ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရးအတြက္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ ဇြန္္လ ၂၃ မွ၂၅ ရက္အထိ သံုးရက္ေဆြးေႏြး ၿပီးေနာက္ မဲခဲြဆံုးျဖတ္မည္ျဖစ္ရာ ဇြန္လ ၂၄ ရက္တြင္ အမတ္ ၁၇ဦး ေဆြးေႏြးခဲ့သည္မ်ားမွ ေကာက္ႏုတ္ေဖာ္ျပေပး လုိက္ပါသည္။
ဦးျမညိမ္း
(မဲဆႏၵနယ္အမွတ္(၇)၊ ရန္ကုန္တုိင္းေဒသႀကီး)
ကြၽန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ဒီသမၼတဆို တာက ႐ိုး႐ုိးကြၽန္ေတာ္တို႔က ဦး ေသွ်ာင္အေနနဲ႔ ေပးထားတဲ့သမၼ တမဟုတ္ပါဘူး။ သမၼတ ဆိုတာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအႀကီးအကဲ၊ ႏိုင္ငံ ေတာ္အႀကီးအကဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီ သမၼတဟာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏုိင္ငံ ေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္ ေရးအႀကီးတစ္ဦး ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတဆိုိ တာ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတအေနနဲ႔ အ ထူးသျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္နဲ႔ႏုိင္ငံသား မ်ားအေပၚမွာ သစၥာေစာင့္သိ႐ို ေသရမယ့္သူျဖစ္ပါတယ္။ ထို႔ျပင္ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတဟာ ျပည္သူ မ်ားက လံုး၀ဥႆံုယံု ၾကည္အား ထားႏုိင္ဖို႔နဲ႔ သံသယမပြားႏုိင္ၾက ေစဖို႔ျဖစ္ပါတယ္။
ထို႔ျပင္ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ဦး ေဆာင္မႈအခန္းမွာလည္း သစၥာ ေဖာက္ႏိုင္မႈမ်ား မပါ၀င္လာႏုိင္ ေအာင္ႏွင့္ ႏိုင္ငံျခားမွ ၀င္ေရာက္ စြက္ဖက္မႈမျပဳလုပ္ႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္လို႔ ၅၉(စ)မွာ ထိုစဥ္ကတည္း က ထည့္သြင္းထားျခင္းျဖစ္ပါ တယ္။ အဲဒီေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ သမၼတဟာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ အျပည့္အ၀က်င့္သံုးႏုိင္မယ့္ သမၼ တျဖစ္ပါတယ္။ ဖြဲ႕စည္းပံုအရ၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ သမၼတဟာႏုိင္ ငံေတာ္ရဲ႕ တံခြန္ကုကၠားျဖစ္ပါ တယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ ၅၉(စ)မွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔အတိအလင္းျပဆို ထားျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ၅၉(စ)ကို ကြၽန္ေတာ္ဥပေဒပါအားလံုးသိၿပီး တဲ့အတြက္ ကြၽန္ေတာ္ဖတ္ၾကား တင္ျပျခင္းမျပဳေတာပါဘူး။ အဲဒီ ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ျပည္ခိုင္ၿဖိဳး ပါတီကေန ၅၉(စ)မွာပါတဲ့ အ ခ်က္ကို ကြၽန္္ေတာ္တို႔ တရား၀င္ သားသမီးတစ္ဦးဦး၏ ခင္ပြန္း၊ ဇနီးတို႔ကို ကြၽန္ေတာ္တို႔က၅၉(စ) ပါအခ်က္ကို အခ်ိန္အခါ၊ အေျခ အေနနဲ႔မူတည္ၿပီးေတာ့ ပယ္ဖ်က္ ထားတာရွိပါတယ္။
ဦးမန္းေဂ်ာ္နီ
(ေျမာင္းျမမဲဆႏၵနယ္၊ ဧရာ၀တီတိုင္းေဒသႀကီး)
ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ႏိုင္ဖို႔ဆိုတဲ့ဆႏၵကေတာ့ အားလံုးတူညီေနၾကပါတယ္။ ဒါ ေပမဲ့ ျပင္ဆင္နည္းလုပ္ ေဆာင္ရာ မွာက်ေတာ့ မတူဘဲကြဲလြဲေနတာ ရွိပါတယ္။ ဒီကြဲလဲြမႈကိုဆက္ လက္၍ တင္ျပခြင့္ျပဳပါ။ ကြၽန္ ေတာ္တင္ျပေဆြး ေႏြးမွာကေတာ့ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၅၉ (ဃ) ျဖစ္ပါတယ္။ မူလျပ႒ာန္း ခ်က္မွာ ႏုိင္ငံေတာ္အေရးအရာ မ်ားျဖစ္ တဲ့ ႏုိင္ငံေရး၊အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ စီးပြားေရး၊ စစ္ေရး စသည့္အျမင္ မ်ားရွိရမယ္လို႔ပါပါတယ္။ ျပင္ ဆင္ျပ႒ာန္းခ်က္ကေတာ့ ႏုိင္ငံ ေတာ္အေရးအရာမ်ားျဖစ္တဲ့ ႏုိင္ ငံေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ စီးပြားေရး၊ ကာကြယ္ေရးစတဲ့ အျမင္မ်ားရွိရ မယ္လို႔ ျပင္ ဆင္ျပ႒ာန္းပါတယ္။ ရွင္းလင္းခ်က္ကေတာ့ စစ္ေရးအ ျမင္ဆိုသည့္ စကားရပ္ဟာ စစ္ပြဲ မ်ားႏွင့္သက္ဆိုင္သည့္အျမင္ဟု အဓိပၸာယ္ေကာက္ႏိုင္ပါတယ္။ ကာကြယ္ေရးအျမင္ဆိုသည့္ စ ကားရပ္သည္ လံုၿခံဳေရး၊ စစ္ေရး၊ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းသာ ယာေရးကိစၥမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္အျမင္ ျဖစ္သျဖင့္ ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔သည္ဟု ယူဆတဲ့အတြက္ ျပင္ဆင္လိုျခင္း ျဖစ္ပါတယ္ လို႔ ဆိုထားပါတယ္။
နာယကႀကီးခင္ဗ်ာ၊ တ ကယ့္စစ္မွန္တဲ့ကာကြယ္ေရးဆို တာ စစ္မျဖစ္ပြားေအာင္ လုပ္ႏုိင္ တဲ့ အရည္အခ်င္းတစ္ရပ္ျဖစ္ပါ တယ္။ ကာကြယ္ေရးအျမင္မွာ သံတမန္နည္းနဲ႔ေဆာင္ရြက္ရတဲ့ လုပ္ငန္းမ်ား ဒီမိုကေရစီယဥ္ေက်း မႈျဖစ္တဲ့ ႏုိင္ငံေရး အရေတြ႕ဆံုေျဖ ရွင္းရမယ့္လုပ္ငန္းမ်ားပါ၀င္လာ ပါတယ္။ စစ္ေရးအျမင္အစားကာ ကြယ္ေရးအျမင္ဆိုသည့္ စကား ရပ္ျဖင့္ ပုဒ္မ ၅၉(ဃ)ကို ျပင္သြား တာ ကြၽန္ေတာ္ေထာက္ခံပါ တယ္။ ဒါေပမဲ့ NLD ဘာေၾကာင့္ လံုၿခံဳေရးအျမင္ကို ရပ္တည္ခဲ့ရသ လဲဆိုတာကိုေတာ့ အမ်ားျပည္သူ သိေအာင္ ဆက္လက္၍တင္ျပပါ ရေစ။ ကာကြယ္ေရးအျမင္နဲ႔ လံု ၿခံဳေရးအျမင္ႏွစ္ခုဟာ အႁမႊာညီ အစ္ကိုလိုျဖစ္ေနပါတယ္။ အႁမႊာ ညီအစ္ကိုျဖစ္ၾကေပမယ့္ အရင္ ဖြားတာနဲ႔ ေနာက္ဖြား တာ လံုၿခံဳေရးအျမင္က အရင္ဖြားၿပီး ကာကြယ္ ေရးအျမင္က ေနာက္မွဖြားတာနဲ႔ တူေနပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆို ေတာ့ နာယကႀကီးခင္ဗ်ာ၊ လံုၿခံဳ မႈရွိသလား၊ မရွိဘူးလားဆိုတာကို အရင္သံုးသပ္ၾကည့္ၿပီးေနာက္ လံု ၿခံဳမႈမရွိဘူးဆိုေတာ့မွ ကာကြယ္ ေရးဆိုတာ ကပ္ပါလာမွာျဖစ္ပါ တယ္။ လံုၿခံဳမႈအျပည့္အ၀ရွိေနပါ လ်က္နဲ႔ မည္သည့္အႀကီးအကဲ၊ မည္သည့္ ေခါင္းေဆာင္ကမွ အ ခ်ိန္ကုန္ခံ၊ ေငြကုန္ခံ၊ ပင္ပန္းခံ ၿပီး ကာကြယ္ေရးကို လုပ္စရာအ ေၾကာင္း လံုး၀မရွိပါဘူး။
ဦးႏိုင္ငံလင္း
(ဒကိၡဏသီရိမဲဆႏၵ နယ္၊ မႏၲေလးတိုင္းေဒသႀကီး)
ဒီသမၼတတစ္ေယာက္ျဖစ္ဖုိ႔ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြအလြန္မ်ား ေနတယ္။ လူတစ္ေယာက္အေပၚမွာ ၾကည့္ၿပီးလုပ္ေနတယ္ဆို တာ ေသခ်ာေလ့လာဖို႔လိုတယ္လို႔ ကြၽန္ေတာ္ပထမဦးစြာေျပာလိုပါ တယ္။ ေလးစားအပ္တဲ့နာယက ႀကီးခင္ဗ်ာ၊ ေနာက္ တစ္ခုက မေန႔ က တပ္မေတာ္သားကိုယ္စား လွယ္တစ္ဦးေဆြးေႏြးသြားတဲ့ကိစၥ နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေ၀ဖန္သံုးသပ္ျပ ခ်င္ပါ တယ္။
အဲဒီတပ္မေတာ္သားကိုယ္ စားလွယ္ႀကီးက အေမရိကန္လို ႏုိင္ငံမ်ိဳးမွာေတာင္ အေျခခံဥပေဒ ကို ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀ေက်ာ္မွ ျပင္ဆင္ မႈ ၂၇ ႀကိမ္သာလုပ္ခဲ့ပါတယ္လို႔ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ကြၽန္ ေတာ္တုိ႔ေျပာခ်င္တာက သူတို႔အ ေနနဲ႔ ဘယ္ လိုကိစၥေတြ၊ ဘယ္လို ပုဒ္မေတြကို ျပင္ဆင္ခဲ့တာလဲ ဆိုတာကကို ေလ့လာဖို႔အလြန္အ ေရးႀကီးပါတယ္။ သူတို႔ရဲ႕ျပင္ဆင္ ခ်က္ေတြကို ဥပမာအေနနဲ႔ေျပာ ရမယ္ဆိုရင္ ပထမဆံုးျပင္ဆင္ ခ်က္ကေတာ့ လြတ္လပ္စြာကိုး ကြယ္ခြင့္ကို ေႏွာင့္ေႏွး ေစေသာ၊ လြတ္လပ္စြာေျပာဆို ခြင့္ကိုထိပါး ေသာ၊ စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္ ကို ခ်ိဳးေဖာက္ေသာ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စုေ၀းခြင့္ ကို စြက္ဖက္ေသာအစိုး ရ၏လုပ္ရပ္ေတြကို ျပဳျပင္ရန္အ လို႔ငွာ လက္မွတ္ေရးထိုးဆႏၵထုတ္ ေဖာ္မႈမ်ားပိတ္ပင္ေသာ မည္ သည့္ဥပေဒျပ႒ာန္းျခင္းကိုမဆို တားျမစ္သည္လို႔ ျပင္ဆင္ခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။ တျခားျပင္ဆင္ခ်က္ ေတြဆိုလည္း လူ႔အခြင့္ အေရးနဲ႔ ဖက္ဒရယ္ဒီမိုကေရစီစံႏႈန္းေတြ ပို မိုအားေကာင္းလာေရးအတြက္ပဲ ေရွး႐ႈတဲ့ျပင္ဆင္ခ်က္ေတြအေနနဲ႔ ေတြ႕ရ ပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခုက မေန႔က ေဆြးေႏြးတဲ့ တပ္မေတာ္သားကိုယ္ စားလွယ္ႀကီးကပဲ တပ္မေတာ္ ဟာ အနာဂတ္ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံ ထူေထာင္ေရးကို အာမခံခ်က္ေပး ႏိုင္တဲ့အဖြဲ႕အစည္းျဖစ္ပါတယ္လို႔ ဆိုသြားပါတယ္။ ဒါကေတာ့ ရွင္း ရွင္းေလးပါပဲ။ တပ္မေတာ္အာမ ခံခ်က္ေပးမွျဖစ္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဒါဒီမိုကေရစီမွ ဟုတ္ပါေလစလို႔ စဥ္းစားစရာျဖစ္လာပါတယ္။ တ ကယ္ေတာ့ ဒီမိုကေရစီဆိုတာ ျပည္သူ႔အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပါ။ ျပည္သူ ကိုဗဟိုျပဳရမွာပါ။ ဒါကို ရွင္းရွင္း လင္းလင္းသိထားဖို႔ လိုအပ္ပါ တယ္။ပုဒ္မ ၄၃၆ ကို ဒီဒါ့ထက္ပိုမို လြယ္လြယ္ကူကူျပင္ဆင္ႏိုင္ ေအာင္ ျပဳလုပ္ေပးရမယ္။ ဒါမွ ကြၽန္ေတာ္တို႔အားလံုးေမွ်ာ္မွန္း ထားတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုတည္ေထာင္ေရး ဟာ လမ္းစပြင့္လာမွာျဖစ္ပါတယ္။
ဦးကၽြန္ခဲန္း
(မဲဆႏၵနယ္အမွတ္- (၁)၊ ခ်င္းျပည္နယ္)
နာယကႀကီးခင္ဗ်ာ - ကြၽန္ေတာ္ တင္ျပလိုတာကေတာ့ ၂၀၀၈ အ ေျခခံဖြဲ႕စည္းပံုဥပေဒဟာ ကြၽန္ ေတာ္တို႔ တပ္မေတာ္ အစိုးရလက္ ထက္ကေန ျပင္ဆင္ေရးဆြဲတဲ့ ဥပေဒျဖစ္ပါတယ္။ ဆိုေတာ့ အဲဒီ တပ္မေတာ္အစိုးရလက္ထက္မွာ ေရးဆြဲတဲ့ ဥစၥာျဖစ္တဲ့အတြက္ ေၾကာင့္ က႑စံု၊ အလံုးစံုကေန ၿပီးေတာ့မွ ပညာရွင္ေပါင္းစံုကေန ေရးဆြဲတဲ့ဥပေဒျဖစ္တဲ့အတြက္ ေၾကာင့္ ဒီဟာကို အင္ဆုိက္ဒါအျဖစ္ တာ၀န္ခန္႔အပ္ထားတာ၊တပ္ မေတာ္ထားရွိရတာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ဒီအေျခခံ ဥပေဒဟာ တပ္မေတာ္တပ္သားေတြ တပ္မ ေတာ္ရဲ႕ လက္စြဲဥပေဒလို႔ပဲ ကြၽန္ ေတာ္ဆိုခ်င္ပါတယ္။ အဲဒီမွာတပ္မေတာ္ သားမ်ားရဲ႕ အႀကီးအကဲ ဟာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဘဘဗိုလ္ခ်ဳပ္ မွဴးႀကီးသန္းေရႊျဖစ္တဲ့အတြက္ ေၾကာင့္ အႀကီးအကဲ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ မွဴး ႀကီးသန္းေရႊရဲ႕မူပိုင္လို႔ပဲ ကြၽန္ ေတာ္ခံယူပါတယ္။ အဲ ဒါေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ဒီအကၡရာျဖစ္တဲ့ ပုဒ္ မ ၄၃၆(က)ကို ျပင္ဆင္လိုတဲ့အ ခါမွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ဒီအေျခခံဥပ ေဒမူပိုင္ျဖစ္တဲ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ဗိုလ္ ခ်ဳပ္မွဴးႀကီးသန္းေရႊဆီမွာသြားၿပီး မွ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အဲ့လိုအေျခအေန ျဖစ္ေနတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ မူဆြဲ ထားတဲ့ဥပေဒဟာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ လက္ေတြ႕အေကာင္ အထည္ေဖာ္ တဲ့ေနရာမွာ နည္းနည္းမစပ္ဟပ္ ဘူးဆိုၿပီးေတာ့မွ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေလ့လာခိုင္းလို႔ရွိရင္ ဘဘဆီက ေနၿပီး ေတာ့မွ သူ႔ေမတၱာ၊ေစတနာ ႏႈတ္ထြက္စကားကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ ခံယူၿပီးမွ ဒီဟာေတြကို ျပဳျပင္လို႔ ရွိရင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အားလံုးကို ျပင္ဆင္လို႔ရမယ္လို႔ ကြၽန္ေတာ္ယံု ၾကည္ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ဒီ ပုဒ္မ ၄၃၆ (က)ကို အျမန္ဆံုး အ ေကာင္အ ထည္ေဖာ္ႏိုင္ဖို႔ရာအ တြက္ အားလံုးကေန ၀ိုင္း၀န္းၿပီးမွ ႀကိဳးပမ္းၾကပါစို႔ဆိုၿပီး တိုက္တြန္း ရင္း နိဂံုးခ်ဳပ္ပါတယ္။ အားလံုးကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။
ေဒၚတင္တင္ရီ
(ကြၽန္းစုမဲဆႏၵနယ္၊တနသၤာရီတိုင္းေဒသႀကီး)
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆို တာ ႏုိင္ငံတစ္ႏိုင္ငံရဲ႕ အသက္ ေသြးေၾကာျဖစ္ပါတယ္။တစ္ႀကိမ္ တစ္ခါေရးဆြဲ႐ုံမွ်ျဖင့္ ၿပီးျပည့္စံုၿပီ လို႔ မဆိုသာပါ။ ဒီမိုကေရစီဖြံ႕ၿဖိဳး ၿပီးျဖစ္သည့္ အေမရိကန္၊အိႏိၵယ၊ ဂ်ာမနီနဲ႔ ၾသစေၾတးလ် စတဲ့ႏိုင္ငံ ေတြမွာလည္း အႀကိမ္ႀကိမ္ျပင္ ဆင္ခဲ့ၾကတာကို ေလ့လာေတြ႕ရွိ ႏိုင္ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ဖြဲ႕ စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဟာ ကမၻာ ေပၚတြင္ ျပင္ဆင္ရန္ခက္ခဲဆံုး တစ္ခုျဖစ္ေၾကာင္းကို ကြၽမ္းက်င္ တဲ့ပညာရွင္မ်ားက ေထာက္ျပၾက ပါတယ္။ ဂ်ာမနီႏိုင္ငံရဲ႕ ဖြဲ႕စည္းပံု ဟာ ျပည္သူေတြရဲ႕အေျခခံအခြင့္ အေရးေတြကို ကာကြယ္ထားတဲ့ အခ်က္ေတြပါ၀င္ေနတာ ေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီတည္တံ့ခိုင္ၿမဲေရးအ တြက္ ျပင္ဆင္ရန္ ခက္ခဲေၾကာင္း ကို သိရွိရပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ ကိုက္ညီတဲ့ ဒီမုိကေရစီဆိုတာကို လည္းၾကားလိုက္မိပါတယ္။ ကြၽန္ မအေနျဖင့္ ဒီမိုကေရစီအသစ္ေတြ မ်ား ျဖစ္ေပၚေနၿပီလားလို႔ အံ့ၾသမိ ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီက်င့္စဥ္ေတြ၊ အခြင့္အေရးေတြ၊ တန္းတူရွိမႈ ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးႏုိင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ အလိုက္ ျပ႒ာန္းလို႔ရသလားဆို တာကို ကြၽန္မကိုယ္တိုင္ နားမ လည္ေအာင္ ျဖစ္ေနရပါတယ္။
ကြၽန္မတို႔ အမ်ဳိးသားဒီမိုက ေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္အေနနဲ႔ ၂၀၁၂ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲကို မူသံုး ရပ္ျဖင့္ လႊတ္ေတာ္တြင္၀င္ ေရာက္ လာျခင္းျဖစ္ၿပီး ၎တို႔အေနႏွင့္ ေခတ္ႏွင့္ေလ်ာ္ညီျခင္းမရွိတဲ့ ဒီမိုကေရစီစံႏႈန္းနဲ႔ မကိုက္ညီတဲ့ ဖြဲ႕ စည္းပံု အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရး သည္ အဓိကပါ၀င္ေၾကာင္း သိရွိ ၾကၿပီးျဖစ္ပါမယ္။ ၎ကိုျပင္ဆင္ ရန္ ျပည္သူေတြ ငါးသန္းေက်ာ္က လက္မွတ္ေရးထိုးၿပီး ေတာင္းဆို ထားၾကတာကိုလည္း ဥေပကၡာျပဳ ထားလို႔ မရပါဘူး။ ယခု လႊတ္ ေတာ္သို႔လည္း ျပင္ဆင္ရန္တင္ ျပထားၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံျပင္ဆင္မွာကို သေဘာတူပါတယ္။ သို႔ေသာ္ ျပင္ဆင္ပံု၊ ျပင္ဆင္နည္းကိုေတာ့ သေဘာမတူေၾကာင္း ေျပာၾကား လိုပါတယ္။
ဗိုလ္မွဴးခ်ဳပ္တင္စိုး
(တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္)
ဆက္လက္၍ ပုဒ္မ ၅၉(စ) ကို ေဆြးေႏြးသြားပါမယ္။ ကၽြန္ ေတာ္တုိ႔၏ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဟာ ေရွးပေ၀သဏီကတည္းက တုိင္း ရင္းသားလူမ်ိဳးေပါင္းစံုေနထိုင္ခဲ့ တဲ့ ႏုိင္ငံျဖစ္ပါတယ္။ ၁၈၂၄ ခုႏွစ္ မွာ ရခုိင္နဲ႔တနသၤာရီကို နယ္ခ်ဲ႕တို႔ ရဲ႕ ကုိလိုနီ ကၽြန္ျပဳျခင္းခံရတဲ့အ ခ်ိန္ကစၿပီး အိႏိၵယႏုိင္ငံသားဘဂၤါ လီလူမ်ိဳးျခားမ်ားကို စတင္ေခၚ ေဆာင္လာခဲ့ပါတယ္။စူးအက္တူး ေျမာင္း ေဖာက္လုပ္ၿပီးတဲ့ေနာက္ ဆန္စပါး တုိးခ်ဲ႕စုိက္ပ်ိဳးမႈမ်ား ေၾကာင့္ အိႏိၵယႏုိင္ငံသားမ်ားကုိ ပုိမိုေခၚယူလာခဲ့ရာ အတိုင္းအဆ မရွိ အဆမတန္မ်ားျပားလာခဲ့ပါ တယ္။
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံေတာ္ဟာ လူဦးေရသန္း ၁,၂၀၀ ေက်ာ္ရွိတဲ့ အိႏိၵယနဲ႔ သန္း ၁,၄၀၀ခန္႔ရွိတဲ့ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံတို႔ၾကား မွာတည္ရွိၿပီး လူဦးေရ ေပါက္ကဲြမႈရွိတဲ့၊ သဘာ ၀ေဘးအႏၲရာယ္မ်ားျပားသည့္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏုိင္ငံနဲ႔လည္း နယ္နိ မိတ္ခ်င္းဆက္စပ္လ်က္ရွိပါတယ္။ အဆုိပါ နယ္နိမိတ္ဆက္စပ္လ်က္ ရွိတဲ့ ေဒသမ်ားမွာ ႏွစ္ႏုိင္ငံကူးလူး ဆက္ဆံမႈ မ်ားမွေသြးေႏွာျခင္းမ်ား ျဖင့္ မ်ိဳးဆက္မ်ားျပန္႔ပြားလ်က္ရွိ ၿပီး အစိုးရအဆက္ဆက္တြင္ အ ခ်ိဳ႕မွ ႏုိင္ငံသားအျဖစ္ သတ္မွတ္ခံ ရကာစီးပြားေရး၊ လူမႈေရးႏွင့္ ဘာ သာေရးက႑မ်ား၌ မ်ားစြာလႊမ္း မိုးေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိပါတယ္။
သံသယျဖစ္ဖြယ္ရာ ႏုိင္ငံ သား၊ ႏုိင္ငံသားလူမ်ိဳးျခားမ်ားကို ႏုိင္ငံရဲ႕အေရးႀကီးတဲ့ စီမံခန္႔ခဲြမႈ ေဆာင္ရြက္ရတဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆုိင္ ရာ အႀကီးအကဲေနရာမ်ားမွာ တာ ၀န္ေပးအပ္ထမ္းေဆာင္ေစမယ္ ဆုိပါက တစ္ႏြယ္ငင္တစ္စင္ပါဆုိ သလို သက္ဆုိင္ရာမ်ိဳးႏြယ္၊ ႏုိင္ငံ အလုိက္ ပါ၀င္ပတ္သက္လႊမ္းမိုး မႈ၊ ခ်ဳပ္ကိုင္မႈ၊အေပးအယူျပဳလုပ္ မႈ၊ ျခယ္လွယ္မႈမ်ားပိုမိုရွိလာႏုိင္ ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္ တုိ႔ဟာလည္း ကၽြန္ျပဳမခံရဘဲနဲ႔ အ လိုလိုသူ႔ကၽြန္ဘ၀ က်ေရာက္သြား ႏုိင္ေၾကာင္း သတိခ်ပ္သင့္ပါတယ္။
ေဒၚနီနီေအး
(မဲဆႏၵနယ္အမွတ္ (၆)၊ ကရင္ျပည္နယ္)
ကၽြန္မအေနနဲ႔ အေျခခံ ဥပ ေဒရဲ႕ ပုဒ္မ ၅၉ မွာ ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတ၊ ဒုတိယသမၼတမ်ားရဲ႕ အ ရည္အခ်င္းနဲ႔ဆက္စပ္ၿပီး ျပင္ ဆင္တင္သြင္းထားတဲ့ဥပေဒၾကမ္း ပုဒ္မ ၅၉(စ)ကို ေထာက္ခံေဆြး ေႏြးရင္းနဲ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ပကတိ အေျခအေနကို အနည္းငယ္ေဆြး ေႏြးတင္ျပလိုပါတယ္။ ျမန္မာႏုိင္ ငံအေနနဲ႔ ဒီမိုကေရစီႏုိင္ငံအျဖစ္ ေျပာင္းလဲက်င့္သံုးလာတာ ဟာ တခ်ိဳ႕ေျပာသလို ၁၉၈၈ အေရး အခင္းေၾကာင့္ဆုိတာ မဟုတ္ ပါဘူး။ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနနဲ႔ ဒီမိုက ေရစီႏုိင္ငံအျဖစ္ ထူေထာင္မွသာ ေအးခ်မ္းသာယာၿပီးေခတ္မီဖံြ႕ၿဖိဳး တိုးတက္တဲ့ႏုိင္ငံအျဖစ္ ခ်ီတက္ ႏုိင္မယ္လို႔ တစ္ခ်ိန္က ႏုိင္ငံေတာ္ အႀကီးအကဲမ်ားက နားလည္သိ ျမင္လာလို႔ ယခုလိုဒီမုိကေရစီ က်င့္သံုးတဲ့ႏုိင္ငံ ျဖစ္လာျခင္းျဖစ္ ပါတယ္ ။
ကၽြန္မတုိ႔ႏုိင္ငံေရးမွာ တပ္ မေတာ္မပါ၀င္လို႔ မရေသးဘူးဆုိ တာကုိလည္း တုိင္းရင္းသားလက္ နက္ကုိင္အဖဲြ႕အခ်ိဳ႕က လက္ခံ လ်က္ရွိပါတယ္။ တပ္မေတာ္ ကုိယ္တုိင္ပင္လွ်င္ အလံုးစံု ၿငိမ္း ခ်မ္းတဲ့တစ္ေန႔၊ ဒီမိုကေရစီရင့္ က်က္ၿပီဆုိတဲ့တစ္ေန႔ ႏုိင္ငံေတာ္ ရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးတာ၀န္ကေန တ ျဖည္းျဖည္း ဖယ္ခြာသြားေပးပါ့ မယ္လုိ႔ ကတိျပဳထားၿပီးျဖစ္ပါ တယ္။ ၁၉၄၇ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥ ပေဒအရ က်င့္သံုးခဲ့တဲ့ ပါလီမန္ ဒီမိုကေရစီစနစ္သက္တမ္း ဘယ္ ေလာက္ၾကာရွည္ခဲ့ပါသလဲ။ထင္ ရွားတာက အဲဒီပါလီမန္ဒီမုိကေရ စီေခတ္က ႏုိင္ငံေရးဦးေဆာင္မႈမွာ တပ္မေတာ္က ပါ၀င္ခဲ့ျခင္းမရွိခဲ့ ဘူးဆုိတာေတာ့ အေသအခ်ာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ေလးစားအပ္ပါေသာ နာယ ကႀကီးရွင့္။ ဒါ့ေၾကာင့္ နိဂုံးခ်ဳပ္အ ေနနဲ႔ ဒီမိုကေရစီတည္ေဆာက္ ခါစ State Building မ်ား ခုိင္ မာမႈမရွိေသးတဲ့ ယေန႔အခ်ိန္အ ခါမွာေတာ့ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပ ေဒပုဒ္မ ၅၉ မွာပါရွိတဲ့ ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတနဲ႔ ဒုတိယသမၼတမ်ားရဲ႕ အ ရည္အခ်င္းမ်ားနဲ႔ ျပင္ဆင္ေပး သင့္တဲ့ အတုိင္းအတာအတစ္ခုအ ျဖစ္ ပုဒ္မ ၅၉(စ)ကို ျပင္ဆင္ထား တ့ဲအတုိင္း အတည္ျပဳေပးႏုိင္ဖုိ႔ နာယကႀကီးကတစ္ဆင့္ ျပည္ ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သုိ႔ ေလးစား စြာေထာက္ခံတင္ျပရင္း နိဂံုးခ်ဳပ္ အပ္ပါတယ္ရွင္။
ဦးဇုန္လွယ္ထန္း
(မဲဆႏၵနယ္အမွတ္(၂)၊ ခ်င္းျပည္နယ္)
မေန႔က တပ္မေတာ္သား ကုိယ္စားလွယ္တစ္ေယာက္က ေဆြးေႏြးတဲ့အခ်ိန္မွာ အေမရိကန္ ႏုိင္ငံရဲဲ႕အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ရန္ ခက္ခဲေသာ အေျခခံဥပေဒလို႔ ေျပာပါတယ္။ မွန္ပါတယ္။ သူတို႔ ႏုိင္ငံမွာ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ အားလံုးသည္ ေရြးေကာက္ခံလႊတ္ ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားျဖစ္ၿပီး အ ေျခခံဥပေဒကို လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ သံုးပံုႏွစ္ပံုႏွင့္ ဒီ Redif- fusion ဆႏၵခံယူပဲြျပဳလုပ္တဲ့အခ်ိန္ မွာ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္သံုးပံုႏွစ္ပံု က ေထာက္ခံလွ်င္ ျပင္လို႔ရပါ တယ္။ ဒီလိုအေျခအေနမ်ိဳးကုိ ေရာက္ရင္ မိမိတို႔ ႀကိဳးစားေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အေမရိကန္ႏုိင္ငံ၏ အေျခခံဥပေဒသည္ သမာသမတ္ က်က် ေရးဆဲြခဲ့သည့္ အေျခခံ ဥပ ေဒျဖစ္ပါတယ္။ မည္သည့္စိုးရိမ္ စိတ္ႏွင့္ မည္သည့္အစုအဖဲြ႕ အတြက္ ေရးဆဲြခဲ့သည့္ ဥပေဒမ ဟုတ္ပါ။ ဒီအေမရိကန္ႏုိင္ငံ အ ေျခခံဥပေဒပညာရွင္ေတြက ျမန္ မာႏုိင္ငံအေျခခံဥပေဒသည္ ျပင္ ဆင္ရန္မျဖစ္ႏုိင္သေလာက္ ခက္ ခဲတဲ့ အေျခခံဥပေဒလို႔ မွတ္ခ်က္ ခ်ၾကပါတယ္။
နိဂံုးခ်ဳပ္အားျဖင့္ ၄၃၆ (ခ) ကုိ ပုဒ္မခဲြ(က)တြင္ ေဖာ္ျပထား ေသာ ျပ႒ာန္းခ်က္မွအပ အျခား ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကုိ ျပင္ဆင္လို လွ်င္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္အ စည္းအေ၀းသို႔ တက္ေရာက္ခြင့္ရွိ ေသာ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ထက္၀က္ေက်ာ္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၏ ေထာက္ခံဆႏၵမဲ(သုိ႔မဟုတ္) ေရြး ေကာက္ခံလႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စား လွယ္ သံုးပံုႏွစ္ပံုသာ လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္မ်ား၏ ေထာက္ခံ ဆႏၵမဲျဖင့္သာ ျပင္ဆင္ရမည္ဟု ျပင္ဆင္ သင့္ပါေၾကာင္း တင္ျပ ရင္းနိဂံုးခ်ဳပ္ပါတယ္။
ဦးဖုန္းျမင့္ေအာင္
(မဲဆႏၵနယ္အမွတ္(၃)၊ ရန္ကုန္တုိင္းေဒသႀကီး)
နာယကႀကီးခင္ဗ်ာ၊ ကၽြန္ ေတာ္က တစ္ခုတင္ျပခ်င္တာက ႏုိင္ငံေတာ္အႀကီးအကဲေနရာမွာ ေရြးေကာက္ခံကုိပဲ ျဖစ္ရ မယ္ဆုိ တာမ်ိဳးကုိ အထူးမျပဳဖို႔လိုပါ တယ္။ အဓိကအားျဖင့္ေတာ့ ေရြး ေကာက္ခံျဖစ္တုိင္းလည္း ေအာင္ ျမင္တာမဟုတ္ ပါဘူး။ ၁၉၅၈ ဖဆပလ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ဦးႏုဟာ ေရြး ေကာက္ခံပါပဲ။ ဒါေပမဲ့သူကုိယ္ တုိင္က သူႏုိင္ငံေတာ္အာဏာကုိ တပ္မေတာ္ကုိ အပ္ခဲ့ရတဲ့အစဥ္ အလာရွိပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔က ႏုိင္ငံေတာ္ အႀကီးအကဲ သမၼတရာထူးဟာဆုိ လို႔ရွိရင္ ေရြးေကာက္ခံျဖစ္ဖို႔မလုိ ဘူးဆုိတဲ့အခ်က္ကို ကၽြန္ေတာ္ တင္ျပလိုျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ အဓိ ကအားျဖင့္ေတာ့ သူရဦးတင္ဦး လို၊ ဆရာႀကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္ မႈိင္းလို၊ အုိင္းစတိုင္းလို၊ ဒီကၽြန္ ေတာ္တုိ႔ ျပင္ပက သီလဂုဏ္၊ သ မာဓိဂုဏ္ျပည့္တဲ့လူေတြလည္း ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတရာထူးနဲ႔ ထိုက္ တန္မွာျဖစ္ပါတယ္။
ဦးေအာင္ၾကည္ၫြန္႔
(မဲဆႏၵနယ္ အမွတ္(၄)၊ မေကြးတိုင္းေဒသႀကီး)
၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပ ေဒမွာက်ေတာ့ အဲဒီျပည္သူ႔လႊတ္ ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အျဖစ္ ေရြး ေကာက္ခံရျခင္းနဲ႔ပတ္ သက္ၿပီး ေတာ့က ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ဥပေဒအ တိုင္း အတိအလင္းျပန္ၿပီးေတာ့ ပုဒ္မ ၁၂၁(င)နဲ႔(စ) မွာေရးထား ၿပီးရွိပါတယ္။ အဲဒီေရးထားၿပီး သားကို ၅၉(စ) ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ ရဲ႕ အရည္အခ်င္းအျဖစ္ယူလိုက္ တဲ့အခါမွာေတာ့ ကာယကံရွင္ ကိုယ္တိုင္ရဲ႕ အရည္အခ်င္းေတြ မဟုတ္ေတာ့ဘဲနဲ႔ အခုအားလံုးသိ ေတာ္မူၾကတဲ့အတိုင္းပဲ ကြၽန္ ေတာ္တို႔ မိဘေတြ၊ ဇနီးေတြ၊ သားသမီးေတြ၊ ေနာက္ခင္ပြန္း ေတြ၊ ေခြၽးမေတြ၊ သမက္ေတြကို ထပ္ၿပီးေတာ့ ျဖည့္စြက္လုိက္တာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒုတိယအခ်က္က ပုဒ္မ၄၃၆ ပါ။ ပုဒ္မ ၄၃၆ နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေတာ့မွ တကယ္တမ္းၾကည့္လိုက္ တဲ့အခါမွာ ျပင္ဆင္ႏိုင္ဖို႔လို အပ္တဲ့ မူလျပ႒ာန္းခ်က္က ၇၅ ရာ ခုိင္ႏႈန္းေက်ာ္လို႔ ဒီလိုေျပာထားတဲ့ အေျခအေနဟာ တကယ္တမ္းအ ႏွစ္သာရကို ၾကည့္ရရင္ တပ္မ ေတာ္ကလက္မခံရင္ ဘာကိုမွမ ျပင္ရလို႔ ကန္႔သတ္ထားတဲ့သ ေဘာဆိုတာ အလြန္ရွင္းလင္းေန ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ေရြးေကာက္ခံကိုယ္စားလွယ္က ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းပဲထားၿပီးေတာ့ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းက တပ္မေတာ္ သား ကိုယ္စားလွယ္ကို ထည့္ထား လိုက္ပါတယ္။ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ေက်ာ္ကသာ သေဘာတူရမယ္လို႔ ဆိုတဲ့အခါမွာ အဓိပၸာယ္က ဘယ္ လိုသက္ေရာက္သြားသလဲဆိုလို႔ရွိ ရင္ ေရြးေကာက္ခံကိုယ္စားလွယ္ အားလံုးတစ္ေယာက္မွ သေဘာ ထားကြဲလြဲခြင့္မရွိဘူးလို႔ကန္႔သတ္ ပိတ္ပင္လုိက္တဲ့သေဘာျဖစ္ပါ တယ္။ ဒါဟာ သေဘာထားကြဲလြဲ ခြင့္ကို လက္ခံအသိ အမွတ္ျပဳတဲ့ ဒီမိုကေရစီရဲ႕သေဘာထားနဲ႔ လံုး ၀ဆန္႔က်င္ေနတာကို ေတြ႕ေနရ ပါတယ္။ အဲဒီအျပင္ လႊတ္ေတာ္ ရဲ႕ျပင္ပက အမိန္႔တစ္ခုကိုနာခံၿပီး ေတာ့ တစ္ဦးခ်င္းလြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ခြင့္၊ လြတ္လပ္စြာမဲေပး ခြင့္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အင္မတန္အား နည္းခ်က္ရွိတဲ့ တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္ေတြက ေထာက္ခံ မွသာ ေျပာင္းလို႔ရႏုိင္မယ္ဆိုတာ ဟာ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ ဖို႔ ခက္ခဲ႐ံုတင္မကဘူး ျပင္လို႔မ ရႏုိင္တဲ့အေျခအေနမ်ိဳးကိုေရာက္ ရွိေနတာမ်ိဳးကိုသြား ၿပီး ေတြ႕ရပါ တယ္။
ဦးေဂ်ေယာ၀ူ
(မဲဆႏၵနယ္အမွတ္ (၁၂)၊ ကခ်င္ျပည္နယ္)
ပုဒ္မ ၆၀၊ ပုဒ္မခြဲ(ဂ)ကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ မူလပုဒ္မခြဲကို အစားထိုးထားျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ မူလပုဒ္မခြဲအရ ဒုတိယသမၼတ သည္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားထဲမွျဖစ္ေစ၊ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္ စားလွယ္မဟုတ္သူမ်ားထဲမွျဖစ္ ေစ၊ ေရြးခ်ယ္တင္ ေျမႇာက္ရပါ မည္ဟု ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ယခု အစားထိုးခ်က္အရဒုတိယသမၼတ ကို ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ရပါ မယ္ဟု ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ယင္း အစားထိုးခ်က္ကို ေအာက္ပါအ ေထာက္အထားမ်ားအရ မူလအ တိုင္းထားသင့္တယ္လို႔ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ National Unity Party ရဲ႕ခံယူ ခ်က္နဲ႔အျမင္ကို ေထာက္ျပေဆြး ေႏြးတင္ျပလိုပါတယ္ခင္ဗ်ာ။
၁၉၉၃ မွစ၍ ၂၀၀၇ အထိ က်င္းပခဲ့တဲ့ အမ်ိဳးသားညီလာခံ အေျခခံဥပေဒကို အုတ္ျမစ္ခ်ခဲ့ စဥ္ကပင္ ျပည္ေထာင္စု အဆင့္ကို သမၼတအုပ္ခ်ဳပ္ေသာစနစ္ (Presidential Executive) ပံု စံျဖင့္ သြားရန္ခ်မွတ္ထားျခင္းျဖစ္ ပါတယ္။ အေျခခံ ဥပေဒ၏ အေျခ ခံမူမ်ားတြင္ ပုဒ္မ ၁၁၊ ပုဒ္မခြဲ(က) အရ ႏုိင္ငံေတာ္အခ်ဳပ္အျခာအာ ဏာ၏ ခက္မသံုးျဖာျဖစ္သည့္ ဥပ ေဒျပဳေရးအာဏာ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာနဲ႔ တရားစီရင္ေရးအာ ဏာကိုင္ကို တတ္ႏုိင္သမွ်ပိုင္းျခား သံုးစြဲျခင္းႏွင့္ အခ်င္းခ်င္းအျပန္အ လွန္ထိန္းေက်ာင္းျခင္းတို႔ျပဳလုပ္ သည္ဟုဆိုထားသျဖင့္ ယခုျပင္ ဆင္ခ်က္သည္ လႊတ္ေတာ္မွာအာ ဏာသံုးရပ္စလံုးကို လိုအပ္သည္ ထက္ ပိုမိုထိန္းေက်ာင္းမႈျပဳျခင္း ကို ျဖစ္ေစတဲ့ဟာကို ေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ မလို အပ္ဘဲ လႊတ္ ေတာ္မွာအာဏာသံုးရပ္ကို က်င့္ သံုးမယ္ဆိုရင္ ႐ႈပ္ေထြးမႈမ်ားျဖစ္ လာႏိုင္ပါတယ္။ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၈၊ ပုဒ္မခြဲ(က)အရ ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီစနစ္တြင္ ႏိုင္ငံသား တုိင္း လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ျဖစ္ေစ၊ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္ စား လွယ္မဟုတ္သူျဖစ္ေစ ေရြး ေကာက္တင္ေျမႇာက္ခံပိုင္ခြင့္ရွိ ျခင္းလို႔ ေဖာ္ျပလို႔ထားပါတယ္။
ေဒၚျဖဴျဖဴသင္း
(မဂၤလာေတာင္ၫြန္႔မဲဆႏၵနယ္၊ ရန္ကုန္တုိင္းေဒသႀကီး)
ကြၽန္မအေနနဲ႔ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒပုဒ္မ ၄၁၈(ခ)ကို ေဆြးေႏြး သြားမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီပုဒ္မထဲမွာ မည္သို႔ပင္ ျပ႒ာန္းပါရွိေစကာမူ ဆိုတဲ့ စကားရပ္အစား ထူးျခား ေသာ အေျခအေနကို ေျဖရွင္းႏိုင္ ေရးအတြက္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒကို ႁခြင္းခ်က္ျပဳၿပီးဆိုတဲ့ စ ကားရပ္ကို အစားထိုးလာတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ အေျခခံဥပေဒကို ႁခြင္းခ်က္ျပဳလုိ႔ ရပါသလား။
ႏိုင္ငံတစ္ႏုိင္ငံမွာ တပ္မ ေတာ္ရဲ႕က႑ဟာ အေရးႀကီးပါ တယ္။ ဒါေပမဲ့ ျပည္သူေတြရဲ႕ အ ခန္းက႑ဟာ ပိုၿပီး အေရးႀကီးပါ တယ္။ အေရးပါတဲ့ အခန္းက႑ မွာ ရွိေနၾကသူေတြခ်င္း ဘာ ေၾကာင့္ အေျခခံဥပေဒနဲ႔ ဥပေဒရဲ႕ ေအာက္မွာ တစ္သားတည္း ရွိမ ေနႏုိင္ၾကတာလဲ။ အျခားႏုိင္ငံ သားေတြနဲ႔ တပ္မေတာ္သားေတြ ဘာေတြမ်ား ကြာျခားေနလို႔ပါလဲ ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းထုတ္စရာျဖစ္လာ မွာပါ။ တပ္နဲ႔ျပည္သူဟာ ဒီအတုိင္းဆက္ၿပီးေတာ့ စိတ္ဝမ္းကြဲေနမယ္ ဆိုရင္ တုိင္းျပည္ထူေထာင္ေရး ေအာင္ျမင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ တုိင္းျပည္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပဲလုပ္လုပ္၊ က်ဴး ေက်ာ္စစ္ကို ခုခံတာပဲျဖစ္ျဖစ္ တပ္နဲ႔ျပည္သူ မစည္းလံုးဘဲနဲ႔ေတာ့ ဘာမွ မေအာင္ျမင္ႏုိင္ပါဘူး။ တပ္ကို လြန္ကြၽံတဲ့အာ ဏာအပ္ႏွင္း ထားတယ္လို႔ ေျပာရင္လည္း မမွားပါဘူး။ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳး ေၾကာင့္ ဒီႏိုင္ငံမွာ တပ္နဲ႔ ျပည္သူ စိတ္ဝမ္း ကြဲခဲ့တာ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ေက်ာ္ခဲ့ပါၿပီ။ လက္ရွိပကတိ အေျခအေနမွာ တပ္ဟာ လူထုနဲ႔ တစ္သားတည္း၊ တစည္းတလံုး တည္း ရွိမေနပါဘူး။ ဒါဟာ ဥပေဒရဲ႕အာဏာကို အလြန္အကြၽံရယူ ထားလို႔ပါ။ ဒါေၾကာင့္ တပ္မေတာ္သားနဲ႔ လူထုကို ေဝးကြာေစမယ့္ ကိစၥရပ္ေတြကို မလုပ္ေဆာင္တာ ဟာလည္း တုိင္းျပည္ေကာင္းက်ိဳး ေဆာင္ရြက္တယ္လို႔ မည္ပါ တယ္။
အေနာက္ဥေရာပ ဒီမုိကေရ စီရင့္က်က္ၿပီးသား ႏုိင္ငံေတြကိုပဲ စံထားေျပာဆိုတယ္ မထင္ရ ေအာင္ အာဖရိကတိုက္က အီသီ ယုိးပီးယားႏုိင္ငံမွာရွိတဲ့ အေျခခံ ဥပေဒပုဒ္မ ၉၃ မွာ အေရးေပၚ အေျခအေနေၾကညာဖို႔၊ ေအာက္ လႊတ္ေတာ္ကို တင္ျပသေဘာ ထားရယူဖို႔ ျပ႒ာန္းထားတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္က အတည္မျပဳေပးရင္ ေၾကညာခြင့္ မရွိလို႔ တစ္ဆက္တည္း ဆိုထားပါ တယ္။ အေရးေပၚကာလမွာ လုပ္ေဆာင္စရာရွိတာေတြ လုပ္ ေဆာင္ဖို႔ ဝန္ႀကီးအဖြဲ႕ကိုပဲ အာ ဏာလႊဲရမယ္လို႔ ျပ႒ာန္းထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ တပ္မေတာ္ကို ႏုိင္ငံေတာ္အာဏာလႊဲဖုိ႔ေျပာတာ မေတြ႕ရပါဘူး။ အေရးေပၚကာလ အေျခအေနအတြင္း လုပ္ေဆာင္ ခ်က္ေတြကို စံုစမ္းေရးေကာ္မရွင္ဖြဲ႕ၿပီး ဒီကာလအတြင္း ဖမ္းဆီးခ်ဳပ္ ေႏွာင္မႈေတြဟာ လူမဆန္တဲ့ႏွိပ္ စက္ညႇဥ္းပန္းမႈေတြရွိ၊ မရွိ စံုစမ္း ေပးဖို႔ တာဝန္ေပးထားတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီလိုညႇဥ္းပန္းမႈ ေတြရွိခဲ့ရင္ က်ဴးေက်ာ္တဲ့သူေတြ ကို တရားစြဲဖို႔လည္း ၫႊန္ၾကားထားတာကိုေတြ႕ရပါတယ္။
လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ဦးကေတာ့ ၈၈ ေၾကာင့္ ဒီမုိကေရစီျဖစ္လာတာ မဟုတ္ဘူးလို႔ ေဆြးေႏြးသြားတာကေတာ့ အ ေတာ္ေလး အံ့ၾသစရာ ေကာင္းလွပါတယ္။ ကြၽန္မတို႔ ရဟန္းရွင္လူ၊ ေက်ာင္းသား၊ ျပည္သူေတြရဲ႕ အသက္၊ ေသြး၊ ေခြၽးေတြ စေတး ခဲ့ရတာဟာ ကြၽန္မတို႔ႏုိင္ငံရဲ႕ တစ္ပါတီအာဏာရွင္စနစ္ ပ်က္ သုဥ္းေရးနဲ႔ ဒီမိုကေရစီစနစ္ ရွင္ သန္ေရး အတြက္ စြန္႔လႊတ္ခဲ့ၾက တာပါ။ ဒါေတြဟာ သမိုင္းေတြ ပါပဲ။ ဒါေတြကို ေဖ်ာက္ဖ်က္လို႔ မရသလို အသိအမွတ္ မျပဳလို႔ လည္း မရပါဘူး။
သူရဦးေအာင္ကို
(ကန္ပက္လက္ မဲဆႏၵနယ္၊ ခ်င္းျပည္နယ္)
ကြၽန္ေတာ္တို႔ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ၁၉၆၂ မွစၿပီးေတာ့မွ ဒီမိုကေရစီ ႐ိုက္ခ်ိဳးျခင္းခံခဲ့ရတာေၾကာင့္ ျပည္သူ႔ဆႏၵ၊ ျပည္သူ႔အက်ိဳး စီးပြားမွာ လည္း ေခ်ာင္ထိုးျခင္းခံခဲ့ရပါ တယ္။ အက်ိဳးဆက္အေနနဲ႔ အေရွ႕ေတာင္အာရွမွာ ထိပ္တန္းအဆင့္ ႏိုင္ငံဘဝ ကေနၿပီးေတာ့မွ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အနည္းဆံုးဆင္းရဲသားႏုိင္ငံဘဝ ကို ေရာက္ခဲ့ရတာကို ကြၽန္ေတာ္ တို႔အားလံုး သမိုင္းသင္ခန္း စာ ရယူသင့္ပါတယ္။ ဒီမုိကေရစီခ်ဳပ္ ၿငိမ္းျခင္းႏွင့္အတူ အာဏာမ႑ိဳင္ သံုးရပ္မွာ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားအစား အထက္မွ ခန္႔အပ္တာ ဝန္ေပးတဲ့ appointed ပုဂၢိဳလ္မ်ား ျဖင့္ အစားထိုးတာဝန္ေပးခဲ့တာ ေၾကာင့္မလို႔ ႏိုင္ငံကလည္းပဲ ဘက္ေပါင္းစံု ခြၽတ္ၿခံဳက်ခဲ့ပါ တယ္။ ခန္႔အပ္ခံရတဲ့ ပုဂၢိဳလ္မ်ားအေနနဲ႔ ၎တို႔ကို ခန္႔အပ္တာဝန္ေပးတဲ့ ပုဂၢိဳလ္အဖြဲ႕ အစည္းရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားကိုသာ ဦးစားေပး ကာကြယ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ျပည္ သူ႔အက်ိဳးစီးပြားကေတာ့ အင္မ တန္ ကံေကာင္းမွသာ ဒုတိယဦး စားေပးမ်ိဳးရႏိုင္မွာပါ။
ႏုိင္ငံေတာ္ႏွင့္ ႏုိင္ငံသားမ်ား၏ အက်ိဳးစီးပြားကို အမွန္တကယ္ ေရွး႐ႈမည္ဆိုပါက ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတကို ျပည္သူက တုိက္ ႐ိုက္ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ေသာ စနစ္က်င့္သံုးသင့္ေၾကာင္း ထပ္ ေလာင္း အႀကံျပဳ တင္ျပလိုပါ သည္။ ဒါေၾကာင့္ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၆၀ ပုဒ္မခြဲ(ဂ) ျပ႒ာန္းခ်က္ ျဖစ္တဲ့ သမၼတေရြးခ်ယ္တင္ ေျမႇာက္ေရးအဖြဲ႕တစ္ဖြဲ႕စီက ဒုတိယသမၼတ တစ္ဦးစီကို လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားထဲမွျဖစ္ေစ၊ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မဟုတ္ သူမ်ားထဲမွျဖစ္ေစ ေရြးခ်ယ္ တင္ ေျမႇာက္ရမည္ဆိုတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ကို လံုးဝပယ္ဖ်က္သင့္ပါေၾကာင္း ႏွင့္ ျပည္သူက ေရြးေကာက္တင္ ေျမႇာက္ေသာ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားထဲမွသာ ေရြးခ်ယ္တာဝန္ေပးအပ္သင့္ပါ ေၾကာင္း အေလးအနက္ အႀကံျပဳ တင္ျပအပ္ပါတယ္။
7Day News Journal
No comments:
Post a Comment