အေမရိကန္အေနနဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံအေပၚ ခ်မွတ္ထားတဲ့ ကုန္သြယ္ေရးဆိုင္ရာ အေရးယူ ဒဏ္ခတ္ပိတ္ဆို႔မႈတခ်ိဳ႕ကို ေလွ်ာ့ခ်ေပးတဲ့အေနနဲ႔ Asia World ကုမၸဏီပိုင္တဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ေခတ္အမီဆံုး ဆိပ္ကမ္းတခုျဖစ္တဲ့ ရန္ကုန္ ဆိပ္ကမ္းမွာ အေမရိကန္ကုမၸဏီေတြကို ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ခြင့္ ၆ လတာ ခြင့္ျပဳလိုက္ပါတယ္။
ဒါဟာ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ကုန္သြယ္ေရး ပိုၿပီး ေခ်ာေမြ႔သြားေစမွာျဖစ္ေပမဲ့ ထူးျခားတဲ့ ေျပာင္းလဲမႈျဖစ္လာမွာေတာ့ မဟုတ္ဘူးလို႔ စီးပြားေရးပညာရွင္တခ်ိဳ႕က သံုးသပ္ပါတယ္။ သတင္းအျပည့္အစံုကိုေတာ့ ဗြီအိုေအ သတင္းေထာက္ မျမင့္ျမင့္ခိုင္က သတင္းေပးပို႔ထားပါတယ္။
Asia World ကုမၸဏီပိုင္ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ အဓိကဆိပ္ကမ္းတခုမွာ အေမရိကန္ ကုမၸဏီေတြကို ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ခြင့္ ျပဳတဲ့အေနနဲ႔ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ကုန္သြယ္ေရး ပိုမိုေခ်ာေမြ႔ေစဖို႔ ၆ လ သက္တမ္းရွိတဲ့ GL-20 ဆိုတဲ့ အေထြေထြ လိုင္စင္ အမွတ္ ၂၀ ကို ခ်မွတ္ေပးလိုက္တာဟာ ကုန္သြယ္ေရးမွာ အခက္အခဲမရွိ ေအာင္ ဆိပ္ကမ္းအသံုးျပဳခြင့္ ေပးလိုက္ျခင္းသာျဖစ္ၿပီး အေမရိကန္ရဲ႕ ျမန္မာႏိုင္ငံအေပၚ ခ်မွတ္ထားတဲ့ စီးပြားေရးအရ ဒဏ္ခတ္ပိတ္ဆို႔မႈေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ မူဝါဒက ေျပာင္းလဲတာ မရွိေသးတဲ့အတြက္ ႏွစ္ႏိုင္ငံပူးေပါင္းၿပီး ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြ လုပ္တဲ့အထိေတာ့ မျဖစ္ႏိုင္ေသးဘူးလို႔ စီးပြားေရး ပညာရွင္ ခင္ေမာင္ညိဳ (ေဘာဂေဗဒ) က ေျပာပါတယ္။
“အေမရိကန္ကို ျမန္မာက ပို႔တာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ျမန္မာက အေမရိကန္ကို ပို႔တာပဲျဖစ္ျဖစ္ ေခ်ာေခ်ာေမာေမာ ျဖစ္သြားမယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။ သူတုိ႔ လုပ္ငန္းႀကီးေတြ အႀကီးအက်ယ္ ျမႇဳပ္ႏွံတာတုိ႔၊ ျမန္မာလုပ္ငန္းရွင္ေတြနဲ႔ အေမရိကန္နဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီးေတာ့ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ဒါေတြကေတာ့ ျဖစ္မလာႏုိင္ ေသးပါဘူး။ ႀကီးႀကီးမားမား အခုဟာကေတာ့ေနာ္ စတိပဲ ရွိပါေသးတယ္။ ဘာမွ ထူးထူးျခားျခားႀကီး ျဖစ္လာမယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္လုိ႔ မရေသးပါဘူး။ ဒီ ၆ လ ၿပီးရင္လည္း ဆက္ၿပီးေတာ့ သက္တမ္းတိုးခ်င္လည္း တုိးမယ္။ တိုးခ်င္မွ လည္း တုိးမယ္။ ၆ လ ကာလအတြင္းမွာ သူက ျပန္လည္သံုးသပ္မႈေတြ လုပ္မယ္လို႔လည္း ေျပာထားတာရွိေတာ့ အဲေတာ့ သိပ္ၿပီးေတာ့ အားရ၀မ္း သာစရာေကာင္းတဲ့ သတင္းမ်ိဳးေတာ့ မဟုတ္လွပါဘူး။”
အခုလို ကုန္သြယ္ေရးဆိုင္ရာ ဒဏ္ခတ္ပိတ္ဆို႔မႈေတြကို ေလွ်ာ့ခ်လိုက္တာ ဟာ ျမန္မာျပည္သူေတြရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားထက္ အေမရိကန္ လုပ္ငန္းရွင္ေတြ အတြက္ စဥ္းစား လုပ္ေဆာင္တာ ျဖစ္တယ္လို႔ ျမန္မာႏုိင္ငံ ဆန္စပါးအသင္း ခ်ဳပ္ရဲ႕ ဒုတိယဥကၠဌ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ ေဒါက္တာ စိုးထြန္းက ေျပာပါ တယ္။
“ဒါကလည္း နဂိုကတည္းကိုက အေရးယူတာ မွားေနတာေပါ့။ က်ေနာ္တို႔ ေတြက တကယ္တမ္းက်ေတာ့ တျခားလူေတြကလည္း ဒီ Asia World ဆိပ္ကမ္းသံုးၿပီးမွ သြင္းကုန္/ပုိ႔ကုန္ လုပ္ေနၾကတာေလ။ ဆုိေတာ့ လုပ္ရ ကိုင္ရတာ အခက္အခဲ ရွိတယ္ေပါ့ေနာ္။ ဒါကလည္း ေတာင္းဆိုတဲ့သူေတြ ကလည္း က်ေနာ္တုိ႔တင္ မဟုတ္ပါဘူး။ က်န္တဲ့ ႏုိင္ငံတကာအဖြဲ႔အစည္း ေတြက ေတာင္းဆုိလို႔ ေလွ်ာ့ခ်တာျဖစ္မယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္။ ရွင္းရွင္းေျပာ ရင္ေတာ့လည္း က်ေနာ္တုိ႔ ျပည္သူေတြရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားထက္စာရင္ေတာ့ ဒီ အေမရိကန္ သူတို႔နဲ႔ ဆက္စပ္တဲ့ ကုမၸဏီေတြရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားကို ဦးစားေပး စဥ္းစားတာလို႔ပဲ ျမင္ပါတယ္။”
ျမန္မာျပည္အေပၚ စီးပြားေရးအရ ဒဏ္ခတ္ပိတ္ဆို႔မႈေတြကို အခ်ိန္တို မဟုတ္ဘဲ ေရရွည္အတြက္ ေျဖေလွ်ာ့ေပးမွ ပိုအဆင္ေျပမယ္လို႔ သူက ဆက္ေျပာပါတယ္။
“ျဖစ္ႏုိင္ရင္ေတာ့ က်ေနာ္က ၆ လ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ အၿမဲတမ္း ပယ္ဖ်က္ေပးဖို႔ က်ေနာ္တုိ႔အေနနဲ႔ ေတာင္းဆိုခ်င္တယ္ေပါ့ေနာ္။ ခုနေျပာတဲ့ ပင္လယ္ေရေၾကာင္း ဒီ Asia World ဆိပ္ကမ္းတင္မဟုတ္ဘဲနဲ႔ က်န္တဲ့လုပ္ငန္းေတြအားလံုး Sanctions ေတြအားလံုး မၾကာခင္မွာ ျဖဳတ္ေပးမွပဲ က်ေနာ္တုိ႔က အဆင္ေျပမယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။”
Asia World ကုမၸဏီပိုင္ ဆိပ္ကမ္းကို အသံုးျပဳခြင့္ေပးလိုက္ေပမယ့္လည္း ျမန္မာ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြနဲ႔နီးစပ္မႈရွိတဲ့ Asia World ကုမၸဏီရဲ႕ ဦးေဆာင္ ညြန္ၾကားေရးမႈး Steven Law (ေခၚ) ဦးထြန္းျမင့္ႏိုင္နဲ႔ ကြယ္လြန္သြားၿပီျဖစ္တဲ့ သူရဲ႕ဖခင္ ေလာ္စစ္ဟန္တို႔ဟာ မူးယစ္ေဆး၀ါး ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္တဲ့ လုပ္ငန္းနဲ႔ ခ်မ္းသာလာသူေတြ ျဖစ္တာေၾကာင့္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုရဲ႕ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္က SDN ေခၚ တဦးခ်င္းပစ္မွတ္ ထား ပိတ္ဆို႔ အေရးယူမႈ စာရင္းထဲမွာ အခုထိ ပါဝင္ေနဆဲျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တက္လာမယ့္ NLD အစိုးရလက္ထက္မွာ စီးပြားေရးအရ အေရးယူ ပိတ္ဆို႔မႈေတြကို ေျဖေလွ်ာ့ေပးမယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ရသလို အေမရိကန္ရဲ႕ စီးပြားေရးအရ ဒဏ္ခတ္ပိတ္ဆို႔မႈေတြက တကယ္တမ္းေတာ့ မေအာင္ျမင္ ဘူးလို႔ စီးပြားေရးပညာရွင္ ခင္ေမာင္ညိဳ (ေဘာဂေဗဒ) က အခုလို ေျပာပါ တယ္။
“စီးပြားေရးပိတ္ဆို႔တဲ့ရည္ရြယ္ခ်က္က အစိုးရရဲ႕ အျပဳအမူ ေျပာင္းလဲဖုိ႔ဆုိၿပီး ေတာ့ သူတုိ႔က ရည္ရြယ္တယ္။ တကယ့္တကယ္က်ေတာ့ အဲဒီ စီးပြားေရး ပိတ္ဆို႔မႈေတြက မေအာင္ျမင္ပါဘူး။ အေပၚမွာရွိတဲ့သူေတြရဲ႕ အျပဳအမူ ေျပာင္းလဲေအာင္ မလုပ္ႏုိင္ဘဲ ေအာက္ေျခလူတန္းစားေတြ ဒုကၡေရာက္ပါ တယ္။”
GL-20 လိုင္စင္ထုတ္ျပန္ရျခင္းဟာ မၾကာမီက ျမန္မာႏိုင္ငံ ေရြးေကာက္ပဲြ ရလဒ္ေတြကို တုံ႔ျပန္တာ မဟုတ္သလို ျမန္မာႏိုင္ငံအေပၚ အေမရိကန္ရဲ႕ ဒဏ္ခတ္ပိတ္ဆို႔မႈ မူ၀ါဒေျပာင္းလဲမႈ အရိပ္လကၡဏာလည္း မဟုတ္ဘူးလို႔ အေမရိကန္ ႏိုင္ငံျခားေရးဌာနက ေျပာဆိုထားၿပီး Asia World ကုမၸဏီပိုင္တဲ့ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ဆိပ္ကမ္းဟာ ျပည္ပ ကုန္သြယ္ေရးအတြက္ အေရးႀကီးတာ ေၾကာင့္ အေမရိကန္ လုပ္ငန္းရွင္ေတြဘက္က ဒီဆိပ္ကမ္းကို ျဖတ္သန္းခြင့္ျပဳ ေပးဖို႔ အေမရိကန္ဘ႑ာေရးဌာနရဲ႕ ႏိုင္ငံျခားပိုင္ဆိုင္မႈမ်ား ထိန္းခ်ဳပ္ေရး ဌာနခဲြ (OFAC) ကို ၿပီးခဲ့တဲ့ဇူလိုင္လက စာေရးသား ေပးပို႔ေတာင္းဆိုခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
VOA
No comments:
Post a Comment