စစ္အစုိုးရစိတ္ႀကိဳက္ ေရးဆြဲခဲ့သည့္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး မ႑ဳိင္အတြက္ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ၏ လုပ္ပုိင္ ခြင့္မ်ားႏွင့္ တပ္မေတာ္၏ အခန္းက႑ကို ဦးစားေပး ျပ႒ာန္းထားခဲ့ေသာ္ လည္း လႊတ္ေတာ္ဥပေဒၾကမ္းေကာ္မတီ က တင္သြင္းသည့္ ဖြဲ႕စည္းပုံ ျပင္ဆင္ေရး ဥပေဒၾကမ္းတြင္ မ႑ဳိင္အားလုံးအတြက္ ပါလီမန္အေျချပဳ ဥပေဒအျဖစ္ ျပင္ဆင္ ထားရာ ယင္းသုိ႔ျပင္ဆင္မႈသည္ တပ္မေတာ္ႏွင့္ အစုိးရ၏ ကန္႔ကြက္မႈေၾကာင့္ ေအာင္ျမင္ရန္ မလြယ္ကူဟု ႏုိင္ငံေရး အသုိင္း အ၀ုိင္းက သုံးသပ္ ေျပာဆုိ သည္။
၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒတြင္ အဓိက အက်ဆုံးျဖစ္ေသာ ဖြဲ႕စည္းပုံ ျပင္ဆင္ေရး ျပ႒ာန္းခ်က္ ပုဒ္မ ၄၃၆ တြင္အေရး ပါေသာ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို ျပင္ဆင္လုိပါက ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ အားလုံး၏ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ေက်ာ္က ျပင္ ဆင္ရန္ သေဘာတူညီလက္ခံၿပီး ျပည္လုံးကၽြတ္ ဆႏၵခံယူပြဲက်င္း ပကာ ဆႏၵမဲေပးခြင့္ရွိသူအားလုံး၏ ထက္၀က္ ေက်ာ္ ဆႏၵမဲျဖင့္ ျပင္ဆင္ရမည္ဟု ျပ႒ာန္းထားၿပီး လႊတ္ ေတာ္က တင္သြင္းလာသည့္ ဖြဲ႕စည္းပုံ ျပင္ဆင္ေရး ဥပေဒ ၾကမ္းတြင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စား လွယ္ အားလုံး၏ ၇၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေအာက္မေလ်ာ့ေသာ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားက ျပင္ဆင္ရန္ သေဘာတူညီ လက္ခံၿပီး ျပည္လုံးကၽြတ္ ဆႏၵခံယူပြဲတြင္ ဆႏၵမဲေပးသူ အားလုံး၏ ထက္၀က္ေက်ာ္ ဆႏၵမဲ ျဖင့္ ျပင္ဆင္ ရမည္ဟု ျပင္ဆင္ျပ႒ာန္းထားေၾကာင္း သိရွိရသည္။
“အရင္က အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ဖုိ႔ လႊတ္ေတာ္အမတ္ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ က ေထာက္ခံမွလုိ႔ဆုိေတာ့ လႊတ္ေတာ္မွာ ပါ ေန တဲ့ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းက သေဘာမတူရင္ လႊတ္ေတာ္အမတ္ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ေက်ာ္ဖို႔ဆုိတာ မျဖစ္ႏုိင္ဘူး။ အခုျပင္ဆင္မယ့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မွာ လႊတ္ ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ၇၀ ရာခုိင္ႏႈန္းေအာက္မေလ်ာ့ ေသာ လို႔ ဆုိတဲ့ အတြက္ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ သေဘာမတူလည္း အေျခခံဥပေဒ ျပင္ႏုိင္မယ့္ အလား အလာဆုိတဲ့ သေဘာပါပဲ။ ဒါက လည္း လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ မဲခြဲဆုံးျဖတ္ၿပီးမွ ျပင္လို႔ရမယ္၊ မရဘူးဆိုတာ သိမွာပါ” ဟု လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား လွယ္တဦးက ဆုိသည္။
၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒတြင္ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတသည္ လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ျဖစ္ရန္ မလိုဘဲ ျပင္ပမွလည္း တင္ ေျမွာက္၍ ရသည္ဟု ျပ႒ာန္းထားေသာ္လည္း လႊတ္ေတာ္ကတင္သြင္းသည့္ အေျခခံ ဥပေဒ ျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒၾကမ္းတြင္ သမၼတႏွင့္ ဒုတိယသမၼတမ်ားသည္ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ျဖစ္ရ မည္ဆုိေသာ ျပ႒ာန္းခ်က္ ပါ၀င္လာေၾကာင္း သိရွိရသည္။
ဖြဲ႔စည္းပံံု အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၆၀ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ သည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္တြင္ သမၼတ ေရြးခ်ယ္ တင္ ေျမွာက္ ေရး အဖြဲ႔တဖြဲ႕စီသည္ ဒုတိယသမၼတ တဦးစီကို လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားထဲ မွျဖစ္ေစ၊ လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စား လွယ္ မဟုတ္သူမ်ားထဲမွ ျဖစ္ေစ ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမွာက္ရမည္ဟု ျပ႒ာန္း ထားၿပီး လႊတ္ေတာ္က ျပင္ဆင္ လုိက္သည့္ ျပ႒ာန္း ခ်က္မ်ားတြင္မူ သမၼတေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ေရး အစုအဖြဲ႔တစုစီက ဒုတိယသမၼတ တဦးစီကုိ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ရွိ ေရႊးေကာက္ တင္ေျမွာက္ျခင္း ခံရသည့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားထဲကသာ ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမွာက္ ရမည္ဟု ျပင္ဆင္ထားသည္။
သမၼတ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ရာတြင္ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားထဲမွသာ တင္ေျမွာက္ရမည္ဟု ျပင္ဆင္ထားျခင္းသည္ ျပည္သူ လူထုက မဲေပးေရြး ခ်ယ္ထားသူမ်ားထဲကသာ သမၼတျဖစ္ေစခ်င္သည့္ အတြက္ ယင္းသို႔ ျပင္ဆင္ ခ်က္ တင္သြင္း ျခင္းျဖစ္သည္ဟု ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးရဲထြန္း က သံုးသပ္သည္။
ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ၏ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ ရာထူးတာ၀န္မ်ား ခန္႔အပ္မႈကုိ လည္း ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒတြင္ သမၼတ ၏ လုပ္ပုိင္ခြင့္သတ္မွတ္ ထားေသာ္လည္း လႊတ္ေတာ္က တင္သြင္းလာသည့္ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ ေရး ဥပေဒ ၾကမ္း တြင္မူ လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒မ်ား၏ သေဘာတူညီခ်က္ရယူ ရမည္ ဆုိေသာ ျပ႒ာန္းခ်က္အသစ္မ်ား ထပ္မံ ျပ႒ာန္း ထား သည့္ အျပင္ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးမ်ားကုိလည္း လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားထဲမွ ခန္႔အပ္ရမည္ဟု ထည့္သြင္း ျပ႒ာန္း ထားသည္။
ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၂၃၂ ကုိ ျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒၾကမ္းတြင္ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတသည္ ျပည္ ေထာင္စု၀န္ႀကီးမ်ား အျဖစ္ ခန္႔အပ္တာ၀န္ ေပးရာတြင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားထဲမွ ေရြးခ်ယ္ရ မည္ဟု ျပင္ဆင္ထားသည္။ အလားတူ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပတြင္ တုိင္းေဒ သႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ကို ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတက ေရြးခ်ယ္၍ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္၏ သေဘာတူညီခ်က္ရယူ ရမည္ဟု ျပ႒ာန္းထားေသာ္ လည္း ျပင္ဆင္သည့္ဥပေဒၾကမ္းတြင္ တုိင္း ေဒသ ႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ကို တုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္က ဆႏၵမဲျဖင့္ ေရြးခ်ယ္ၿပီး ယင္းေရြး ခ်ယ္သည့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ကို သမၼတက ခန္႔အပ္တာ၀န္ေပးရမည္ဟု ျပင္ဆင္ထားသည္။
ထုိ႔ျပင္ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးမ်ားသည္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အျဖစ္မွ ႏုတ္ ထြက္ရန္ မလုိအပ္ေတာ့ သကဲ့သို႔ ႏုိင္ငံေရးပါတီတခုခု၏ အဖြဲ႔၀င္ျဖစ္ လွ်င္လည္း ရာထူးသက္တမ္းအတြင္း ပါတီ၏ လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ပါ၀င္ ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရရွိမည္ဟု ျပင္ဆင္ျပ႒ာန္းထားသည္။
လႊတ္ေတာ္က ျပင္ဆင္ရန္ တင္သြင္းထားသည့္ ဖြဲ႕စည္းပုံ ျပင္ဆင္ေရး ဥပေဒၾကမ္းတြင္ တရားစီရင္ေရး ဆုိင္ရာ ျပည္ ေထာင္ စု အဆင့္ ပုဂၢဳိလ္မ်ား ခန္႔အပ္ရာတြင္ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ၊ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ႏွင့္ အမ်ိဳးသား လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒ တုိ႔သည္ ဒုတိယျပည္ေထာင္စုတရားသူႀကီးခ်ဳပ္ တဦးစီကို ေရြးခ်ယ္၍ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သို႔ တင္သြင္းၿပီး ျပည္ ေထာင္ စု လႊတ္ေတာ္က ဒုတိယတရားသူႀကီးခ်ဳပ္သံုးဦးထဲမွ တဦးကို ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္အျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ တင္ ေျမွာက္ရမည္ျဖစ္ၿပီး ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ ေတာ္က သေဘာတူညီခ်က္ရရွိသည့္ ျပည္ေထာင္စုတရားသူႀကီးခ်ဳပ္ႏွင့္ ဒုတိယျပည္ေထာင္စုတရားသူႀကီး ခ်ဳပ္မ်ားကို ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတက ခန္႔အပ္တာ၀န္ေပးရမည္ဟု ျပ႒ာန္းထား သည္။
လႊတ္ေတာ္က ျပင္ဆင္သည့္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ခ်က္မ်ားအရ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားျဖစ္သည့္ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒ႏွစ္ဦးတုိ႔က မိမိႀကိဳက္ႏွစ္သက္ၾကသည့္ ဒုတိယ ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ မ်ားကို ေရြးခ်ယ္ ေပးျခင္းေၾကာင့္ တရားေရး မ႑ိဳင္တြင္ လႊတ္ေတာ္၏ ထိန္းေက်ာင္းမႈ ပိုမုိမ်ားလာေၾကာင္း အမ်ိဳးသား လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ေဒါက္တာ ဗညားေအာင္မုိးက ေျပာသည္။
“အခုျပင္ဆင္ထားတဲ့ ဥပေဒၾကမ္းမွာ သမၼတအာဏာကို အမ်ားႀကီးေလွ်ာ့ ထားတယ္။ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ခန္႔တဲ့ေန ရာ၊ တုိင္းနဲ႔ ျပည္နယ္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ခန္႔တဲ့ေန ရာ၊ တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္၊ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ ခန္႔တဲ့ေနရာမွာ သမၼတအာဏာ ေလွ်ာ့ထား တယ္။ တရားေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ထိန္း ေက်ာင္းမႈက အမ်ားႀကီးမ်ားလာတယ္။ လႊတ္ေတာ္မွာ အမ်ားႀကီး ပါ၀ါတက္ လာတယ္။ ေနာင္ ဒီဖြဲ႔စည္းပံုအရ တရားေရး ကို လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ထိန္းေက်ာင္းမႈ ပိုမ်ားလာမယ္” ဟု ၎က ေျပာ သည္။
ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ခ်က္မ်ားအရ ႏုိင္ငံ၏အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္သည္ သမၼတစနစ္မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ပါလီမန္စနစ္ ဘက္ ကို ေရာက္သြားမည္ျဖစ္၍ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္တြင္ သမၼတအုပ္ခ်ဳပ္ေရးပံုစံက်င့္သံုးရန္ ေရးဆြဲ ထားသည့္ အေျခခံ ဥပေဒ ႀကီးတခုလံုးကို ပါလီမန္စနစ္ႏွင့္ လုိက္ေလ်ာညီ ေထြျဖစ္ေစရန္ ျပ႒ာန္း ခ်က္ အမ်ားအျပား ထပ္မံျပင္ဆင္ရမည္ဟု ႏုိင္ငံေရး အသုိင္းအ၀ုိင္းက သုံးသပ္သည္။
“လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြကို ပိုၿပီးအာ႐ံုစိုက္လာတယ္။ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ေတြကို အေျချပဳ တယ္ဆုိတာ က ပါလီမန္ကို အေျချပဳလာတဲ့ သေဘာပဲ။ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြထဲကပဲ ၀န္ႀကီးခန္႔ ရမယ္။ သမၼတ က ႀကိဳက္ တဲ့လူ ခန္႔ လုိ႔မရေတာ့ဘူး။ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ေတြဟာ သူ႔သီအုိရီနဲ႔သူ သြားတာ။ အဲသေဘာတရားေတြကိုပိုင္မွ မဟုတ္ရင္ေတာ့ ဟုိလုိလုိ ဒီလုိလုိနဲ႔ ျပႆနာေတြ ရွိေနဦးမွာပဲ” ဟု ရန္ကုန္ ႏုိင္ငံေရးသိပၸံေက်ာင္း ဥကၠ႒ ဦးျမတ္သူ က ဧရာ၀တီသို႔ ေျပာသည္။
ဧရာ၀တီ
No comments:
Post a Comment