Thursday, August 20, 2015

တိုုင္းရင္းသားေတြအေနနဲ႔ ေျပာပိုင္ဆိုပိုင္ခြင့္က အမ်ားႀကီး အကန္႔အသတ္ ေတြ ရွိေနတယ္


ျမန္မာႏိုုင္ငံသည္ တိုုင္းရင္းသားေဒသ အမ်ားစုုရွိ သယံဇာတ ခြဲေ၀ေရးႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး အျငင္းပြားမႈအမ်ား ဆံုုး ႀကံဳေတြ႔ေနရသည့္ ႏိုုင္ငံျဖစ္သည္။ အစိုုးရသစ္လက္ထက္ ႏိုုင္ငံေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ေဆာင္ရြက္ လာၿပီးသည့္ ႏွစ္အနည္းငယ္အတြင္း ျမန္မာႏိုုင္ငံကိုု အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ သဘာဝသယံဇာတ အရင္းအျမစ္ တူးေဖာ္ ထုတ္လုပ္ေရးဆိုင္ရာ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ ေဖာ္ေဆာင္ေရးအဖြဲ႕ (EITI) တြင္ အဖဲြ႔၀င္ေလာင္းအျဖစ္ ၂၀၁၄ ခုုႏွစ္ ဇူလိုုင္လတြင္ လက္ခံခဲ့သည္။ EITI ၏ ျမန္မာႏိုင္ငံဆိုင္ရာ အဖြဲ႔တြင္ အစိုုးရဌာန၊ ပုုဂၢလိက ကုုမၸဏီမ်ားႏွင့္ အရပ္ဘက္ လူမႈအဖြဲ႔အစည္း မ်ားမွ ကိုုယ္စားလွယ္မ်ား ပါ၀င္သည္။ 

အဖြဲ႔၀င္ေလာင္းျဖစ္လာၿပီး ၁၈ လအၾကာ ၂၀၁၆ ခုုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလတြင္ ပထမဆံုုး အစီရင္ခံစာကိုု တင္သြင္း ရမည္ ျဖစ္သည္။

EITI အဖြဲ႔၀င္ေလာင္းျဖစ္လာၿပီး တႏွစ္အတြင္း ျမန္မာ EITI အဖြဲ႔၏ ေဆာင္ရြက္မႈ၊ စိန္ေခၚမႈမ်ားကိုု သိရွိရန္ သယံဇာတမ်ား တာ၀န္ခံမႈဆိုုင္ရာ လႈပ္ရွားမႈအဖြဲ႔ (ျမန္မာႏိုုင္ငံ) ၏ ဒါ႐ိုုက္တာတဦး ျဖစ္သူ ကိုု၀င္းေအာင္ ကိုု ဧရာ၀တီသတင္းေထာက္ ၿငိမ္းၿငိမ္းက ေတြ႔ဆံုုေမးျမန္းထားသည္။ ကိုု၀င္းေအာင္သည္ EITI ျမန္မာအဖြဲ႔ တြင္ အရပ္ဘက္ အဖြဲ႔အစည္းကိုုယ္စား ပါ၀င္သူတဦးလည္း ျဖစ္သည္။

ေမး။      ။ မႏွစ္တုုန္းက EITI အဖြဲ႔၀င္ေလာင္းအျဖစ္ ျဖစ္လာၿပီးေနာက္ပိုုင္း တႏွစ္အတြင္း လုုပ္ေဆာင္မႈ ေတြ ဘာေတြမ်ားရွိလဲ။

ကိုု၀င္းေအာင္။      ။ ၿပီးခဲတဲ့ႏွစ္ ဇူလိုုင္လ အေစာပိုုင္းကတည္းက ႏိုုင္ငံတကာ EITI အတြင္းေရးမွဴးအဖြဲ႔ အေနနဲ႔ ျမန္မာႏိုုင္ငံကိုု EITI အဖြဲ႔၀င္ေလာင္း အေနနဲ႔ တရား၀င္ ၀င္ခြင့္ေပးခဲ့တယ္။ အဲဒီေနာက္ပိုုင္း ပံုုမွန္လုုပ္ေနက် သံုုးပြင့္ဆိုုင္ အစည္းအေ၀းေတြကိုု လုုပ္တာ ရွိသလိုု၊ EITI အဖြဲ႔၀င္ေလာင္းျဖစ္ၿပီး ၁၈ လအၾကာမွာ အစီရင္ခံစာတင္ရမွာ ျဖစ္တယ္။ လာမယ့္ ဇန္န၀ါရီလ ၂၀၁၆ ခုုႏွစ္ မွာ EITI အစီရင္ခံစာကိုု အၿပီးေရးဆြဲၿပီး တင္ရမွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အဲဒါနဲ႔ ပတ္သက္တာေတြ လုုပ္ျဖစ္တာ ရွိတယ္။ 

တၿပိဳင္နက္တည္းမွာပဲ ဒီ အရပ္ဘက္လူမႈအဖြဲ႔အစည္း၊ သက္ဆိုုင္ရာ အစိုုးရ၀န္ႀကီးဌာနေတြ အပါအ၀င္ တခ်ဳိ႕လုုပ္ငန္းရွင္ေတြနဲ႔ လက္ရွိ EITI စံခ်ိန္ စံႏႈန္းထဲမွာ တခ်ဳိ႕ေဆြးေႏြးရခက္တဲ့ ကိစၥရပ္ေတြကို ဥပမာ – သတၱဳတူးေဖာ္ေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးျဖစ္ေနတဲ့ အေျခခံလူတန္းစားေတြ၊ ေဒသခံေတြၾကားထဲ ျဖစ္ေနတဲ့ ကိစၥရပ္ေတြကိုု ေျဖရွင္းဖိုု႔ ႀကိဳးစားတာေတြရွိပါတယ္။ ေနာက္တခုက ေဒသခံေတြအေနနဲ႔ ဒီစီမံကိန္းေတြ ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ ျပႆနာေတြကိုု ေျဖရွင္းဖိုု႔၊ ကုုစားႏိုုင္ဖိုု႔အတြက္ လုုပ္ထံုုးလုုပ္နည္းေတြကိုု ဘယ္လိုု ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ၿပီးေတာ့ လုုပ္မယ္ဆိုုတဲ့ ဟာေတြလည္း ေဆြးေႏြးျဖစ္တယ္္။ EITI အစီရင္ခံစာ တခု ေအာင္ျမင္ ၿပီးေျမာက္ဖိုု႔ကိုုပဲ အေလးျပဳၿပီး လုုပ္တာကိုုင္တာေတြ ရွိပါတယ္။ EITI အစီရင္ခံစာထဲမွာ ေလာေလာဆယ္ ပထမႏွစ္အေနနဲ႔ ေရနံနဲ႔ သဘာ၀ဓါတ္ေငြ႔၊ သတၱဳတူးေဖာ္ေရးေတြ ကိစၥရပ္ေတြ၊ အဲဒီအထဲမွာ ေက်ာက္မ်က္ရတနာ ပါတယ္။ အဲ့ဒီႏွစ္ခုုကိုု နယ္ပယ္အလိုုက္ ေလ့လာမႈေတြ ျပဳၿပီးေတာ့ အစီရင္ခံစာမွာ ထည့္သြင္းေရးဆြဲရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ က်န္တဲ့ ေရအားလွ်ပ္စစ္စီမံကိန္းတိုု႔ သစ္ေတာတိုု႔က် ေတာ့ အစမ္းေလ့လာ လုုပ္ေဆာင္ႏိုုင္တဲ့ အခင္းအက်င္းတခု က်ေနာ္တိုု႔ ေရြးခ်ယ္ခဲ့ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေမး ။    ။ EITI မွာ ေဒသခံေတြ ပါ၀င္လာဖိုု႔ ေဒသခံေတြဆီက ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ ဘယ္ေလာက္ရွိလဲ။ ေနာက္ ကုုမၸဏီေတြဆီကေရာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ ဘယ္ေလာက္ထိ ရလဲ။

ေျဖ ။      ။ ပထမအေနနဲ႔ ကုုမၸဏီရဲ့ အခန္းက႑ကိုု ေျပာၾကည့္ပါတယ္။ ကုုမၸဏီေတြ အေနနဲ႔ကေတာ့ EITI စံခ်ိန္စံႏႈန္းအတိုုင္း မျဖစ္မေနလုုပ္ရမယ့္ ကိစၥရပ္ေတြနဲ႔ ေရရွည္မွာ ပုုဂၢလိက အခန္းက႑၊ ပိုုၿပီးေတာ့ တာ၀န္ယူမႈ တာ၀န္ခံမႈ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိတဲ့ စီးပြားေရး လမ္းေၾကာင္းတခုုေပၚ ေရာက္ေအာင္ လုုပ္ေန တာ ေတြ႔ရတယ္။ တဖက္မွာလည္း ပုုဂၢလိက အခန္းက႑ေတြ ပါ၀င္မႈဆိုုေပမယ့္ က်ေနာ္တိုု႔ ႏိုုင္ငံမွာ ရွိတဲ့ ျပည္တြင္း ကုုမၸဏီေတြ၊ လုုပ္ငန္းရွင္ေတြ တခ်ဳိ႕ေျပာေနၾကတဲ့ ခရိုုနီ ကုုမၸဏီေတြအပါအ၀င္ ကုုိယ္စားျပဳ က႑နယ္ပယ္ အသီးသီးအလုိက္ ဘယ္ေလာက္အထိ ပူးေပါင္းပါ၀င္မႈ အခန္းက႑ကေတာ့ က်ေနာ္တိုု႔ အခ်ိန္ ေတာ္ေတာ္ေလး ယူရဦးမယ္ ထင္ပါတယ္။ ႏိုုင္ငံတကာကလာတဲ့ ကုုမၸဏီႀကီးေတြအေနနဲ႔ တခ်ဳိ႕ကုုမၸဏီႀကီးေတြဆိုုရင္ သူတိုု႔ အရင္ကတည္းက EITI လုုပ္ငန္းစဥ္ထဲမွာ အတိုုင္းအတာ တခုုအထိ ပါလာခဲ့တာ ရွိတယ္။ EITI ရဲ႕ သေဘာသဘာ၀ကို နားလည္တဲ့ ကုုမၸဏီေတြက တခ်ဳိ႕ ျပင္ဆင္မႈေတြ လုုပ္ေနတဲ့အပိုုင္းေတြ ေတြ႔ရတယ္။ ပုုဂၢလိက က႑အေနနဲ႔ EITI လုုပ္ငန္းေဘာင္ထဲမွာ လုုပ္ရမယ့္ ကိစၥရပ္ေတြ အေပၚမွာ တခ်ဳိ႕တ၀က္ေလာက္ပဲ နားလည္ သေဘာေပါက္ၿပီး လုုပ္ေဆာင္ႏိုုင္တဲ့ အခင္းအက်င္းတခုုလိုု႔ က်ေနာ္ထင္တယ္။ ေရရွည္အလံုုးစံုု ပါ၀င္ႏိုုင္ေလာက္တဲ့ ကုုမၸဏိီေတြကိုု ကိုုယ္စားျပဳတဲ့ နယ္ပယ္တခုု ျဖစ္ဖိုု႔ကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး အခ်ိန္ယူရလိမ့္မယ္ ထင္ပါတယ္။

ေမး ။     ။ EITI အစီရင္ခံစာကလည္း ၂၀၁၆ မွာ ထုုတ္ရမယ္။ အခ်ိန္က ဘယ္ေလာက္မွ မက်န္ေတာ့ဘူး။ ဒီကုုမၸဏီေတြ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္လာဖိုု႔၊ ၿပီးျပည့္စံုုတဲ့ အစီရင္ခံစာျဖစ္ဖိုု႔ အခက္အခဲေတြကိုု ဘယ္လိုုေက်ာ္ လႊားေနလဲ။

ေျဖ ။      ။ စီးပြားေရးလုုပ္ငန္းရွင္ေတြ အေနနဲ႔ အထူးသျဖင့္ ေရနံ သဘာ၀ဓါတ္ေငြ႔၊ သတၱဳတူးေဖာ္ေရး လုုပ္ငန္းေတြမွာ ႏိုုင္ငံျခားကုုမၸဏီေတြ။ ျပည္တြင္းကုုမၸဏီေတြ ရွိတယ္။ လုုပ္တာကလည္း က်ေနာ္တိုု႔ တႏိုုင္ငံလံုုးအတိုုင္းအတာနဲ႔ ေတြ႔ရေတာ့ သတၱဳတြင္း၀န္ႀကီးဌာနမွာ တရား၀င္လုုပ္ကိုုင္ေနတဲ့ ကုုမၸဏီေတြ ဘယ္ေလာက္အထိ EITI လုုပ္ငန္းစဥ္မွာ ထဲထဲ၀င္၀င္ ပါ၀င္လာမလဲဆိုုတာ ေမးခြန္းတခု ျဖစ္တယ္။ အကုုန္လံုုး ပါ၀င္ႏိုုင္ဖိုု႔အတြက္ကေတာ့ ပထမ အစီရင္ခံစာမွာ ထည့္သြင္းဖိုု႔ တစံုုတခုုအထိ စိန္ေခၚမႈေတြ ရွိေနတယ္။ ဒီကိစၥေတြကိုု ထိထိေရာက္ေရာက္ လုုပ္ႏိုုင္ဖိုု႔ EITI စံခ်ိန္စံညႊန္းနဲ႔ ကိုုက္ညီတဲ့၊ အေကာင္အ ထည္ေဖာ္ လုုပ္ေဆာင္နိုုင္တဲ့ စဥ္းစားခ်က္မ်ဳိးေတြ၊ အဲဒီဟာေတြအေပၚ တစံုုတခုုထိ အကန္႔အသတ္ ျဖစ္ေန တဲ့ ဥပေဒေတြ၊ ဒီသယံဇာတ စီမံခန္႔ခြဲမႈ အုုပ္ခ်ဳပ္မႈဆိုုင္ရာ အေျခခံဥပေဒ အပါအ၀င္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း ဥပေဒေတြ။ ေနာက္ လုုပ္ေဆာင္ရမယ့္ လမ္းေၾကာင္းေတြအေပၚ ပိတ္ဆိုု႔မႈ အဟန္႔အတားမႈေတြ ျဖစ္ေနတဲ့ အေပၚမွာ က်ေနာ္တိုု႔ အစိုုးရအေနနဲ႔ တခ်ဳိ႕ ဥပေဒေတြကိုု ျပင္ေပးဖိုု႔လိုုပါလိမ့္မယ္။ ေနာက္တခုုကလည္း ႏိုုင္ငံတကာ ကုုမၸဏီေတြအေနနဲ႔ ဆိုုရင္လည္း သူတိုု႔ ႏိုုင္ငံတကာမွာ လုုိက္နာရမယ့္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း ေတြ လုုပ္ငန္းစဥ္ေတြကိုု က်ေနာ္တိုု႔ ႏိုုင္ငံမွာ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းခ်ျပၿပီး ထိထိေရာက္ေရာက္ အေကာင္ထည္ ေဖာ္ လုုပ္ေဆာင္ႏိုုင္မယ့္ အေနအထားတခုုကိုု က်ေနာ္တိုု႔ တိုုက္တြန္းလိုုပါတယ္။

ေမး ။     ။ ႏိုုင္ငံတကာကုုမၸဏီေတြက သူတိုု႔အစီအစဥ္နဲ႔ လုုပ္ေဆာင္ေနတဲ့ ကုုမၸဏီေတြေရာ EITI လုုပ္ေန တဲ့ ကာလမွာ ဘယ္ႏွခုုေလာက္ ေတြ႔ရလဲ။

ေျဖ ။      ။ အစီရင္ခံစာ မထြက္ခင္ေတာ့ Scooping study ဆိုုတာ ရိွိတယ္။ နယ္ပယ္က႑ အသီးသီးအ လုုိက္ အဲဒါကိုု လုုပ္ေဆာင္ဖိုု႔ ႏိုုင္ငံတကာ ကုုမၸဏီတခုု ငွားရမ္းထားတာရွိတယ္။ အဲဒီကုုမၸဏီအေနနဲ႔ သက္ ဆိုုင္ရာ လုုပ္ငန္းအလိုုက္ ၀န္ႀကီးဌာနအလိုုက္ ဆက္စပ္ လုုပ္ေဆာင္ရမယ့္ ကိစၥရပ္ကိုု အတိုုင္းအတာ တခုုအထိ ထိထိေရာက္ေရာက္ လုုပ္ေနတာ ေျပာလိုု႔ရတယ္။ EITI ကလည္း ကိုုယ္တိုု႔ႏိုုင္ငံမွာ ျဖစ္ေနတဲ့ ႏိုုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ တျခားသယံဇာတ ကိစၥေတြအေပၚမွာ အတိုုင္းအတာ တခုုအထိပဲ ေျဖရွင္းႏိုုင္ေလာက္ တဲ့ လမ္းေၾကာင္းေပၚမွာ သံုုးရမယ့္ ကိရိယာတခုု၊ Tool တခုုျဖစ္တယ္။ ဒီထက္ပိုုၿပီး က်ယ္ျပန္႔တဲ့ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈမ်ဳိး – ဥပမာ ဖယ္ဒရယ္ကို အေျခခံတဲ့ စီးပြားေရးစနစ္ေတြ၊ ႏိုုင္ငံေရးကိုု အေျခခံတဲ့ စဥ္းစား ခ်က္ေတြ၊ သယံဇာတနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ရပိုုင္ခြင့္၊ လုုပ္ပိုုင္ခြင့္ စီမံခန္႔ခြဲပိုုင္ခြင့္ေတြ အပါအ၀င္ ထည့္သြင္း စဥ္းစားလာႏိုုင္ရင္ေတာ့ ဒီကိစၥေတြက ေရရွည္မွာ တျဖည္းျဖည္း အေျဖရွာလာႏိုုင္လိမ့္မယ္လိုု႔ ထင္ပါတယ္။

ေမး ။     ။ ဥပေဒေျပာင္းလဲဖိုု႔ဆိုုတာ ရွိၿပီးသား ဥပေဒေတြကိုု ေျပာင္းလဲေစခ်င္တာလား။ ဘယ္လိုုဥပေဒ မ်ဳိးေတြ ထပ္ ရွိသင့္တာလဲ။

ေျဖ ။      ။ လက္ရွိ အေျခခံဥပေဒ ပုုဒ္မ ၃၇ ဆိုုရင္ ဗဟိုုအစိုုးရအေနနဲ႔ သယံဇာတ ေရေပၚေရေအာက္ေတြ ကိုု အကုုန္လံုုး ထိန္းခ်ဳပ္ပိုုင္ခြင့္ကိုု ျပဌာန္းထားတာ ရွိတယ္။ တၿပိဳင္နက္တည္းမွာပဲ အေျခခံဥပေဒ ပုုဒ္မ ၉၆၊ ၁၈၈၊ ၁၉၆ ဆိုုရင္ သက္ဆိုုင္ရာ တိုုင္းနဲ႔ ျပည္နယ္၊ အထူးျပဳေဒသ အသီးသီးအလိုုက္ လုုပ္ပိုုင္ခြင့္ ေပးထား တာလည္း ရွိတယ္။ အဲဒီေနရာမွာ က်ေနာ္တိုု႔ တိုုင္းရင္းသားေဒသေတြ အေတာ္မ်ားမ်ားမွာ အေသးစား စီးပြားေရးလုုပ္ငန္း လက္လုုပ္လက္စားေတြ အဆင့္ေလာက္ပဲ လုုပ္ႏိုုင္ခြင့္ေလာက္ပဲ ေပးထားတဲ့ အခါက် ေတာ့ ဥပေဒအရ တကယ့္တကယ္ လိုုလားတဲ့ သယံဇာတ ခြဲေ၀မႈအပိုုင္း စီမံခန္႔ခြဲမႈအပိုုင္းက ေတာ္ေတာ္ ေလး ျပႆနာ သြားေတြ႔ရတယ္။ ဒီဟာကိုုလည္း က်ေနာ္တိုု႔ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ လက္ထက္ အေျခခံဥပေဒ ဆိုုင္ရာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုုပ္ငန္းစဥ္ထဲမွာ အဲဒီ သယံဇာတ ခြဲေ၀ေရးကိစၥရပ္ ထိန္းညွိၿပီး လုုပ္ေဆာင္ ေနတာ ေတြ႔ရတယ္။ သိုု႔ေပမယ့္ ဒီဟာ အထိုုက္အေလ်ာက္ တုုိးတက္လာႏိုုင္ေပမယ့္ ပိၿုုပီးေတာ့ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးကိုု ေျခလွမ္းတလွမ္း တံတားတခုုသဖြယ္ လုုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ဳိး ျဖစ္ဖိုု႔ လိုုလိမ့္မယ္ ထင္တယ္။

ေမး ။     ။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးေရး လုုပ္ငန္းစဥ္မွာလည္း EITI လုုပ္ငန္းစဥ္ေတြ ပါ၀င္ေဆြးေႏြးတယ္လိုု႔ သိရတယ္။ အစိုုးရအေနနဲ႔ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိေအာင္ ဘယ္လိုု လုုပ္ေဆာင္သင့္လဲ။ အစ္ကိုုတိုု႔ အဖဲြ႔အေနနဲ႔ ေရာ ဒီတိုုင္းရင္းသား ေဒသေတြက သယံဇာတေရးရာနဲ႔ ပတ္သက္လိုု႔ ဘယ္ေလာက္အထိ ေဆာင္ရြက္ႏိုုင္ လဲ။

ေျဖ ။      ။ လက္ရွိ ႏိုုင္ငံေရးျဖစ္စဥ္ထဲမွာ အဓိကက်တဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးမႈ ကိစၥေတြ ေနာက္လာမယ့္ ႏိုုင္ငံေရး အခင္းအက်င္းမွာ အင္မတန္ကိုု အေရးႀကီးတဲ့ျဖစ္စဥ္ လုုပ္ငန္းစဥ္ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီ လုုပ္ငန္းစဥ္ထဲ မွာ လက္ရွိ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေနတဲ့ စီးပြားေရး လူမႈေရးဆိုုင္ရာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ေဘာင္ထဲက လုုပ္လိုု႔ရတဲ့ ကိစၥရပ္ေတြ ရွိေကာင္း ရွိႏိုုင္လိမ့္တယ္။ က်ေနာ္တိုု႔ တိုုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ရပိုုင္ ခြင့္ေတြ၊ သယံဇာတနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး စီမံခန္႔ခြဲပိုုင္ခြင့္ေတြ အက်ဳိးတူ ခံစားပိုုင္ခြင့္ေတြက အဓိက က်လိမ့္မယ္ လိုု႔ ထင္ပါတယ္။ အဲဒီကိစၥေတြကိုု ေဆြးေႏြးတဲ့အခါ က်ေနာ္တိုု႔ တိုုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ တကယ့္တကယ္ လိုုအပ္ေနတဲ့ လိုုလားေနတဲ့ ကိစၥရပ္ေတြကိုု တိုုင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္ေတြ သယံဇာတ နယ္ပယ္မွာ လုုပ္ေနတဲ့ အရပ္ဘက္အဖြဲ႔အစည္းေတြက ထိထိေရာက္ေရာက္ ပါ၀င္ေဆြးေႏြးတဲ့ အခင္းအက်င္းေတြ လုုိပါလိမ့္မယ္။ တခ်ဳိ႕ကိစၥေတြက်ေတာ့ EITI ျဖစ္စဥ္မွာ အရပ္ဘက္ လူမႈအဖြဲ႔အစည္း ကိုုယ္စားျပဳထားတဲ့ သယံဇာတခြဲေ၀ေရး၊ သယံဇာတ စီမံခန္႔ခြဲမႈ၊ ဘ႑ာေရးဆိုုင္ရာ ရပိုုင္ခြင့္တိုု႔ တိုုင္းရင္းသားေတြအေနနဲ႔ ေျပာပိုင္ဆိုပိုင္ခြင့္က အမ်ားႀကီး အကန္႔အသတ္ေတြ ရွိေနတယ္။

အဲဒီဟာက သာမန္ အရပ္ဘက္ လူမႈအဖြဲ႔အစည္းလိုု႔ ေျပာေနတဲ့ တိုုင္းရင္းသားအဖြဲ႔ေတြနဲ႔ ဗမာလူမႈ အဖြဲ႔ အစည္း ေတြမွာေတာင္မွ ၀ိ၀ါဒ ကြဲျပားေနတာ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ အစိုုးရအေနနဲ႔က EITI ကိုု တိုုင္းရင္းသား ေတြ ႏိုုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲမွာ တစံုုတခုုထိ ကိုုးကားလိုု႔ရေအာင္ NCA process, တႏိုုင္ငံလံုုး အပစ္ခတ္ရပ္ စဲေရး လုုပ္ငန္းစဥ္ထဲမွာ EITI ကိုု ထည့္ထားတာ ေတြ႔ရတယ္။ က်ေနာ္တိုု႔ နားလည္သေလာက္ တကယ္လို႔ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးကိစၥေတြ ေက်ာ္လြန္္ၿပီး ႏိုုင္ငံေရးစကား၀ိုုင္း စတဲ့အခါ EITI စံခ်ိန္စံညြန္း ထည့္ထား ရင္ တစံုုတခုုထိ ကိုုးကားလိုု႔ ရတယ္ဆိုုတာ ေတြ႔ရတယ္။ ဒါေပမယ့္ EITI ကိုု အဓိကထားၿပီး တိုုင္းရင္းသား ေတြ လိုုခ်င္တဲ့ (လက္ရွိေဆြးေႏြးပြဲမွာ သယံဇာတ ခြဲေ၀ေရးကိစၥေတြ အပါအ၀င္ေပါ့) ဟာကိုု ေျဖရွင္းႏိုုင္ဖိုု႔ EITI က အဓိက မက်ဘူးလိုု႔ ျမင္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါကိုု ကိုုးကားၿပီးေတာ့ ေလာေလာဆယ္ ျဖစ္ေနတဲ့ ျပႆနာေတြကိုု ဘယ္လိုုေျဖရွင္းမလဲ။ ဥပမာ – သယံဇာတ ခြဲေ၀ေရးကိစၥကိုု မေဆြးေႏြးခင္ တိုုင္းရင္းသား ေဒသေတြမွာ ရွိတဲ့ ေရနံ၊ သဘာ၀ဓါတ္ေငြ႔၊ သတၱဳတူးေဖာ္ေရး၊ ေရကာတာ သစ္ေတာေတြကအစ တ၀က္ ေက်ာ္၊ အားလံုုးနီးပါးလိုု႔ ေျပာလိုု႔ရတယ္၊ မရွိသေလာက္ ကုုန္ခါနီးပါးျဖစ္ေနၿပီ။

တကယ္ ေဆြးေႏြးေရး အေနအထားတခုု ေရာက္လာေတာ့ သက္ဆိုုင္ရာ အာဏာပိုုင္ေတြက အကုုန္ယူ သြားၿပီးၿပီ။ တကယ္ ကိုယ္တိုု႔ ရသင့္ရထိုုက္တဲ့ ဟာေတြက ဘယ္အေနအထားတခုု က်န္ခဲ့မလဲဆိုုတာအစ ထည့္သြင္း စဥ္းစားရမယ္။ ဒီဟာက ဖယ္ဒရယ္စနစ္ကိုု အေျခခံတဲ့စီးပြားေရး လုုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြ ရပိုုင္ခြင့္ေတြအေပၚ အေလးေပးၿပီး ထဲ့သြင္းစဥ္းစားရမယ့္ အခ်က္ျဖစ္တယ္လိုု႔ တိုုင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္ ေတြကိုု ေျပာခ်င္တယ္။ တိုုင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္ေတြ ေျပာခ်င္တယ္။ သူတိုု႔ အေနနဲ႔လည္း စဥ္းစားခ်က္ ေတြ ရွိမွာပါ။ ဒါေပမယ့္ လက္ေတြ႔ လုုပ္ေဆာင္တဲ့အခါ နည္းပညာ ကိစၥရပ္ေတြ အခက္အခဲေတာ့ ရွိေနမွာ ေပါ့။ ဒီထက္ EITI ကိုု သယံဇာတနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ေဆြးေႏြးလို႔ အေျဖရွာလိုု႔ရတဲ့ အခင္းအက်င္း တခုုကိုု စၿပီးေတာ့ ဘံုုသေဘာအေနနဲ႔ သေဘာတူတဲ့ အဆင့္ေလာက္ကေတာ့ ကိစၥမရွိဘူး။ ဒါေပမယ့္ EITI  ကိုု ဖယ္ဒရယ္စနစ္ အေျခခံတဲ့ စီးပြားေရးစနစ္ ေရွ႕ဆက္သြားႏိုုင္ေအာင္ EITI ကို ထည့္ရျခင္းျဖစ္တဲ့ အေနအထား တခုုကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး ျပႆနာ ရွိပါတယ္။

ေမး ။     ။ ဖယ္ဒရယ္စနစ္ အေျခခံတဲ့ စီးပြားေရးစနစ္ကို အက်ယ္ ရွင္းျပေပးပါ။

ေျဖ ။      ။ ဥပမာ က်ေနာ္တိုု႔ ဖယ္ဒရယ္ကိုု အေျခခံတဲ့ စီးပြားေရးစနစ္ဆိုုရင္ သက္ဆိုုင္ရာ က႑အသီးသီး မွာ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ စီးပြားေရးေတြကိုု အေကာင္အထည္ ေဖာ္ပိုုင္ခြင့္ေတြ၊ သက္ဆိုုင္ရာ တိုုင္းနဲ႔ ျပည္ နယ္ အစိုုးရေတြနဲ႔ ဖယ္ဒရယ္အစိုုးရၾကားမွာ သတ္သတ္မွတ္မွတ္ အခြန္ေကာက္ခံမႈေတြ။ သယံဇာတဆိုုင္ ရာ အက်ဳိးအျမတ္ေတြ ခြဲေ၀မႈေတြ၊ ေနာက္ သယံဇာတမရွိတဲ့၊ ဥပမာ –ခ်င္းျပည္နယ္လိုု တျခား တိုုင္းနဲ႔ျပည္ နယ္ ေဒသေတြနဲ႔စာရင္ အင္မတန္ ရွားပါးတဲ့ ေနရာျဖစ္တယ္။ သယံဇာတ ေပါၾကြယ္၀တဲ့ ေနရာေဒသေတြ က ထြက္တဲ့ အက်ဳိးအျမတ္ေတြကိုု Equalization payment ေပါ့ေနာ္ တန္းတူ ညီမွ်တဲ့ တျခားေနရာေဒသ ပါ တန္းတူခံစားႏိုုင္ေအာင္ဆိုုတဲ့ စဥ္းစားခ်က္။ လူဦးေရကိုု အေျခခံတဲ့ စဥ္းစားခ်က္၊ က်န္းမာေရး၊ ပညာေရး က႑အသီးသီးမွာ သယံဇာတခြဲေ၀ေရးမွာ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရမယ့္ နည္းပညာဆန္တဲ့ ကိစၥရပ္ေတြ အမ်ားႀကီးပါပါတယ္။ အဲဒီဟာေတြကိုု စနစ္တက် ျပဳစုုၿပီးေတာ့ အေသးစိတ္ နည္းပညာပိုုင္း ဆိုုင္ရာ ကိစၥရပ္ေတြ ေဆြးေႏြးရတာ ပါေကာင္း ပါပါလိမ့္မယ္။ အဲဒါမွ ပိုုၿပီး အာမခံခ်က္ရွိတဲ့ အေျခခံဥပေဒက ေပးထားတဲ့ လုုပ္ပိုုင္ခြင့္ ရပိုုင္ခြင့္ စီမံခန္႔ခြဲပိုုင္ခြင့္ေတြ အေကာင္အထည္ေဖာ္ လုုပ္ေဆာင္ႏိုုင္မွပဲ ပိုုၿပီး သတ္သတ္မွတ္မွတ္ အာမခံခ်က္ ရွိပါလိမ့္မယ္။ အက်ဳိးတူ မွ်ေ၀ခံစားတာက်ေတာ့ Benefit sharing ပဲ က်ေတာ့ လိုုခ်င္ရင္ေတာ့ ေပးလိုု႔ရတယ္။ မလိုုရင္ေတာ့ မေပးဘူးဆိုုတဲ့ အေနအထားေတြကလည္း တခ်ဳိ႕ႏိုုင္ငံေတြမွာ အမ်ားႀကီး ႏိုုင္ငံေရးျပႆနာေတြက ဆက္လက္ ရွိေသးတယ္ဆိုုေတာ့ အေျခခံဥပေဒ အရ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ လုုပ္ေပးႏိုုင္တဲ့ ဖယ္ဒရယ္ ပံုုစံမ်ဳိးကိုုပဲ က်ေနာ္တိုု႔ အေလးေပးၿပီး စဥ္းစားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေမး။ အစိုုးရပိုုင္းမွာ ဖယ္ဒရယ္ဆိုုတဲ့ စကားလံုုးကို ႏိုုင္ငံေရးအရ သံုုးလာတာ သိပ္မၾကာေသးဘူး။ အစ္ကိုတိုု႔ EITI ျမန္မာမွာလည္း အစိုုးရကိုုယ္စားလွယ္ ပါတယ္။ CSOs နဲ႔ အျပင္က စီးပြားေရးလုုပ္ငန္းရွင္ေတြ ပါ တယ္။ အစိုုးရကပါတဲ့ EITI ျမန္မာမွာ ဖယ္ဒရယ္အေျခခံတဲ့ စီးပြားေရးခြဲေ၀မႈကိုု ေဆြးေႏြးတဲ့အခါ လက္ခံမႈ ေတြ႔ရလား။ ဘယ္လိုု အခက္အခဲေတြ ရွိလဲ။

ေျဖ ။      ။ EITI က စၿပီး အေကာင္အထည္ေဖာ္တဲ့ အေနအထားတခုုက နိုုင္ငံေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ျဖစ္စဥ္တခုုမွာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ဒီမိုုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ပဋိပကၡလြန္ အသြင္ကူး ေျပာင္းေရးပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ EITI ကိုု စီးပြားေရး၊ ႏိုုင္ငံေရး၊ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈဆိုုင္ရာ ကိစၥရပ္ေတြမွာ တစံုုတခုုထိ ဖိအားေပးၿပီးေတာ့ တြန္းပိုု႔ေလ့ ရွိၾကပါတယ္။ အာဖရိကမွာပဲ ၾကည့္ၾကည့္၊ တျခား အသြင္ကူးေျပာင္းေရး ႏိုုင္ငံမွာပဲျဖစ္ျဖစ္ ရွိၾကပါတယ္။ က်ေနာ္တိုု႔ဆီမွာ ဒီထက္ က်ယ္ျပန္တဲ့ ႏိုုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး မူ၀ါဒေတြ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ရွိဖိုု႔ လိုုပါတယ္။ အဲဒီဟာကိုု အေျခခံၿပီး ဘယ္လိုု အေနအထားတခုမွာ EITI ကိုု ထည့္သြင္းစဥ္းစား အေကာင္အထည္ ေဖာ္တယ္ဆိုုတာ ျဖစ္ရမယ္။ EITI က လမ္းခုုလတ္က တက္ၿပီးစီးတဲ့ ခရီးသည္လိုုမ်ဳိး အတိုုင္းအတာ တခုုအထိ ေျဖရွင္းလိုု႔ရေအာင္၊ ျပႆနာေတြကို ထိန္းခ်ဳပ္လိုု႔ရေအာင္ လုိက္ၿပီးလုုပ္ေနရတဲ့ အေနအထားတခု ျဖစ္တယ္။ ဒီ EITI ျဖစ္စဥ္မွာ ပါ၀င္လာၾကတဲ့ တခ်ဳိ႕ ကိုုယ္စား လွယ္ေတြ အစိုုးရ ကိုုယ္စားလွယ္ေတြနဲ႔လည္း လုုပ္ခ်င္ကိုုင္ခ်င္စိတ္ေတြ ေတြ႔ရပါတယ္။ သိုု႔ေပမယ့္ သူတိုု႔မွာ လုုပ္ႏိုုင္ကိုုင္ႏိုုင္တဲ့ မန္းဒိတ္က ရွိမေနဘူး။ ဘယ္ဟာေတြကိုု ဘယ္လိုု စနစ္တက် အေကာင္အထည္ေဖာ္ၿပီး လုုပ္ရမယ္။ EITI ျဖစ္စဥ္ထဲက ဥပေဒေၾကာင္းဆိုုင္ရာ တျခားလုုပ္ပိုုင္ခြင့္ဆိုုင္ရာ နယ္ပယ္အသီးသီးမွာ Industrialized ေပါ့ေနာ္၊ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရမယ့္ ကိစၥရပ္ေတြ၊ ေနာက္ အခြန္ဘ႑ာနဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီးေတာ့ တခ်ဳိ႕ ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ သတ္သတ္မွတ္မွတ္ ျဖစ္လာရင္ေတာ့ က်ေနာ္တိုု႔ တြန္းျဖစ္သြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ခုုနကေျပာသလုုိ ဖယ္ဒရယ္ကိုု အေျခခံတဲ့ စဥ္းစားခ်က္မ်ဳိး ေဆြးေႏြးမႈေတြ အတိုုင္းအတာ တခုုအထိ ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ ရွိေနတယ္လိုု႔ ေျပာလိုု႔ရတယ္။ ဒီဟာကိုု လက္ေတြ႔က်က် စဥ္းစားဖိုု႔ကလည္း ဒီ EITI ဆိုုတဲ့ အလုုပ္အဖြဲ႔ေလာက္က စဥ္းစားရင္ လက္ေတြ႔က်မႈအေပၚ အမ်ားႀကီး လုုိေသးတယ္။

ေမး ။     ။ ျမန္မာျပည္က အရင္ အစိုုးရ လက္ထက္ေတြမွာ EITI ကိုု အေလးနက္ထား ေဆာင္ရြက္တာ မရွိဘူး။ ႏိုုင္ငံတကာကလည္း ေ၀ဖန္ေနတာ ရွိတယ္။ လက္ရွိအခ်ိန္မွာ အားနည္းေနေသးတယ္။ ဒီအတိုုင္း သာ ဆက္ၿပီး EITI ကိုု အေလးနက္ထား မေဆာင္ရြက္ဘူး ဆိုုရင္ ရိုုက္ခတ္မႈက ဘာေတြ ျဖစ္လာမလဲ။

ေျဖ ။      ။ EITI ကိုု စၿပီး က်ေနာ္တိုု႔ ႏိုုင္ငံမွာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ကတည္းက အဓိက ႏိုုင္ငံေရးအရ ထိထိေရာက္ေရာက္ လုုပ္ခ်င္ကိုုင္ခ်င္စိတ္ Ppolitical will ရွိဖိုု႔လိုုတယ္။ အဲဒီဟာကိုု အေျခမခံဘဲ ႏိုုင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈကိုု မက္လံုုးေပးၿပီး လုုပ္တဲ့ဟာမ်ိဳး သယံဇာတ စီမံကိန္းေတြနဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီး ျဖစ္ေနတဲ့ ျပႆနာကို အေပၚယံေျဖရွင္းဖိုု႔ ႀကိဳးစားတဲ့ဟာမ်ဳိးဆိုုရင္ ယံုုၾကည္မႈေတြကအစ ခုုနက ေျပာသလိုု ဘယ္လိုုမွ လုုပ္လိုု႔ရေတာ့မွာ မဟုုတ္ဘူး။ ယံုုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္မႈ ဆိုုတာကလည္း အစိုုးရနဲ႔ တိုုင္းသူျပည္သားေတြ ၾကားထဲမွာပဲ ရွိေနတာ မဟုုတ္ဘူး။ အစိုုးရရဲ႕ ၀န္ႀကီးဌာနေတြ အသီးသီး၊ နယ္ပယ္ အသီးသီးမွာလည္း ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ EITI အခင္းအက်င္းကိုု ႏိုုင္ငံတကာ စံခ်ိန္ စံႏႈန္းအမီ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း အရွိကိုု အရွိ၊ အျဖစ္ကိုု အျဖစ္အတိုုင္း ခ်ျပဖိုု႔ လိုုတယ္။ ဟန္ေဆာင္တာမ်ဳိး၊ လိမ္လည္တာမ်ဳိးဆိုုရင္ ႏိုုင္ငံရဲ့ အနာဂတ္က ျပႆနာေတြ ပိုုၿပီးရွိလာႏိုုင္မယ္။ ရွိတဲ့ စိန္ေခၚမႈေတြ ျပႆနာေတြကိုု အရွိအရွိအတိုုင္း ၀န္ခံ ေဖာ္ထုုတ္ ရွင္းျပၿပီးေတာ့ လုုပ္ေဆာင္မွပဲ ေရွ႕ဆက္သြားရမယ့္ ကိစၥေတြ အဆင္ေျပလိမ့္မယ္။ မဟုုတ္ရင္ေတာ့ ကိုုယ့္ဟာကိုုလည္း ၀န္မခံဘူး၊ ျပႆနာကိုုလည္း တစံုုတခုုထိ အာမ မခံဘူးဆိုုရင္ EITI အပါအ၀င္ တျခားနယ္ပယ္အသီးသီးမွာ ႏိုုင္ငံေရး စီးပြားေရး တျခားတိုုင္းရင္းသား ကိစၥေတြမွာပါ ယံုုၾကည္မႈေတြ ပ်က္သြားၿပီး ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြနဲ႔ လြဲကုုန္လိမ့္မယ္လိုု႔ ထင္တယ္။

ဧရာ၀တီ

No comments:

Post a Comment

My Blog List