အေရွ႕ေတာင္အာရွတလႊားတြင္ “ဂ်ီဟတ္အလံေတာ္ကို လႊင့္တင္မည္” သို႔မဟုတ္ ျမင့္ျမတ္သည့္စစ္ပြဲကို ဆင္ႏႊဲ ေတာ့မည္ဟု ၿပီးခဲ့သည့္ စက္တင္ဘာလ အတြင္းက ေႂကြးေၾကာ္ခဲ့ေသာ္လည္း အယ္လ္ကိုင္ဒါ (Al-Queda) ေခါင္းေဆာင္ ေအမန္အယ္လ္ ဇဝါဟီရီ(Ayman al- Zawahiri)အေနျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ မြတ္စလင္ မ်ားကို ႀကီးမားေသာ သက္ေရာက္မႈတခု ျဖစ္လာေအာင္ မျပဳ လုပ္ႏိုင္ခဲ့ပါ။ ျမန္မာ၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏွင့္ အိႏၵိယႏိုင္ငံမွ ျပည္နယ္မ်ားျဖစ္ေသာ အာသံ၊ ဂူဂ်ာရတ္၊ ဂ်မူးႏွင့္ ကက္ရွ္မီးယား အစရွိသည့္ ျပည္နယ္မ်ား တြင္ လႈပ္ရွားမႈမ်ား ျပဳလုပ္မည္ဟု သူကေျပာခဲ့သည္။
သူေၾကညာခဲ့ၿပီး အခ်ိန္အနည္းငယ္အတြင္းမွာပင္ လန္ဒန္အေျခစိုက္ ျမန္မာမြတ္စလင္ အဖြဲ႕အစည္းက “ျမန္မာ ႏိုင္ငံမွ မြတ္စလင္မ်ားသည္ အၾကမ္းဖက္ အဖြဲ႕အစည္းတခုထံမွ အကူအညီမ်ားကို မည္သည့္ အခါမွ် လက္ခံ မည္ မဟုတ္ေၾကာင္း၊ သေဘာတရား အရ အရွက္ရစရာကိစၥတခုျဖစ္ၿပီး က်င့္ဝတ္ႏွင့္လည္း ကိုက္ညီျခင္းမရွိ ေၾကာင္း” ေျပာၾကားထားသည့္ ေၾက ညာခ်က္တခု ခ်က္ခ်င္းထုတ္ျပန္ခဲ့သည္မွာ အံ့ဩ စရာမဟုတ္ပါ။
ၿငီးေငြ႕ဖြယ္ရာေကာင္းေအာင္ ၾကာျမင့္သည့္ ဗီဒီယိုကလစ္မ်ားကို ထုတ္ျပန္ခဲ့သည့္ အသက္ ၆၃ ႏွစ္အရြယ္ အီဂ်စ္ႏိုင္ငံသား မ်က္စိခြဲစိတ္ ဆရာဝန္ေဟာင္း ေအမန္ အယ္လ္ ဇဝါဟီရီကို လူသိမ်ားၾက သည္။ သို႔ေသာ္ လည္း ယခုအခါတြင္ သူဦးေဆာင္ေန သည့္ အယ္လ္ကိုင္ဒါအဖြဲ႕သည္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ေမလ ၂ ရက္ေန႔က အဖြဲ႕ႏွင့္ တည္ေထာင္သူ ေခါင္းေဆာင္ ေဟာင္း အိုစမာဘင္လာဒင္ကို ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံ အေဘာ့တာဘတ္ (Abbottabad) ရွိ သူ၏ေနအိမ္ တြင္ အေမရိကန္ အထူးကမ္းတက္ တပ္ဖြဲ႕ဝင္မ်ားက လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္ လိုက္ၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ အင္ အားမ်ားစြာ ခ်ည့္နဲ႔ခဲ့ရၿပီျဖစ္သည္။ ထိုအခ်ိန္မွစ၍ အယ္လ္ကိုင္ဒါအဖြဲ႕၏ အေရးပါမႈ အနည္းႏွင့္အမ်ား ဆိုသလို က်ဆင္းခဲ့ရၿပီး ေအမန္ အယ္လ္ ဇဝါဟီရီ၏ ေၾကညာခ်က္မ်ားသည္ ၎တို႔အဖြဲ႕ ရွင္သန္တိုက္ခိုက္ ေနဆဲျဖစ္ေၾကာင္း ျပသႏိုင္ရန္ အရဲစြန္႔အားထုတ္မႈ တခုအေနျဖင့္သာ ႐ႈျမင္သင့္သည္။ အထူးသျဖင့္ Islamic State in Syina and Iraq (ISIS) အဖြဲ႕ အရွိန္အဟုန္ ေကာင္း လာေန သည္ဆိုသည့္ အျမင္ ဘက္မွျဖစ္သည္။ သို႔မဟုတ္ ဘီဘီစီသတင္းဌာနက စက္တင္ဘာလ ၄ ရက္ေန႔တြင္ ေရးသားခဲ့သကဲ့သို႔ တခ်ိန္က ေၾကာက္စရာေကာင္းခဲ့သည့္ အယ္လ္ကိုင္ဒါသည္ ISIS က ႀကီးထြားလာခ်ိန္၌ အားေပ်ာ့ ခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။
ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံရွိ လံုၿခံဳေသာ အိမ္တလံုးတြင္ ပုန္းခိုေနသည္ဟု ယူဆရသည့္ အယ္လ္ ဇဝါဟီရီက သူ၏ ၿခိမ္းေျခာက္မႈမ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္ေရးမွာ ျဖစ္ႏိုင္ေျခ အလြန္နည္းပါးေနသည္။ အယ္လ္ကိုင္ဒါ အဖြဲ႕ႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ မြတ္စလင္မ်ားၾကားတြင္ ရွိခဲ့ေသာဆက္သြယ္မႈမွာ ၁၉၉၀ အေစာပိုင္းႏွစ္မ်ား၌ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံ အေရွ႕ေတာင္ဘက္ရွိ ေကာက္ဘဇား (Cox’s Bazar) ႏွင့္ တကၠနဖ္ (Teknaf) ၾကားမွ အူကီဟာ (Ukhia) တြင္ ႐ိုဟင္ဂ်ာစည္းလံုး ညီၫြတ္ေရးအဖြဲ႕ (RSO) က စခန္းတခု ဖြင့္လွစ္ခဲ့ ခ်ိန္က သာျဖစ္သည္။ ထိုအခ်ိန္က RSO စခန္းသို႔ အာဖဂန္စစ္ေသြးျြကမ်ား လာေရာက္လည္ပတ္ခဲ့ၿပီး RSO ကလည္း တာလီ ဘန္မ်ားဘက္မွ ဝင္ေရာက္ တိုက္ခိုက္ေပးရန္ ရခိုင္ျပည္နယ္အတြင္းရွိ ဒုကၡသည္ စခန္းမ်ားမွ မြတ္စလင္တခ်ိဳ႕ ကို အာဖဂန္နစၥတန္သို႔ ပို႔ေပးရန္ စီစဥ္ခဲ့သည္။
၂၀ဝ၂ ခုႏွစ္ ဩဂုတ္လတြင္ အာဖဂန္နစၥတန္ရွိ အယ္လ္ကိုင္ဒါ မွတ္တမ္းမ်ားမွ အေမရိကန္ ႐ုပ္ျမင္ သံၾကားဌာန CNN က ရရွိခဲ့ေသာ ဗီဒီယိုတိပ္ေခြ ၆၀ ေက်ာ္ထဲမွ တခုကို “ျမန္မာ” ဟု မွတ္သားထားၿပီး မြတ္စလင္မဟာမိတ္ မ်ား လက္နက္ျဖင့္ ေလ့က်င့္ေရး ျပဳလုပ္ေနသည္ကို ႐ိုက္ကူးထားသည္။ သို႔ေသာ္ လည္း RSO သည္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံအတြင္းတြင္ စခန္းမ်ား လံုးဝမရွိခဲ့ဘဲ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံအတြင္း နယ္စပ္ တြင္သာရွိခဲ့သည္။ ထိုေနရာ မ်ားတြင္ အဆိုပါ ဗီဒီယို တိပ္ေခြကို ႐ိုက္ကူးခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ RSO တိုက္ခိုက္ ေရးသမားမ်ားဟု ယူဆရသူမ်ား မွာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ ႏိုင္ငံမွ ဘာသာေရးတင္းက်ပ္သည့္ အဖြဲ႕အစည္း ဂ်မားအတ္ အီ အစၥလာမီ (Jamaat-e-IsIami) ၏ အဖြဲ႕ခြဲျဖစ္သည့္ အစၥလာမီ ခ်ဟာၾတာ ရွီဘီအာ (IsIami Chhatra Shibir) မွ စစ္ေသြးျြကမ်ား ျဖစ္ေန သည္ကိုေတြ႔ရသည္။ ယခုအခ်ိန္တြင္ ပိတ္သိမ္းခဲ့ၿပီ ျဖစ္ေသာ Ukhia စခန္းမွလႈပ္ရွားမႈမ်ားသည္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံအတြင္းမွ လူမ်ိဳးေရး သို႔မဟုတ္ ဘာသာေရး ပဋိပကၡမ်ားထက္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရး ႏွင့္သာ ပိုမိုသက္ဆိုင္ေနခဲ့သည္။
မၾကာေသးမီ ႏွစ္မ်ားအတြင္းတြင္ သူ႔ကိုယ္သူ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ အဗၺဒူလ္ ကုဒ္ဒူးစ္ အယ္လ္ ဘာမီ (Abdul Kuddus al-Burmi) ဟု ေျပာသည့္ မြတ္စလင္ ေသြးထိုးလံႈ႕ေဆာ္သူ တဦးက ျမန္မာ ဘာသာျဖင့္ သူကိုယ္ တိုင္ေျပာဆို ထားသည့္ ဗီဒီယို ကလစ္မ်ားကို ျဖန္႔ေဝခဲ့ရာ ထိုအထဲတြင္ လက္နက္ကိုင္ မြတ္စလင္ တိုက္ခိုက္ေရးသမားမ်ား စစ္ေရးျပ ေနေသာမွတ္တမ္းမ်ား ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရသည္။
သို႔ေသာ္လည္း သူသည္ ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံ ကရာခ်ိ ၿမိဳ႕ (Karachi) ရွိ မြတ္စလင္ ဘာသာေရးေက်ာင္း မဒရက္ဆာ တခုတြင္ အေျခစိုက္သူျဖစ္ၿပီး ဗီဒီယို မွတ္တမ္းမ်ားသည္ ၁၉၉၀ အေစာပိုင္းႏွစ္မ်ားက Ukhia တြင္ သို႔မဟုတ္ ဂူနန္ဘီ႐ု(Gunung Biru) ရွိ ဂ်မားအတ္ အန္ရွရြတ္ တာအူဟစ္ (Jamaah Ansharut Tauhid) အၾကမ္းဖက္အဖြဲ႕မွ အင္ဒိုနီးရွား စစ္ေသြးႂကြမ်ား၏ စခန္းတြင္ သို႔မဟုတ္ ဆူလာေဝစီ (Sulawesi) ကြ်န္းေပၚမွ ပိုဆို (Poso) ရွိ Blue Mountain တြင္႐ိုက္ကူးခဲ့ျခင္းျဖစ္လိမ့္မည္။ ထိုေနရာ မ်ားသည္ ျမန္မာ သို႔မဟုတ္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္မွ ကီလို မီတာ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာ ေဝးကြာသည့္ ေနရာမ်ား ျဖစ္ေနသည္။
ထိုသို႔ေသာ ကြဲလြဲခ်က္မ်ားမွလြဲလွ်င္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ မြတ္စလင္မ်ားသည္ ဘာသာေရးကိုအေၾကာင္းျပဳ၍ ပုန္ကန္ထႂကြျခင္း တႀကိမ္မွ် မျပဳခဲ့ဖူးပါ။ အစၥေရးလူမ်ိဳး ပညာရွင္တဦးျဖစ္ၿပီး သံတမန္ေဟာင္း တဦးလည္း ျဖစ္သူ မိုေရွး ေယဂါ (Moshe Yegar) ၏အဆိုအရ အာရပ္ကမၻာမွ မြတ္စလင္သေဘၤာသား မ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ၉ ရာစု အတြင္းတြင္ ပထမဆံုး ေရာက္ရွိလာခဲ့သည္ ဟုသိရသည္။ ၎တို႔ ထဲမွ တခ်ိဳ႕က ကုန္သည္မ်ားျဖစ္လာၾကၿပီး က်န္သည့္ သူမ်ားက အေနာ္ရထာမင္း အပါအဝင္ ျမန္မာမင္း မ်ားထံတြင္ ျမင္းသည္ေတာ္မ်ားအျဖစ္ အမႈထမ္းခဲ့ ၾကသည္။ အမ်ားစုမွာ အမ်ိဳးသားမ်ား ျဖစ္ၿပီးေဒသခံ အမ်ိဳးသမီးမ်ားႏွင့္ အိမ္ေထာင္ျပဳၾကကာ လူမႈအသိုင္း အဝိုင္းအတြင္းသို႔ ေပါင္းစပ္ပါဝင္လာခဲ့ၾကသည္။
၁၉ ရာစု မင္းတုန္းမင္းလက္ထက္ ေရာက္သည့္ အခ်ိန္တြင္ သူ၏ မြတ္စလင္ စစ္သားမ်ားအတြက္ ဟာလာ လုပ္ထားသည့္ အစားအစာမ်ား ရရွိေစရန္ ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့ၿပီး မႏၱေလးၿမိဳ႕ေတာ္သစ္ တည္ေဆာက္ရန္ အတြက္ ေျမရွင္းရာတြင္ အေျမာက္အျမား ကူညီခဲ့ၾကသည္။ မြတ္စလင္ေရးရာမ်ားကို တာဝန္ ယူေဆာင္ရြက္ရန္ ကဘူးလ္မွေမာ္လဝီ (Maulavi) တဦးကို တရားသူႀကီးအျဖစ္ မင္းတုန္းမင္းက ခန္႔အပ္ခဲ့သည္။ စစ္မႈထမ္းသူမ်ား ကလြဲလွ်င္ မြတ္စလင္ အမ်ားစုမွာ ကုန္သည္မ်ားႏွင့္ ေဈးေရာင္းသူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
ၿဗိတိသွ် ကိုလိုနီေခတ္ ေရာက္သည့္အခ်ိန္တြင္ ၿဗိတိသွ်ပိုင္ အိႏၵိယမွ မြတ္စလင္ အေျမာက္အျမား ေျပာင္းေရႊ႕ အေျခခ်လာၾကေသာ္လည္း လြတ္လပ္ ေရးလႈပ္ရွားမႈတြင္ ပါဝင္ခဲ့ၾကသည္။ အထင္ရွားဆံုးမွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ ဆန္း၏ ရင္းႏွီးေသာမိတ္ေဆြ ဦးအမ္ေအ ရာရွစ္ (M.A.Raschid) ျဖစ္သည္။ ဦးရာရွစ္သည္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ အယ္လာဟာဘတ္ (Allahabad) တြင္ ေမြးဖြားခဲ့သူ ျဖစ္ေသာ္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ႀကီးျပင္းၿပီး ပညာသင္ၾကား ခဲ့သူျဖစ္သည္။ ၁၉၃၆ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ေက်ာင္း သားမ်ားသမဂၢ၏ အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴး ျဖစ္ လာၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဥကၠ႒ ျဖစ္လာခဲ့သည္။ ၁၉၄၈-၁၉၆၂ ခုႏွစ္အတြင္း ပါလီမန္ ဒီမိုကေရစီ ေခတ္တြင္ ဦးရာရွစ္သည္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးႏု၏ လက္ ေအာက္၌ ဝန္ႀကီးဌာနအေျမာက္ အျမားတြင္ တာဝန္ ထမ္းေဆာင္ခဲ့ သည္။ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္တြင္ စစ္တပ္က အာဏာသိမ္းယူလိုက္သည့္အခါ တျခားေသာ ႏိုင္ငံ့ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ကဲ့သို႔ပင္ သူ႔ကိုလည္း ဖမ္းဆီးထိန္း သိမ္းခဲ့သည္။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လ ၁၉ ရက္ေန႔တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ႏွင့္အတူ လုပ္ႀကံသတ္ ျဖတ္ျခင္းခံခဲ့ရသည့္ အာဇာနည္မ်ား အတြင္းတြင္ လည္း မြတ္စလင္ ၂ ဦး ပါဝင္ခဲ့ သည္။ ၎တို႔မွာ အစိုးရအဖြဲ႕ဝင္ ဝန္ႀကီးတဦးျဖစ္သည့္ မိတၳီလာ ၿမိဳ႕သား ဦးအဗၺဒူလ္ရာဇာတ္ႏွင့္ သူ၏ ကိုယ္ရံေတာ္ ရဲေဘာ္ ကိုေထြးတို႔ျဖစ္သည္။ ၁၉၅၀ ႏွစ္မ်ားအတြင္း က ရန္ကုန္ မြတ္စလင္အသိုင္းအဝိုင္းတြင္ ထင္ရွား သူတဦးျဖစ္ေသာ ဦးကာသည္ ပညာေရးဝန္ႀကီး တာဝန္ကို ထမ္းေဆာင္ခဲ့သည္။
ထို႔အျပင္ ေရတပ္အရာရွိေဟာင္း တဦးျဖစ္၍ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ထင္ရွားေသာ စာေရးဆရာ၊ ကဗ်ာ ဆရာျဖစ္ လာ သူ ေမာင္ေသာ္ကကို မည္သူေမ့ႏိုင္မည္ နည္း။ သူသည္ အမ်ိဳးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ (NLD) ကို စတင္ ထူေထာင္ခဲ့ရာတြင္ ပါဝင္ခဲ့သူတဦး လည္းျဖစ္သည္။ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လတြင္ စစ္အစိုးရက သူ႔ကို ဖမ္းဆီး ေထာင္ခ်ခဲ့ၿပီး ႐ိုက္ႏွက္ႏွိပ္စက္ခဲ့သည့္အတြက္ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၁၁ ရက္ေန႔တြင္ အင္းစိန္ ေထာင္အတြင္း၌ ကြယ္လြန္ခဲ့သည္။ စာေရး ဆရာ ေမာင္ေသာ္ကကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ဆြန္နီမြတ္စလင္ သုသာန္ အတြင္းရွိ သူ၏ အစ္ကိုျဖစ္ သူ ဦးဘေဇာ္ေခၚ ဦးဂိုလန္မာမက္၏ နံေဘးတြင္ ျမႇဳပ္ႏွံသၿဂႋဳဟ္ခဲ့သည္။ ဦးဘေဇာ္သည္လည္း ျမန္မာ စစ္တပ္တြင္ ဗိုလ္ႀကီးအဆင့္ျဖင့္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ ခဲ့သူျဖစ္သည္။
၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ဩဂုတ္ႏွင့္ စက္တင္ဘာလမ်ား အတြင္း ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ရက္စက္ၾကမ္းတမ္းသည့္ သတ္ျဖတ္မႈမ်ား ေနာက္ပိုင္း ေမွာင္မိုက္ေသာ ရက္သတၲပတ္မ်ားတြင္ ကြဲျပားျခားနားသည့္ ကိုးကြယ္ရာ ဘာသာအသီးသီးမွ ျပည္သူမ်ား အတူတကြ စုစည္း ၍ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဘာသာေပါင္းစံု ကယ္ဆယ္ေရး ေကာ္မတီ (BIRC) ကုိ ဖြဲ႕စည္း ခဲ့သည္။ ဘာသာ တရားအခ်င္းခ်င္း သင့္ျမတ္ညီမွ်မႈကို ထင္ရွားစြာ ေဖာ္ျပသည့္အေနျဖင့္ ဒုတိယ ကမၻာစစ္ ေခတ္သံုး ထရပ္ကားတစီးတြင္ ဗုဒၶဘာသာမွ ဓမၼစၾကာစက္ဝိုင္း၊ အစၥလာမ္ဘာသာမွ လျခမ္းႏွင့္ၾကယ္၊ ခရစ္ယာန္ ဘာသာမွ လက္ဝါးကပ္တိုင္ႏွင့္ ဟိႏၵဴဘာသာ၏ ဥဳမ္ သေကၤတ စသည္တို႔ကို ေဖာ္ျပထားေသာ တံခြန္မ်ား လႊင့္ထူ၍ အခက္အခဲ ႀကံဳေတြ႕ေနရသည့္ ရန္ကုန္ ၿမိဳ႕မွ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးေသာ ျပည္သူမ်ားကို အေထာက္အပံ့ အကူအညီမ်ား ေပးပို႔ခဲ့ၾကသည္။
မည္သည့္အခါမွ တရားဝင္ မွတ္ပံုတင္ခဲ့ျခင္း မရွိေသာ္လည္း အဆိုပါအဖြဲ႕ကို ေခတ္သစ္ျမန္မာ ႏိုင္ငံမွ လူ႔ အသိုင္းအဝိုင္းအား အေျချပဳသည့္ ပထမ ဆံုးေသာ အစိုးရမဟုတ္သည့္အဖြဲ႕အစည္း (NGO) အျဖစ္ သေဘာထားႏိုင္ပါသည္။ ဦးေဆာင္သူမ်ားထဲ တြင္ ဗုဒၶကလ်ာဏ ယုဝအသင္း (YMBA) ၏ အႀကီးအကဲ ဦးဘိုႏွင့္ မြတ္စလင္တဦးျဖစ္ေသာ S.A Ginwalla တို႔ ပါဝင္ၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္က ျမန္မာႏိုင္ငံဆိုင္ရာ ဩစေၾတးလ် သံအမတ္ႀကီး အျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ေနခဲ့ေသာ ခရစၥ လမ့္ဘ္ (Chris Lamb) က “သူတို႔ယံုၾကည္ရာ ဘာသာ တရားကို အေျခခံၿပီး ထြက္လာခဲ့ၾကတာမဟုတ္ပါဘူး။ BIRC အေနနဲ႔ အပစ္ပယ္ခံသူေတြဆီေရာက္ႏိုင္ေစဖို႔ လူတိုင္းက သူတို႔ရဲ႕ဘာသာေရး ဒါမွမဟုတ္ တျခား အေနအထား တရပ္ရပ္ကေန စြမ္းေဆာင္ခဲ့ၾကတာ ပါ” ဟုဆိုခဲ့သည္။ တယူသန္ျခင္း မဟုတ္ေသာ ဘာသာတရား ကိုင္း႐ိႈင္းမႈက အဆိုပါ NGO ကို စတင္ေရွ႕ေဆာင္ခဲ့သူမ်ား၏ လမ္းၫႊန္ဥပေဒသ ျဖစ္ခဲ့သည္။
ပိုမိုၿပီး ရယ္ေမာေပ်ာ္ရႊင္စရာ ေကာင္းသည့္ဘက္သို႔ၾကည့္မည္ဆိုလွ်င္ က်ိဳးေနေသာထီးကို ကိုင္ကာ ပုဆိုးကို ေလ်ာ့ရိေလ်ာ့ရဲ ဝတ္ဆင္ထားၿပီး ဟာသ ေျမာက္ေအာင္ ကတတ္သည့္ ဦးေရႊ႐ိုးကို ျမန္မာတိုင္း ခ်စ္ၾက ပါသည္။ ဦးေရႊ႐ိုးအကကို ပြဲလမ္းသဘင္တိုင္းတြင္ အဓိကေနရာမွ ပံုရိပ္တခုအျဖစ္ ျမင္ခဲ့ၾကသည္မွာ ရာစုႏွစ္တခုခန္႔ ရွိၿပီျဖစ္သည္။ ဦးေရႊ႐ိုး ဇာတ္ေကာင္ကို ျမန္မာႏိုင္ငံမွထင္ရွားသည့္ ႐ုပ္ရွင္ သ႐ုပ္ေဆာင္၊ ဟာသပညာရွင္ႏွင့္ ကာတြန္းဆရာ တဦးျဖစ္သူ ဦးဘကေလးက ၁၉၂၃ ခုႏွစ္တြင္ စတင္ တည္ထြင္ခဲ့ပါ သည္။ ပုသိမ္ၿမိဳ႕တြင္ ေမြးဖြားခဲ့ေသာ ဦးဘကေလးသည္ ျမန္မာမြတ္စလင္တဦး ျဖစ္ၿပီး သူ၏ တျခား အမည္တခုမွာ မိုဟာမက္ ဘရွီးရ္ (Mohammed Bashir) ျဖစ္သည္။ ဦးေရႊ႐ိုးကို ဂ်ီဟတ္ဝါဒီတေယာက္၊ ရွီးယိုက္ဥပေဒကို ေထာက္ခံ သူတေယာက္ဟုေျပာမည့္သူ တစံုတဦး ရွိပါမည္လား။
ပါကစၥတန္ရွိ သူပုန္းခိုေနေသာ ေနရာမွေန၍ စက္တင္ဘာလ အေစာပိုင္းက ထုတ္ျပန္ခဲ့ေသာ ဗီဒီယိုကို အဓိပၸာယ္မရွိ ထုတ္ျပန္သည့္အခ်ိန္တြင္ ေအမန္အယ္လ္ ဇဝါဟီရီက ကိုယ့္ ကိုယ္ကိုျပန္ၿပီး အ႐ူးလုပ္ ေနျခင္းသာ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဤကဲ့သို႔ အဓိပၸာယ္မရွိသည့္ ကိစၥမ်ိဳး ဖြံ႕ၿဖိဳးလာေစမည့္ ေရခံေျမခံ မရွိပါ။
ဧရာ၀တီ
No comments:
Post a Comment