂ ခုႏွစ္တြင္ ဖြဲ႔စည္းခဲ့သည္။ ICBL သည္ ႏိုင္ငံေပါင္း ၇၀ မွ အစိုးရ မဟုတ္ေသာ အဖြဲ႔အစည္းေပါင္း ၁၃၀၀ ေက်ာ္ ပါဝင္သည့္ ကြန္ယက္တခု ျဖစ္ၿပီး ၁၉၉၇ ခုႏွစ္တြင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ႏိုဘယ္ဆု ရခဲ့သည္။

၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာ ၁ ရက္ေန႔ အထိ ကမၻာ့အစိုးရေပါင္း ၁၆၂ ခုက ေျမျမဳပ္မိုင္း အသံုးျပဳမႈ ပိတ္ပင္ တားျမစ္ျခင္း သေဘာတူ စာခ်ဳပ္ကို သေဘာတူ လက္ခံျခင္း (သို႔) လက္ခံက်င့္သံုးျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ သည္။ ႏိုင္ငံေပါင္း ၁၁၁ ႏိုင္ငံက ထပ္ဆင့္ေပါက္ကြဲေစေသာ လက္နက္ပစၥည္းမ်ား အသံုးျပဳမႈ ပိတ္ပင္ တားျမစ္ျခင္း သေဘာတူ စာခ်ဳပ္ လက္မွတ္ထိုးျခင္း (သို႔) လက္ခံက်င့္သံုးျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။  ျမန္ မာႏိုင္ငံသည္ ယင္း ႏွစ္ခုလံုး လက္မွတ္ေရးထိုး ျခင္း မျပဳေသးေပ။

၂၀၁၁ ခုႏွစ္ အထိ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ လက္နက္ကိုင္ တပ္ဖြဲ႔မ်ားသည္ လူသတ္မိုင္းမ်ား ပံုမွန္အသံုးျပဳေနသည့္ ကမၻာေပၚရွိ တခုတည္းေသာ ႏိုင္ငံအျဖစ္ ဆက္လက္ ရွိေနေသးေသာ္လည္း၊ အရပ္သား အစိုးရသစ္ တက္လာၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ ေျမျမဳပ္မိုင္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ အသိအမွတ္ ျပဳမႈမ်ား၊ အသိပညာေပးမႈမ်ား၊ ႏိုင္ ငံတကာသို႔ အကူအညီ ေတာင္းခံမႈ မ်ား ရွိလာခဲ့သည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဆိုင္ရာ ေျမျမွဳပ္မိုင္းႏွင့္ ထပ္ဆင့္ေပါက္ကြဲေစေသာ လက္နက္ပစၥည္း မ်ား ေစာင့္ၾကည့္ ေလ့လာေရး အစီရင္ခံစာ (Landmine Monitor Myanmar/ Burma: includes Cluster Munition Report 2014) ျပဳစုခဲ့သည့္ သုေတသီ Mr. Yeshua Moser-Paungsuwan ႏွင့္ ဧရာဝတီ သတင္း ဌာနမွ အႀကီးတန္း သတင္းေထာက္ ျမတ္စုမြန္က သီးသန္႔ေတြ႔ဆံု ေမးျမန္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ သည္ကို ျပန္ လည္ ေဖာ္ျပအပ္ပါသည္။

ေမး။           ။ ဒီႏွစ္ ျမန္မာႏုိင္ငံနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အစီရင္ခံစာအေၾကာင္း အၾကမ္းဖ်င္းေလး သိခ်င္ပါတယ္။

ေျဖ။           ။ ေျမျမွဳပ္မိုင္းေၾကာင့္ ထိခိုက္ဒါဏ္ရာ ရတဲ့လူ အေရအတြက္ ကေတာ့ မႏွစ္ကနဲ႔  မတိမ္းမယိမ္းပဲ လို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံရဲ႕ ေနရာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ လက္နက္ကိုင္ တိုက္ခိုက္မႈေတြ နည္းသြားတဲ့ အတြက္ လြန္ခဲ့တဲ့ ၃ ႏွစ္နဲ႔ စာရင္ မိုင္းေၾကာင့္ ထိခိုက္ဒါဏ္ရာ ရတဲ့သူေတြ နည္းသြားတယ္။ စိတ္ အေႏွာက္အယွက္ ျဖစ္စရာ ကေတာ့ မိုင္းရွင္းလင္းေရး လုပ္ငန္းေတြကို မလုပ္ေသးတာပဲ ျဖစ္တယ္။ ကခ်င္ျပည္နယ္မွာေတာ့ ႏွစ္ဖက္တိုက္ခိုက္တဲ့ လူေတြက မိုင္းေတြ သံုးေနဆဲ ဆိုတာ ဝမ္းနည္းဖြယ္ရာ သိရတယ္။ ဒီ ၃ ခ်က္ကေတာ့ ဒီႏွစ္အတြက္ အဓိက အခ်က္ေတြ ပဲ။

ေမး။           ။ ဒီ ၃ ႏွစ္ အတြင္း မိုင္းသံုးစြဲမႈေၾကာင့္ ထိခိုက္သူေတြ နည္းလာတယ္ ဆိုတဲ့ အေထာက္အထား ကို ဘယ္လို သုေတသန လုပ္ခဲ့သလဲ။ ေျမျမွဳပ္မိုင္း ေလွ်ာ့ခ်ေရး လုပ္ငန္းေတြဟာ ေစာင့္ၾကည့္႐ံု အဆင့္က တိုးတက္လာၿပီလို႔ ျမင္သလား။

ေျဖ။           ။ လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၆ ႏွစ္က စၿပီးေတာ့ ေျမျမွဳပ္မိုင္းေၾကာင့္ ထိခိုက္ဒဏ္ရာ ရတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ရႏိုင္သေလာက္ အခ်က္အလက္ ေတြကို ယူခဲ့ၿပီးသား။ အဲဒီ အခ်က္အလက္ေတြကို ေနရာ ၃ ခုက ယူတယ္။ ပထမ တခုက စစ္ဘက္ ဆိုင္ရာက ကိန္းဂဏန္းကို ယူတယ္။ ေနာက္ ဒုကၡသည္ေတြဆီက ကိန္းဂဏန္းကို ယူတယ္။ ေနာက္တခုက ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး အဖြဲ႔အစည္းေတြ ဆီက ယူခဲ့တယ္။

၁၆ ႏွစ္တာ ေကာက္ယူခဲ့ၿပီးတဲ့ အခ်ိန္မွာေတာင္မွ ထိခိုက္ဒဏ္ရာရတဲ့ အေရအတြက္ကို ဘယ္သူမွ အတိအက် မေျပာႏိုင္ေသးတာ ဝမ္းနည္းဖြယ္ရာ ေတြ႔ရတယ္။ ဒီအစိုးရအေနနဲ႔ သူတို႔ ဘယ္ေလာက္ ထိခိုက္ဒဏ္ရာ ရတယ္ ဆိုတာကို ေျပာခ်င္တဲ့ ဆႏၵရွိရင္ေတာင္မွ ေျပာႏုိင္တဲ့ အင္အားမရွိဘူး။ စာရင္းဇယား မရွိဘူး။ ျမန္မာျပည္မွာ မိုင္းေၾကာင့္ ထိခိုက္ ဒဏ္ရာရတဲ့ သူေတြအမ်ားဆံုး ကုသခံတာကေတာ့ က်န္းမာေရး ဦးစီးဌာနေအာက္က ေဆး႐ံု ေဆးခန္းေတြမွာ အမ်ားဆံုး ျဖစ္ပါတယ္။

က်န္းမာေရး ဝန္ႀကီးဌာနက သူတို႔ လုပ္ကိုင္ခဲ့တဲ့ ခြဲစိတ္မႈေတြထဲမွာ မေတာ္တဆ ထိခိုက္ဒဏ္ရာရတဲ့ စာရင္းကိုပဲ သူတို႔ ေကာက္ပါတယ္။ ႏွစ္ပတ္လည္ အစီရင္ခံစာကို ၾကည့္ရင္ ထိခိုက္ဒဏ္ရာရတဲ့ စာရင္းကိုပဲ ေဖာ္ျပတယ္။ ဘာေၾကာင့္ ဆိုတဲ့ အေသးစိတ္ အခ်က္အလက္မ်ိဳး က်န္းမာေရး ဌာနမွာ မရွိဘူး။

မိုင္းနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အေသးစိတ္ သိခ်င္ရင္ က်န္းမာေရးဌာနရဲ႕ ေဆး႐ံုေဆးခန္းေတြကို အေသးစိတ္ သြားၿပီး ၾကည့္ေတာ့မွ ေပၚေကာင္းေပၚလာႏိုင္မယ္။ အဲလို စာရင္းသြားေကာက္ရင္ေတာင္ စာရင္းအကုန္ ရႏိုင္မွာ မဟုတ္ဘူး။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုေတာ့ ေသသြားတဲ့ လူေတြရဲ႕ စာရင္းက အဲဒီမွာ မရွိဘူး။ ေတာထဲမွာ မိုင္းထိလို႔ ေသရင္ ေဆး႐ံု၊ ေဆးခန္းကို မသယ္လာေတာ့ဘူး။ ခြဲဖို႔ မလာေတာ့ဘူး။ အဲဒီမွာပဲ ျမဳပ္လိုက္တယ္။ စာရင္းက မမွန္ဘူးေပါ့။ က်ေနာ္တို႔ ေရးတဲ့ ေျမျမွဳပ္မိုင္းေၾကာင့္ ထိခိုက္ဒဏ္ရာ ရသူေတြကို တေယာက္ခ်င္းစီ ေရတြက္ထားတာ သူတို႔ရဲ႕ ကိန္းဂဏန္း ထက္ မ်ားေနတယ္။

ေမး။           ။ ဒီလို ကိန္းဂဏန္းအတိအက် မရႏိုင္ဘူးဆုိတာက အစိုးရက သုေတသနလုပ္တာ အားနည္းလို႔ လား ဒါမွမဟုတ္ အဲဒီကိန္းဂဏန္းကို ဖံုးကြယ္ခ်င္လို႔လား။ ဘယ္လို ယူဆသလဲ။

ေျဖ။           ။ ဖံုးကြယ္ထားခ်င္လို႔ လံုးဝမဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီစာရင္းေကာက္တဲ့ နည္းစနစ္ကို စာရင္းေကာက္ယူ မယ့္ လူကို သင္ၾကား ေပးထားတဲ့ နည္းစနစ္နဲ႔ ကၽြမ္းက်င္တဲ့ လူမ်ိဳး ျမန္မာျပည္မွာ မရွိဘူး။ ခြဲစိတ္ကု ဌာနေတြ က ထိခိုက္ ဒဏ္ရာ ရတဲ့ စာရင္းကို ဝန္ႀကီးဌာနကို ပို႔တာရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ ခြဲျခားလုပ္ထားတဲ့ စာရင္းမရွိ ဘူး။

သာမာန္စာရင္း ေကာက္ယူႏုိင္စြမ္း အေျခအေန ကေတာ့ ျမန္မာျပည္မွာ ပံုမွန္ထက္ နည္းနည္းေလး ပိုေကာင္းတဲ့ အလားအလာ ရွိတယ္။ အဲဒီစနစ္ကို ေျပာင္းခ်င္တယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ကုန္က်စရိတ္၊ အခ်ိန္၊ ကၽြမ္းက်င္မႈ၊ သင္ၾကား ေလ့က်င့္မႈေတြ အမ်ားႀကီးလုပ္ဖို႔ လိုအပ္ပါလိမ့္မယ္။ စနစ္ကို ေကာင္းေအာင္ ႀကိဳးစားၿပီး လုပ္ေနတယ္လို႔ ျမင္တယ္။ ၅ ႏွစ္က ၁၀ ႏွစ္အတြင္း နည္းစနစ္ မွန္မွန္နဲ႔ ေကာက္ယူႏိုင္တဲ့ အေျခအေနကို ေရာက္ႏုိင္မယ္လို႔ ခန္႔မွန္းတယ္။ ျဖစ္ခ်င္လည္း ျဖစ္ႏုိင္မယ္။

စာရင္းမေပးခ်င္လို႔၊ စာရင္းဝွက္ထားခ်င္လို႔၊ စာရင္း လိမ္ခ်င္လို႔ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ အဓိက ကၽြမ္းက်င္မႈနဲ႔ အခ်ိန္ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။

ေမး။           ။ ၅ ႏွစ္ကေန ၁၀ ႏွစ္အတြင္း အဲလို နည္းစနစ္ မွန္မွန္န႔ဲ ေကာက္ယူႏုိင္တယ္လို႔ ခန္႔မွန္းတာဟာ အစိုးရက စလုပ္ေနၿပီ လို႔ သုေတသနမွာ ေတြ႔လို႔ လား၊ ဒါမွမဟုတ္ ေျမျမွဳပ္မိုင္းဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းေတြကို လုပ္မယ့္ အဖြဲ႔အစည္း ေတြက လုပ္ေနတာကို ေတြ႔ရလို႔လား။

ေျဖ။           ။ အဲဒါက ခန္႔မွန္းခ်က္ တခုပါ။ မသန္စြမ္းသူမ်ား ကာကြယ္ေရး ဥပေဒအရ သူတို႔ လုပ္ကို လုပ္ရမွာမို႔ ပါ။ ဒုတိယ အခ်က္ကေတာ့ ဒီဘ႑ာေရးႏွစ္ အတြင္းမွာ ရသံုး မွန္းေျခ စာရင္းကို ပါလီမန္ကို တင္ရတဲ့ အခါမွာ ႀကိဳးစား ရွာေဖြၿပီး ျပည္သူလူထုကို တင္ျပလာရတဲ့ အတြက္ ဒီေနရာမွာ လိုအပ္တယ္ ဆိုတာ က်ေနာ္တို႔ ေလ့လာရတယ္။

ေမး။           ။ ေျမျမွဳပ္မိုင္း ရွင္းလင္းေရး လုပ္မယ္ ဆုိရင္ ျမန္မာျပည္မွာက စစ္လက္က်န္ ေျမျမွဳပ္မိုင္းေတြ ရွိသလို၊ ျပည္တြင္းစစ္ ေတြေၾကာင့္လည္း မိုင္းေတြ ရွိေနတယ္။ အဲလိုဟာမ်ိဳးေတြကို ရွင္းလင္းမယ္ ဆိုရင္ ဘယ္လိုမ်ိဳး အဆင့္ဆင့္ သြားသင့္သလဲ ဆိုတာ အႀကံျပဳပါဦး။

ေျဖ။           ။ ဒါက ရွင္းပါတယ္။ ပထမဆံုး လုပ္ရမွာက နည္းပညာဆိုင္ရာ မပါဝင္ေသးဘဲ ေျမျပင္ စူးစမ္းေလ့လာမႈေတြ အရင္ လုပ္ဖို႔ပါ။ ဒီကရတဲ့ အေျဖကို ၾကည့္ၿပီး ျမန္မာျပည္က ဘယ္ေနရာမွာ မိုင္းရွင္းလင္းေရးကို စလုပ္ရမယ္ ဆုိတာ ေပၚလာမယ္။ ဘာေၾကာင့္ ဒီလို ေျပာရတာလဲ ဆိုေတာ့ နည္းပညာ မပါတဲ့ စူးစမ္းေလ့လာျခင္းကို ကၽြမ္းက်င္တဲ့ လူေတြ ျမန္မာျပည္မွာ ရွိမယ္လို႔ ေမွ်ာ္မွန္းလို႔ ေျပာတာ။ ေနာက္ တခုက လူသားခ်င္း စာနာတဲ့ မိုင္းရွင္းလင္းေရး လုပ္ငန္းေတြ လုပ္ခ်င္တဲ့ ဆႏၵရွိတ့ဲ ျပည္သူေတြ ရွိႏိုင္တယ္လို႔ ယူဆခ်က္နဲ႔ ေျပာတာ။

ျမန္မာျပည္မွာ ေလာေလာဆယ္ထိ လူသားခ်င္း စာနာတဲ့ မိုင္းရွင္း လုပ္ငန္းကို ကၽြမ္းက်င္တဲ့ လူေတြ မရွိေသး ဘူးလို႔ သံုးသပ္ပါတယ္။ ေနာက္ အစိုးရဘက္မွာလည္း ဒီလိုလုပ္ငန္းေတြ လုပ္ဖို႔ အတြက္ အသင့္ ျပင္ထားတဲ့ ဌာန၊ လုပ္ေဆာင္မႈ၊ ကၽြမ္းက်င္မႈ၊ လုပ္ေဆာင္လိုတဲ့ ဆႏၵ ၊ အသိပညာ အတတ္ပညာပိုင္း ဆိုင္ရာ အားနည္း ေနေသးတယ္လို႔ သံုးသပ္ပါတယ္။ ဝမ္းနည္းစရာကေတာ့ ျမန္မာျပည္က အဲဒီ လူသားခ်င္း စာနာတဲ့ မိုင္းရွင္းလုပ္ငန္းကို လုပ္ဖို႔ အဆင္သင့္ မျဖစ္ေသး ဘူး။

၂၀၁၂ ခုႏွစ္က သမၼတ ဦးသိန္းစိန္က ဥေရာပ သံအဖြဲ႔ေတြကို ျမန္မာ့မိုင္းရွင္းေရး လုပ္ငန္း ေတြမွာ ကူညီေပးဖို႔ ႏႈတ္နဲ႔ အကူညီ ေတာင္းခဲ့ဖူးတယ္။ အားရဖြယ္ ေကာင္းတဲ့၊ အေပါင္းလကၡဏာ ေဆာင္တဲ့ အလားအလာရွိတဲ့ အေျဖကို သမၼတႀကီး ရခဲ့တယ္။ လုပ္ေပးပါမယ္ ဆိုတဲ့ ကတိ ရခဲ့တယ္။ အဲဒီေနာက္မွာ လူသားခ်င္း စာနာတဲ့ မိုင္းရွင္းေရး လုပ္ငန္းေတြ လုပ္ဖို႔ အဖြဲ႔ ၈ ဖြဲ႔ ျမန္မာျပည္ကို ေရာက္လာတယ္။

အဲဒီ အစိုးရ မဟုတ္တဲ့ အဖြဲ႔အစည္း ၈ ဖြဲ႔က အသိပညာ၊ အတတ္ပညာ၊ ဖြဲ႔စည္းပံု၊ လုပ္နည္း ကိုင္နည္း၊ ျမန္မာျပည္ အတြက္ ကုန္က်မယ့္ ဘတ္ဂ်က္ကိုလည္း တြက္ခ်က္ၿပီး စဥ္းစားခဲ့ၾကပါတယ္။ အကုန္အက်ခံဖို႔ အာမခံတယ္။ ေငြေရာ နည္းပညာပါ ယူလာခဲ့ ေပမယ့္ ျမန္မာျပည္ အတြက္ လ်ာထားတဲ့ အဲဒီေငြေတြ မသံုးျဖစ္ခဲ့ဘူး။ မိုင္းရွင္းမယ္ ဆုိၿပီး မရွင္းျဖစ္ခဲ့ ဘူး။ ေနာက္ထပ္ ဘာမွလည္း မလုပ္ႏိုင္ခဲ့ ဘူး။ ျမန္မာျပည္ အတြက္ လ်ာထားတဲ့ ပိုက္ဆံကို ျမန္မာျပည္က မသံုးတဲ့ အတြက္ အက်ိဳးရွိမယ့္ တျခား မိုင္းရွင္းေရး လုပ္ငန္းေတြဆီကို ေရာက္သြားၿပီ။ အဲဒီ ၈ ဖြဲ႔က လူေတြ ေလွ်ာ့ကုန္ၿပီ။ ျပန္ကုန္ၿပီ။ ႐ံုးေတြကို ပိတ္ပစ္ဖို႔ ဆႏၵ ျပင္းျပေနၾကၿပီ။ ျမန္မာျပည္မွာကေတာ့ မိုင္းေတြ ရွိတုန္းပဲ။ ေျမႀကီးထဲမွာ မိုင္းေတြ က်န္ရွိတုန္းပဲ ျဖစ္တယ္။

ေမး။           ။ ဒါဆို ျမန္မာျပည္က ေျမျမွဳပ္မိုင္း ရွင္းလင္းေရး လုပ္ငန္းေတြက ဆုတ္ယုတ္သြားတာလား။ ဘယ္လို လုပ္သင့္သလဲ။

ေျဖ။           ။ အစိုးရအဖြဲ႔က ရွင္းခ်င္ပါတယ္ ေျပာလို႔ လာၿပီးေတာ့ ရွင္းဖို႔လုပ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ရွင္းခြင့္ မရဘူး။  စိတ္ပ်က္မိတယ္။ ရင္ထဲမွာ မေကာင္းဘူး။

ေမး။           ။ သမၼတက မိုင္းရွင္းဖို႔ ဖိတ္ေခၚတယ္။ တကယ္တမ္း လာေတာ့ ရွင္းခြင့္မရဘူး။ ဒါက ဘာေၾကာင့္လဲ။ ဘယ္သူေတြက ရွင္းခြင့္မေပးတာလဲ။ စစ္တပ္က လား၊ အစိုးရအဖြဲ႔က လား။

ေျဖ။           ။ လူတိုင္းကေတာ့ တေယာက္ကိုတေယာက္ လက္ညွိဳးထိုးေနၾကတာပဲ။

ေမး။           ။ သမၼတက ဖိတ္ေခၚလို႔ ေရာက္လာတဲ့ မိုင္းရွင္းေရး အဖြဲ႔ေတြေတာင္ လက္ေတြ႔မွာ လုပ္ခြင့္ မရခဲ့ဘူး။ လူႀကီးမင္းတို႔ အဖြဲ႔အေနနဲ႔ ဒီလို သုေတသန စစ္တမ္းေတြ ေကာက္မယ့္ ကိစၥေတြမွာေရာ အစိုးရဘက္က ဘယ္ေလာက္ လိုက္ေလ်ာတာ၊ ပူးေပါင္းကူညီတာမ်ိဳးေတြ ရွိသလဲ။ ဒီအခ်က္အလက္ေတြကို ဘယ္လိုနည္းနဲ႔ စုစည္းသလဲ။ ကြင္းဆင္းလို႔ ရသလား။

ေျဖ။           ။ သမၼတေျပာတဲ့ အဖြဲ႔ေတြ အလုပ္လာလုပ္တဲ့ အခါ အကူအညီ မရခဲ့ဘူး။ မိုင္းရွင္းလင္းေရးနဲ႔ ဆိုင္တဲ့ အခ်က္အလက္၊ စာရင္းဇယားေတြ ေကာက္ယူလို႔ မရခဲ့ဘူး။ ႏိုင္ငံေရး အရ၊ လံုၿခံဳေရး အရ အရမ္း သတိ ထားရမယ့္ ကိစၥ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အစိုးရဆီက ခြင့္ျပဳခ်က္ မရခဲ့ဘူး။

သုေတသန အတြက္ ကိန္းဂဏန္းေတြကို ႏွစ္အလိုက္ ICBL နဲ႔ စကားေျပာခ်င္တဲ့ ဆႏၵရွိတဲ့ လူေတြဆီက ရတယ္။ ဆရာဝန္ေတြ ဆီက ရတယ္။ အစိုးရ အရာရွိ တခ်ိဳ႕ဆီက ရတယ္။ ေဆးဘက္ဆုိင္ရာ ဝန္ထမ္းေတြ၊ တိုက္ခိုက္ေနတဲ့ လူေတြ၊ ထိခိုက္ဒဏ္ရာရတဲ့ လူေတြဆီကနဲ႔ ျပည္တြင္းက အဖြဲ႔အစည္းေတြ ဆီက ရတယ္။ ျမန္မာျပည္က ေျမျမွဳပ္မိုင္း ေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အစိုးရက တရားဝင္ထုတ္ထားတဲ့ ကိန္းဂဏန္း အခ်က္အလက္ေတြ လံုးဝမရွိဘူး။ ေလာေလာ ဆယ္မွာ  အတိက်ဆံုး၊ အမွန္ကန္ဆံုးနဲ႔ အားအထားရဆံုး ကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ထုတ္တဲ့ စစ္တမ္းပဲ ရွိေသးတယ္။

ေမး။           ။ ေျမျမွဳပ္မိုင္း ရွင္းလင္းေရး လုပ္ငန္းေတြရဲ႕ လက္ရွိ အေျခအေနအရ ဘယ္အဆင့္ကို ေရာက္ေနၿပီလဲ။ တိုးတက္လာ သလား၊ ဆုတ္ယုတ္သြား သလား။

ေျဖ။           ။ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ မတိုင္ခင္က ေျမျမွဳပ္မိုင္းနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဘယ္သူမွ မေျပာရဲ၊ မဆိုရဲ ခဲ့ၾက ဘူး။ ျမန္မာျပည္မွာ မိုင္းျပႆနာ ရွိတယ္ဆိုတာ သမၼတဦးသိန္းစိန္က  ဥေရာပတိုက္သားေတြဆီ အကူ ညီ ေတာင္းတဲ့အခါမွ ျမန္မာျပည္မွာ မိုင္းျပႆနာ ရွိတယ္ ဆိုတာ သြယ္ဝိုက္ေသာ နည္းအားျဖင့္ ဖြင့္ေျပာ လာေတာ့မွ ေျပာခြင့္ရလာၾကတာ။ အဲဒီ အခ်ိန္က စၿပီး ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေျပာလာဖို႔ လမ္းစ ရလာတယ္။

အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ မသန္စြမ္းသူမ်ား အခြင့္အေရး ကာကြယ္တဲ့ ဥပေဒကို ျမန္မာျပည္က အဖြဲ႔ဝင္ၿပီး လက္မွတ္လည္း ထိုးလိုက္တဲ့ အတြက္ ဒီစာခ်ဳပ္မွာ ပါတဲ့ မိုင္းဒုကၡသည္ေတြနဲ႔ သြယ္ဝိုက္ေသာ အားျဖင့္ လူ႔အခြင့္အေရးကို ကာကြယ္တဲ့ စာခ်ဳပ္ျဖစ္တယ္။

အဲဒီ လက္မွတ္ထိုးၿပီး ကတည္းက ေျမျမွဳပ္မိုင္းေၾကာင့္ အသက္မေသဘဲ က်န္ခဲ့တဲ့ လူေတြ အတြက္ အေထာက္အကူ ေတြကို အဲဒီစာခ်ဳပ္ကို လက္မွတ္ ထိုးၿပီးတဲ့ ေနာက္ပိုင္းမွာ ရလာတယ္လို႔ ေျပာခ်င္တယ္။ အဲဒီ ေနာက္ပုိင္း မိုင္းထိတဲ့ လူေတြ အတြက္ အေျခအေနေတြ ပိုေကာင္းလာတယ္။ ဒါက အေကာင္းဆံုး အေျခအေနေတာ့ မဟုတ္ေသး ပါဘူး။ အဲဒီထက္ ေကာင္းႏိုင္တဲ့ အေျခအေနေတြ  မရွိေသးတဲ့ အခ်ိန္မွာေတာ့ အဲဒီ စာခ်ဳပ္က ေတာ္ေတာ္ေလး အေထာက္ အကူ ျဖစ္ပါတယ္။  အေျခအေန တိုးတက္လာလား ဆိုရင္ မိုင္းအေၾကာင္း လံုးဝ မေျပာရဲတဲ့ အေျခအေန ကေန ဒီလို အေထာက္အကူေတြ ရလာတာဟာ တိုးတက္လာတာပါပဲ။

ေမး။           ။ အဲလို အေျခအေန တုိးတက္လာတယ္လို႔ ေျပာေနတုန္းမွာပဲ အခု ျပည္တြင္း လက္နက္ကိုင္ တိုက္ပြဲေတြ ျပန္ျဖစ္ လာတယ္။ အဲလိုေတြ ျဖစ္လာတဲ့ အေပၚမွာ ေျမျမွဳပ္မိုင္း ရွင္းလင္းေရး အေျခအေနနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ၿပီး ICBL အေနနဲ႔ ဘယ္လို ႐ႈျမင္ သံုးသပ္ခ်င္သလဲ။

ေျဖ။           ။ က်ေနာ္တုိ႔ အေနနဲ႔ ေျပာခ်င္တာကေတာ့ ေျမျမွဳပ္မိုင္း ရွင္းမယ့္ လုပ္ငန္းေတြကို စလုပ္သင့္ၿပီ။ မရွင္း ေသးသ၍ လက္က်န္ေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ထပ္ ေထာင္တာေတြေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ လူေတြ ေသၾကရဦးမွာပဲ။ ထိခိုက္ဒဏ္ရာ ရေနဦးမွာပဲ။ ဒါေၾကာင့္ တခုမွာခ်င္တာက မိုင္းရွင္းလင္းေရး လုပ္ငန္းေတြကို စလုပ္သင့္ ေနၿပီ။

ေမး။           ။ ICBL အေနနဲ႔ ေလ့လာထားတဲ့ ႏုိင္ငံေတြ အမ်ားႀကီးရွိေတာ့ လက္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေနနဲ႔ ေျမျမွဳပ္မုိင္း ရွင္းလင္းေရး လုပ္ေနတဲ့ အေျခအေနက တိုးတက္မႈအဆင့္ ဘယ္ေလာက္ ေရာက္ေနၿပီလို႔ ေျပာႏိုင္မလဲ။

ေျဖ။           ။ ျမန္မာျပည္မွာ လံုးဝ မရွင္းေသးတဲ့ အတြက္ ဘယ္အဆင့္မွ မေရာက္ေသးဘူး။ ဘာရာခိုင္ႏႈန္းမွ မျပႏိုင္ ေသးဘူး။ ဘယ္မွာမွ မလုပ္ေသးတာ ဘယ္လိုလုပ္ တိုးတက္မလဲ။

ေမး။           ။ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေတြမွာ မိုင္းရွင္းတဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြ လုပ္ခဲ့ၾကတယ္။ ေလ့လာ ေတြ႔ရွိခ်က္ အရ ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ အလားသဏၭာန္ တူတဲ့ ႏုိင္ငံေတြ ရွိသလား။ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေတြ မဟုတ္ရင္ေတာင္ အေရွ႕ေတာင္ အာရွမွာေရာ ရွိသလား။ ဘယ္ႏိုင္ငံရဲ႕ အေတြ႔အႀကံဳေတြကို အနီးစပ္ဆံုး သင္ခန္းစာယူလို႔ ရႏုိင္မလဲ။ အတုယူလို႔ ရႏုိင္မလဲ။

ေျဖ။           ။ ထပ္တူက်တဲ့ ႏုိင္ငံေတာ့ မရွိဘူး။ တေယာက္ တမ်ိဳးစီပဲ။ နည္းနည္း တူတာေလာက္ပဲ ရွိမယ္။ ျမန္မာျပည္ က အာဆီယံကို ၾကည့္သင့္တယ္။ ေျမျမွဳပ္မိုင္း ဆက္လက္ မသံုးစြဲဖို႔ လက္မွတ္ထိုးထားတဲ့ နီးနီးနားနားက ထိုင္းနဲ႔ ကေမၻာဒီးယားကို နမူနာ ယူသင့္တယ္။ အဲဒီႏုိင္ငံ ၂ ႏိုင္ငံမွာ ထိခိုက္ဒဏ္ရာရတဲ့ ႏႈန္းေတြဟာ စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္လိုက္တဲ့ အခ်ိန္က စၿပီး ဝုန္းကနဲ က်ဆင္းသြားတယ္။ ပုပ္ပြညစ္ပတ္ေနတဲ့ ေျမႀကီး၊ တနည္းအားျဖင့္ ေျမျမွဳပ္မိုင္းေတြ ရွိေနတဲ့ ေျမႀကီးကို စိုက္ပ်ိဳးစားေသာက္လို႔ ရတဲ့ ေျမႀကီး ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ႏုိင္ခဲ့တယ္။ ျမန္မာက အဲဒီ ၂ ႏုိင္ငံကို ၾကည့္ရင္ ဥပမာေကာင္း ျဖစ္လိမ့္မယ္။

ေမး။           ။ အစုိးရဘက္က  ဒုကၡသည္ေတြ ျပန္လာပါ၊ ေနရာေတြ စီစဥ္ေပးထားတယ္ ဆိုၿပီး ျပန္ေခၚေန တာ ရွိတယ္။ က်မ မယ္လဒုကၡသည္ စခန္းကို ေရာက္ေတာ့ ဒုကၡသည္ေတြက ေျပာတယ္။ သူတို႔ ျပန္ မယ့္ေနရာေတြမွာ စိုက္ပ်ိဳး စားစရာေနရာေတြမွာ မုိင္းေတြ ရွိေနတုန္းပဲ လို႔ ေျပာတယ္။ ဒါကို အစိုးရဘက္နဲ႔ လက္နက္ကိုင္ တိုင္းရင္းသားေတြ ဘယ္လို ပူးေပါင္း ေျဖရွင္းလို႔ ရႏုိင္မလဲ။

ေျဖ။           ။ သီအုိရီ အရေတာ့ မိုင္းရွင္းၿပီးမွ ဒုကၡသည္ေတြက ျပန္လာမွာပဲ။ မရွင္းလို႔ကေတာ့ ဘယ္သူ မွ ျပန္မလာဘူး။ လက္ေတြ႔မွာ မျဖစ္ႏုိင္ဘူး။ မေစာင့္ႏိုင္လို႔၊ သည္းမခံႏိုင္ေတာ့လို႔၊ ဘယ္လိုမွ မေနႏိုင္ေတာ့ လို႔ ျပန္လာၿပီး လုပ္ကိုင္ စားေသာက္ၾကရင္ေတာ့ ထိခိုက္ဒဏ္ရာ ရႏႈန္းက ျမင့္တက္လာပါလိမ့္မယ္။

ေမး။           ။ ထပ္ၿပီး ျဖည့္စြက္ ေျပာခ်င္တာ၊ အႀကံျပဳခ်င္တာမ်ား ရွိေသးရင္ ေျပာျပေပးပါဦး။

ေျဖ။           ။ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ အစီရင္ခံစာထဲမွာ ICBL က ျမန္မာႏိုင္ငံ အစိုးရနဲ႔ သြားေတြ႔ခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းပါ တယ္။ အဲဒီမွာ ေျမျမွဳပ္မိုင္း အသံုးျပဳမႈ ပိတ္ပင္တားျမစ္ျခင္း စာခ်ဳပ္ကို လက္မွတ္ထိုးဖို႔ မဟုတ္ေသးဘဲ အဲဒီလိုလုပ္ဖို႔ စိတ္ဝင္စား ပါတယ္ ဆိုတဲ့ အဆင့္စာခ်ဳပ္ေလာက္ကို လက္မွတ္ထိုးဖို႔ ကိစၥ အႀကံျပဳ တိုက္တြန္းခဲ့တယ္။ မိုင္းမခ်ေရး အတြက္ မဟုတ္ေသးဘူး။ မိုင္းမခ်ေရး အတြက္ကို စိတ္ဝင္စားပါတယ္ ဆိုတဲ့ အဆင့္ေလာက္ကို ကုလသမဂၢမွာ ႏွစ္စဥ္ လက္မွတ္ထိုးရတာ ရွိတယ္။ အဲဒါကို တိုက္တြန္းတာ။

စိတ္ဝင္စားပါတယ္ ဆိုတဲ့ အဆင့္ကို လက္မွတ္ထုိးလိုက္တာနဲ႔ မုိင္းမထုတ္လုပ္ ေတာ့ဘူး ဆိုတဲ့ အဆင့္ ကို ေရာက္မယ္။ အဲဒါက ဒီႏွစ္လက္မွတ္ထိုးထားၿပီး၊ ေနာက္ႏွစ္က်ရင္ စိတ္မဝင္စားေတာ့ဘူး ဆိုၿပီး ျပန္ ပယ္ဖ်က္လို႔ ရတယ္။ အဲဒါကို လက္မွတ္ထိုးျခင္း အားျဖင့္ မုိင္းမခ်လို႔ ရလာႏိုင္တဲ့ အက်ိဳးအျမတ္ကို ခန္႔မွန္းလို႔ ရတယ္။ အဲဒါကို အစိုးရက ကတိမေပးခဲ့ဘူး။ ဒါက စိတ္႐ႈပ္စရာတခုပါ။

ဧရာ၀တီ

No comments:

Post a Comment

My Blog List