ၿပီးခဲ့သည္လပုိင္းမွစ၍ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး လက္မွတ္ေရးထုိးထားေသာ ေနရာမ်ားတြင္ ေသနတ္သံမ်ား ျပန္ၾကားလာရသည္။ ရွမ္းျပည္နယ္အေရွ႕ပုိင္းႏွင့္ ကရင္ျပည္နယ္တုိ႔တြင္ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ တပ္မေတာ္ က ကမ္းလွမ္းထားသည့္ ၾသဂုတ္လ ၁ ရက္ေန႔တြင္ တစ္ႏုိင္ငံလုံး အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္ လက္မွတ္ ေရးထုိးရန္ မျဖစ္ႏုိင္ေတာ့သည့္ အေနအထားျဖစ္လာသည္။
‘‘အခုအေနအထားမွာေတာ့ ၾသဂုတ္လ ၁ ရက္ေန႔မွာျဖစ္ဖုိ႔ အလားအလာက အေတာ္နည္းတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ကေတာ့ ျဖစ္ေစခ်င္တာေပါ့’’ဟု တစ္ႏုိင္ငံလုံးအပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး ညႇိႏႈိင္းေရးအဖြဲ႕ (NCCT) ဒုတိယေခါင္းေဆာင္ ဖဒုိေစာကြယ္ထူး၀င္းကေျပာသည္။
တပ္မေတာ္အေနျဖင့္ ၾသဂုတ္လ ၁ ရက္ေန႔တြင္ တစ္ႏုိင္ငံလုံးအပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရး လက္မွတ္ထုိး လုိေၾကာင္း မတ္လအတြင္း NCCT ႏွင့္ ျပဳလုပ္ေသာ အစည္းအေ၀း၌ တပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားက ေျပာၾကားခဲ့သည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ၾသဂုတ္လအတြင္း လက္မွတ္ေရးထုိးႏုိင္ရန္ အားလုံးကႀကဳိးစားခဲ့ ၾကၿပီး အခန္းခုနစ္ခန္းပါ တစ္ႏုိင္ငံလုံးအပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး စာခ်ဳပ္ကို မူတစ္ခုတည္းထားကာ ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည္။
ႏွစ္ဖက္ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ၿပီးေနာက္ အခန္းခုနစ္ခန္းပါေသာ တစ္ႏုိင္ငံလုံး အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး မူၾကမ္းတြင္ အခ်က္ ၃၃ ခ်က္ သေဘာထားကြဲလြဲမႈ ရွိခဲ့သည္။ ထုိကြဲလြဲေနေသာ အခ်က္(၃၃)ခ်က္ကုိ NCCT ႏွင့္ အစုိးရအဖြဲ႕တုိ႔ ဆက္လက္မေဆြးေႏြးႏုိင္ေတာ့သျဖင့္ ေဆြးေႏြးပြဲေရႊ႕ဆုိင္းထားခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
NCCT အေနျဖင့္ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္ေခါင္းေဆာင္မ်ား ညီလာ ခံေခၚယူ၍ ဇူလုိင္လကုန္တြင္ ထုိကြဲလြဲေနေသာအခ်က္မ်ားအား ေဆြးေႏြးရန္ ျပင္ဆင္ထားခဲ့ၾကသည္။တစ္ႏုိင္ငံလုံး အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္တြင္ ကြဲလြဲေနေသာ အခ်က္အလက္မ်ားအနက္ အခ်ဳိ႕မွာ စကားလုံးအသုံးအႏႈန္းမ်ားလည္း ပါ၀င္သည္။
တုိင္းရင္းသားမ်ားဘက္က တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္ဟု သုံးႏႈန္းခ်င္ေသာ္ လည္း အစုိးရဘက္က လက္နက္ကုိင္တုိင္းရင္းသားဟု သုံးႏႈန္းထားသည္။ အလားတူတုိင္းရင္းသားမ်ားဘက္မွ အပစ္အခတ္ဟု သုံးႏႈန္းေသာ္လည္း အစုိးရဘက္က ပစ္ခတ္တုိက္ခုိက္သူ၊ တုိင္းရင္းသားမ်ားဘက္မွ ဒီမုိကေရစီ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုႏုိင္ငံေတာ္ဟု သုံးႏႈန္းၿပီး အစုိးရဘက္မွ ဒီမိုိကေရစီႏုိင္ငံေတာ္ဟု သုံးႏႈန္းသည္။ တုိင္းရင္းသားမ်ားဘက္မွ ပင္လုံစိတ္ဓာတ္ ပင္လုံမူႏွင့္ ပင္လုံကတိက၀တ္ဟု သုံးႏႈန္းခ်င္ေသာ္လည္း အစုိးရက ပင္လုံစိတ္ဓာတ္ဟုသာ သုံးႏႈန္းထားသည္ စသည္ျဖင့္ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးႏွင့္ဆုိင္ေသာ အခန္းတြင္ တုိင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ အစုိးရၾကား ကြြဲလြဲမႈ အနည္းငယ္သာ ေတြ႕ရသည္။ အခန္း(၅)ျဖစ္ေသာ ႏုိင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲဆုိင္ရာ အာမခံခ်က္မ်ားအခန္းႏွင့္ အခန္း(၆)ျဖစ္ေသာ ေရွ႕ဆက္လုပ္ေဆာင္မည့္အခန္းတြင္မူ ကြဲျပားမႈမ်ားစြာရွိခဲ့သည္။
ထုိအခ်က္အလက္မ်ားကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕မ်ားအေနျဖင့္ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးသက္သက္မဟုတ္ဘဲ ႏုိင္ငံေရးအာမခံခ်က္မ်ား ရရွိလုိသျဖင့္ ၾကန္႔ၾကာေနျခင္း ျဖစ္သည္။
‘‘အေနအထားခ်င္းကမတူဘူး။ ႏုိင္ငံေတာ္ဘက္မွာက သူတုိ႔ေခါင္းေဆာင္ေတြကို ဆက္သြယ္ရတာ ပုိလြယ္ကူတယ္။ ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ်တာ လြယ္ကူတယ္။ တုိင္းရင္းသားေတြဘက္မွာ အဖြဲ႕အစည္းေတြမ်ားတယ္။ အဖြဲ႕အစည္းေတြကလည္း ေတာင္ပုိင္းနဲ႔ ေျမာက္ပုိင္း။ တစ္ခါတေလစုံရတာ ခက္တယ္’’ဟု တစ္ႏုိင္ငံလုံးအပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး စာခ်ဳပ္မူၾကမ္း ၾကန္႔ၾကာေနမႈအေပၚ ဖဒုိေစာကြယ္ ထူး၀င္းက မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။
ထုိ႔အျပင္ အစိုးရႏွင့္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးလက္မွတ္မထုိးထားေသာ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္ အဖြဲ႕အခ်ဳိ႕အေနျဖင့္လည္း တစ္ႏုိင္ငံလုံး အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးလက္မွတ္မထုိးရန္ စည္း႐ုံးမႈမ်ားရွိေၾကာင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆာင္းပါးမ်ား ပင္တုိင္ေရးသားသူ စည္သူေအာင္ျမင့္ကသုံးသပ္သည္။
ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္ သုံးႏွစ္နီးပါးအခ်ိန္တြင္ တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကုိင္အဖြဲ႕ ၁၄ ဖြဲ႕ႏွင့္ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးလက္မွတ္ေရးထုိးထားၿပီး KIO ႏွင့္ ရခုိင္တပ္မေတာ္(AA)တုိ႔ႏွင့္မူ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး လက္မွတ္ မေရးထုိးႏုိင္ေသးေပ။
၂ ႏွစ္ေက်ာ္ၾကာ အပစ္အခတ္ရပ္စဲထားေသာ လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕ႏွင့္လည္း ျပန္လည္တုိက္ခုိက္မႈမ်ား ရွိလာခဲ့သည္။ KNU နယ္ေျမႏွင့္ ရွမ္းျပည္နယ္ဘက္တြင္ တုိက္ပြဲမ်ားျပန္လည္ျဖစ္ပြားလာျခင္းျဖစ္သည္။ ‘‘ႏုိင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲကုိ ေစာေစာစႏုိင္ေလ ေကာင္းေလေပါ့။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိရင္ အခ်ိန္ၾကန္႔ၾကာရင္ အခ်ဳိ႕ျပႆနာေတြျဖစ္လာႏုိင္တယ္။ သံသယေတြက မေပ်ာက္ေသးေတာ့ အခက္အခဲေတြရွိလာႏုိင္တယ္’’ဟု တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕ ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးကေျပာသည္။
ထုိ႔အျပင္ ထုိင္း-ျမန္မာနယ္စပ္တြင္ရွိေသာ စစ္ေျပးဒုကၡသည္မ်ား ျပန္လည္ေနရာခ်ထားေရးသည္ လက္နက္ ကုိင္တုိင္းရင္းသားအဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ ၎တုိ႔၏ မိသားစုမ်ား၏ စား၀တ္ေနေရးကိစၥတုိ႔အတြက္ စုိးရိမ္ေနရသည့္ အေနအထား ျဖစ္လာသည္။ အိမ္နီးခ်င္းထုိင္းႏုိင္ငံတြင္လည္း စစ္တပ္က အာဏာသိမ္းလိုက္သျဖင့္ ျမန္မာၿငိမ္းခ်မ္းေရးအေပၚ သက္ေရာက္ မႈမ်ားရွိလာေနၿပီျဖစ္သည္။
‘‘ထုိင္းႏုိင္ငံက ျမန္မာဒုကၡသည္ေတြ ျပန္ပုိ႔ေပးေရးအစီအစဥ္ေတြ စလုပ္ေနၿပီတဲ့။ စစ္မက္ကင္းၿပီလားလုိ႔ ကာခ်ဳပ္ကိုေမးရမလား။ သမၼတကိုေမးရမလား။ MPC ကို ေမးရမလားျဖစ္ေနၿပီ’’ဟု ျမန္မာႏုိင္ငံလုံးဆုိင္ရာ ေက်ာင္းသားမ်ားဒီမုိကရက္တစ္တပ္ဦး(ABSDF) ေျပာေရးဆုိခြင့္ရွိသူ ကုိလြမ္းဏီက ဆုိသည္။
လက္ရွိ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ျဖစ္ေပၚေနေသာ အေျခအေနအရ ၂၀၁၅ မတုိင္မီ တစ္ႏုိင္ငံလုံးအပစ္အခတ္ရပ္ စဲေရး လက္မွတ္မေရးထိုးႏုိင္ပါက ၂၀၁၅ အၿပီးတက္လာေသာ အစုိးရအဖြဲ႕အတြက္လည္း အခက္အခဲအခ်ဳိ႕ ရွိလာႏုိင္ေၾကာင္း ႏုိင္ငံေရးေလ့လာသူအခ်ဳိ႕က ဆုိသည္။
‘‘ကြၽန္ေတာ့္အတြက္ကေတာ့ ဟုိဘက္(၂၀၁၅အလြန္)မွာ ဘယ္သူတက္တက္ ျပႆနာမျဖစ္ဖုိ႔ စဥ္းစားတယ္။ ႏုိင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမစႏုိင္ရင္ ဟုိဘက္မွာ တည္ၿငိမ္ေျခက အခြင့္အလမ္းနည္းတယ္’’ဟု ျမန္မာၿငိမ္း ခ်မ္းေရးႏွင့္ ျပန္လည္ထူေထာင္ေရးဗဟိုဌာန အႀကီးတန္းအႀကံေပး ဦးလွေမာင္ေရႊကေျပာသည္။
‘‘ဘာေဆြးေႏြးမႈမွမရွိဘဲ ဒီအတုိင္းလႊတ္ေပးထားရင္ ဟုိဘက္မွာ တစ္ေက်ာ့ျပန္ျဖစ္ဖုိ႔ ေၾကာက္ရတယ္။ ပုိမ်ားမယ္’’ဟု ဦးလွေမာင္ေရႊကဆုိသည္။
လက္ရွိအေနအထားတြင္မူ တစ္ႏုိင္ငံလုံးအပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးအဖြဲ႕ NCCT ႏွင့္ အစုိးရအဖြဲ႕တို႔ၾကား ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား ယာယီရပ္နားထားေသာ္လည္း အလြတ္သေဘာေတြ႕ဆုံမႈမ်ား ရွိခဲ့သည္။ ဇူလုိင္လအတြင္း ႏွစ္ႀကိမ္ခန္႔ေတြ႕ဆုံခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။
ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ႏွင့္ KIO ၾကား တုိက္ပြဲမ်ားျဖစ္ပြားခဲ့ၿပီးေနာက္ ပိတ္ထားခဲ့ေသာဖားကန္႔ေဒသေက်ာက္ ထုတ္ လုပ္ေရးကို အစုိးရက ၾသဂုတ္လအတြင္း ျပန္လည္တူးေဖာ္ခြင့္ျပဳမည္ျဖစ္သည္။ ဖားကန္႔ေက်ာက္ တူးေဖာ္ေရးလုပ္ငန္းသည္ အစုိးရႏွင့္ KIO အတြက္ပါ အဓိက၀င္ေငြရရွိေသာလုပ္ငန္း ျဖစ္သည္။
‘‘တပ္ရဲ႕သေဘာက ရန္သူဆုိရင္ ျဖတ္ေလးျဖတ္ျဖတ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ဖားကန္႔ေက်ာက္တြင္း ျပန္တူးေဖာ္ ခြင့္ေပးတယ္ဆုိတာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ထူးျခားမႈရွိလာမလား စဥ္းစားရမယ္’’ဟု ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္ စဥ္ ေလ့လာသူတစ္ဦးကေျပာသည္။
KIO ႏွင့္ တပ္မေတာ္ၾကား တုိက္ပြဲမ်ားပစ္ခတ္တုိက္ခုိက္မႈ ေလ်ာ့နည္းလာေစရန္ ဖြဲ႕စည္းထားေသာ ပဋိပကၡညိႇႏႈိင္းေစာင့္ၾကည့္ေရးအဖြဲ႕အေနျဖင့္လည္း ငါးႀကိမ္ထိေတြ႕ဆုံလာခဲ့ၿပီး ႏွစ္ဖက္တာ၀န္ရွိသူမ်ား တက္ေရာက္လာၾကသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ဇူလုိင္လကုန္ပုိင္း KIO ဌာနခ်ဳပ္တြင္ ျပဳလုပ္မည့္ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္ေခါင္းေဆာင္မ်ား ညီလာခံ၌ တစ္ႏုိင္ငံလုံးအပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္တြင္ သေဘာထားကြဲလြဲေနေသာ အခ်က္မ်ား ညိႇႏႈိင္းရ ရွိပါက တစ္ႏုိင္ငံလုံး အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး လက္မွတ္ေရးထုိးႏုိင္မည္ ျဖစ္သည္။ ထုိညီလာခံတြင္ ကြဲလြဲေနေသာ အခ်က္မ်ားအား ညိႇႏႈိင္းမႈမရရွိပါက တစ္ႏုိင္ငံလုံး အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္ လက္မွတ္ေရး ထုိးရန္ မလြယ္ကူဘဲ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕မ်ားအေနျဖင့္လည္း အဖြဲ႕ကြဲသြားသည့္အေနအထား ျဖစ္လာႏုိင္သည္။
ထုိ႔အျပင္ ျမန္မာႏုိင္ငံေရးတြင္လည္း အက်ပ္အတည္းအခ်ဳိ႕ ရွိလာႏုိင္သည့္အေနအထားမ်ား ျဖစ္လာႏုိင္ သည္။ ႏွစ္ေပါင္း ၆၀ ေက်ာ္ၾကာ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ျပည္တြင္းစစ္မရပ္စဲႏုိင္ပါက ဒီမုိကေရစီအကူးအေျပာင္းမွာ ေခ်ာေမြ႕မည္မဟုတ္ေပ။
‘‘လက္ရွိအာဏာရထားတဲ့ အစုိးရဘက္က တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစု၊ လက္နက္ကုိင္ေတာ္လွန္ေရးသမားေတြကို မသိက်ဳိးကြၽံျပဳေနတဲ့အျပင္ ေတာ္လွန္ေရးသဘာ၀ကုိ လက္မခံႏုိင္ေသးရင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးက အလွမ္းေ၀းေန ပါလိမ့္မယ္’’ဟု ABSDF ေျပာေရးဆုိခြင့္ရွိသူ ကိုလြမ္းဏီကဆုိသည္။
စစ္မွန္ေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရရွိေရးအတြက္ တစ္ႏုိင္ငံလုံးအပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး လက္မွတ္ေရးထုိးမႈသည္ အ႐ုဏ္ဦးျဖစ္ေပသည္။ ထုိအခ်က္သည္ပင္ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး၏ အသက္ေသြးေၾကာလည္း ျဖစ္ေပသည္။
အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးမူၾကမ္း အခန္း(၅) ႏုိင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲဆုိင္ရာ အာမခံခ်က္မ်ားႏွင့္ အခန္း(၆) ေရွ႕ဆက္ေဆာင္ရြက္မည့္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား အခန္းတုိ႔တြင္ တုိင္းရင္းသားအဖဲြ႕မ်ားႏွင့္ အစိုးရၾကား ႏွစ္ဖက္ ကြဲလြဲခ်က္မ်ားကုိ ႏႈိင္းယွဥ္ထုတ္ႏုတ္ေဖာ္ျပလုိက္ပါသည္။
(တုိင္းရင္းသားအဖဲြ႕မ်ားဘက္ျခမ္း)
(ဂ) ဤသေဘာတူစာခ်ဳပ္ကုိ လက္မွတ္ေရးထိုးသူမ်ားသည္ ႏုိင္ငံေရးေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးပြဲမ်ား စတင္က်င္း ပႏုိင္ေရးႏွင့္ စာခ်ဳပ္ပါသေဘာတူညီခ်က္မ်ားအား စတင္အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္ရန္အတြက္ ဤစာခ်ဳပ္ကုိ လက္မွတ္ေရးထုိးၿပီးၿပီးခ်င္း ပူးတဲြေကာ္မတီမ်ားကို ေအာက္ပါအတုိင္းဖဲြ႕စည္းၾကမည္။
(၁) ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးမႈ ပူးတြဲဦးေဆာင္ေကာ္မတီ။
(၂) ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးမူ ပူးတဲြလုပ္ငန္းေကာ္မတီႏွင့္
(၃) အျခားလိုအပ္ေသာ ေကာ္မတီမ်ား။
(အစုိးရဘက္ျခမ္း)
(ဂ) မူေဘာင္ေရးဆဲြေရးအတြက္ ျပဳလုပ္သည့္ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားတြင္ ႏုိင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားအတြက္ လုိအပ္ေသာ ေကာ္မတီမ်ားဖဲြ႕စည္းရန္ ကိစၥရပ္မ်ားကို ထည့္သြင္းေဆြးေႏြးရန္။
(တုိင္းရင္းသားအဖြဲ႕မ်ားဘက္ျခမ္း)
အားလံုးပါ၀င္ေသာ ႏုိင္ငံေရးေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးပြဲမ်ား က်င္းပျခင္း။
(က) ႏိုင္ငံေရးေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးပြဲ အဆင့္ဆင့္တြင္ အစိုးရအဖြဲ႕၊ လႊတ္ေတာ္မ်ားႏွင့္ တပ္မေတာ္တို႔ ပါ၀င္ေသာ အစိုးရ၏ ကုိယ္စားလွယ္မ်ား၊ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္အဖဲြ႕အစည္းမ်ား၏ ကုိယ္စားလွယ္ မ်ားႏွင့္ တရား၀င္ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားမွ ကုိယ္စားလွယ္မ်ား အခ်ဳိးညီပါ၀င္ၾကရမည္။
(ခ) အရပ္ဘက္လူ႔အဖဲြ႕အစည္းမ်ား၊ စီးပြားေရးအသင္းအဖဲြ႕မ်ားႏွင့္ ပညာရွင္အစုတို႔၏ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကုိ ႏိုင္ငံေရးေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးပြဲအဆင့္ဆင့္တြင္ သက္ဆုိင္ရာက႑အလိုက္ သင့္ေတာ္သလိုပါ၀င္ေစရမည္။
(ဂ) ျပည္ေထာင္စုညီလာခံတြင္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆုိင္ရာႏွင့္ ႏုိင္ငံေတာ္ျပန္လည္ဖြဲ႕စည္း တည္ေဆာက္ျခင္းဆုိင္ရာ သေဘာတူညီခ်က္မ်ား ရယူရန္အတြက္ လုပ္ပုိင္ခြင့္အာဏာ ရရိွထားရမည္။ ျပည္ေထာင္စုသေဘာတူညီခ်က္မ်ားအား ယင္းညီလာခံတြင္ ေဖာ္ေဆာင္အတည္ျပဳၾကမည္ျဖစ္ၿပီး ညီလာခံမွ ထြက္ေပၚလာေသာ ေနာက္ဆံုးဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားသည္ ႏုိင္ငံေတာ္ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆုိင္ရာ မူေဘာင္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားအျဖစ္ တရား၀င္မည္ျဖစ္သည္။
(အစိုးရအဖဲြ႕ဘက္ျခမ္း)
ႏုိင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားတြင္ ေအာက္ေဖာ္ျပပါအဖဲြ႕အစည္းမ်ားကုိ သင့္ေလ်ာ္သည့္အခန္းက႑အလိုက္ ပါ၀င္ေစရန္ သေဘာတူသည္။
(က) အစိုးရအဖဲြ႕။
(ခ) လႊတ္ေတာ္မ်ား။
(ဂ) တပ္မေတာ္။
(ဃ) ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံေရးအစုအဖဲြ႕မ်ား။
(င) တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္အဖဲြ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ တုိင္းရင္းသားကုိယ္စားလွယ္မ်ား။
(စ) စီးပြားေရးအသင္းအဖဲြ႕မ်ား။
(ဆ) အရပ္ဘက္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမ်ား။
(ဇ) ပညာရွင္အစုအဖဲြ႕မ်ား။
(တုိင္းရင္းသားအဖြဲ႕ဘက္ျခမ္း)
ၾကားကာလအတြင္း ေဆာင္ရြက္ရမည့္အစီအစဥ္မ်ား
ဤသေဘာတူစာခ်ဳပ္ကုိ လက္မွတ္ေရးထိုးၾကေသာ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္အဖဲြ႕အစည္းမ်ားကုိ မိမိတုိ႔ႏွင့္သက္ဆုိင္ရာ ျပည္နယ္၊ နယ္ေျမ၊ ေဒသအတြင္း ေနထုိင္ၾကေသာ ျပည္သူလူထု၏ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိး တက္ေရး၊ လံုၿခံဳေရးႏွင့္ ေဒသဆုိင္ရာ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေရးကိစၥရပ္မ်ား အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ ရြက္ရာတြင္ တစ္ဖက္တစ္လမ္းမွ တာ၀န္ရိွေသာ အဖဲြ႕အစည္းမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ဤစာခ်ဳပ္အရ အသိ အမွတ္ျပဳသည္။ သုိ႔ျဖစ္၍ တစ္ႏိုင္ငံလံုး အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူစာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆုိသည့္အခ်ိန္ႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုသေဘာတူစာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုသည့္ ကာလအၾကား တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္ ေတာ္လွန္ေရး အဖဲြ႕အစည္းမ်ား၏ ေအာက္ပါကိစၥရပ္မ်ားအား ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္ႏုိင္ေစရန္ သေဘာတူသည္။
(က) မိမိတုိ႔ႏွင့္သက္ဆုိင္ေသာ ေဒသအတြင္း ျပည္သူလူထု၏ လံုၿခံဳေရးႏွင့္ ေဒသတည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းမႈ ရိွေရးအတြက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးဆုိင္ရာ လုပ္ငန္းကိစၥရပ္မ်ားအား မိမိအဖဲြ႕အစည္း၏ အစီအစဥ္ျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အစိုးရႏွင့္ ညိႇႏႈိင္း၍ေသာ္လည္းေကာင္း လုပ္ေဆာင္ျခင္း။
(ခ) မိမိတုိ႔ႏွင့္သက္ဆုိင္ေသာ ေဒသတြင္း စီးပြားေရးအေျခခံလုပ္ငန္းမ်ား ေဖာ္ေဆာင္ျခင္းလုပ္ငန္းမ်ားအား မိမိအဖြဲ႕အစည္း၏ အစီအစဥ္ျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အစိုးရႏွင့္ ညိႇႏႈိင္း၍ေသာ္လည္းေကာင္း လုပ္ေဆာင္ျခင္း။
(ဂ) ျပည္သူလူထု၏ ေျမယာပုိင္ဆုိင္မႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ အျငင္းပြားမႈဆုိင္ရာကိစၥရပ္မ်ားကုိလည္းေကာင္း၊ ထိန္းသိမ္းကာကြယ္မႈႏွင့္ စီမံခန္႔ခဲြမႈလုပ္ငန္းမ်ားအားလည္းေကာင္း မိမိအဖဲြ႕အစည္း၏ အစီအစဥ္ ျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ အစိုးရႏွင့္ ညိႇႏႈိင္း၍ျဖစ္ေစ လုပ္ေဆာင္ျခင္း။ (ဤစာခ်ဳပ္လက္မွတ္မေရးထိုးမီ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကုိင္အဖဲြ႕အစည္းမ်ားက လုပ္ေဆာင္ထားေသာ ေျမယာစီမံခန္႔ခဲြမႈအား အသိအမွတ္ျပဳျခင္း)။
(ဃ) မိမိတို႔ႏွင့္သက္ဆုိင္ေသာ ေဒသအတြင္းရိွ ေျမေပၚေျမေအာက္သယံဇာတမ်ားအား ထိန္းသိမ္္းျခင္း (အႀကီးစားစီမံကိန္းမဟုတ္ေသာ) စီမံခန္႔ခဲြျခင္း၊ လုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ထိန္းသိမ္းမႈ စီမံကိန္းမ်ားအား ခ်မွတ္လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားအား မိမိအဖဲြ႕အစည္း၏ အစီအစဥ္ျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အစိုးရႏွင့္ ညိႇႏႈိင္း၍ေသာ္လည္းေကာင္း လုပ္ေဆာင္ျခင္း။
(င) ေဒသခံလူထု၏ ဆႏၵႏွင့္ လုိအပ္မႈအေပၚ အေျခခံ၍ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးစီမံကိန္း မ်ားအား မိမိအဖဲြ႕အစည္း၏ အစီအစဥ္ျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အစုိးရႏွင့္ ညိႇႏႈိင္း၍ေသာ္လည္းေကာင္း လုပ္ေဆာင္ျခင္း။
(စ) ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရးႏွင့္ စြမ္းရည္ျမႇင့္တင္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပအလွဴရွင္မ်ားထံမွ အေထာက္အပံ့ရယူလုပ္ကိုင္ျခင္း။
(ဆ) မိမိတို႔၏ အမ်ိဳးသားစာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈထိန္းသိမ္းျမႇင့္တင္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားကုိ မိမိတုိ႔၏အစီ အစဥ္ျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အစိုးရႏွင့္ ညိႇႏိႈင္း၍ေသာ္လည္းေကာင္း လုပ္ေဆာင္ျခင္း။
(ဇ) မိမိတို႔ႏွင့္သက္ဆုိင္ေသာ ေဒသအတြင္း မူးယစ္ေဆး၀ါး စုိက္ပ်ိဳးျခင္း၊ ထုတ္လုပ္ျခင္း၊ ေရာင္း၀ယ္ျခင္း၊ သံုးစြဲျခင္းမ်ား ပေပ်ာက္ကင္းစင္ေရးအတြက္ ပညာေပးေရး၊ တုိက္ဖ်က္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားအား မိမိ၏အဖဲြ႕ အစည္းအစီအစဥ္ျဖင့္ျဖစ္ေစ အစိုးရႏွင့္ ညိႇႏႈိင္း၍ျဖစ္ေစ လုပ္ေဆာင္ျခင္း။
(စ်) မိမိတို႔ႏွင့္သက္ဆုိင္ေသာ ေဒသအတြင္း အႀကီးစားစီမံကိန္းလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်မွတ္ရာတြင္ ပါ၀င္ဆံုးျဖတ္ျခင္း။
(ည) မိမိတို႔ႏွင့္သက္ဆုိင္ေသာ ေဒသအတြင္း အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈႀကီးမားေသာ ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရး စီမံကိန္းမ်ားခ်မွတ္ရာတြင္ ပါ၀င္ဆံုးျဖတ္ျခင္း။
(အစိုးရဘက္ျခမ္း)
ၾကားကာလအတြင္း ေဆာင္ရြက္ရမည့္အစီအစဥ္မ်ား။
ဤသေဘာတူစာခ်ဳပ္ကုိ လက္မွတ္ေရးထုိးၾကေသာ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ ကုိင္အဖဲြ႕အစည္းမ်ားကုိ မိမိတုိ႔ႏွင့္သက္ဆုိင္ရာ ျပည္နယ္၊ နယ္ေျမေဒသအတြင္း ေနထုိင္ၾကေသာ ျပည္သူလူထု၏ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိး တက္ေရး၊ လံုၿခံဳေရးႏွင့္ ေဒသဆုိင္ရာ တည္ၿငိမ္းေအးခ်မ္းေရးကိစၥရပ္မ်ား အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ႏုိင္ငံသားအားလံုး တန္းတူညီမွ်အခြင့္အေရးရရိွေစၿပီး တည္ဆဲဥပေဒႏွင့္အညီ ေနထိုင္ လုပ္ကုိင္သြားႏုိင္သည္။
7Day News Journal
No comments:
Post a Comment