ဗမာႏိုင္ငံလုံးဆိုင္ရာ ေက်ာင္းသားသမဂၢမ်ားအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ (ဗကသ)၏ ဒုဥကၠ႒ေဟာင္း ကိုေအာင္ဒင္သည္ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ဒီမို ကေရစီေရး လူထုအုံႂကြမႈတြင္ တက္ႂကြစြာ ပါဝင္ခဲ့သျဖင့္ ၁၉၈၉ခုႏွစ္မွ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္အထိ ဖမ္းဆီးခံခဲ့ရသည္။ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုသို႔ ေရာက္ရွိၿပီးေနာက္ Free Burma Coalition တြင္ ၂ ႏွစ္၊ US Campaign for Burma တြင္ ဒါ႐ိုက္တာ အျဖစ္ ၂၀၀၃ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၂ခုႏွစ္ အထိ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ ဧရာဝတီ အဂၤလိပ္ပိုင္း အယ္ဒီတာ ေက်ာ္စြာမိုးႏွင့္ ယခု ေတြ႕ ဆံုေမးျမန္းမႈတြင္ ကိုေအာင္ဒင္ကလက္ ရွိ ျမန္မာ့ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး၊ အေမရိကန္၏ ျမန္မာျပည္ဆိုင္ရာ ေပၚလစီအေရြ႕ ႏွင့္အနာဂတ္ ေရြးေကာက္ ပြဲမ်ားတြင္ လြတ္လပ္ၿပီး တရားမွ်တမႈေရးဆိုင္ရာ အျမင္မ်ားကို ေျပာျပခဲ့ပါသည္။
ေမး။ ။ အစိုးရသစ္တာ၀န္ယူၿပီးတဲ့ အခ်ိန္ကစလို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအ၀ိုင္း ရဲ႕ ႏုိင္ငံျခား ေရးမူ၀ါဒက ဘယ္ေလာက္အထိေျပာင္းသြားသလဲ၊
ေျဖ။ ။ ဟုိးအရင္ႏွစ္ေတြတုန္းက အေမရိကန္အစိုးရက ျမန္မာႏုိင္ငံနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ မူ၀ါဒကို လူ႔အခြင့္ အေရး အေျခ အေန ေတြေပၚမွာမူတည္ၿပီး သတ္မွတ္ပါတယ္။ ဒီဘက္ေခတ္မွာေတာ့ အခ်က္ ၃ ခ်က္မွာ မူတည္ၿပီး စဥ္းစားပါတယ္။
လူ႔အခြင့္အေရးသည္ အေရးႀကီးတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြထဲမွာ ပါတုန္းပဲ။ ၿပီးရင္ေတာ့ စီးပြားေရးနဲ႔ ပထ၀ီ ႏိုင္ငံေရး ေပါ့။ အာရွ ပစိဖိတ္ေဒသမွာ တ႐ုတ္ရဲ႕ အင္းအားႀကီးထြားမႈကုိ ခ်ိန္ညိႇဖို႔ ႀကိဳးစားေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ အေမရိကန္ အစိုးရအေနနဲ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာေတာင္ အေမရိကန္နဲ႔ရင္ႏွီးတဲ့ အစုိးရတရပ္ရွိေေနေစ ခ်င္တယ္။
ဒီအခ်က္သံုးခ်က္ကို စဥ္းစားတဲ့ေနရာမွာ သူတို႔ရဲ႕ ထိေတြ႔ဆက္ဆံေရး မူ၀ါဒက မွန္တယ္လို႔ သူတို႔က ယံုၾကည္တယ္။ သြားတဲ့လမ္းတေလွ်ာက္မွာမေမွ်ာ္လင့္တဲ့ အခက္အခဲေတြ၊ ဆုတ္ယုတ္မႈေတြ ရွိေကာင္း ရွိမယ္ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ ေနာက္ ဆုတ္ဖုိ႔ မရွိဘူး။ ေရွ႕ကိုပဲဆက္တိုးသြားမွာပဲ။
တခ်ိန္ထဲမွာပဲ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲကို လြတ္လပ္ၿပီး မွ်တတဲ့ ေရြးေကာက္ ပြဲတခု ျဖစ္ဖို႔ သူတို႔က ေမွ်ာ္ လင့္ ေနတယ္။ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲက တကယ္တမ္းသန္႔ရွင္းမွ်တမယ္ဆုိလုိ႔ရွိရင္ ၂၀၁၆ ရဲ႕ လႊတ္ေတာ္ အခင္းအက်င္းက ပုိၿပီးေတာ့ အားေကာင္းလာလိမ့္မယ္။ ဒီမုိကေရစီ အင္အားစုေတြနဲ႔ တိုင္းရင္းသား အင္အားစု ေတြ လႊတ္ေတာ္မွာ ပုိၿပီးေတာ့ မ်ားလာလိမ့္မယ္။
အဲဒီအခါက်ရင္ လႊတ္ေတာ္က လက္ရွိ လႊတ္ေတာ္ထက္ပိုၿပီးေတာ့ အားေကာင္းလာလိမ့္မယ္လုိ႔ က်ေနာ္ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။ ဒီလုိျဖစ္ဖုိ႔အတြက္ အေမရိကန္အစိုးရက ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲ ကို အားေပးဖို႔ ျပင္ဆင္ေနတာေတြ႕ရပါတယ္။
ေမး။ ။ အေမရိကန္ အစိုးရရဲ႕ အျမင္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံက ဘယ္လိုႏိုင္ငံမ်ိဳးလဲ။
ေျဖ။ ။ က်ေနာ္ ဒီမလာခင္ အေမရိကန္အစိုးရ ႏုိင္ငံေရးအရာရွိတေယာက္နဲ႔ က်ေနာ္ ေတြ႕တယ္။ ေတြ႕ တ့ဲအခါက်ေတာ့ မင္းတုိ႔ႏုိင္ငံကုိ ပံုမွန္ ႏုိင္ငံ တခုလို႔ သူတို႔သေဘာထားတယ္လို႔ သူကေျပာတယ္။ က်ေနာ္ တုိ႕မွာ အစုိးရရွိတယ္၊ အတိုက္ အခံ ရွိတယ္၊ အစုိးရကုိ ေထာက္ခံသူရွိတယ္၊အတုိက္အခံကုိ ေထာက္ခံ သူရွိတယ္။ ပဋိပကၡေတြလည္းရွိတယ္။ တခါတခါ မွာ အၾကမ္းဖက္မႈေတြ၊ ၿဖိဳခြဲမႈေတြရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါေတြက ကမာၻ႔ႏုိင္ငံ အမ်ားအျပားမွာ ျဖစ္႐ုိး ျဖစ္စဥ္ပံုမွန္ေတြပဲတဲ့။
သူတို႔ႏုိင္ငံမွာဆုိရင္လည္း ေန႔စဥ္နဲ႔အမွ် ဆႏၵျပမႈေတြျဖစ္ေနၾကတာပဲ။ မင္းတုိ႔ႏုိင္ငံကို အရင္တုန္းက ငါတို႔သတ္မွတ္ခဲ့သလုိ ဖိႏွိပ္ခံျပည္သူမ်ားနဲ႔ ဖိႏွိပ္သူ အာဏာရွင္မ်ားအၾကား ေန႔တဓူ၀ တုိက္ပြဲျဖစ္ေနတဲ့ failed state မဟုတ္ေတာ့ဘူး၊ ပံုမွန္ ႏုိင္ငံတခုလို႔ ငါတုိ႔ သတ္မွတ္ထားတယ္တဲ႔။ normal state လို႔ သတ္မွတ္ထားတာကလည္း ႏုိင္ငံတြင္းမွာျဖစ္ေနတာ ေတြက ပံုမွန္မဟုတ္တဲ့ ျဖစ္စဥ္ေတြ မဟုတ္ေတာ့ လို႔တဲ့။
ခုခ်ိန္မွာ ျမန္မာအစုိးရကလဲ သူတို႔ ေငြစကၠဴေတြကို တရား၀င္ ေၾကညာ လို႔ မရေတာ့ဘူးဘူး၊ ဆႏၵျပမႈေတြကုိ ၿဖိဳခြင္းတဲ့ေနရာမွာ စစ္တပ္ကိုမသံုးရဘူး၊ စစ္တပ္က အာဏာသိမ္းလို႔ မရေတာ့ဘူး ဆိုတာ ကိုနားလည္ေန ၾကၿပီ။ တကယ္လို႔ သူတို႔က ဒီအခ်က္ေတြကို မခ်ဳိးေဖာက္ဘူး ဆုိရင္ ႏိုင္ငံတကာ ကလည္း ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ အေရးကိစၥေတြကို ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္ဖို႔ အေၾကာင္းမရွိပါဘူး။
ေမး။ ။ တခ်ိန္ထဲမွာပဲ မၾကာေသးခင္က ဆႏၵျပေက်ာင္းသားေတြ အမ်ားႀကီး အဖမ္းခံရတယ္။ အစိုးရရဲ႕ တုန္႔ျပန္ မႈက အရင္ ႏွစ္ ၂၀ က လုပ္ခဲ့တဲ့ အတိုင္းပါပဲ။
ေျဖ။ ။ အေမရိကန္အစုိးရနဲ႔ ကုလသမဂၢအပါအ၀င္ ႏုိင္ငံတကာ အသိုင္းအ၀ိုင္းက အၾကမ္းဖက္ၿဖိဳခြဲမႈ ကို ဆန္႔က်င္ ကန္႔ကြက္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔ စဥ္းစားရမွာ တခုေတာ့ ရွိတယ္။ စကားလံုး အသံုးအႏႈန္းပဲ။ သူတို႔ ေၾကညာ ခ်က္ ေတြမွာ အေမရိကန္အပါအ၀င္ ကုလသမဂၢ ေၾကညာခ်က္ေတြကုိ ဖတ္တ့ဲအခါမွာ သူတုိ႔သံုးတဲ့စကားလံုးက regret နဲ႔ disappointment လိုမ်ိဳးစာလံုးေတြပဲ ေရြးခ်ယ္သံုးစြဲ ခဲ့တယ္။ condemn ဒါမွမဟုတ္ denounce လို စကားလံုးေတြ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ မသံုးၾကေတာ့ဘူး ။ ေၾကညာခ်က္ေတြမွာ စကားလံုးေရြးခ်ယ္မႈက ေလးနက္မႈ အတုိင္းအတာကုိေဖာ္ျပေနပါတယ္။
ေမး။ ။ ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအ၀ိုင္းက လံုး၀ေလသံေလွ်ာ့ခ်ပစ္ လိုက္ တယ္လို႔ ဆိုလိုတာလား။
ေျဖ။ ။ သူတို႔ စဥ္းစားပံုစဥ္းစားနည္း ေျပာင္းခဲ့တယ္။ သူတို႔က အစိုးရနဲ႔ အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ့ ထိေတြဆက္ဆံမႈ မ်ိဳး လုပ္လိမ့္မယ္။ အမွားအယြင္းရွိရင္ အစိုးရကို တုိးတုိးတိတ္တိတ္ ေျပာလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ လူသိရွင္ၾကား ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ကန္႔ကြက္ ႐ံႈ႕ခ်တာမ်ိဳးေတာ့ လုပ္မွာမဟုတ္ဘူး။
ေမး။ ။ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ငန္းစဥ္ေတြရဲ႕ အဓိက ေအာင္ျမင္မႈနဲ႔ ဆံုး႐ံႈးမႈေတြက ဘာေတြျဖစ္မလဲ။
ေျဖ။ ။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၲရားေတြမွာ institution ဖန္တီးမႈေတြရွိပါတယ္။ အစိုးရက လႊတ္ေတာ္ကုိ တာ၀န္ခံရတယ္။ တရားစီရင္ေရး စနစ္က လႊတ္ေတာ္နဲ႔ အစိုးရကို တာ၀န္ခံရတယ္။ ဒီ institution ေတြက မျပည့္စံုဘူး။ ဒါေပမယ့္ မူ ေဘာင္တခုျဖစ္လာတယ္။ ဒါက အင္မတန္ေကာင္းတဲ့ အခ်က္ ေပါ့။ အရင္ စစ္အစိုးရတုန္းက ဘယ္သူ႔ကိုမွ တာ၀န္ခံ စရာ မလိုဘူး။
ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသားေတြကို လြတ္ေပးတာ၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အပါအ၀င္ အတုိက္ အင္အား စုေတြ ႏုိင္ငံေရး နယ္ပယ္ထဲမွာ ၀င္ေရာက္ၿပီး လႈပ္ရွားခြင့္ရၾကတာ ေကာင္းတဲ့ အခ်က္ေပါ့၊ အရပ္ဖက္ အဖြဲ႕အစည္းေတြ ေပၚေပါက္ လာတာလဲ ေကာင္းတ့ဲ အခ်က္ပါပဲ၊ ေနာက္တခ်က္က အစုိးရကိုယ္ႏိႈက္ က ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိစၥနဲ႔ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈ ကိစၥကုိ ထုတ္ေဖာ္ ၀န္ခံ လာရတာ။
ဆုိးတဲ့အခ်က္ေတြကေတာ့ အေျပာင္းအလဲကုိ ထိပ္ဆံုးက ပုဂၢိဳလ္ေတြကသြားခ်င္တာ ေတာင္မွ မသြားဘဲနဲ႔ ကန္႔လန္႔ တုိက္ေနတဲ့ အင္အားစုေတြက အစုိးရအဖြဲ႕ထဲမွာ ရွိေနတယ္။ ႀကံ့ခုိင္ေရးပါတီထဲ မွာရွိေနတယ္။ သမၼတကလည္း မျပတ္သားဘူး၊ သူတုိ႔ အစုိးရ ကုိယ္တုိင္ကိုယ္က အမဲစက္ေတြ အမ်ားႀကီးရိွတယ္၊ မေကာင္းတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ အမ်ားႀကီးပဲ။ တကယ္တမ္းက်ေတာ့ သူရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာကုိ သူ႔ရဲ႕ အစုိးရအဖြဲ႕ထဲက ပုဂၢိဳလ္တခ်ဳိ႕က ဖ်က္ဆီးေနတာ၊ ဒီအေပၚမွာ ျပတ္ျပတ္သားသား သူအေရးမယူႏုိင္ဘူးျဖစ္ ေနတာ။
အဂတိလုိက္စားမႈနဲ႔ပဲျဖစ္ျဖစ္ အာဏာအလြဲသံုးစား လုပ္တာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ အဲ့ဒိကိစၥတုိင္းမွာ တာ၀န္ရွိပုဂၢိဳလ္ေတြ က သူတုိ႔အဖြဲ႕ထဲမွာ ရွိတယ္။ ေနာက္တခုကေတာ့ ဘာသာေရးမတူညီမႈ ပဋိပကၡ၊ ဘာသာေရးမတူညီမႈ ပဋိပကၡက ေတာ္ေတာ္ ႀကီးစိုးပါတယ္၊ အခုမျဖစ္ေသးဘူး၊ ျဖစ္လာႏုိင္တယ္၊ ဒါႀကီးက ၿပီးသြားတာ မဟုတ္ဘူး၊ ဒါေၾကာင့္အဲ့လုိမ်ဳိးမျဖစ္ ေအာင္၊ ကာကြယ္တားဆီးႏိုင္ဖုိ႔လုိပါတယ္။
ေမး။ ။ ဒီဘက္ေနာက္ပိုင္းမွာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ရပ္တန္႔သြားၿပီလား ဆုိတဲ့ ေမးခြန္းထုတ္မႈေတြမ်ား လာတယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၲယားထဲမွာ ေဆြမ်ိဳးေကာင္းစားေရး၀ါဒ (nepotism) ရွိေနတုန္းပဲ။ အစိုးရက လည္း မေျဖရွင္း ႏိုင္ဘူး။ အစိုးရက ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈကို ၀န္ခံထားေပမယ့္ လက္ေတြ႕မွာ ေအာက္ေျခလူ တန္းစား ေတြ ဘ၀ျမွင့္တင္ေရး အတြက္ ဘာမူ၀ါဒမွ မရွိဘူး။
ေျဖ။ ။ က်ေနာ္ျမင္တာကေတာ့ Reform ဆုိတာ ဘယ္ေလာက္ လုပ္ လုပ္၊ ဘယ္ေလာက္ပဲ အရွိန္ျမင့္ျမင့္ သံုးေလးႏွစ္ နဲ႔မၿပီးဘူး၊ အခ်ိန္ကာလတခု၊ ႏွစ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ျဖတ္သန္း သြားရ တယ္။ ဒီမွာ ေရွ႕ကုိ ပံုမွန္ေရြ႕တာရွိမယ္၊ ေနာက္ျပန္ လွည့္တာရွိမယ္၊ မေရြ႕ဘဲနဲ႔ ရပ္ထားတာ ရွိေကာင္းရွိမယ္၊ ကစားကြင္းထဲမွာ ပါ၀င္ေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္အားလံုးက တာ၀န္ယူ ရ ပါမယ္။
ခုန သမၼတက သူ႔၀န္းက်င္မွာ မေကာင္းတဲ့ အင္အားစုေတြ ရွိေနသည္ ထားဦးေတာ႔ အဲ့ဒီအင္အားစုရဲ႕ လႊမ္းမုိးမႈ ေအာက္က လြတ္ေျမာက္ဖုိ႔ဆုိရင္ က်ေနာ္တုိ႔ ဘာလုပ္ေပးခ်င္သလဲ။ ဒီဘက္က အရပ္ဘက္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားက သူ႔ကုိ ရန္သူလုိ႔ သေဘာထားရင္ သူကလည္း ဒီဘက္ကလူေတြကုိ ရန္သူလုိ သေဘာထားမွာပဲ။ အခု က်ေနာ္တို႔ျဖစ္ေနတာက အမ်ဳိးသား ျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရးလုိ႔ ေအာ္ေနၾကတယ္ ၊ တကယ္တမ္းလက္ေတြ႕မွာ သင့္ျမတ္ခ်င္တဲ့စိတ္ ဘယ္ေလာက္ ရွိသလဲ ဆုိတာ ေမးခြန္းထုတ္စရာျဖစ္ လာတယ္။
ေမး။ ။ ဒါေပမယ့္ အခု Political Atmosphere က သူတို႔ အရင္စစ္အစိုးရ ခ်ထားတဲ့ ႏိုင္ငံေရး လမ္းေၾကာင္း အတိုင္းပဲ သြားေနတယ္။ အဲဒါကို နည္းနည္းမွ ေျပာင္းလဲမယ့္ အေနအထားမရွိဘူး။ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ရွိတဲ့သူေတြက အားသာခ်က္ အၿမဲတမ္း ယူထားၾကတယ္။
ေျဖ။ ။ အဲဒါကေျပာဖို႔ ခက္ပါတယ္။ သူတို႔လည္း သူတို႔ဟာသူတို႔ ၿပိဳကြဲသြားတာပဲ၊ အရင္တုန္းက စစ္တပ္ဆိုတာ တစုတစည္းထဲ ရွိခဲ့တာ။ အခုက်ေတာ့ စစ္တပ္နဲ႔ ႀကံ့ခိုင္ေရးပါတီဆိုၿပီး ကြဲသြားတယ္။ ႀကံ့ခိုင္ေရးကေန အစိုးရ ထပ္ျဖစ္ သြားတယ္၊ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒအရ သမၼတသည္၊ ၀န္ႀကီးမ်ားသည္ အစိုးရအဖြဲ႕ထဲ ေရာက္သြားတဲ့ အခ်ိန္ကစၿပီး ပါတီတာ၀န္ မထမ္းေဆာင္ရေတာ့ဘူး။
တကယ္လုိ႔ ဗိုလ္ခ်ဳပ္သန္းေရႊရဲ႕ ၾသဇာကရွိတယ္ဆိုဦးေတာ့ အႀကီးအမား မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ အခု ႀကံ့ခိုင္ေရး ပါတီထဲမွာ လူထုအသံ နားေထာင္ခ်င္တဲ့ သူအခ်ိဳ႕ က်ေနာ္ေတြ႔ရပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔က သူတို႔ကို ပိုၿပီး စည္းရုံးဖို႔ လိုတာေပါ့ဗ်ာ။ အဲဒါတခုက က်ေနာ္တို႔ စဥ္းစားစရာေပါ့။ ေနာက္တခုက လက္ရွိ တပ္ထဲက ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ႀကံ့ခိုင္ေရး ျဖစ္သြားတဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေဟာင္းေတြေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ဘယ္သူပဲျဖစ္ျဖစ္ တုိင္းျပည္ေကာင္း ေအာင္ လုပ္ၾကမယ္ဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔ဘက္က ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မယ့္ အေနအထား ရွိဖို႔ေတာ့ လိုတာေပါ့။
ေမး။ ။ကိုေအာင္ဒင္က ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားေဟာင္း တေယာက္ ျဖစ္ပါတယ္။ အေမရိကန္မွာ ရွိေနတုန္းကလဲ အစိုးရကို အမ်ားႀကီး ေ၀ဖန္ခဲ့တယ္။ အခု အစိုးရကို ဘယ္လို အကဲျဖတ္ခ်င္ပါသလဲ။
ေျဖ။ ။ က်ေနာ္ ဘယ္အဖြဲ႕အစည္းကိုမွ ကိုယ္စားမျပဳဘူး။ က်ေနာ္ တေယာက္တည္း ျဖစ္တဲ့အခါ က်ေတာ့ ၂ ဘက္ လံုးကို ၾကည့္ပါတယ္။ အစိုးရဘက္ကိုလည္း ၾကည့္တယ္၊ က်ေနာ္တို႔ ဒီမိုကေရစီ အင္အားစုဘက္ကိုလည္း ၾကည့္တယ္။ အစိုးရဘက္မွာလည္း ဆိုးတဲ့လူေတြ ရွိသလို ေကာင္းတဲ့ လူေတြ လည္း ရွိိတယ္။ အရင္တုန္းက ဒီအဖြဲ႕အစည္းက အဆိုး ခ်ည္းပဲလို႔ ျမင္ထားရာကေန အဲ့ဒီအထဲမွာ လည္း ေကာင္းတဲ့လူေတြ ရွိပါလားလို႔ ျမင္လာတဲ့အခါမွာ အံ့ၾသစရာ ျဖစ္လာ တယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ဒါေတြက ႀကိဳဆိုစရာ ျဖစ္လာတယ္။ တခ်ိန္က က်ေနာ္ပါ၀င္ခဲ့တဲ့ ဒီမိုကေရစီ အင္အားစုေတြ ဘက္ကို ၾကည့္တဲ့အခါက်ေတာ့လည္း အရင္ကေတာ့ လူေကာင္းေတြခ်ည္းပဲေပါ့။ ရွင္းရွင္းေျပာရရင္ ဟိုဘက္က အမဲ။ ဒီဘက္က အျဖဴေပါ့။ ခုက ႏွစ္ဖက္စလုံးမွာ မီးခိုးေရာင္ေတြက ရွိလာၿပီ။
ဒီခ်ိန္က တိုင္းျပည္ကို ျပန္လည္တည္ေဆာက္ရမယ့္အခ်ိန္၊ ျပည္လည္တည္ေဆာက္ရမယ့္ အခ်ိန္မွာ တင္းမာမႈေတြနဲ႔ ဆက္သြားမယ္ဆိုရင္ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ျခင္းက ဒီထက္ပိုၿပီးေတာ့ ေႏွးေကြးလိမ့္မယ္၊ ရွိတဲ့အေနအထားကေန က်ေနာ္တို႔က ေကာင္းေအာင္ဆက္လုပ္ရမယ့္ တာ၀န္ရွိတယ္။ မေကာင္းဘူးဆို ၿပီးေတာ့ စိတ္ပ်က္လက္ပ်က္နဲ႔ ေဘးထြက္ထိုင္ေနလို႔လည္း မရဘူး။ ရွိေနတဲ့ အေနအထားမွာ ရႏိုင္တဲ့ အခြင့္အေရးကို ယူၿပီးေတာ့ ပိုေကာင္းသထက္ ေကာင္းေအာင္ ဆက္လုပ္ရမယ့္ အခ်ိန္လို႔ က်ေနာ္က ျမင္ ပါတယ္။ အခု က်ေနာ္တို႔ဘက္မွာလည္း အသက္၀၀ရႈဖို႔ အခြင့္အေရး ရွိလာတယ္။ အဲဒီတခုက ႏွစ္ဖက္ စလုံးအတြက္ အက်ဳိးရွိပါတယ္။
ေမး။ ။ တကယ့္ကို လြတ္လပ္ၿပီး တရားမွ်တတဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲကေန တက္လာတဲ့ သမၼတကေန အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ အစိုးရတရပ္၊ အဲ့ဒါမ်ဳိးကုိ ေနာက္ထပ္ ငါးႏွစ္၊ ဆယ္ႏွစ္ မွာ ေတြ႕ရ မယ့္ အလားအလာရွိပါ သလား။
ေျဖ။ ။ က်ေနာ္ထင္တယ္ မျဖစ္ႏုိင္ေသးဘူးဗ်။ ေနာက္ထပ္ ႏွစ္ ၂၀ ေလာက္လည္း ေစာင့္ခ်င္ ေစာင့္ရ လိမ့္ မယ္။ အရင္တုန္းက က်ေနာ္လည္း အင္မတန္ကို မာတယ္ေပါ့ေနာ္။ Hardliner ေပါ႔။ အေရွ႕ဥေရာပ ကေတာ္လွန္ေရး ေတြ က်ေနာ္ ေလ့လာတယ္။ အဲဒီမွာ လူထုအုံၾကြမႈနဲ႔ အာဏာရွင္အစိုးရ ေတြ ျပဳတ္ က်သြားတယ္။ အာဏာရွင္ အစုိးရကေန လူထုေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္တဲ့ အစိုးရေတြ တက္လာတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲ့ဒီ လူထုကိုယ္စားျပဳ အစိုးရက အရည္အခ်င္း မျပည့္စုံတာရယ္၊ ေနာက္ သူတို႔ထဲမွာလည္း အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈေတြ ရွိၾကတယ္။ ေရွ႕က အာဏာရွင္ ခ်န္ထားရစ္ခဲ့တဲ့ ျပႆနာ အထုပ္ႀကီးေတြက သိပ္ႀကီး လာတယ္။ ေနာက္ လူထုက ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ သိမ္ငယ္လာတယ္။ အဲဒါႏွစ္ခု ေပါင္းဆုံ လာတဲ့ အခါက်ေတာ့ စီးပြားပ်က္လာတယ္။ ေနာက္ပိုင္း လူထုကိုယ္၌က သူတို႔တင္ခဲ့တဲ့ အစုိးရကို ျပန္ျဖဳတ္ခ်တယ္။ တိုင္း ျပည္က မတည္မၿငိမ္ျဖစ္လာတယ္။ လတ္တေလာ အီဂ်စ္က အနီးဆုံး နမူနာပဲ။
က်ေနာ့္တိုင္းျပည္ကုိ အဲဒီလို မျဖစ္ေစခ်င္ဘူး။ လူေတြပါ၀င္တဲ့၊ လူေတြနဲ႔ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ စနစ္ႀကီးတခုကို လုံး၀ၿဖိဳလိုက္ၿပီးေတာ့ အသစ္ေဆာက္ ဆိုတာ မျဖစ္ႏိုင္ ဘူးလို႔ က်ေနာ္ထင္တယ္။ ျဖစ္ရင္လည္း အႏၲရာယ္ ႀကီးၿပီးေတာ့ ေနာက္ဆုံး ဆိုဗီယက္ ရုရွားမွာလို အာဏာရွင္စနစ္ပဲ ျပန္သြားမယ့္သေဘာ ရွိတယ္။ ႏွစ္ဖက္ အေပးအယူ လုပ္ရမယ္၊ ညွိႏႈိင္းရမယ္၊ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရမယ္။ တဖက္ကို ဘယ္လိုေျပာရမလဲ အႏုိင္ရ သူ အကုန္ယူေပါ့၊ Winner Takes All ဆိုတာေတာ့ မရွိသင့္ေတာ့ဘူး။
ဧရာဝတီ
ေမး။ ။ အစိုးရသစ္တာ၀န္ယူၿပီးတဲ့ အခ်ိန္ကစလို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအ၀ိုင္း ရဲ႕ ႏုိင္ငံျခား ေရးမူ၀ါဒက ဘယ္ေလာက္အထိေျပာင္းသြားသလဲ၊
ေျဖ။ ။ ဟုိးအရင္ႏွစ္ေတြတုန္းက အေမရိကန္အစိုးရက ျမန္မာႏုိင္ငံနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ မူ၀ါဒကို လူ႔အခြင့္ အေရး အေျခ အေန ေတြေပၚမွာမူတည္ၿပီး သတ္မွတ္ပါတယ္။ ဒီဘက္ေခတ္မွာေတာ့ အခ်က္ ၃ ခ်က္မွာ မူတည္ၿပီး စဥ္းစားပါတယ္။
လူ႔အခြင့္အေရးသည္ အေရးႀကီးတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြထဲမွာ ပါတုန္းပဲ။ ၿပီးရင္ေတာ့ စီးပြားေရးနဲ႔ ပထ၀ီ ႏိုင္ငံေရး ေပါ့။ အာရွ ပစိဖိတ္ေဒသမွာ တ႐ုတ္ရဲ႕ အင္းအားႀကီးထြားမႈကုိ ခ်ိန္ညိႇဖို႔ ႀကိဳးစားေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ အေမရိကန္ အစိုးရအေနနဲ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာေတာင္ အေမရိကန္နဲ႔ရင္ႏွီးတဲ့ အစုိးရတရပ္ရွိေေနေစ ခ်င္တယ္။
ဒီအခ်က္သံုးခ်က္ကို စဥ္းစားတဲ့ေနရာမွာ သူတို႔ရဲ႕ ထိေတြ႔ဆက္ဆံေရး မူ၀ါဒက မွန္တယ္လို႔ သူတို႔က ယံုၾကည္တယ္။ သြားတဲ့လမ္းတေလွ်ာက္မွာမေမွ်ာ္လင့္တဲ့ အခက္အခဲေတြ၊ ဆုတ္ယုတ္မႈေတြ ရွိေကာင္း ရွိမယ္ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ ေနာက္ ဆုတ္ဖုိ႔ မရွိဘူး။ ေရွ႕ကိုပဲဆက္တိုးသြားမွာပဲ။
တခ်ိန္ထဲမွာပဲ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲကို လြတ္လပ္ၿပီး မွ်တတဲ့ ေရြးေကာက္ ပြဲတခု ျဖစ္ဖို႔ သူတို႔က ေမွ်ာ္ လင့္ ေနတယ္။ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲက တကယ္တမ္းသန္႔ရွင္းမွ်တမယ္ဆုိလုိ႔ရွိရင္ ၂၀၁၆ ရဲ႕ လႊတ္ေတာ္ အခင္းအက်င္းက ပုိၿပီးေတာ့ အားေကာင္းလာလိမ့္မယ္။ ဒီမုိကေရစီ အင္အားစုေတြနဲ႔ တိုင္းရင္းသား အင္အားစု ေတြ လႊတ္ေတာ္မွာ ပုိၿပီးေတာ့ မ်ားလာလိမ့္မယ္။
အဲဒီအခါက်ရင္ လႊတ္ေတာ္က လက္ရွိ လႊတ္ေတာ္ထက္ပိုၿပီးေတာ့ အားေကာင္းလာလိမ့္မယ္လုိ႔ က်ေနာ္ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။ ဒီလုိျဖစ္ဖုိ႔အတြက္ အေမရိကန္အစိုးရက ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲ ကို အားေပးဖို႔ ျပင္ဆင္ေနတာေတြ႕ရပါတယ္။
ေမး။ ။ အေမရိကန္ အစိုးရရဲ႕ အျမင္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံက ဘယ္လိုႏိုင္ငံမ်ိဳးလဲ။
ေျဖ။ ။ က်ေနာ္ ဒီမလာခင္ အေမရိကန္အစိုးရ ႏုိင္ငံေရးအရာရွိတေယာက္နဲ႔ က်ေနာ္ ေတြ႕တယ္။ ေတြ႕ တ့ဲအခါက်ေတာ့ မင္းတုိ႔ႏုိင္ငံကုိ ပံုမွန္ ႏုိင္ငံ တခုလို႔ သူတို႔သေဘာထားတယ္လို႔ သူကေျပာတယ္။ က်ေနာ္ တုိ႕မွာ အစုိးရရွိတယ္၊ အတိုက္ အခံ ရွိတယ္၊ အစုိးရကုိ ေထာက္ခံသူရွိတယ္၊အတုိက္အခံကုိ ေထာက္ခံ သူရွိတယ္။ ပဋိပကၡေတြလည္းရွိတယ္။ တခါတခါ မွာ အၾကမ္းဖက္မႈေတြ၊ ၿဖိဳခြဲမႈေတြရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါေတြက ကမာၻ႔ႏုိင္ငံ အမ်ားအျပားမွာ ျဖစ္႐ုိး ျဖစ္စဥ္ပံုမွန္ေတြပဲတဲ့။
သူတို႔ႏုိင္ငံမွာဆုိရင္လည္း ေန႔စဥ္နဲ႔အမွ် ဆႏၵျပမႈေတြျဖစ္ေနၾကတာပဲ။ မင္းတုိ႔ႏုိင္ငံကို အရင္တုန္းက ငါတို႔သတ္မွတ္ခဲ့သလုိ ဖိႏွိပ္ခံျပည္သူမ်ားနဲ႔ ဖိႏွိပ္သူ အာဏာရွင္မ်ားအၾကား ေန႔တဓူ၀ တုိက္ပြဲျဖစ္ေနတဲ့ failed state မဟုတ္ေတာ့ဘူး၊ ပံုမွန္ ႏုိင္ငံတခုလို႔ ငါတုိ႔ သတ္မွတ္ထားတယ္တဲ႔။ normal state လို႔ သတ္မွတ္ထားတာကလည္း ႏုိင္ငံတြင္းမွာျဖစ္ေနတာ ေတြက ပံုမွန္မဟုတ္တဲ့ ျဖစ္စဥ္ေတြ မဟုတ္ေတာ့ လို႔တဲ့။
ခုခ်ိန္မွာ ျမန္မာအစုိးရကလဲ သူတို႔ ေငြစကၠဴေတြကို တရား၀င္ ေၾကညာ လို႔ မရေတာ့ဘူးဘူး၊ ဆႏၵျပမႈေတြကုိ ၿဖိဳခြင္းတဲ့ေနရာမွာ စစ္တပ္ကိုမသံုးရဘူး၊ စစ္တပ္က အာဏာသိမ္းလို႔ မရေတာ့ဘူး ဆိုတာ ကိုနားလည္ေန ၾကၿပီ။ တကယ္လို႔ သူတို႔က ဒီအခ်က္ေတြကို မခ်ဳိးေဖာက္ဘူး ဆုိရင္ ႏိုင္ငံတကာ ကလည္း ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ အေရးကိစၥေတြကို ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္ဖို႔ အေၾကာင္းမရွိပါဘူး။
ေမး။ ။ တခ်ိန္ထဲမွာပဲ မၾကာေသးခင္က ဆႏၵျပေက်ာင္းသားေတြ အမ်ားႀကီး အဖမ္းခံရတယ္။ အစိုးရရဲ႕ တုန္႔ျပန္ မႈက အရင္ ႏွစ္ ၂၀ က လုပ္ခဲ့တဲ့ အတိုင္းပါပဲ။
ေျဖ။ ။ အေမရိကန္အစုိးရနဲ႔ ကုလသမဂၢအပါအ၀င္ ႏုိင္ငံတကာ အသိုင္းအ၀ိုင္းက အၾကမ္းဖက္ၿဖိဳခြဲမႈ ကို ဆန္႔က်င္ ကန္႔ကြက္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔ စဥ္းစားရမွာ တခုေတာ့ ရွိတယ္။ စကားလံုး အသံုးအႏႈန္းပဲ။ သူတို႔ ေၾကညာ ခ်က္ ေတြမွာ အေမရိကန္အပါအ၀င္ ကုလသမဂၢ ေၾကညာခ်က္ေတြကုိ ဖတ္တ့ဲအခါမွာ သူတုိ႔သံုးတဲ့စကားလံုးက regret နဲ႔ disappointment လိုမ်ိဳးစာလံုးေတြပဲ ေရြးခ်ယ္သံုးစြဲ ခဲ့တယ္။ condemn ဒါမွမဟုတ္ denounce လို စကားလံုးေတြ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ မသံုးၾကေတာ့ဘူး ။ ေၾကညာခ်က္ေတြမွာ စကားလံုးေရြးခ်ယ္မႈက ေလးနက္မႈ အတုိင္းအတာကုိေဖာ္ျပေနပါတယ္။
ေမး။ ။ ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအ၀ိုင္းက လံုး၀ေလသံေလွ်ာ့ခ်ပစ္ လိုက္ တယ္လို႔ ဆိုလိုတာလား။
ေျဖ။ ။ သူတို႔ စဥ္းစားပံုစဥ္းစားနည္း ေျပာင္းခဲ့တယ္။ သူတို႔က အစိုးရနဲ႔ အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ့ ထိေတြဆက္ဆံမႈ မ်ိဳး လုပ္လိမ့္မယ္။ အမွားအယြင္းရွိရင္ အစိုးရကို တုိးတုိးတိတ္တိတ္ ေျပာလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ လူသိရွင္ၾကား ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ကန္႔ကြက္ ႐ံႈ႕ခ်တာမ်ိဳးေတာ့ လုပ္မွာမဟုတ္ဘူး။
ေမး။ ။ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ငန္းစဥ္ေတြရဲ႕ အဓိက ေအာင္ျမင္မႈနဲ႔ ဆံုး႐ံႈးမႈေတြက ဘာေတြျဖစ္မလဲ။
ေျဖ။ ။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၲရားေတြမွာ institution ဖန္တီးမႈေတြရွိပါတယ္။ အစိုးရက လႊတ္ေတာ္ကုိ တာ၀န္ခံရတယ္။ တရားစီရင္ေရး စနစ္က လႊတ္ေတာ္နဲ႔ အစိုးရကို တာ၀န္ခံရတယ္။ ဒီ institution ေတြက မျပည့္စံုဘူး။ ဒါေပမယ့္ မူ ေဘာင္တခုျဖစ္လာတယ္။ ဒါက အင္မတန္ေကာင္းတဲ့ အခ်က္ ေပါ့။ အရင္ စစ္အစိုးရတုန္းက ဘယ္သူ႔ကိုမွ တာ၀န္ခံ စရာ မလိုဘူး။
ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသားေတြကို လြတ္ေပးတာ၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အပါအ၀င္ အတုိက္ အင္အား စုေတြ ႏုိင္ငံေရး နယ္ပယ္ထဲမွာ ၀င္ေရာက္ၿပီး လႈပ္ရွားခြင့္ရၾကတာ ေကာင္းတဲ့ အခ်က္ေပါ့၊ အရပ္ဖက္ အဖြဲ႕အစည္းေတြ ေပၚေပါက္ လာတာလဲ ေကာင္းတ့ဲ အခ်က္ပါပဲ၊ ေနာက္တခ်က္က အစုိးရကိုယ္ႏိႈက္ က ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိစၥနဲ႔ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈ ကိစၥကုိ ထုတ္ေဖာ္ ၀န္ခံ လာရတာ။
ဆုိးတဲ့အခ်က္ေတြကေတာ့ အေျပာင္းအလဲကုိ ထိပ္ဆံုးက ပုဂၢိဳလ္ေတြကသြားခ်င္တာ ေတာင္မွ မသြားဘဲနဲ႔ ကန္႔လန္႔ တုိက္ေနတဲ့ အင္အားစုေတြက အစုိးရအဖြဲ႕ထဲမွာ ရွိေနတယ္။ ႀကံ့ခုိင္ေရးပါတီထဲ မွာရွိေနတယ္။ သမၼတကလည္း မျပတ္သားဘူး၊ သူတုိ႔ အစုိးရ ကုိယ္တုိင္ကိုယ္က အမဲစက္ေတြ အမ်ားႀကီးရိွတယ္၊ မေကာင္းတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ အမ်ားႀကီးပဲ။ တကယ္တမ္းက်ေတာ့ သူရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာကုိ သူ႔ရဲ႕ အစုိးရအဖြဲ႕ထဲက ပုဂၢိဳလ္တခ်ဳိ႕က ဖ်က္ဆီးေနတာ၊ ဒီအေပၚမွာ ျပတ္ျပတ္သားသား သူအေရးမယူႏုိင္ဘူးျဖစ္ ေနတာ။
အဂတိလုိက္စားမႈနဲ႔ပဲျဖစ္ျဖစ္ အာဏာအလြဲသံုးစား လုပ္တာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ အဲ့ဒိကိစၥတုိင္းမွာ တာ၀န္ရွိပုဂၢိဳလ္ေတြ က သူတုိ႔အဖြဲ႕ထဲမွာ ရွိတယ္။ ေနာက္တခုကေတာ့ ဘာသာေရးမတူညီမႈ ပဋိပကၡ၊ ဘာသာေရးမတူညီမႈ ပဋိပကၡက ေတာ္ေတာ္ ႀကီးစိုးပါတယ္၊ အခုမျဖစ္ေသးဘူး၊ ျဖစ္လာႏုိင္တယ္၊ ဒါႀကီးက ၿပီးသြားတာ မဟုတ္ဘူး၊ ဒါေၾကာင့္အဲ့လုိမ်ဳိးမျဖစ္ ေအာင္၊ ကာကြယ္တားဆီးႏိုင္ဖုိ႔လုိပါတယ္။
ေမး။ ။ ဒီဘက္ေနာက္ပိုင္းမွာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ရပ္တန္႔သြားၿပီလား ဆုိတဲ့ ေမးခြန္းထုတ္မႈေတြမ်ား လာတယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၲယားထဲမွာ ေဆြမ်ိဳးေကာင္းစားေရး၀ါဒ (nepotism) ရွိေနတုန္းပဲ။ အစိုးရက လည္း မေျဖရွင္း ႏိုင္ဘူး။ အစိုးရက ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈကို ၀န္ခံထားေပမယ့္ လက္ေတြ႕မွာ ေအာက္ေျခလူ တန္းစား ေတြ ဘ၀ျမွင့္တင္ေရး အတြက္ ဘာမူ၀ါဒမွ မရွိဘူး။
ေျဖ။ ။ က်ေနာ္ျမင္တာကေတာ့ Reform ဆုိတာ ဘယ္ေလာက္ လုပ္ လုပ္၊ ဘယ္ေလာက္ပဲ အရွိန္ျမင့္ျမင့္ သံုးေလးႏွစ္ နဲ႔မၿပီးဘူး၊ အခ်ိန္ကာလတခု၊ ႏွစ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ျဖတ္သန္း သြားရ တယ္။ ဒီမွာ ေရွ႕ကုိ ပံုမွန္ေရြ႕တာရွိမယ္၊ ေနာက္ျပန္ လွည့္တာရွိမယ္၊ မေရြ႕ဘဲနဲ႔ ရပ္ထားတာ ရွိေကာင္းရွိမယ္၊ ကစားကြင္းထဲမွာ ပါ၀င္ေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္အားလံုးက တာ၀န္ယူ ရ ပါမယ္။
ခုန သမၼတက သူ႔၀န္းက်င္မွာ မေကာင္းတဲ့ အင္အားစုေတြ ရွိေနသည္ ထားဦးေတာ႔ အဲ့ဒီအင္အားစုရဲ႕ လႊမ္းမုိးမႈ ေအာက္က လြတ္ေျမာက္ဖုိ႔ဆုိရင္ က်ေနာ္တုိ႔ ဘာလုပ္ေပးခ်င္သလဲ။ ဒီဘက္က အရပ္ဘက္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားက သူ႔ကုိ ရန္သူလုိ႔ သေဘာထားရင္ သူကလည္း ဒီဘက္ကလူေတြကုိ ရန္သူလုိ သေဘာထားမွာပဲ။ အခု က်ေနာ္တို႔ျဖစ္ေနတာက အမ်ဳိးသား ျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရးလုိ႔ ေအာ္ေနၾကတယ္ ၊ တကယ္တမ္းလက္ေတြ႕မွာ သင့္ျမတ္ခ်င္တဲ့စိတ္ ဘယ္ေလာက္ ရွိသလဲ ဆုိတာ ေမးခြန္းထုတ္စရာျဖစ္ လာတယ္။
ေမး။ ။ ဒါေပမယ့္ အခု Political Atmosphere က သူတို႔ အရင္စစ္အစိုးရ ခ်ထားတဲ့ ႏိုင္ငံေရး လမ္းေၾကာင္း အတိုင္းပဲ သြားေနတယ္။ အဲဒါကို နည္းနည္းမွ ေျပာင္းလဲမယ့္ အေနအထားမရွိဘူး။ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ရွိတဲ့သူေတြက အားသာခ်က္ အၿမဲတမ္း ယူထားၾကတယ္။
ေျဖ။ ။ အဲဒါကေျပာဖို႔ ခက္ပါတယ္။ သူတို႔လည္း သူတို႔ဟာသူတို႔ ၿပိဳကြဲသြားတာပဲ၊ အရင္တုန္းက စစ္တပ္ဆိုတာ တစုတစည္းထဲ ရွိခဲ့တာ။ အခုက်ေတာ့ စစ္တပ္နဲ႔ ႀကံ့ခိုင္ေရးပါတီဆိုၿပီး ကြဲသြားတယ္။ ႀကံ့ခိုင္ေရးကေန အစိုးရ ထပ္ျဖစ္ သြားတယ္၊ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒအရ သမၼတသည္၊ ၀န္ႀကီးမ်ားသည္ အစိုးရအဖြဲ႕ထဲ ေရာက္သြားတဲ့ အခ်ိန္ကစၿပီး ပါတီတာ၀န္ မထမ္းေဆာင္ရေတာ့ဘူး။
တကယ္လုိ႔ ဗိုလ္ခ်ဳပ္သန္းေရႊရဲ႕ ၾသဇာကရွိတယ္ဆိုဦးေတာ့ အႀကီးအမား မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ အခု ႀကံ့ခိုင္ေရး ပါတီထဲမွာ လူထုအသံ နားေထာင္ခ်င္တဲ့ သူအခ်ိဳ႕ က်ေနာ္ေတြ႔ရပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔က သူတို႔ကို ပိုၿပီး စည္းရုံးဖို႔ လိုတာေပါ့ဗ်ာ။ အဲဒါတခုက က်ေနာ္တို႔ စဥ္းစားစရာေပါ့။ ေနာက္တခုက လက္ရွိ တပ္ထဲက ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ႀကံ့ခိုင္ေရး ျဖစ္သြားတဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေဟာင္းေတြေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ဘယ္သူပဲျဖစ္ျဖစ္ တုိင္းျပည္ေကာင္း ေအာင္ လုပ္ၾကမယ္ဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔ဘက္က ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မယ့္ အေနအထား ရွိဖို႔ေတာ့ လိုတာေပါ့။
ေမး။ ။ကိုေအာင္ဒင္က ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားေဟာင္း တေယာက္ ျဖစ္ပါတယ္။ အေမရိကန္မွာ ရွိေနတုန္းကလဲ အစိုးရကို အမ်ားႀကီး ေ၀ဖန္ခဲ့တယ္။ အခု အစိုးရကို ဘယ္လို အကဲျဖတ္ခ်င္ပါသလဲ။
ေျဖ။ ။ က်ေနာ္ ဘယ္အဖြဲ႕အစည္းကိုမွ ကိုယ္စားမျပဳဘူး။ က်ေနာ္ တေယာက္တည္း ျဖစ္တဲ့အခါ က်ေတာ့ ၂ ဘက္ လံုးကို ၾကည့္ပါတယ္။ အစိုးရဘက္ကိုလည္း ၾကည့္တယ္၊ က်ေနာ္တို႔ ဒီမိုကေရစီ အင္အားစုဘက္ကိုလည္း ၾကည့္တယ္။ အစိုးရဘက္မွာလည္း ဆိုးတဲ့လူေတြ ရွိသလို ေကာင္းတဲ့ လူေတြ လည္း ရွိိတယ္။ အရင္တုန္းက ဒီအဖြဲ႕အစည္းက အဆိုး ခ်ည္းပဲလို႔ ျမင္ထားရာကေန အဲ့ဒီအထဲမွာ လည္း ေကာင္းတဲ့လူေတြ ရွိပါလားလို႔ ျမင္လာတဲ့အခါမွာ အံ့ၾသစရာ ျဖစ္လာ တယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ဒါေတြက ႀကိဳဆိုစရာ ျဖစ္လာတယ္။ တခ်ိန္က က်ေနာ္ပါ၀င္ခဲ့တဲ့ ဒီမိုကေရစီ အင္အားစုေတြ ဘက္ကို ၾကည့္တဲ့အခါက်ေတာ့လည္း အရင္ကေတာ့ လူေကာင္းေတြခ်ည္းပဲေပါ့။ ရွင္းရွင္းေျပာရရင္ ဟိုဘက္က အမဲ။ ဒီဘက္က အျဖဴေပါ့။ ခုက ႏွစ္ဖက္စလုံးမွာ မီးခိုးေရာင္ေတြက ရွိလာၿပီ။
ဒီခ်ိန္က တိုင္းျပည္ကို ျပန္လည္တည္ေဆာက္ရမယ့္အခ်ိန္၊ ျပည္လည္တည္ေဆာက္ရမယ့္ အခ်ိန္မွာ တင္းမာမႈေတြနဲ႔ ဆက္သြားမယ္ဆိုရင္ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ျခင္းက ဒီထက္ပိုၿပီးေတာ့ ေႏွးေကြးလိမ့္မယ္၊ ရွိတဲ့အေနအထားကေန က်ေနာ္တို႔က ေကာင္းေအာင္ဆက္လုပ္ရမယ့္ တာ၀န္ရွိတယ္။ မေကာင္းဘူးဆို ၿပီးေတာ့ စိတ္ပ်က္လက္ပ်က္နဲ႔ ေဘးထြက္ထိုင္ေနလို႔လည္း မရဘူး။ ရွိေနတဲ့ အေနအထားမွာ ရႏိုင္တဲ့ အခြင့္အေရးကို ယူၿပီးေတာ့ ပိုေကာင္းသထက္ ေကာင္းေအာင္ ဆက္လုပ္ရမယ့္ အခ်ိန္လို႔ က်ေနာ္က ျမင္ ပါတယ္။ အခု က်ေနာ္တို႔ဘက္မွာလည္း အသက္၀၀ရႈဖို႔ အခြင့္အေရး ရွိလာတယ္။ အဲဒီတခုက ႏွစ္ဖက္ စလုံးအတြက္ အက်ဳိးရွိပါတယ္။
ေမး။ ။ တကယ့္ကို လြတ္လပ္ၿပီး တရားမွ်တတဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲကေန တက္လာတဲ့ သမၼတကေန အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ အစိုးရတရပ္၊ အဲ့ဒါမ်ဳိးကုိ ေနာက္ထပ္ ငါးႏွစ္၊ ဆယ္ႏွစ္ မွာ ေတြ႕ရ မယ့္ အလားအလာရွိပါ သလား။
ေျဖ။ ။ က်ေနာ္ထင္တယ္ မျဖစ္ႏုိင္ေသးဘူးဗ်။ ေနာက္ထပ္ ႏွစ္ ၂၀ ေလာက္လည္း ေစာင့္ခ်င္ ေစာင့္ရ လိမ့္ မယ္။ အရင္တုန္းက က်ေနာ္လည္း အင္မတန္ကို မာတယ္ေပါ့ေနာ္။ Hardliner ေပါ႔။ အေရွ႕ဥေရာပ ကေတာ္လွန္ေရး ေတြ က်ေနာ္ ေလ့လာတယ္။ အဲဒီမွာ လူထုအုံၾကြမႈနဲ႔ အာဏာရွင္အစိုးရ ေတြ ျပဳတ္ က်သြားတယ္။ အာဏာရွင္ အစုိးရကေန လူထုေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္တဲ့ အစိုးရေတြ တက္လာတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲ့ဒီ လူထုကိုယ္စားျပဳ အစိုးရက အရည္အခ်င္း မျပည့္စုံတာရယ္၊ ေနာက္ သူတို႔ထဲမွာလည္း အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈေတြ ရွိၾကတယ္။ ေရွ႕က အာဏာရွင္ ခ်န္ထားရစ္ခဲ့တဲ့ ျပႆနာ အထုပ္ႀကီးေတြက သိပ္ႀကီး လာတယ္။ ေနာက္ လူထုက ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ သိမ္ငယ္လာတယ္။ အဲဒါႏွစ္ခု ေပါင္းဆုံ လာတဲ့ အခါက်ေတာ့ စီးပြားပ်က္လာတယ္။ ေနာက္ပိုင္း လူထုကိုယ္၌က သူတို႔တင္ခဲ့တဲ့ အစုိးရကို ျပန္ျဖဳတ္ခ်တယ္။ တိုင္း ျပည္က မတည္မၿငိမ္ျဖစ္လာတယ္။ လတ္တေလာ အီဂ်စ္က အနီးဆုံး နမူနာပဲ။
က်ေနာ့္တိုင္းျပည္ကုိ အဲဒီလို မျဖစ္ေစခ်င္ဘူး။ လူေတြပါ၀င္တဲ့၊ လူေတြနဲ႔ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ စနစ္ႀကီးတခုကို လုံး၀ၿဖိဳလိုက္ၿပီးေတာ့ အသစ္ေဆာက္ ဆိုတာ မျဖစ္ႏိုင္ ဘူးလို႔ က်ေနာ္ထင္တယ္။ ျဖစ္ရင္လည္း အႏၲရာယ္ ႀကီးၿပီးေတာ့ ေနာက္ဆုံး ဆိုဗီယက္ ရုရွားမွာလို အာဏာရွင္စနစ္ပဲ ျပန္သြားမယ့္သေဘာ ရွိတယ္။ ႏွစ္ဖက္ အေပးအယူ လုပ္ရမယ္၊ ညွိႏႈိင္းရမယ္၊ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရမယ္။ တဖက္ကို ဘယ္လိုေျပာရမလဲ အႏုိင္ရ သူ အကုန္ယူေပါ့၊ Winner Takes All ဆိုတာေတာ့ မရွိသင့္ေတာ့ဘူး။
ဧရာဝတီ
No comments:
Post a Comment