Tuesday, July 14, 2015

“စြန္႔ဦး တီထြင္သူေတြရဲ႕ စိတ္ဓာတ္မ်ိဳးက ကုမၸဏီကို ထူးျခားေစခဲ့တာပါ”



စီးပြားေရး အေရးယူ ပိတ္ဆို႔ ဒဏ္ခတ္မႈေတြေၾကာင့္ လြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္ ၂၀ ခန္႔က ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ထြက္ခြာသြား ခဲ့တဲ့ နယ္သာလန္ႏိုင္ငံ အေျခစိုက္ ဟန္နီကန္ ဘီယာဟာ အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း ၆၀ ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံထား တဲ့ ဘီယာခ်က္စက္႐ုံနဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံကို တေက်ာ့ျပန္ ေရာက္ရွိလာခဲ့ပါၿပီ။

စက္႐ုံဖြင့္ပြဲကို ရန္ကုန္တိုင္း ေမွာ္ဘီၿမိဳ႕နယ္ရွိ ဟန္နီကန္ဘီယာ စက္႐ုံမွာ ဇူလိုင္လ ၁၂ ရက္က ျပဳလုပ္ခဲ့ပါ တယ္။ ဟန္နီကန္ ဘီယာ ကို ႏိုင္ငံသားပိုင္ ကုမၸဏီျဖစ္တဲ့ Alliance Brewery Co., Ltd နဲ႔ စင္ကာပူ အေျခစိုက္ Asia Pacific Breweries Co.,Ltd (Part of Heineken Company) တို႔ အက်ိဳးတူ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္တာေၾကာင့္ APB Alliance Brewery Co., Ltd လို႔ ဘီယာစက္႐ုံ အမည္ ကို ေပးထားပါတယ္။

ဟန္နီကန္က ႏိုင္ငံတကာ အမွတ္တံဆိပ္ ျဖစ္တဲ့ ဟန္နီကန္ဘီယာအျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ သီးသန္႔ တံဆိပ္အျဖစ္ အရက္ ပါဝင္ မႈ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ရွိတဲ့ ရီဂယ္ဆဲဗန္း (Regal Seven) တံဆိပ္ ဘီယာကိုလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံ ေစ်းကြက္ရွိ တျခားဘီယာမ်ားႏွင့္ ေစ်းႏႈန္း သိပ္မကြာဘဲ လာမည့္ ၾသဂုုတ္လမွာ စတင္ခ်က္ လုပ္ ေရာင္းခ်ေပးသြားမွာ ျဖစ္ၿပီး ဟန္နီကန္ဘီယာကိုေတာ့ ဒီႏွစ္ကုန္ပိုင္း ေလာက္ က်မွ ေရာင္းခ်သြား မယ္လို႔ သိရပါတယ္။

ေမွာ္ဘီစက္႐ုံမွာ ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ စက္႐ုံဖြင့္ပြဲကို Heineken Company ရဲ႕ အလုပ္အမႈေဆာင္ ဥကၠ႒ Mr. Jean-Francois van Boxmeer ကိုယ္တိုင္ တက္ေရာက္ ဖြင့္လွစ္ေပးခဲ့ပါတယ္။

Asia Pacific Breweries Co., Ltd ဟာ ျမန္မာဘီယာ ခ်က္လုပ္တဲ့ Myanmar Brewery Ltd နဲ႔လည္း ဟိုအရင္က အက်ိဳးတူ လုပ္ကိုင္ ခဲ့ဖူးပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ျမန္မာ့ဘီယာေစ်းကြက္ကို လႊမ္းမိုးထားတဲ့ ျမန္မာဘီယာနဲ႔ ေလာေလာလတ္လတ္ ျမန္မာျပည္ ကို ဝင္ေရာက္လာတဲ့ Carlsberg ဘီယာေတြကို ဟန္နီကန္ဘီယာနဲ႔ သူ႔ရဲ႕ ရီဂယ္ဆဲဗန္းဘီယာတို႔က ဘယ္လိုယွဥ္ၿပိဳင္မလဲ၊ ဟန္နီကန္ဘီယာက ဘာေတြ ထူးျခားတယ္ ဆိုတာေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး APB Alliance Brewery က မန္ေနဂ်င္း ဒါ႐ိုက္တာ မစၥတာ လက္စတာတန္ ကို ဧရာဝတီ သတင္းေထာက္ တင္ထက္ပိုင္က ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းထားပါတယ္။

ေမး။  ။ ပထမဆံုး အေနနဲ႔ ေမးခ်င္တာက ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံဖို႔ ဟန္နီကန္ကို ဘာက ဆြဲေဆာင္ခဲ့ တာပါလဲ။

ေျဖ။  ။ ဟန္နီကန္က နဂိုတုန္းက ဒီမွာ ရွိခဲ့ဖူးပါတယ္။ စီးပြားေရး ပိတ္ဆို႔မႈေတြေၾကာင့္ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္မွာ ျပန္ထြက္ခြာသြားခဲ့ရတာပါ။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာျပည္မွာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံခ်င္တဲ့ ဆႏၵက အၿမဲရွိခဲ့ပါတယ္။ စီးပြား ေရး ပိတ္ဆို႔မႈေတြေၾကာင့္သာ လာလို႔မရခဲ့တာပါ။ ဒါေပမယ့္ လြန္ခဲ့တဲ့ ၄ ႏွစ္မွာ ပိတ္ဆို႔မႈေတြ ေျပေလ်ာ့ သြားေတာ့ ႏိုင္ငံက ျပန္ပြင့္လင္းလာခဲ့တယ္။ ဒီကို ျပန္လာဖို႔ အခြင့္အေရးေတြ သတိထားမိခဲ့တယ္။ ကံမေကာင္းတာက အဲဒီအခ်ိန္မွာ နဂိုတုန္းက အတူလက္တြဲခဲ့တဲ့ ကုမၸဏီက တျခားစပ္တူ ရွိေနၿပီ။ အဲဒါေၾကာင့္ ဟန္နီကန္ အေနနဲ႔ စက္႐ုံဖြင့္ဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္ခဲ့ဘူး။ အဲဒါေၾကာင့္ အခု ျပန္ဝင္ေရာက္လာတာပါ။ ေစ်းကြက္က အရမ္းစိတ္ လႈပ္ရွားဖို႔ ေကာင္းပါတယ္။ အရမ္းလည္း အလားအလာရွိၿပီး ေတာ္ေတာ္ဝင္ဆံ့ မယ့္ ေစ်းကြက္ပါ။ လူဦးေရ သန္း ၅၀ ေက်ာ္ရွိတဲ့ ေစ်းကြက္ မွာ လူငယ္ေတြ၊ အသက္ ၃၅ ႏွစ္ေအာက္လူ ေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားတယ္။ ဝင္ေငြေတြကလည္း ေတာ္ေတာ္ျမန္ျမန္ကို တိုးတက္ေနၾက ၿပီ။ အဲဒါေၾကာင့္ စားေသာက္ကုန္ ကုမၸဏီတခု အေနနဲ႔ လိုအပ္တဲ့ အရာေတြ အကုန္ရွိေန တယ္။ ထူထပ္တဲ့ လူဦးေရ၊ ငယ္ရြယ္တဲ့ လူေတြ၊ တိုးလာတဲ့ ဝင္ေငြ၊ အဲဒါေၾကာင့္ ဒီေစ်းကြက္က ေတာ္ေတာ္ အလားအလာ ေကာင္းပါ တယ္။ အရမ္းကိုႂကြယ္ဝတဲ့ တိုင္းျပည္ ပါ။ အဲဒီအေၾကာင္းေတြေၾကာင့္ က်ေနာ္တို႔ ေရာက္လာရျခင္း ျဖစ္ ပါတယ္။

ေမး။  ။ ဟန္နီကန္ အေနနဲ႔ အခုခ်ိန္က ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံဖို႔ အသင့္ေတာ္ဆံုး အခ်ိန္လို႔ ထင္ပါသလား။

ေျဖ။       ။ မထင္ပါဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ အႏွစ္ ၂၀ ေလာက္ ေနာက္က်ေနပါၿပီ။ လြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္ ၂၀ ကတည္းက ရွိေနခဲ့သင့္ တာပါ။ ဒါေပမယ့္လည္း ဘယ္ေတာ့မွ အရမ္း ေနာက္မက်ပါ ဘူး ဆိုတဲ့အတိုင္း အခုက အခ်ိန္ေကာင္းပါပဲ။ တိုင္းျပည္က ျပန္ပြင့္လင္းလာၿပီ။ က်ေနာ္တို႔ ဒီကို ျပန္ေရာက္ လာရတဲ့အတြက္ အရမ္း ဝမ္းသာပါတယ္။

ေမး။  ။ ဒီမွာက ျမန္မာဘီယာက ေတာ္ေတာ္ကို နာမည္ေကာင္း ရွိေနၿပီးၿပီဆို တာ သိၿပီး ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီေတာ့ ဟန္နီကန္ရဲ႕ ထုတ္ကုန္ေတြကို ဘယ္လိုမတူတဲ့ နည္းလမ္းေတြနဲ႔ ေစ်းကြက္ကို ေဖာက္သြားမွာ လဲ သိခ်င္ပါ တယ္။

ေျဖ။  ။ ျမန္မာဘီယာနဲ႔ က်ေနာ္တို႔နဲ႔က ကုမၸဏီ အတူတူ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ က်ေနာ္ အဲဒီကုမၸဏီမွာ အလုပ္လုပ္ ခဲ့တာပါ။ ဒါေပမယ့္ ေစ်းကြက္ကို ဘယ္လို ေဖာက္မလဲ ဆိုတာက တခ်ိဳ႕ ကိစၥေလးေတြေပၚမွာ မူတည္ပါ တယ္။ တခုက က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ႏိုင္ငံတကာ အရည္ အေသြးပါ။ က်ေနာ္တို႔အတြက္ အရည္အေသြးဆိုတာ အေရးအႀကီးဆံုးပါပဲ။ ဟန္နီကန္က ဟန္နီကန္ တံဆိပ္တခုတည္း ထုတ္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ တံဆိပ္ေတြ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ တံဆိပ္အကုန္လံုးရဲ႕ အရည္အေသြးက ေကာင္းမြန္ျပည့္စံုၿပီးသားပါ။ အရည္ အေသြး စိစစ္ေရး မေအာင္တဲ့ ဘယ္တံဆိပ္ကိုမဆို စက္႐ုံအျပင္ကိုေတာင္ မေရာက္ေစပါဘူး။ ဒါက နံပါတ္ ၁ အခ်က္ပါ။ ဒုတိယ အခ်က္က က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ အမွတ္တံဆိပ္ပါ။ အမွတ္တံဆိပ္ကိုက အရမ္းအေရးႀကီးပါ တယ္။ အမွတ္တံဆိပ္က အရာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို ကိုယ္စားျပဳပါတယ္။ အရည္အေသြးကို ကိုယ္စားျပဳ ပါတယ္၊ ဂုုဏ္သိကၡာကို ကိုယ္စားျပဳပါတယ္၊ နာမည္ကို ကိုယ္စားျပဳပါတယ္။ ျမန္မာေစ်းကြက္အတြက္ ေကာင္းတဲ့ ခိုင္မာတဲ့ အမွတ္တံဆိပ္ေတြကို က်ေနာ္တို႔ ထူေထာင္ေပးမွာပါ။

ေမး။  ။ ေစ်းႏႈန္းကေရာ ဘယ္လိုရွိမလဲ။ ဟန္နီကန္ဘီယာရဲ႕ ေစ်းႏႈန္းတန္ဖိုး ကို ဒီေစ်းကြက္ထဲက ဘီယာ ေတြနဲ႔ ညႇိၿပီး ေရာင္းမွာလား။ ဒါမွမဟုတ္ ႏိုင္ငံတကာ ေစ်းကြက္ထဲက ေစ်းအတိုင္း ေရာင္းမွာလား။

ေျဖ။  ။ မညႇိပါဘူး။ တကမၻာလံုးမွာ ေရာင္းေနတဲ့ ဟန္နီကန္ဘီယာေတြ အကုန္လံုးက သတ္မွတ္ထားတဲ့ ေစ်းႏႈန္းအတိုင္းအတာ ေလး ရွိပါတယ္။ ဟန္နီကန္ဘီယာက ဘယ္တုန္းကမွ ေစ်းေပါတဲ့ ကုန္ပစၥည္းတခု မဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒါေၾကာင့္ ပံုမွန္ထက္ နည္းနည္း ေလး မ်ားတဲ့ ေစ်းႏႈန္း အၿမဲတမ္း ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေဒသမွာ ထုတ္တဲ့ Local Brand ကေတာ့ ဒီမွာရွိတဲ့ ဘီယာေတြနဲ႔ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္တဲ့ ေစ်းႏႈန္းျဖစ္ပါ လိမ့္မယ္။

ေမး။  ။ ဒီစက္႐ုံအတြက္ လူသားအရင္းအျမစ္ျဖစ္တဲ့ ဝန္ထမ္းေတြကေရာ။ ဒီကပဲ ခန္႔ထားတာလား။

ေျဖ။  ။ က်ေနာ္တို႔က ဖက္စပ္လုပ္ငန္းပါ။ ဒါေပမယ့္ ဝန္ထမ္းေတြက ဒီကေစ်းကြက္ထဲကပဲ ေခၚခန္႔ထားတာ ပါ။ ပထမပိုင္း ဝန္ထမ္း အနည္းငယ္ကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ အက်ိဳးတူ ကုမၸဏီကေန ေခၚထားတာ ျဖစ္ပါ တယ္။ သူတို႔ကလြဲလို႔ က်န္တဲ့သူေတြ အကုန္ လံုး က ဒီကပဲ ေခၚခန္႔ထားတာပါ။ ဝန္ထမ္းေလ့က်င့္ေပးေရး အတြက္ကို က်ေနာ္တို႔ အခ်ိန္နဲ႔ ခြန္အား ေတာ္ေတာ္သံုးထားပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ဘီယာစက္႐ုံရဲ႕ ဝန္ထမ္း ေတြအကုန္လံုးက ၿပီးခဲ့တဲ့ ၆ လစလံုး ျမန္မာမွာေရာ ႏိုင္ငံျခားမွာပါ သင္တန္းေတြ တက္ေနခဲ့တာပါ။ ဝန္ထမ္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို ထိုင္း၊ စင္ကာပူနဲ႔နဲ႔ ဗီယက္နမ္တို႔မွာရွိတဲ့ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ကုမၸဏီခြဲေတြဆီ ပို႔ၿပီး ဒီမွာ စက္႐ုံမဖြင့္ခင္ သင္တန္းေတြ ေပးခဲ့ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ဝန္ထမ္းေတြရဲ႕ တိုးတက္မႈအတြက္ ေငြအား ေတာ္ေတာ္စိုက္ထုတ္ပါတယ္။ ဘာလို႔လဲ ဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ဝန္ထမ္းေတြက က်ေနာ္တို႔ ကုုမၸဏီ အတြက္ အင္မတန္ အေရးႀကီးတဲ့ အခြင့္အလမ္းေတြ ျဖစ္လို႔ပါ။

ေမး။  ။ စက္႐ုံအတြက္ ဝန္ထမ္းအင္အား ဘယ္ေလာက္ ခန္႔ထားမွာပါလဲ။

ေျဖ။  ။ အခုေလာေလာဆယ္ေတာ့ ကုမၸဏီ တခုလံုးအတြက္ ဝန္ထမ္းအင္အား ၂၀၀ ေလာက္ ရွိပါလိမ့္ မယ္။ စက္႐ုံအတြက္ ဝန္ထမ္း ၆၀ ရယ္၊ တႏိုင္ငံလံုး အႏွ႔ံမွာ အင္အား ၁၆၀ ေလာက္ရယ္ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔ကို ကုန္ၾကမ္းေရာင္းမယ့္ လုပ္ ငန္းရွင္ေတြဆီမွာ အင္အား ၅၀ ေလာက္ရွိလာပါလိမ့္ မယ္။ ၿပီးေတာ့ ေနာက္ထပ္ ရွိပါဦးမယ္။ ဥပမာေျပာရရင္ က်ေနာ္တို႔က ကန္တင္း မွာ ဝန္ထမ္းေတြအတြက္ အစားအစာ စီစဥ္ေပးမွာပါ။ ဝန္ထမ္းေတြအတြက္ ထမင္းဆိုင္ ငွားထားေပးပါတယ္။ အစား အေသာက္ စီစဥ္ေပးမယ့္ဆိုင္ေပါ့။ က်ေနာ္တို႔ ဒီက ဆိုင္နဲ႔ပဲ တြဲလုပ္ပါတယ္။ လုပ္လည္း လုပ္ခ်င္ပါတယ္။ ဒါမွလည္း က်ေနာ္တို႔ ကုမၸဏီ ႀကီးပြားလာတာနဲ႔အမ်ွ သူတို႔လည္း ႀကီးပြားလာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ တိုက္႐ိုက္ ခန္႔ထားတဲ့ ဝန္ထမ္းဦးေရ ၂၀၀ ရွိပါမယ္။ သြယ္ဝိုက္ၿပီး ခန္႔ထားတာကေတာ့ ၅၀ ခန္႔ ရွိပါတယ္။

ေမး။  ။ ဟန္နီကန္ စခဲ့တဲ့ အခ်ိန္ေတြတုန္းက ျပင္သစ္ကို ပို႔တဲ့ အင္အားအႀကီးဆံုး ပို႔ကုန္အျဖစ္ေရာ အေမရိကန္ကို ပထမဆံုး တင္ပို႔ခြင့္ရခဲ့တဲ့ ဥေရာပဘီယာ အျဖစ္ေရာ ရပ္တည္ႏိုင္ခဲ့တယ္။ အဲဒီလိုမ်ိဳး ဟန္နီကန္ကို ထူးျခားေစတာက ဘာျဖစ္မလဲ။

ေျဖ။  ။ ေျပာရရင္ အေမရိကန္ကို ပထမဦးဆံုး ေရာင္းခ်ခဲ့တဲ့ ဥေရာပဘီယာဆိုတာဟာ ဟန္နီကန္ရဲ႕သူေဌး မစၥတာ ဟန္နီကန္ ရဲ႕ ေစ်းကြက္ဖြင့္တာနဲ႔ အဲဒီ ေနရာကို ပထမဆံုး ေရာက္ရမယ္ဆိုတဲ့ အေျမာ္အျမင္မ်ိဳးနဲ႔ စြန္႔ဦးတီထြင္သူ လုပ္ငန္းရွင္ေတြရဲ႕ စိတ္ဓာတ္မ်ိဳးေၾကာင့္ ျဖစ္လာတာလို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ သူက တကယ့္ ကို အေမရိကားမွာ ပထမဆံုး စီးပြားေရးလုပ္ဖို႔ ေရာက္ခဲ့တဲ့သူေတြထဲက တေယာက္အျဖစ္ ရွိခဲ့ပါတယ္။ ဆက္ၿပီးေတာ့လည္း ရွိခဲ့ပါတယ္။ ျမန္မာျပည္ ပထမဆံုး ပြင့္လင္းလာတဲ့ အခ်ိန္ေတြတုန္းကလည္း အရင္ဆံုး ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ အာရွတိုက္ႀကီး ပြင့္လင္းလာေတာ့လည္း အရင္ဆံုး ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီလိုမ်ိဳး စြန္႔ဦး တီထြင္သူေတြရဲ႕ စိတ္ဓာတ္မ်ိဳးက ကုမၸဏီကို ထူးျခားေစခဲ့တာပါ။ ရလဒ္တခု အေနနဲ႔ကေတာ့ ျဖစ္ေနတဲ့ ျပႆနာေတြအကုန္ ျမင္ရတယ္။ စားသံုး သူေတြလည္း ဒီလိုစိတ္မ်ိဳး ရွိတယ္လိုု႔ က်ေနာ္ထင္ပါတယ္။

ေမး။  ။ ႏွစ္ေပါင္း ၁၅၀ ေလာက္ ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ ရပ္တည္ခဲ့တဲ့ ဘီယာတံဆိပ္တခုအေနနဲ႔ ဟန္နီကန္ ရဲ႕ အရည္အေသြး ဘယ္လို ထိန္းသိမ္းသလဲ ဆိုတာ ေျပာျပေပးႏိုင္မလား။

ေျဖ။  ။ ဟန္နီကန္က အဲဒီေလာက္ ႏွစ္ေပါင္းအၾကာႀကီးမွာ အရည္အေသြးက က်မသြားခဲ့ပါဘူး။ ဘီယာေတြ အကုန္လံုး ကေတာ့ ဒီဘီယာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔ ထူးျခားတာက ဝန္ထမ္းေတြရဲ႕ ေရာင္ျပန္ဟပ္မႈပါ။ သူတို႔ကေတာ္ေတာ့္ကို အရည္အေသြးကို အေလးအနက္ ထားၾကတာပါ။ ဘယ္ဘီယာပုလင္း တလံုးကိုမွ သတ္မွတ္ထားတဲ့ အရည္အေသြးကို မမီဘဲ စက္႐ုံထဲက မထုတ္ပါဘူး။ ၿပီးေတာ့ က်ေနာ္တို႔ဆီမွာ QC ေပါင္း ၂၅၀ ရွိပါတယ္။ အဲဒီ QC တခုခ်င္းစီကို ျပည့္မီရပါတယ္။ အဲဒါက က်ေနာ္တို႔ကို ထူးျခား ေစတာပါ။ ဘီယာ ခ်က္လုပ္တဲ့အေပၚ ထားတဲ့စိတ္၊ အရည္အေသြးအေပၚထားတဲ့ စိတ္အားထက္သန္မႈေတြပါ။

ေမး။  ။ ဟန္နီကန္ရဲ႕ Brew A Better World ဆိုတဲ့ ေဆာင္ပုဒ္ေလး အေၾကာင္း ေျပာျပေပးပါ။ အဲဒီေဆာင္ ပုဒ္က ေျပာတာက ေဒသထြက္ကုန္ၾကမ္းေတြကို သံုးတာ၊ ေရကို တာဝန္သိသိသံုးတာ၊ တာဝန္သိစြာ ဘီယာ ကို ေသာက္သံုးတာေတြလို႔ ဖတ္ရတယ္။ အဲဒီ အေၾကာင္း နည္းနည္းပိုၿပီး ရွင္းျပေပးပါလား။

ေျဖ။  ။ Brew A Better World ဆိုတာ တကမၻာလံုးမွာရွိတဲ့ ဟန္နီကန္ကုမၸဏီ ေတြရဲ႕ မဟာဗ်ဴဟာမွာမွ အလြန္အေရးႀကီးတဲ့ အပိုင္း ပါ။ ပထမဆံုးအေနနဲ႔ အႏၲရာယ္ကင္းရွင္းေရးကို အရမ္းအေလးထားပါတယ္။

ေမး။  ။ ဘယ္ဟာအတြက္ အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးလဲ။ ဝန္ထမ္းေတြအတြက္ ေျပာတာလား၊ စက္႐ုံအတြက္ ကို ေျပာတာလား။

ေျဖ။  ။ အကုန္လံုး၊ လူတိုင္းအတြက္ပါ။ က်ေနာ္တို႔ စက္႐ုံထဲကို ေျခခ်လိုက္တဲ့ လူတိုင္းအတြက္ကို ေျပာတာ ပါ။ စက္႐ုံကိုလာတဲ့ လူတိုင္း လုပ္ငန္းခြင္ဘြတ္ ဖိနပ္၊ ဦးထုပ္၊ အက်ႌ အကုန္ဝတ္ရပါမယ္။ အဲဒါေတြ မဝတ္ ရင္ ဝင္လို႔မရပါ ဘူး။ က်ေနာ္တို႔ လုပ္ခဲ့တဲ့ အေဆာက္အအုံ တည္ေဆာက္ေရး လုပ္ငန္းေတြ အကုန္လံုးမွာ လူ ၁ သန္းေက်ာ္က ဘာထိခို္က္ဒဏ္ရာမွ မရခဲ့ၾကပါဘူး။ အဲဒါက က်ေနာ္တို႔အတြက္ ေတာ္ေတာ္ကို ႀကီး မားတဲ့ ေအာင္ျမင္မႈပါ။

ဒုတိယတပိုင္းက ဒီက အဖြဲ႔အစည္းေတြနဲ႔ အတူတူတြဲဖက္ လုပ္ကိုင္တာပါ။ ခုနက ေျပာတဲ့ ကန္တင္း စား ေသာက္ဆိုင္လိုမ်ိဳးေပါ့။ အဲဒီလို လုပ္ငန္းအေသးေလးေတြနဲ႔ အတူတူ အလုပ္တြဲလုပ္ပါတယ္။ ဒါမွလည္း က်ေနာ္တို႔ လုပ္ငန္းႀကီးထြားလာတာနဲ႔ သူတို႔လုပ္ ငန္းေတြလည္း ႀကီးထြားလာမွာပါ။ တျခားအဲဒီလိုမ်ိဳး အလားတူေတြလည္း ရွိပါေသးတယ္။

တတိယတခ်က္က ေဒသထြက္ကို အသံုးျပဳျခင္းပါ။ ေရရွည္တည္တံ့တဲ့ လုပ္ငန္းမ်ိဳးပါ။ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ Local Brand ျဖစ္တဲ့ Regal Seven ဘီယာကို စပါးကိုသံုးၿပီး ခ်က္မွာပါ။ အဲဒါေၾကာင့္ ဒီက လယ္သမားေတြကို သူတို႔ ပံုမွန္စိုက္ပ်ိဳးေနက် ပံုစံကေန က်ေနာ္တို႔နဲ႔ စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ၿပီး ေရရွည္ခံမယ့္ စိုက္ပ်ိဳးေရး နည္းလမ္းေတြနဲ႔ စိုက္ခိုင္းပါတယ္။ ဆန္စက္ပိုင္ရွင္ေတြကိုလည္း ပိုေကာင္းတဲ့ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး ပံုစံေတြနဲ႔ စပါးအရည္ အေသြး ပိုေကာင္းေအာင္ လုပ္ဖို႔ အႀကံေပးပါတယ္။

ေနာက္တခုကေတာ့ ေရ။ က်ေနာ္တို႔မွာ တကမၻာလံုးဆိုင္ရာ ရည္မွန္းခ်က္တခု ရွိပါတယ္။ ဘီယာ ၁ လီတာ ခ်က္လုပ္တိုင္းမွာ ေရ ၄ လီတာပဲ သံုးဖို႔ဆိုတဲ့ ရည္မွန္းခ်က္ပါ။ က်ေနာ္တို႔ စေတာ့ မစမ္းရေသးပါဘူး။ ဒါေပ မယ့္ ရည္မွန္းထားတာပါ။ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ ေရသံုး တာကို ေလွ်ာ့ခ်သြားမွာပါ။

ေရမွာက ၂ မ်ိဳး ရွိပါတယ္။ သံုးတဲ့ေရ မမွားဖို႔ရယ္၊ ေနာက္တခုက စြန္႔ပစ္ေရပါ။ စြန္႔ပစ္ေရက က်ေနာ္တို႔အ တြက္ အရမ္းအေရးႀကီးပါတယ္။ အေၾကာင္းက က်ေနာ္တို႔ စက္႐ုံနားမွာရွိတဲ့ေနရာေတြ အကုန္လံုးက ေကာက္ပဲသီးႏွံကြက္ေတြနဲ႔ စပါးကြက္ေတြခ်ည္းပါပဲ။ အဲဒါေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အင္ဂ်ီနီယာအသင္းနဲ႔ ဆက္သြယ္ၿပီး လုပ္ပါတယ္။ ရြာသားေတြ လယ္သမားေတြအျပင္ သီးသန္႔ေစာင့္ၾကည့္ေရးေကာ္မတီ တခုလည္း ရွိပါတယ္။ အဲဒီအဖြဲ႔က သပ္သပ္ ေစာင့္ၾကည့္ပါလိမ့္မယ္။ က်ေနာ္တို႔ တျခားနည္းလမ္းေတြနဲ႔ လုပ္ လို႔ရပါတယ္။ ဥပမာ ကိုယ့္ဘာသာပဲ လုပ္ၿပီး ဘယ္အဖြဲ႔နဲ႔မွ မတိုင္ပင္တာမ်ိဳးေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ဒီက အဖြဲ႔အစည္းေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းလုပ္ပါတယ္။

ၿပီးေတာ့ ေရဆိုးသန္႔စင္စက္လည္း ရွိပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေရစြန္႔ဖို႔ ေရပိုက္လိုင္း ေနာက္တခုလည္း လုပ္ထား ပါတယ္။ ဒီအတိုင္း ေရကို လႊတ္ေပးလိုက္လို႔ ရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီစက္႐ုံ ပတ္ဝန္းက်င္က အသိုင္းအဝိုင္း ေတြအတြက္ က်ေနာ္တို႔ အဲဒီလို မလုပ္ပါဘူး။ ေရ ဆိုး သန္႔စင္စက္နဲ႔လည္း သန္႔မယ္။ အဲဒါကိုတခါ ေရပိုက္ လိုင္းကေနလည္း ျပန္စစ္ပါမယ္။ ၿပီးခဲ့တဲ့ အပတ္ေတြကပဲ ရန္ကုန္စည္ပင္ ႐ုံးက လာစစ္သြားပါတယ္။

ေမး။  ။ ဟန္နီကန္လို ႏိုင္ငံတကာမွာ ေက်ာ္ၾကားတဲ့ အမွတ္တံဆိပ္ အေနနဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ဘီယာလုပ္ငန္း ကိုေရာ ဘယ္လိုျမင္ပါသလဲ။

ေျဖ။  ။ စံႏႈန္းေတြ ျမင့္လာတယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ ျမန္မာဘီယာက က်ေနာ္တို႔ ကုမၸဏီျဖစ္ခဲ့တာဆိုေတာ့ သူတို႔ စံႏႈန္းေတြက ျမင့္ တယ္ ဆိုတာ သိၿပီးသားပါ။ ၿပီးေတာ့ သူတို႔ေတာ္ေတာ့ကို တိုးတက္လာတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေစ်းကြက္ထဲက ယွဥ္ၿပိဳင္မႈမွာ ဘယ္သူမွေတာ့ တသမတ္တည္း ရွိမေနပါဘူး။ အကုန္လံုးက တိုးတက္ေအာင္ ႀကိဳးစားေနၾကတယ္။

ေမး။  ။ ဟိုးတေလာတုန္းကပဲ Curlsberg နဲ႔ ႐ိုးမဘီယာ အသစ္ ထပ္ထြက္တယ္ေနာ္။

ေျဖ။  ။ ဟုတ္ပါတယ္။ သူတို႔လည္း ေကာင္းပါတယ္။ ဒဂံုဘီယာလည္း တိုးတက္လာတယ္။ မႏၱေလးဘီယာ၊ ျမန္မာဘီယာ အကုန္ တိုးတက္လာၾကပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ေရာပါပဲ။ က်ေနာ္တို႔က အခုမွ စမွာဆိုေပမယ့္ တိုးတက္ေအာင္ ႀကိဳးစားေနပါတယ္။ အဲဒါက ေစ်းကြက္အတြက္ အရမ္းေကာင္းပါတယ္။ ေသာက္သံုးသူေတြ အတြက္ အရမ္းေကာင္းပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ေကာင္းလာတာနဲ႔ ဝယ္ေသာက္တဲ့သူေတြလည္းအရည္အေသြး ေကာင္းတဲ့ဘီယာ ေသာက္ရတာေပါ့။

ေမး။  ။ စားသံုးသူ ဆိုတာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေမးခ်င္တာပါ။ တာဝန္သိတဲ့ စားသံုးမႈဆိုတာ ဘယ္လိုမ်ိဳးလဲ ရွင္းျပေပးႏိုင္မလား။

ေျဖ။  ။ ဒီလိုရွိပါတယ္။ တာဝန္သိ စားသံုးမႈရဲ႕ အရမ္းအေျခခံက်တာ တခုပါ။ က်ေနာ္တို႔ ဘီယာပုလင္းေတြ၊ ကန္ဘူးေတြမွာ စာသား ေလးေတြ ပါတာ ေတြ႔ရမွာပါ။ ၁၈ ႏွစ္ေအာက္ မေသာက္ရ၊ မူးရင္ မေမာင္းနဲ႔ အဲဒီလိုေလးေတြပါ။ ဒါေပမယ့္ ဒါက စာသားေလးေတြ သက္သက္ပဲ။ ေျပာဖို႔က လြယ္တယ္။ တကယ္လုပ္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ဟိုးတေလာက က်ေနာ္တို႔ ဟန္နီကန္ကေန ႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ လမ္း အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရး ကမ္ပိန္း လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ကာတြန္းၿပိဳင္ပြဲလည္း လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ဘီယာတဘူးမွ မေရာင္းရေသး တာေတာင္ တာဝန္သိတယ္ဆိုတာ ဘာလဲဆိုတဲ့အေၾကာင္း ေျပာေနပါၿပီ။ ဒါက က်ေနာ္တို႔ဟာ ေျဖရွင္းတဲ့ နည္းလမ္းေတြရဲ႕ အစိတ္ အပိုင္းေတြပဲ ျဖစ္ခ်င္တယ္၊ ျပႆနာေတြရဲ႕ အစိတ္အပိုင္းေတြ မျဖစ္ခ်င္ဘူးဆို တာ ျပေနတာပါ။ ျပႆနာျဖစ္ၿပီဆိုရင္ အရမ္းေနာက္ က် သြားပါၿပီ။

ေမး။  ။ က်န္းမာေရးဆိုင္ရာ ကိစၥေတြေရာ၊ က်န္းမာေရးဆိုင္ရာ ကမ္ပိန္းေတြ လုပ္ဖို႔ အစီအစဥ္ရွိပါသလား။

ေျဖ။  ။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ က်ေနာ္တို႔ အခုေလာေလာဆယ္ လုပ္ေနတာေတြ မ်ားေနတယ္။ လမ္းအႏၱရာယ္ ကင္းရွင္းေရး အေၾကာင္းနဲ႔ တာဝန္သိစြာ စားသံုးမႈအေၾကာင္းေတြ က်ေနာ္တို႔ လုပ္ေနတယ္။ ေနာက္ပိုင္း အခုလုပ္ေနတဲ့ ကမ္ပိန္းေတြ အဆင္ေျပေျပ ျဖစ္သြားၿပီ ဆိုရင္ေတာ့ က်န္းမာေရးဘက္ကို လွည့္ပါမယ္။ အခုေတာ့ လုပ္ထားတာ လုပ္ေနတာ မရွိေသးပါဘူး။

ေမး။  ။ ကမၻာတဝန္းမွာရွိတဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားနဲ႔ ပူးေပါင္းလုပ္ကိုင္ဖူးတဲ့ အေတြ႔အႀကံဳအရ ျမန္မာႏိုင္ ငံရဲ႕ လာမယ့္ ေရြးေကာက္ပြဲဟာ ဒီႏိုင္ငံမွာလာၿပီး ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူေတြအေပၚ ဘယ္လိုသက္ေရာက္သြားႏိုင္ တယ္လို႔ ထင္ျမင္ပါသလဲ။

ေျဖ။  ။ ႏိုင္ငံေရး တည္ၿငိမ္မႈဟာ ႏိုင္ငံတိုင္းမွာရွိတဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြအတြက္ တကယ္အေရးႀကီးပါ တယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာပဲ မဟုတ္ပါဘူး။ လူေတြစိုးရိမ္ၾကတဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ရွိပါတယ္။ ဖြံ႔ၿဖိဳးၿပီး ႏိုင္ငံ ျဖစ္တာ မျဖစ္တာနဲ႔ မဆိုင္ပါဘူး။ ဖြံ႔ၿဖိဳးၿပီး ႏိုင္ငံ က ေစ်းကြက္ေတြဟာလည္း အတူတူပါပဲ။ အခုလို အခ်ိန္မ်ိဳး ဂရိမွာ ကိုယ့္စီးပြားေရး ရွိတယ္လို႔ ေတြးၾကည့္ၾကည့္ပါလား။ ဂရိက အခုျဖစ္ေနတဲ့ ေငြေၾကးကပ္နဲ႔ဆို ဘာ ေတြ ျဖစ္ေနမွန္း သိမွာေတာင္ မဟုုတ္ဘူး။ အဲဒါေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရး အတိမ္းအေစာင္းက ေနရာ တိုင္းမွာ ရွိတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ မဟုတ္ဘူး။ ျမန္မာနဲ႔တျခားႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ဘာမွထူးမွာမဟုတ္ဘူး။ အၿမဲတမ္းအေကာင္း ဆံုးကိုပဲ ေမွ်ာ္လင့္ထားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အခု ျမန္မာအစိုးရက ေတာ္ေတာ္ ေျပာင္းလဲတိုး တက္လာပါ တယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ သူတို႔ပဲ အစိုးရ အာ ဏာ ဆက္ရွိေနမည္ ျဖစ္ပါေစ၊ တျခား အစိုးရလက္ထဲပဲ အာဏာ ေျပာင္းသြားသည္ ျဖစ္ေစ၊ ႏိုင္ငံတကာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြအေပၚ အေကာင္းျမင္ၿပီး ဆက္ၿပီး ေျပာင္းလဲတိုး တက္ေနဦးမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ႏိုင္ငံတကာ ရင္ႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြက တိုင္းျပည္အတြက္ အလား အလာေကာင္း ေတြ ယူေဆာင္လာမွာပါ။ ဒီအစိုးရနဲ႔ပဲ ျဖစ္ပါေစ၊ ေနာက္အစိုးရနဲ႔ပဲ ျဖစ္ပါေစ တိုင္းျပည္တိုးတက္ဖို႔အတြက္ အတူတူ လက္တြဲခ်င္ပါတယ္။

ေမး။  ။ ဘာမ်ား ထပ္ျဖည့္စြက္ ေျပာခ်င္တာ ရွိပါေသးလဲ။

ေျဖ။  ။ ဟန္နီကန္ရဲ႕ဘယ္ပြဲကိုမဆိုသြားရင္ ဘီယာရယ္၊ ႐ိုး႐ိုး Non-alcohol ဆိုၿပီး အၿမဲရွိပါတယ္။ တကမၻာ လံုးမွာ အရက္ပါဝင္မႈ နည္းတဲ့ ဘီယာကို စခ်က္လုပ္ေနပါၿပီ။ အရက္မပါဝင္တဲ့ ဘီယာကိုေတာင္ ခ်က္လုပ္ဖို႔ ရွိေနပါၿပီ။ ဟန္နီကန္မွာ အမ်ိဳးတံဆိပ္ေပါင္း ၂၀၀ ေက်ာ္နဲ႔ အရသာ အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိပါတယ္။ ဒီဘီယာလုပ္ငန္း ဟာ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ ပိုၿပီး စိတ္လႈပ္ရွားဖို႔ ေကာင္းလာပါၿပီ။ အသစ္ အသစ္ေတြလည္း အမ်ားႀကီးပါပဲ။ ျမန္မာႏိုင္ငံက အခုမွ စမွာပါ။ အဲဒါေၾကာင့္ ဒီေစ်းကြက္က ေတာ္ေတာ္ စိတ္ဝင္စားဖို႔ ေကာင္း ပါလိမ့္မယ္။

ဧရာဝတီ


No comments:

Post a Comment

My Blog List