Monday, July 27, 2015

ေရြးေကာက္ပြဲ မတိုင္မီ အပစ္ရပ္ေရးအတြက္ မေရရာေသးပါ


ၿပီးခဲ့တဲ့ ဇူလိုင္ ၂၂ ရက္ကေန ၂၄ ရက္အထိ ျပည္ေထာင္စု ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္ေရး လုပ္ငန္းေကာ္ မတီ (UPWC) အဖြဲ႕၀င္ေတြနဲ႔ တိုင္းရင္း သားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕ေတြရဲ႕ အဆင့္ျမင့္ကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႕ (SD) တို႔ ရန္ကုန္မွာ ေတြ႕ဆံုၿပီး အပစ္ရပ္စာခ်ဳပ္အတြက္ ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကေပမဲ့ ေရရာတဲ့အေျဖ မထြက္ခဲ့ ပါဘူး။

ေယဘုယ်အားျဖင့္ ေဆြးေႏြးမႈ ေအာင္ျမင္တယ္လို႔ ႏွစ္ဖက္ကိုယ္စားလွယ္ ေတြက ေျပာၾကပါတယ္။ ဒါဟာ သံတမန္နည္းအရ ေကာက္ခ်က္ခ်ျခင္းသာ ျဖစ္ၿပီး အဓိက အေရးႀကီးတဲ့ အခ်က္ေတြ သေဘာတူညီခ်က္ရဖို႔ က်န္ေနပါတယ္။ က်န္ေနတဲ့အတြက္ အပစ္ရပ္စာခ်ဳပ္ မခ်ဳပ္ႏိုင္ခဲ့ပါဘူး။

အကယ္၍ ဇူလိုင္ ေဆြးေႏြးပြဲက NCA အတြက္ တံခါးတစ္ခ်ပ္ ပြင့္ခဲ့တယ္ ဆိုရင္ ထပ္ဖြင့္ဖို႔ က်န္ေနတဲ့ တံခါးမ်ားစြာ ရွိေနပါေသးတယ္။ ထပ္ဖြင့္ရမယ့္ တံခါးေတြက အခုဖြင့္ထားတဲ့ တံခါးေတြထက္ ပိုခိုင္ခန္႔ၿပီး ထုထည္ႀကီးမားတဲ့ တံခါးေတြ ျဖစ္ပါတယ္။

■  ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လိုအပ္ခ်က္

ႏွစ္ေပါင္း ၆၀ ေက်ာ္ၾကာ ျပည္တြင္းစစ္မီး ခ်ဳပ္ၿငိမ္းဖို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးက လိုအပ္ ခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ အဲဒီၿငိမ္းခ်မ္းေရး လိုအပ္ခ်က္က လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္၊ အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခုအတြက္ မဟုတ္ပါဘူး။

ျမန္မာႏိုင္ငံ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ျပန္လည္ထူေထာင္ေရး လုပ္ငန္းဗဟို႒ာန (MPC) ရဲ႕ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရဖို႔ ႀကိဳးပမ္းမႈက သူတို႔ရဲ႕ လုပ္ငန္းစဥ္ ပေရာဂ်က္အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာမွာ သက္တမ္းကုန္ဆံုးမယ့္ MPC အတြက္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲမတိုင္မီ အၿပီးသတ္ အပစ္အခတ္ရပ္ စဲေရး သေဘာတူညီခ်က္ ရေအာင္ ႀကိဳးပမ္းျခင္းက သူတို႔ရဲ႕ ပန္းတိုင္ပါ။

MPC ရဲ႕ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ ပန္းတိုင္ဆိုတာ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။

၂၀၁၁ ခုႏွစ္ မတ္လမွာ အစိုးရအဖြဲ႕ကို ဦးေဆာင္ခဲ့တဲ့ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ဟာ ကိစၥႀကီးႏွစ္ခုကို ကိုင္တြယ္ဖို႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့ပါတယ္။

ပထမလုပ္ငန္းက ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈနဲ႔အတူ ဆင္းရဲမြဲေတမႈ တိုက္ဖ်က္ေရး ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယလုပ္ငန္းက ျပည္တြင္းစစ္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေရး ႀကိဳးပမ္းမႈ ျဖစ္ပါတယ္။

သူ႔ရဲ႕ ပထမလုပ္ငန္းက ထင္သေလာက္ ခရီးမေပါက္ခဲ့ပါဘူး။ ျပဳျပင္ေျပာင္း လဲမႈေတြက အေပၚယံ သေဘာ ေဆာင္ၿပီး အခုေနာက္ပိုင္းမွာ ရပ္သြားတယ္၊ ေနာက္ေၾကာင္း  ျပန္လွည့္သြားတယ္ဆိုတဲ့ သံုးသပ္မႈေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။

ဒုတိယ လုပ္ငန္းျဖစ္တဲ့ ျပည္တြင္းစစ္ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေရးက NCA နဲ႔ သက္ဆိုင္ေန ပါတယ္။ ဒီအပိုင္းမွာ တိုင္းရင္း သားေတြနဲ႔ ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး၊ ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စု ျဖစ္လာေရးဆိုတဲ့ စကားလံုးေတြသာ ေပၚ ထြက္ခဲ့ၿပီး တိုင္းရင္း သား ျပည္သူအားလံုး အက်ိဳးခံစားခြင့္ရွိတဲ့ ရလာဒ္ မထြက္ေသးပါဘူး။

ဒီအခ်ိန္မွာ ေနာက္ထပ္ သမၼတသက္တမ္းတစ္ခု ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ဖို႔ ပထမသက္တမ္းမွာ ဘာေတြ ေအာင္ ျမင္ေအာင္ လုပ္ခဲ့သလဲဆိုတာ အဆံုးအျဖတ္ ျဖစ္လာပါတယ္။ NCA လက္မွတ္ထိုးမႈ ေအာင္ျမင္မယ္ဆိုရင္ ေနာက္သက္တမ္း ဆက္လက္ တာ၀န္ယူဖို႔ အေၾကာင္းျပခ်က္ေကာင္းတစ္ခု ျဖစ္လာႏိုင္ပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးက ေမွးမွိန္ခဲ့ၿပီးပါၿပီ။ ဇြန္လအတြင္း ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ အစည္းအေ၀းမွာ တိုင္းရင္းသားေတြက ျပင္ဆင္ဖို႔ လိုလားေနတဲ့ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၂၆၁၊ ၂၆၁၊ ၂၆၄ ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ ေတြကို မျပင္ဘဲ ပယ္ခ်ခံခဲ့ရခ်ိန္ကတည္းက ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အလားအလာ ေမွးမွိန္သြား တာပါ။

ဒါေပမဲ့ သမၼတဦးသိန္းစိန္ ေနာက္သက္တမ္း တာ၀န္ယူဖို႔ ႀကိဳးစားခ်ိန္မွာ လက္ခ်ည္းဗလာ မျဖစ္ေစဖို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ျပည္တြင္းစစ္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေရးေခါင္း စဥ္နဲ႔ အပစ္ရပ္ေရး လက္မွတ္ထိုးဖို႔ MPC က ထပ္မံ ႀကိဳးစားခဲ့ပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ အခ်ိန္မရွိေတာ့ပါဘူး။

■  ေရြးေကာက္ပြဲ အဓိက

အခုခ်ိန္မွာ ျပည္သူတိုင္း အာ႐ံုစိုက္ေနတာက ႏို၀င္ဘာ ၈ ရက္မွာလုပ္မယ့္ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ေရြးေကာက္ပြဲအတြက္ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းေတြကို ဇူလိုင္ ၂၀ ကေန ၾသဂုတ္ ၈ ရက္အထိ တင္သြင္းရ ပါမယ္။ ၾသဂုတ္ ၈ ရက္က ေနာက္ဆံုး တင္သြင္းရမယ့္ရက္ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါၿပီးရင္ စက္တင္ဘာ ၈ ရက္မွာ ေရြးေကာက္ပြဲ မဲဆြယ္စည္း႐ံုးမႈ စတင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

UPWC၊ MPC နဲ႔ အစိုးရပိုင္းက NCA ကို ၾသဂုတ္ ပထမပတ္ ဒါမွမဟုတ္ ဒုတိယပတ္မွာ အၿပီးသတ္ သေဘာတူညီမႈရဖို႔ ေမွ်ာ္မွန္းထားပါတယ္။

ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္ UPWC မွာ ပါ၀င္ေနသူေတြ၊ ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္ေရး ဗဟိုအဖြဲ႕ (UPCC) မွာ ပါ၀င္ေနသူေတြထဲက တစ္ခ်ိဳ႕က ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္ ၿပိဳင္ၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလို ေရြးေကာက္ ပြဲ ၀င္ၿပိဳင္မယ္ ဆိုတဲ့ သူေတြထဲမွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးပြဲေတြမွာ တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ ကိုယ္စား ပါ၀င္ ေဆြးေႏြးေနတဲ့ တပ္မေတာ္အရာရွိႀကီးေတြလည္း ပါ၀င္ေၾကာင္း သတင္းေတြ ထြက္ေန ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ NCA အၿပီးသတ္ ညႇိႏိႈင္းမႈကို ၾသဂုတ္လ ေနာက္ဆံုးထားၿပီး အၿပီးသတ္မယ္၊ ေနာက္ ေရြး ေကာက္ပြဲ မတိုင္ခင္ အပစ္ရပ္ စာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္မယ္ဆိုတာ အစိုးရရဲ႕ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။

ၾသဂုတ္လထဲမွာ အပစ္ရပ္ စာခ်ဳပ္ လက္မွတ္ေရးထိုးဖို႔ ျဖစ္ႏိုင္ေျခ နည္းပါတယ္။ အကယ္၍ ၾသဂုတ္မွာ လက္မွတ္ထိုးျဖစ္ခဲ့တယ္ ဆိုရင္ ရက္ေပါင္း ၆၀ အတြင္း ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲ မူေဘာင္ အၿပီးသတ္ ေရးရပါမယ္။ ရက္ေပါင္း ၉၀ အတြင္း ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲ စတင္ရမွာပါ။

ဒီအခါ ေရြးေကာက္ပြဲက အဓိက ျဖစ္လာပါတယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲလုပ္မယ့္ လမွာ ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲ လုပ္မယ္ဆိုတာ ဘယ္လိုမွ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ ၾသဂုတ္မွာ လက္မွတ္ထိုးရင္ ႏို၀င္ဘာမွာ ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲ စတင္ရမွာပါ။ ေရြးေကာက္ပြဲ လုပ္မယ့္ ႏို၀င္ဘာမွာ ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲ လုပ္ဖို႔ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ ကိုင္ အဖြဲ႕ေတြကလည္း မလိုလားပါဘူး။

ေနာက္တစ္ခ်က္က ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲ မူေဘာင္ ျဖစ္ပါတယ္။ အမ်ိဳးသားအဆင့္ ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲ မူေဘာင္ကို အားလံုးပါ၀င္ ေရးဆြဲ ညႇိႏိႈင္းၿပီးမွ အတည္ျပဳရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

အခုခ်ိန္မွာ ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲ မူေဘာင္ ငါးမ်ိဳး ရွိေနပါတယ္။ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ေတြဘက္က ေရးဆြဲတာတစ္ခု၊ UPWC ဘက္က ေရးဆြဲထားတာ တစ္ခု၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီ ၅၆ ပါတီ ေပါင္းၿပီး ေရးဆြဲထား တာ တစ္ခု၊ NLD က ေရးဆြဲထားတာ တစ္ခု၊ ညီညြတ္ေသာ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား မဟာမိတ္အဖြဲ႕ (UNA) က ေရးဆြဲထားတာ တစ္ခု စုစုေပါင္း ငါးခု ရွိေနပါတယ္။

ရွိေနတဲ့ မူငါးခုကို ရက္ ၆၀ အတြင္း အၿပီးသတ္ ေဆြးေႏြး ညႇိႏိႈင္းရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ၾသဂုတ္မွာ အပစ္ရပ္ေရး သေဘာတူညီခ်က္ ရရင္ စက္တင္ဘာနဲ႔ ေအာက္တိုဘာမွာ ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲ မူေဘာင္ကို ေဆြးေႏြးၾကရမွာပါ။

ဒါေပမဲ့ စက္တင္ဘာ ၈ ရက္မွာ ေရြးေကာက္ပြဲ မဲဆြယ္စည္း႐ံုးေရး ကာလ စတင္ပါၿပီ။ ႏို၀င္ဘာအထိ မဲဆြယ္စည္း႐ံုးေရး လုပ္ၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီကာလမွာ ေရြးေကာက္ပြဲ မဲဆြယ္စည္း႐ံုးေရးက လြဲၿပီး က်န္ တာေတြကို လုပ္ဖို႔ ခဲယဥ္းပါလိမ့္မယ္။

ဒီအခ်က္ေတြကလည္း ေရြးေကာက္ပြဲ မတိုင္ခင္မွာ အပစ္ရပ္ လက္မွတ္ထိုးေရး ျဖစ္ႏိုင္၊ မျဖစ္ႏိုင္ ဆိုတဲ့ အခ်က္အေပၚ သက္ေရာက္မႈ ရွိေနပါတယ္။ ၾသဂုတ္လမွာ သေဘာတူညီမႈရၿပီး လက္မွတ္ထိုးဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္ သလို ေအာက္တိုဘာမွာ ထိုးႏိုင္မလား ဆိုတာ မေသခ်ာပါဘူး။  ႏို၀င္ဘာ ေရြးေကာက္ပြဲအလြန္ ႏိုင္ငံေရး အနည္ထိုင္မႈက ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ဧၿပီေနာက္ပိုင္းမွသာ ျဖစ္လာႏိုင္ေျခ ရွိပါတယ္။

■  ညႇိႏိႈင္းမႈ မရေသးတဲ့ အေရးႀကီး အခ်က္မ်ား

အပစ္ရပ္ NCA စာခ်ဳပ္အတြက္ ညႇိႏိႈင္းမရေသးတဲ့ အေရးႀကီး အခ်က္ေတြ က်န္ေနပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြ ကို အစိုးရဘက္က သေဘာတူမယ္၊ အာမခံခ်က္ ရမယ္ဆိုရင္ အခ်ိန္မေရြး လက္မွတ္ထိုးမယ္လို႔ တိုင္းရင္း သားလက္နက္ကိုင္ေတြက ေျပာထားပါတယ္။

ပထမ အခ်က္က လက္မွတ္ထိုးမႈမွာ ပါ၀င္ရမယ့္ အဖြဲ႕ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ကိုးကန္႔၊ တအာင္းနဲ႔ ရခိုင္အဖြဲ႕ ေတြကို လက္မွတ္ထိုးမႈမွာ ဖယ္ထားဖို႔ အစိုးရက လိုလားပါတယ္။ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ေတြက ဒီသံုးဖြဲ႕ပါမွ လက္မွတ္ထိုးမယ္လို႔ ေျပာပါတယ္။

ဒီအခ်က္က မၾကာေသးမီက ကိုးကန္႔ အပါအ၀င္ တအာင္း၊ ရခိုင္ ပူးေပါင္းတပ္ေတြနဲ႔ တိုက္ပြဲျဖစ္ထားတဲ့ တပ္မေတာ္ရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာနဲ႔ပါ သက္ဆိုင္ေနပါတယ္။

ဒုတိယ တစ္ခ်က္က စာခ်ဳပ္ လက္မွတ္ထိုးတဲ့အခါ ပါ၀င္ရမယ့္ အသိသက္ေသေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကို ႏွစ္ဖက္ညႇိႏိႈင္းမႈေတြ ဆက္လုပ္ရပါဦးမယ္။

တတိယ တစ္ခ်က္က လံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ ကိစၥ ျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရဘက္က DDR လို႔ေခၚတဲ့ လံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ ျပန္လည္ေပါင္းစည္းျခင္းကို အရင္လုပ္လိုပါတယ္။ ဒါဟာ စကားလံုးအားျဖင့္ ဘာမွမဟုတ္ေပမဲ့ အႏွစ္သာရ ပိုင္းအရ လက္နက္ျဖဳတ္သိမ္းေရး၊ လက္နက္ခ်ေရးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ေတြဘက္က SSR လို႔ေခၚတဲ့ လံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္ကို အရင္ လုပ္လိုပါ တယ္။ လက္နက္ျဖဳတ္သိမ္းတာ မဟုတ္ဘဲ ဘယ္လို လုပ္ေဆာင္မလဲ ဆိုတဲ့အခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။

အစိုးရဘက္က SSR အဆိုတင္မႈကို လက္မခံပါဘူး။ DDR ကိုပဲ တန္းသြားဖို႔ လိုလားပါတယ္။ ဒီအခ်က္က တပ္ေနရာ ခ်ထားေရးေတြနဲ႔ သက္ဆိုင္ေနသလို လုပ္ထံုးလုပ္နည္း၊ နည္းနာပိုင္း ျပႆနာလည္း မဟုတ္ ပါဘူး။ အရင္းခံ ျပႆနာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ MPC ကေတာ့ ဒါကို အရင္းခံျပႆနာလို႔ မယူဆပဲ လုပ္ထံုး လုပ္နည္း၊ နည္းနာပိုင္း ျပႆနာလို႔ ပံုေဖာ္ထားပါတယ္။

အခုထိ ရွိေနဆဲျဖစ္တဲ့ တိုက္ပြဲေတြ၊ သံသယေတြနဲ႔ ယခင္ က်ိဳးပ်က္ခဲ့တဲ့ သေဘာတူညီခ်က္ စာခ်ဳပ္ေတြ ေၾကာင့္ အစိုးရပိုင္းက လိုလားတဲ့ DDR ပံုစံဟာ အလြယ္တကူ ျဖစ္လာႏိုင္ေျခ မရွိပါဘူး။

ဒါ့အျပင္ DDR ျဖစ္ဖို႔ ေဆြးေႏြးမႈေတြက ႏိုင္ငံတကာမွာေတာင္ ႏွစ္နဲ႔ခ်ီ ၾကာျမင့္ေလ့ ရွိပါတယ္။

လံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္ ေျပလည္မႈ မရွိရင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ဆိုတာလည္း အရွည္တည္တံ့မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ အပစ္ရပ္စာခ်ဳပ္ မူၾကမ္းမွာ ဖြင့္ဆိုထားခ်က္အရ လက္မွတ္ထိုးၿပီးရင္ ၂၄ နာရီအတြင္း ေအာက္ေျခတပ္ဖြဲ႕ ၀င္ေတြကို အသိေပးရမယ္။ ေနာက္ထပ္ ၁၄ ရက္အတြင္း တပ္ေနရာခ်ထားေရးကို ေဆြးေႏြးရမယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။

ဒါကလည္း ထင္သေလာက္ မလြယ္ကူႏိုင္ပါဘူး။

ေနာက္တစ္ခ်က္ လက္ရွိ ေရြးေကာက္ပြဲ မတိုင္မီ အခ်ိန္မွာတင္ အစိုးရအဖြဲ႕ေရာ၊ တပ္မေတာ္မွာပါ အေျပာင္းအလဲေတြ ရွိေနမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဥပမာ အေနနဲ႔ ဒုတိယ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ျမင့္စိုးလို ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးပြဲေတြမွာ ဆက္တိုက္ပါ၀င္ခဲ့တဲ့ တပ္မေတာ္ အရာရွိႀကီးေတြ အၿငိမ္းစားယူၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲ ၀င္မယ္၊ တိုင္းနဲ႔ျပည္နယ္ အသီးသီးက ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ေတြ အျပင္ နယ္လံု၀န္ႀကီးေတြအားလံုး ရာထူးက ထြက္ၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲ ၀င္ၾကမယ္ ဆိုရင္ တပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ထိေတြ႕မႈေတြမွာ ညႇိႏိႈင္းဖို႔ အခက္အခဲ ရွိလာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခါ ေသးငယ္တဲ့ ထိေတြ႕မႈေတြကေန ႀကီးမားတဲ့ ပဋိပကၡေတြ ျဖစ္လာႏိုင္ပါတယ္။

အခုလည္း ကခ်င္ျပည္နယ္၊ ရွမ္းျပည္နယ္နဲ႔ ကရင္ျပည္နယ္ေတြမွာ တိုက္ပြဲ ေတြ ျဖစ္ေနဆဲပါ။ ဒီတိုက္ပြဲ အမ်ားစုမွာ ျဖစ္ပြားရတဲ့ အေၾကာင္းအရင္းက တပ္ေနရာ ခ်ထားမႈ အတိအက် မရွိတာနဲ႔ အမ်ားဆံုး သက္ဆိုင္ေနၿပီး နယ္ကြၽံမႈ ျဖစ္တာ၊ ထိုးစစ္အသြင္ေဆာင္တဲ့ တပ္လႈပ္ရွားမႈ လုပ္တာေတြ ကလည္း အေၾကာင္းအရင္းတစ္ရပ္ ျဖစ္ေနပါတယ္။

■  မေရရာေသးတဲ့ အေျခအေန

ေရြးေကာက္ပြဲ မတိုင္ခင္မွာ အပစ္ရပ္ NCA စာခ်ဳပ္ လက္မွတ္ေရးထိုးလိုျခင္း ကိစၥမွာ Political Credit ရလိုျခင္းက အဓိက က်ေနပါတယ္။

အခုခ်ိန္မွာ Political Credit လိုခ်င္ေနတာက သမၼတ ဦးသိန္းစိန္၊ MPC နဲ႔ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရအဖြဲ႕ ျဖစ္ၿပီး ကုလသမဂၢနဲ႔ ျမန္မာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ေငြေၾကး ေထာက္ပံ့ေနတဲ့ ႏိုင္ငံတစ္ခ်ိဳ႕လည္း ပါ၀င္ပါ တယ္။  သူတို႔က အပစ္ရပ္စာခ်ဳပ္ လက္မွတ္ထိုးဖို႔ ဖိအားေပးေနတာပါ။

သမၼတ ဦးသိန္းစိန္နဲ႔ အစိုးရအဖြဲ႕က ေရြးေကာက္ပြဲအတြက္ Political Credit ရလိုတာပါ။ MPC က သူတို႔ ဆက္လက္ရပ္တည္ႏိုင္ဖို႔ Political Credit လိုခ်င္တာပါ။

ကုလသမဂၢ အပါအ၀င္ ျမန္မာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ေငြေၾကးကူညီ ေထာက္ပံ့မႈ ေပးေနတဲ့ ႏိုင္ငံေတြကလည္း သူတို႔ရဲ႕ ကူညီေထာက္ပံ့မႈေတြ ရလာဒ္ေပၚ ခ်င္ပါတယ္။

တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕ေတြမွာလည္း သေဘာကြဲမႈေတြ ရွိေနပါတယ္။ အင္အားႀကီး ‘၀’ နဲ႔ မိုင္းလားအဖြဲ႕ေတြက NCA ကို လက္မွတ္ထိုးမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲ ေရာက္မွ ၀င္ပါမယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ သူတို႔ မပါရင္ တစ္ႏိုင္ငံလံုး အတိုင္းအတာအရ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးလို႔ သတ္မွတ္ရ ခက္ပါ လိမ့္မယ္။

ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စု တည္ေဆာက္ဖို႔ကို အစဥ္တစိုက္ ေတာင္းဆိုေနတဲ့ KIO အဖြဲ႕ထဲမွာလည္း သေဘာကြဲေနတာေတြ ရွိပါတယ္။ ရသေလာက္ ယူမယ္ဆိုတဲ့ သူေတြ ရွိသလို၊ မူလ ခ်မွတ္ထားတဲ့ လမ္းျပေျမပံုအတိုင္း လုပ္မယ္ ဆိုသူေတြလည္း ရွိပါတယ္။

ထူးျခားတာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးမႈေတြမွာ KIO ရဲ႕ ထိပ္ပိုင္းကိုယ္စားလွယ္ အေနနဲ႔ ပါ၀င္ခဲ့တဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ဂြမ္ေမာ္ရဲ႕ အခန္းက႑ ေမွးမွိန္ေနပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕ အခန္းက႑ ေမွးမွိန္မႈဟာ မတ္ ၃၁ ရက္က သေဘာ တူညီမႈ ရခဲ့တဲ့ NCA မူၾကမ္း ထြက္ေပၚၿပီးခ်ိန္မွာ ပိုၿပီး ထင္ရွားလာပါတယ္။

ဒီအတိုင္းပဲ KNU မွာလည္း အေျပာင္းအလဲေတြ ရွိေနပါတယ္။ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္၊ တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္တို႔နဲ႔ ရင္းႏွီးတဲ့ ဆက္ဆံေရး ထူေထာင္ခဲ့သူ KNU ဥကၠ႒ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး မူတူးေဆးဖိုးနဲ႔ အတြင္း ေရးမွဴး ပဒိုေစာကြယ္ထူး၀င္းတို႔ရဲ႕ ေျခလွမ္းေတြ ေနာက္ျပန္ဆုတ္ထားပါတယ္။

သူတို႔ေနရာမွာ ယံုၾကည္ခ်က္ ခိုင္မာၿပီး KNU အဖြဲ႕အတြင္း သေဘာထား တင္းမာသူေတြကို ဦးေဆာင္ ထားသူလို႔ သတ္မွတ္ခံထားရတဲ့ KNU ဒုတိယ ဥကၠ႒ ေနာ္စီဖိုးရာစိန္ ပိုၿပီး ေနရာရလာပါတယ္။

ေနာ္စီဖိုးရာစိန္ဟာ တစ္ႏိုင္ငံလံုး အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးဆိုင္ရာ ညႇိႏိႈင္းေရးအဖြဲ႕ (NCCT) ေနရာမွာ အစားထိုး ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ အဆင့္ျမင့္ ကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႕ (SD) ရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ေနရာ ေရာက္လာ ပါတယ္။

အခုခ်ိန္မွာ ႏိုင္ဟံသာ၊ ပဒိုေစာကြယ္ထူး၀င္းနဲ႔ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ဂြမ္ေမာ္တို႔ကို အဖြဲ႕ေခါင္းေဆာင္ ေနရာေပးၿပီး ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ NCCT ထက္ SD က ပိုၿပီး ၾသဇာႀကီးပါတယ္။

အင္အားႀကီး တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕ေတြမွာ ဒီလို အေျပာင္းအလဲေတြ ရွိေနေပမယ့္ သူတို႔မွာ တူညီတဲ့ အခ်က္တစ္ခု ရွိေနပါတယ္။ အဲဒါက ကိုးကန္႔၊ တအာင္း၊ ရခိုင္ အဖြဲ႕သံုးဖြဲ႕စလံုး ပါ၀င္မွာ NCA ကို လက္မွတ္ထိုးမယ္ ဆိုတဲ့အခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။

လာမယ့္ ၾသဂုတ္လ ေဆြးေႏြးပြဲမွာေတာ့ NCCT အဖြဲ႕၀င္ လက္နက္ကိုင္တိုင္း NCA လက္မွတ္ထိုးခြင့္ ရွိေရး၊ မရွိေရးနဲ႔ လံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ DDR/SSR ကိစၥေတြက အေရးႀကီးဆံုးပါပဲ။ ဒီႏွစ္ခ်က္ကို အစိုးရက သေဘာတူရင္ NCA စာခ်ဳပ္ လက္မွတ္ထိုးႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။

တစ္ဖက္မွာလည္း Political Credit အရ NCA စာခ်ဳပ္ကို ေရြးေကာက္ပြဲမတိုင္ခင္ လက္မွတ္ေရးထိုး လိုသူေတြ ရွိေနေပမဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ NCA စာခ်ဳပ္က တိုင္းရင္းသားျပည္သူ အားလံုးနဲ႔ သက္ဆိုင္ေနပါ တယ္။

မည္ကာမတၲ စာခ်ဳပ္တစ္ခုပဲ ျဖစ္ေနမယ္၊ ယခင္ ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့ဖူးတဲ့ စာခ်ဳပ္ေတြလိုပဲ အခ်ိန္တိုအတြင္း ျပန္ၿပီး ပ်က္ျပယ္သြားမယ္ ဆိုရင္ ေျမစာပင္ဘ၀ ျပန္ေရာက္ရမယ့္ သူေတြက တိုင္းရင္းသား ျပည္သူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။

တကယ္လို႔ Political Credit ရဖို႔ လက္မွတ္ထိုးခိုင္းမယ္ ဆိုရင္ ေျဖရွင္းရမယ့္ အဓိက ျပႆနာ  ႏွစ္ခု ရွိပါတယ္။ တစ္ခုက အရင္းခံ ျပႆ နာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကို မေျဖရွင္းႏိုင္ရင္ အခ်ိန္တိုအတြင္း စာခ်ဳပ္ ပ်က္ျပယ္ႏိုင္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယ တစ္ခ်က္က လုပ္ထံုးလုပ္နည္း နည္းနာပိုင္း ျပႆနာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကို မေျဖရွင္းႏိုင္ရင္ အရင္းခံ ျပႆနာ ကိုလည္း ေျဖရွင္းႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။  

အခုခ်ိန္မွာ အေရးႀကီးဆံုးက NCA စာခ်ဳပ္ လက္မွတ္ထိုးေရး မဟုတ္ပါဘူး။ ရရွိထားတဲ့ သေဘာတူညီ ခ်က္ေတြနဲ႔ ေဒသအလိုက္ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးကို တည္ၿငိမ္ေအာင္ လုပ္ဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။

လူကို အေျခခံတာ မဟုတ္ဘဲ မူကို အေျခခံၿပီး ေဆြးေႏြးထားတာ ဆိုရင္ ေနာက္အစိုးရ လက္ထက္ ေရာက္လာရင္လည္း ခိုင္မာတဲ့ အပစ္ရပ္စာခ်ဳပ္ျဖစ္ဖို႔ ဆက္ၿပီး ေဆြးေႏြးႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။ လူေျပာင္းေပမဲ့ မူမေျပာင္းရင္ ဆက္ၿပီး ေဆြးေႏြးလို႔ ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လူေျပာင္း႐ံုနဲ႔ မူမေျပာင္းႏိုင္ေအာင္ ခိုင္မာတဲ့ ကတိက၀တ္ေတြ ရယူထားဖို႔ပဲ လိုပါတယ္။

အခုခ်ိန္မွာေတာ့ အပစ္ရပ္ စာခ်ဳပ္ NCA လက္မွတ္ထိုးေရးဟာ အေျခခံက်က် အခ်က္အလက္နဲ႔ စဥ္းစား ရင္ ျဖစ္ႏိုင္ေျခ နည္းေနပါတယ္။

ၿပီးခဲ့သည့္ ဇြန္လဆန္းက KNU ထိန္းခ်ဳပ္နယ္ေျမ ေလာခီးလာ၌ ျပဳလုပ္ေသာ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ ထိပ္သီးညီလာခံမွ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ား

(အဆိုပါ ထိပ္သီးညီလာခံတြင္ မတ္ ၃၁ ရက္က အတည္ျပဳခဲ့ေသာ NCA အတည္ျပဳမူၾကမ္းကို ေဆြးေႏြး ခဲ့ၿပီး ထိုမူၾကမ္းကို ျပင္ဆင္ ျဖည့္စြက္ရန္ အခ်က္ ၁၂ ခ်က္ ထြက္ေပၚခဲ့သည္။ ယင္း ၁၂ ခ်က္ကို မူတည္၍ ၿပီးခဲ့သည့္ ဇူလိုင္ ၂၂ ႏွင့္ ၂၄ ရက္တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၌ ျပည္ေထာင္စု ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ကိုယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ ထပ္မံ ေဆြးေႏြးခဲ့ရာ ၿပီးျပတ္ျခင္း မရွိေသးဘဲ က်န္ရွိေနေသာ အဓိကအခ်က္ သံုးခ်က္ကို လာမည့္ ၾသဂုတ္လတြင္ ထပ္မံ ေဆြးေႏြးၾကမည္ ျဖစ္သည္)

(၁)    NCA အတည္ျပဳမူၾကမ္း နိဒါန္း ေျခဆင္းစာပိုဒ္ပါ “ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ အစိုးရႏွင့္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား အၾကား ယခင္က သေဘာတူ ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့ေသာ သေဘာတူညီ ခ်က္မ်ားအား” ဆိုသည့္ စာသားအား ဖ်က္၍ “ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရႏွင့္ တိုင္းရင္း သားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအၾကား ခ်ဳပ္ဆိုေသာ တစ္ႏုိင္ငံလံုး ပစ္ခတ္တိုက္ခိုက္မႈ ရပ္စဲေရး သေဘာတူ စာခ်ဳပ္သည္ ယခင္က ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ အစိုးရႏွင့္ တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအၾကား ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့ေသာ သေဘာတူညီခ်က္မ်ားအား” ဟူေသာ စကားရပ္ ျဖင့္ ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္ရန္ ဆံုးျဖတ္သည္။

(၂)    NCA အတည္ျပဳမူၾကမ္း အခန္း(၁)၊ အေျခခံမူမ်ား၊ ေျခဆင္းစာပိုဒ္ပါ “ဤသေဘာတူ စာခ်ဳပ္၏ အေျခခံမူမ်ားအတိုင္း ေဆာင္ရြက္သြားရန္ သေဘာတူၾကသည္” ဆိုသည့္ စာသားတြင္ “ေရရွည္ တည္တံ့ ခိုင္ျမဲေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး တည္ေဆာက္ႏုိင္ေရးအတြက္ ေအာက္ပါ အေျခခံမူမ်ားႏွင့္ အညီ အေကာင္အ ထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္သြားရန္ သေဘာတူသည္” ဟူသည့္ စာသားျဖင့္ အစားထိုးရန္ ဆံုးျဖတ္သည္။

(၃)    NCA အတည္ျပဳမူၾကမ္း အခန္း(၃) ပစ္ခတ္တိုက္ခိုက္မႈ ရပ္စဲေရးဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ား အပိုဒ္ (၃) ပါ (သို႔မဟုတ္) “ႏွစ္ဖက္ သေဘာတူ သတ္မွတ္ထားသည့္ ရက္အတြင္း” ဆိုသည့္ စာသားအား ပယ္ဖ်က္ရန္ ဆံုးျဖတ္သည္။ (NCA အတည္ျပဳမူၾကမ္း အခန္း(၃) ပစ္ခတ္တိုက္ခိုက္မႈ ရပ္စဲေရးဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ား အပိုဒ္ (၃)တြင္ “ဤသေဘာတူစာခ်ဳပ္ကို လက္မွတ္ေရးထိုးသည့္ ေန႔မွစ၍ ၁၄ ရက္အတြင္း သို႔မဟုတ္ ႏွစ္ဖက္သေဘာတူ သတ္မွတ္ထားသည့္ ရက္အတြင္း တပ္မေတာ္ႏွင့္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ တာ၀န္ရိွသူမ်ား ေတြ႕ဆံုညိႇႏႈိင္းကာ ပစ္ခတ္တိုက္ခိုက္မႈ ရပ္စဲေရးဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ားကို တိက်ေသာ အခ်ိန္ဇယား၊ သတ္မွတ္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေဆာင္ေရးမ်ား ျပဳလုပ္သြားရန္ သေဘာတူသည္” ဟု ေဖာ္ျပထားသည္)

(၄)    NCA အတည္ျပဳမူၾကမ္း အခန္း(၁)၊ အပိုဒ္ ၁(က) ပါ “ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲ ရလဒ္မ်ားႏွင့္ အညီ” ဟူေသာ စာသားႏွင့္ ပတ္သက္၍ NCA အတည္ျပဳ မူၾကမ္းပါ စာသားအတုိင္း ဆက္လက္အသံုးျပဳသြားရန္ ဆံုးျဖတ္သည္။

(၅)    NCA အတည္ျပဳမူၾကမ္း အခန္း(၃)၊ အပုိဒ္ (၉)-(ဇ) ပါ “ဥပေဒႏွင့္ အညီ” ဆုိသည့္ စာသားအား ပယ္ဖ်က္ရန္ ဆံုးျဖတ္သည္။ (NCA  အတည္ျပဳ မူၾကမ္း အခန္း (၃) ပစ္ခတ္တိုက္ခိုက္မႈ ရပ္စဲေရး ဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ား အခန္း၊ အရပ္သားမ်ားကို အကာအကြယ္ေပးျခင္း ေခါင္းစဥ္ေအာက္ရိွ အပုိဒ္ (၉)၊ အပုိဒ္ခြဲ (ဇ)တြင္ “ဥပေဒႏွင့္ အညီ ပညာသင္ၾကားေရး ဆိုင္ရာ အခြင့္အေရးမ်ားကို ေႏွာင့္ယွက္ ပိတ္ပင္ျခင္း၊ ပညာေရး ဆိုင္ရာ ပစၥည္းမ်ားႏွင့္ အတူ စာသင္ေက်ာင္း၊ အေဆာက္အအံုမ်ားကို ဖ်က္ဆီးျခင္း၊ ပညာေရး ၀န္ထမ္းမ်ား ႏွင့္ ပညာသင္ယူ ေနသူမ်ားကို ေႏွာင့္ယွက္ ဟန္႔တားျခင္း မျပဳရ” ဟု ေဖာ္ျပထားသည္)

(၆)    NCA အတည္ျပဳမူၾကမ္း အခန္း (၃)၊ အပိုဒ္ ၁၀ (က) ပါ “ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရ၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ ရယူၿပီး” ဆိုသည့္ စာသာအား ပယ္ဖ်က္ရန္ ဆံုးျဖတ္သည္။ (NCA အတည္ျပဳမူၾကမ္း အခန္း (၃) ပစ္ခတ္တိုက္ခိုက္မႈ ရပ္စဲေရးဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ား အခန္း၊ လူသားခ်င္း စာနာမႈဆိုင္ရာ အကူအညီ ေခါင္းစဥ္ေအာက္ရိွ အပိုဒ္ (၁၀)၊ အပိုဒ္ခြဲ (က) တြင္ “ျပည္တြင္းေနရပ္ စြန္႔ခြာတိမ္းေရွာင္သူမ်ား (IDPs) ႏွင့္ ပဋိပကၡဒဏ္ ခံစားရသူ မ်ားအတြက္ လူသားခ်င္းစာနာမႈဆုိင္ရာ အကူအညီေပးျခင္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းၿပီး NGO ႏွင့္ INGO အဖြဲ႕အစည္း မ်ား၏ ကူညီေထာက္ပံ့မႈမ်ားအား ႏုိင္ငံေတာ္ အစိုးရ၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ ရယူၿပီး လုပ္ငန္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ သတ္ဆိုင္ရာ အစိုးရ ဌာနမ်ား၊ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ ေဒသဆိုင္ရာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအၾကား ညိႇႏိႈင္း ေဆာင္ရြက္ရန္” ဟု ေဖာ္ျပထားသည္)

(၇)    NCA အတည္ျပဳမူၾကမ္း အခန္း (၅)၊ ႏုိင္ငံေရး လမ္းျပေျမပံု ခ်မွတ္ျခင္း အပိုဒ္ ၂၀ (ဂ)ပါ “လံုျခံဳေရး ဆိုင္ရာ ျပန္လည္ေပါင္းစည္းျခင္း ကိစၥရပ္မ်ား” ဆိုသည့္ စာသားမွ “ျပန္လည္ ေပါင္းစည္းျခင္း” စာသားကို ပယ္ဖ်က္ၿပီး “လံုျခံဳေရး ကိစၥရပ္မ်ား” ဟူသည့္ စာသားအား အသံုးျပဳရန္ ဆံုးျဖတ္သည္။ (NCA အတည္ျပဳ မူၾကမ္း အခန္း (၅)၊ ႏုိင္ငံေရး လမ္းျပေျမပံု ခ်မွတ္ျခင္း အပိုဒ္ (၂၀)၊ အပိုဒ္ခြဲ (ဂ)တြင္ “ထိုမူေဘာင္ကို အေျခခံ၍ အမ်ဳိးသားအဆင့္ ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား က်င္းပျခင္း၊ လံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ ျပန္လည္ေပါင္းစည္း ျခင္း ကိစၥမ်ား၊ လုပ္ငန္းမ်ားကို ညိႇႏိႈင္း ေဆြးေႏြးျခင္းျဖင့္ ႏွစ္ဖက္ သေဘာတူညီေသာ ႀကိဳတင္ ေဆာင္ရြက္ ဖြယ္ရာမ်ားကို လုပ္ေဆာင္ျခင္း” ဟု ေဖာ္ျပထားသည္)

(၈)    NCA အတည္ျပဳမူၾကမ္း အခန္း (၅)၊ ႏိုင္ငံေရး လမ္းျပေျမပံု ခ်မွတ္ျခင္း အပိုဒ္ ၂၀(စ)ပါ စာသားအား “ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္သြင္း၍ အတည္ျပဳခ်က္ ရယူျခင္း” ဆိုသည့္အတိုင္း ဆက္လက္ အသံုးျပဳ ရန္ အတည္ျပဳ ဆံုးျဖတ္သည္။

(၉)    NCA အတည္ျပဳ မူၾကမ္း အခန္း (၆) ၾကားကာလအတြင္း ေဆာင္ရြက္ရမည့္ အစီအစဥ္မ်ား အပိုဒ္ ၂၅(က) တြင္ “ေျမယာႏွင့္ သယံဇာတ စီမံခန္႔ခြဲမႈ ဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ား” ကို အပိုဒ္ခြဲ (၇)အျဖစ္ ထပ္မံ ျဖည့္စြက္ရန္ ဆံုးျဖတ္သည္။ (NCA အတည္ျပဳ မူၾကမ္း အခန္း (၆) ၾကားကာလအတြင္း ေဆာင္ရြက္ရမည့္ အစီအစဥ္မ်ား အပိုဒ္ (၂၅)၊ အပိုဒ္ခြဲ (က) တြင္ “ဤ သေဘာတူ စာခ်ဳပ္တြင္ လက္မွတ္ေရးထိုးၾကေသာ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားသည္ မိမိတို႔ႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ အပစ္ရပ္ နယ္ေျမမ်ားအ တြင္း ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးႏွင့္ လံုံျခံဳေရးဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ားတြင္ မိမိတို႔ အဖြဲ႕အစည္း၏ အတိုင္းအတာအရ တာ၀န္ယူေနၾကရေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ျဖစ္ၾကသည့္ အားေလ်ာ္စြာ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲထားၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္း ေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား က်င္းပ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနသည့္ ကာလအတြင္း ၎နယ္ေျမမ်ားတြင္ ႏွစ္ဖက္ ညိႇႏိႈင္းၿပီး ေအာက္ပါ ကိစၥရပ္မ်ားကို ေဆာင္ရြက္သြားရန္ သေဘာတူသည္။

(၁) ျပည္သူလူထု၏ က်န္းမာေရး၊ ပညာေရး၊ လူမႈေရးႏွင့္ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ အေျခခံ       ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ ေရး လုပ္ငန္းမ်ား၊
(၂) သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရးဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ား၊
(၃) တိုင္းရင္းသား လူမ်ဳိးမ်ား၏ ဘာသာစကား၊ စာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ ထိန္းသိမ္းျမႇင့္တင္ေရးဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းမ်ား၊
(၄) ေဒသဆိုင္ရာ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေရးႏွင့္ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ား၊
(၅) ေဒသဆိုင္ရာ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးႏွင့္ စြမ္းရည္ျမႇင့္တင္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ ျပည္တြင္းျပည္ပ အလွဴရွင္ အဖြဲ႕ အစည္းမ်ား၏ အကူအညီ ရယူျခင္းဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ား၊
(၆) မူးယစ္ေဆး၀ါး တိုက္ဖ်က္ေရး လုပ္ငန္းမ်ား” ဟု မူလျပ႒ာန္းခ်က္တြင္ ပါရိွသည္)

(၁၀)   NCA အတည္ျပဳမူၾကမ္း အခန္း (၆)၊ ၾကားကာလအတြင္း ေဆာင္ရြက္ရမည့္ အစီအစဥ္မ်ား အပိုဒ္ ၂၅ (ခ)ပါ “ညိႇႏိႈင္း၍ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္သြားရန္” ဆိုသည့္ စာသားတြင္ “ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ ညိႇႏိႈင္းသေဘာတူညီမႈ ရယူ၍” ဟု ျဖည့္စြက္ရန္ ဆံုးျဖတ္သည္။ (NCA အတည္ျပဳမူၾကမ္း အခန္း(၆) ၾကားကာလအတြင္း ေဆာင္ရြက္ရမည့္ အစီအစဥ္မ်ား အပိုဒ္ (၂၅)၊ အပိုဒ္ခြဲ (ခ)တြင္ “ပစ္ရပ္ေဒသအတြင္း ေဒသခံ ျပည္သူလူထုအေပၚ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ ႀကီးမားေသာ စီမံကိန္းမ်ားကို လုပ္ေဆာင္ရန္ ရိွပါက သဘာ၀ သယံဇာတမ်ား ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ ေဖာ္ေဆာင္ေရးအဖြဲ႕ (EITI) ၏ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားအတိုင္း ေဒသခံ ျပည္သူလူထုႏွင့္ ညိႇႏိႈင္းေဆာင္ရြက္သြားရန္ သက္ဆိုင္ရာ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းတို႔ႏွင့္ ညိႇႏိႈင္း၍ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္သြားရန္” ဟု မူလက ေဖာ္ျပထားသည္)

(၁၁)  NCA အတည္ျပဳမူၾကမ္း အခန္း (၇)၊ အပိုဒ္ ၂၇ ပါ “စာခ်ဳပ္၏ အေျခခံမူမ်ား” အစား “စာခ်ဳပ္၏ မူမ်ား” ဟု ျပင္ဆင္ေရးသားရန္ သေဘာတူ ဆံုးျဖတ္သည္။

(၁၂)  ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ အစိုးရႏွင့္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား အၾကား ခ်ဳပ္ဆိုေသာ တစ္ႏုိင္ငံလံုး ပစ္ခတ္တိုက္ခိုက္မႈ ရပ္စဲေရး သေဘာတူစာခ်ဳပ္ အတည္ျပဳ မူၾကမ္းကို ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္ခ်က္မ်ားႏွင့္အတူ ဤထိပ္သီး အစည္းအေ၀းႀကီးက အတည္ျပဳေၾကာင္း ဆံုးျဖတ္သည္။

Eleven Media Group

No comments:

Post a Comment

My Blog List