Thursday, December 31, 2015

“က်ေနာ္တို႔ရဲ့ လုပ္ပုိင္ခြင့္ကလည္း အႀကံျပဳ တုိက္တြန္းတာပဲ”


လိပ္ကၽြန္း လူသတ္မႈနဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ ေသဒဏ္ခ်မွခံထားရတဲ့ ျမန္မာ ၂ ဦးအတြက္ ျမန္မာႏုိင္ငံလူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ရဲ့ ပန္ၾကားခ်က္နဲ႔ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္အတြင္း လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ရဲ့ လုပ္ေဆာင္မႈေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အလုပ္႐ံု ေဆြးေႏြးပြဲတခုကို ျပည္ၿမိဳ႕မွာ ဒီဇင္ဘာလ ၂၉ ရက္ေန႔က ျပဳလုပ္ခဲ့ပါ တယ္။ အဲဒီ လူ႔အခြင့္အေရးဆုိင္ရာ အသိပညာျမွင့္တင္ေရး အလုပ္႐ံုေဆြးေႏြးပြဲကုိ တက္ေရာက္လာတဲ့ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ ဒုတိယ ဥကၠ႒ ဦးစစ္ၿမိဳင္ကုိ ဧရာဝတီသတင္း႒ာနမွ သတင္းေထာက္ ေကာင္းျမတ္မင္းက ေတြ႕ဆုံ ေမးျမန္းထားပါတယ္။
ေမး ။ ။ လက္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္အေနနဲ႔ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ ေသဒဏ္ခ်မွတ္ခံရတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံသား ၂ ဦးအတြက္ ဘာေတြမ်ား ေဆာင္ရြက္ေပးသြားၿပီလဲ။ ဘာေတြလုပ္ၿပီးသြားၿပီလဲ။
ေျဖ ။ ။ မေန႔က က်ေနာ္တို႔ ေကာ္မရွင္က ထုတ္ျပန္ခ်က္။ ထုတ္ျပန္ခ်က္ေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ထိုင္းလူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ကို လွမ္း ၿပီး အကူအညီေတာင္းတဲ့စာေပါ့ေနာ္။ က်ေနာ္တို႔ ဥကၠ႒ ဦးဝင္းျမ လက္မွတ္ထိုးၿပီးေတာ့ ထုတ္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ အင္တာနက္ ၀က္ ဘ္ဆိုဒ္မွာလည္း တင္ထားပါတယ္။ ဒီကေလး ၂ ဦးရဲ႕ မူ႔ခင္းႏွင့္ ပတ္သက္လို႔ စျဖစ္တဲ့အခ်ိန္မွာလည္း က်ေနာ္တို႔ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္ မရွင္ အေနနဲ႔ စာနဲ႔ အေၾကာင္းၾကားၿပီး ညွိႏႈိင္းခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါက ဘာလဲဆိုေတာ့ တရားဥပေဒကေတာ့ ဘယ္မွာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ မွန္ကန္ မွ်တရမယ္ဆိုတာ ဘယ္မွာျဖစ္ျဖစ္ က်င့္သံုးရမယ္ဆိုတာ မွန္တယ္ေလ။ဥပေဒနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ေပါ့။ မွန္ကန္ရမယ္၊ မွ်တရမယ္၊ ျမန္ဆန္ရမယ္။ ဒါေလးကို က်ေနာ္တို႔ ေတာင္းဆိုသြားတယ္။ ဒါပထမစာေပါ့။

ေနာက္တခါ က်ေနာ္တို႔ သံတမန္ထဲကေန လိုအပ္သလို ၀င္ေရာက္ေဆာင္ရြက္ခြင့္ေတြ ညွိႏိႈင္းေပးပါဆိုၿပီးေတာ့ ေျပာတာေပါ့ေနာ္။ ဒါ ေတြ လုပ္ခဲ့တယ္။ ဒီလုပ္ငန္းစဥ္ေတြကေတာ့ ၿပီးခဲ့တဲ့ တရား႐ံုးရဲ႕ ေဆာင္ရြက္မႈ အဆင့္ဆင့္ေတြမွာေတာ့ အထိုက္အေလ်ာက္ အဆင္ ေျပတယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔ ယူဆပါတယ္။ ဒါေတာ့ ဟိုဘက္အပိုင္းေပါ့ေနာ္။ ဒီဘက္အပိုင္းမွာေတာ့ ဒီျဖစ္စဥ္အေပၚမွာ က်ေနာ္တို႔ ေကာ္မရွင္ က ေတာ္ေတာ္ေလး အံ့အားသင့္ပါတယ္။ မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ ဒီလိုဆံုးျဖတ္လိုက္တဲ့အေပၚမွာ ေတာ္ေတာ္ေလးလည္း က်ေနာ္တို႔ အံ့အားသင့္ ပါတယ္။ သို႔ေသာ္ ထိုင္းႏိုင္ငံရဲ႕ တရားစီရင္ေရး ျဖစ္တဲ့အတြက္ က်ေနာ္တို႔အေနနဲ႔ တစံုတရာ ေ၀ဖန္ေျပာၾကားလိုစိတ္ မရွိပါဘူး။ သို႔ေသာ္ ဒီကေလး ၂ ဦးမွာလူ႔အခြင့္အေရးအရဆိုရင္ အသက္ရွင္သန္ခြင့္ ရွိပါတယ္။ ေသဒဏ္ခ်ထားေသာ္လည္းပဲ သူတို႔ရဲ့ အသက္ ရွင္သန္ခြင့္ဆိုတဲ့ အခြင့္အေရးကို မဆံုး႐ံႈးသင့္ပါဘူး။ ဒါကို က်ေနာ္တို႔ တိုက္တြန္းၿပီးေတာ့ သူတို႔နဲ႔ ညွိႏႈိင္းပါတယ္။

ေနာက္တခုက ကမၻာ့ လူ႔အခြင့္အေရး ေၾကျငာစာတမ္းမွာလည္း တရားဥပေဒရဲ႕ အကာအကြယ္ကို တန္းတူညီမွ်ရခြင့္ ရွိပါတယ္။ တရား ဥပေဒရဲ႕ အကာအကြယ္ကို ခြဲျခားမႈ မရွိဘဲ တန္းတူညီမွ်ရခြင့္ ရွိပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသားပဲ ေရႊ႔ေျပာင္း အလုပ္သမားပဲ ဆိုၿပီး ဒီလို ခြဲျခား လို႔ မရပါဘူး။ တရားဥပေဒရဲ႕ အကာအကြယ္ တန္းတူညီမွ် ရရွိေရး အဓိက ေတာင္းဆုိမႈ ႏွစ္ခ်က္ေပါ့။ က်ေနာ္တုိ႔ အကူအညီ ေတာင္း တာပါ။ က်ေနာ္တုိ႔ ေကာ္မရွင္အခ်င္းခ်င္း ဆုိေတာ့ေလ။ သူရဲ႕ Procedure အရ သက္ဆုိင္ရာ အစုိးရ႒ာနဆုိင္ရာ အဖြဲ႕အစည္းက ဆက္ ၿပီးေတာ့ တုိက္တြန္းတာမ်ိဳး လုပ္ေပးမယ္လုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။

ေမး ။ ။ ဥပေဒအရ ခြဲျခားလုိ႔ မရဘူးဆုိေတာ့ ဆရာတုိ႔အျမင္မွာ ဥပေဒအရ ခြဲျခားေနတယ္လုိ႔ ခံယူထားလုိ႔လား။
ေျဖ ။ ။ က်ေနာ္တုိ႔ အေနနဲ႔ေတာ့ တိတိက်က်ေျပာဖုိ႔ ခက္တာေပါ့၊ ဘာလုိ႔လဲဆုိေတာ့ ဒီ Procedure တခုလုံး၊ တရား႐ံုးရဲ႕ ေဆာင္ ရြက္ခ်က္ တခုလုံး ေနာက္ၿပီးေတာ့ သက္ေသထြက္ဆုိခ်က္ေတြကုိ က်ေနာ္တုိ႔ သိရွိႏုိင္တာ မဟုတ္ဘူးေလ။ က်ေနာ္တုိ႔တင္ မဟုတ္ဘူး။ ဒီတရား႐ံုးရဲ႕ကိစၥ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အၿမဲတမ္း တက္ေရာက္နားေထာင္သူပဲ သိႏုိင္မယ္ေလ။ က်ေနာ္တုိ႔ကေတာ့ မသိႏုိင္ဘူး။ ဆုိေတာ့ သူတုိ႔ရဲ႕ ဆုံးျဖတ္ခ်က္က ဘယ္ေလာက္မွန္ကန္သလဲ။ ဘယ္ေလာက္ မွ်တလဲ ဆုိတာကုိေတာ့ က်ေနာ္အေနနဲ႔ ေဝဖန္ဖို႔ ခက္ပါလိမ့္မယ္။ သုိ႔ေသာ္ မီဒီယာေတြကေနၿပီးေတာ့ ထုိင္းႏုိင္ငံမွာရွိတဲ့ ဆႏၵထုတ္ေဖၚတဲ့ တခ်ိဳ႕နဲ႔ ေတြ႕ဆုံေမးျမန္းတဲ့အခါမွာေတာ့ တခ်ိဳ႕ကလည္း ဒီဆုံးျဖတ္ခ်က္အေပၚမွာ သူတုိ႔အေနနဲ႔ မေမွ်ာ္လင့္ဘူးေပါ့။ မေမွ်ာ္လင့္တဲ့ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ႀကီး ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဘယ္ေလာက္ မွန္ကန္မွ်တလဲ ဆုိတာ သူတို႔အေနနဲ႔ လက္ခံႏုိင္ဖုိ႔ ခက္တယ္။ ဒါေလး က်ေနာ္တုိ႔ သတင္းရရွိထားတယ္။

ေမး ။ ။ ဆရာတုိ႔အေနနဲ႔ေရာ ထုိင္းလူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္အေပၚမွာ ဘယ္လုိ ယုံၾကည္ေမွ်ာ္လင့္ထားသလဲ။
ေျဖ ။ ။ က်ေနာ္တုိ႔က အေရွ႕ေတာင္အာရွႏုိင္ငံမ်ား လူ႔အခြင့္အေရးဖုိရမ္ဆုိတဲ့ အဖြဲ႕ႀကီးတဖြဲ႕ ရွိပါတယ္။ အဲဒီအဖြဲ႕ႀကီးမွာ က်ေနာ္တုိ႔ အေရွ႕ေတာင္ အာရွ ၅ ႏုိင္ငံ အဖြဲ႕ဝင္ထဲမွာပါ ပါတယ္။ ထုိင္းႏုိင္ငံ၊ မေလးရွားႏုိင္ငံ၊ အင္ဒုိနီရွားႏုိင္ငံ၊ ဖိလစ္ပုိင္ႏုိင္ငံနဲ႔ ေနာက္ဆုံး အဖြဲ႕ဝင္ ျဖစ္တာ က်ေနာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံပါ။ တိေမာနဲ႔ဆုိ ၆ ႏုိင္ငံေပါ့။ ဒီေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ဝင္ေတြက ဒီဖုိရမ္မွာ တေယာက္နဲ႔ တေယာက္ အျပန္အလွန္ ေလးစားမႈ အေထာက္အကူျပဳမႈေတြ ရွိပါတယ္။ ဒီအႏွစ္သာရနဲ႔ က်ေနာ္တုိ႔က အကူအညီလွမ္းေတာင္းတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေမး ။ ။ ဆရာတုိ႔ လက္ရွိထုိင္းႏုိင္ငံမွာ ဒုကၡေရာက္ေနတဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံသားေတြနဲ႔ ေနာက္ထပ္ ဒီလုိျပႆနာေတြ မျဖစ္ေအာင္ ၂ ႏုိင္ငံ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္အေနနဲ႔ ဘာေတြ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ဖုိ႔ ုရွိသလဲ။
ေျဖ။ ။ က်ေနာ္တုိ႔ အထူးသျဖင့္ေတာ့ ေရႊ႕ေျပာင္းအလုပ္သမားေတြကုိအမွန္ေတာ့ ဒါေတြကလူကုန္ကူးမႈေတြျဖစ္သြားတဲ့ သေဘာ ေတြ ရွိတယ္။ တခ်ိဳ႕က်ေတာ့လည္း ကၽြန္ျပဳတာေတြ ဒီေလာက္ထိေတာင္ျဖစ္တာ။ ဒါေတြကနယ္စပ္မွာျဖစ္ခဲ့တာ။ တကမာၻလုံးလည္း သိတဲ့ ကိစၥေတြပါ။ အဲဒီကိစၥေတြမွာလည္း က်ေနာ္တုိ႔ လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ ၄ ဖြဲ႕က ထုိင္းႏုိင္ငံ၊ အင္ဒုိနီးရွားႏုိင္ငံ၊ မေလးရွားႏုိင္ငံနဲ႔ က်ေနာ္တုိ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံ ဥကၠ႒ေတြ လက္မွတ္ေရးထုိးၿပီးေတာ့ သက္ဆုိင္ရာ အစုိးရေတြကုိ ဒါေတြကုိ ကာကြယ္ေပးဖုိ႔ လူ႔အခြင့္အေရး ဆုိင္ရာ အေထာက္အကူျပဳမႈေတြကုိ ေဆာင္ရြက္ေပးဖုိ႔ တုိက္တြန္း အႀကံျပဳထားတာ ရွိပါတယ္။ လူ႔အခြင့္အေရးဖုိရမ္ အေနနဲ႔ အခါအားေလ်ာ္စြာ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ေတြ ရွိပါတယ္။

ေမး ။ ။ လက္ရွိ ျမန္မာႏုိင္ငံ လူ႔အခြင့္အေရး အေျခအေနနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ တႏုိင္ငံလုံးမွာ ျဖစ္ပ်က္ေနတာေတြကုိ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ အတြင္းမွာ အစီရင္ခံစာ ဘယ္ ၂ ေစာင္တင္ၿပီးေတာ့ ဘယ္လုိမ်ား ေဆာင္ရြက္ၿပီးသြားၿပီလဲ။
ေျဖ ။ ။ က်ေနာ္တုိ႔ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္မွာ အစီရင္ခံစာအရ တုိင္စာေပါင္း ၁၂၂၂ ေစာင္ ေအာက္တုိဘာလအထိဆုိေတာ့ ၁၀ လစာေပါ့။ ကြင္းဆင္းစစ္တာ ၆ ႀကိမ္၊ အက်ဥ္းေထာင္အတြင္း စစ္တာ ၇ ႀကိမ္၊ တုိင္စာနဲ႔ပတ္သက္တာကြင္းဆင္းစစ္တာ (၆) ႀကိမ္ျဖစ္တဲ့အတြက္ အစီရင္ခံစာ ၆ ေစာင္ ထြက္ပါတယ္။ ထုတ္ျပန္ခ်က္ ၆ ေစာင္ ထြက္ပါတယ္။ တဖက္က သက္ဆုိင္ရာဝန္ႀကီး႒ာနကုိ ေပးပို႔ၿပီးေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔က အႀကံျပဳတုိက္တြန္းတာပါ။ က်ေနာ္တို႔ရဲ့ လုပ္ပုိင္ခြင့္ကလည္း အႀကံျပဳတုိက္တြန္းတာပဲ။

လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ေတြရဲ့ အမ်ားစု ေဆာင္ရြက္ႏုိင္မႈက အႀကံျပဳတိုက္တြန္းတာပဲ။ က်ေနာ္တို႔ အႀကံျပဳတုိက္တြန္းတာကုိ သက္ဆုိင္ရာ အစိုးရ႒ာနေတြ အဖြဲ႔ အစည္းေတြက လူ႔အခြင့္အေရးကုိ ေလးစားလုိက္နာေသာအားျဖင့္ လိုက္နာေဆာင္ရြက္ေပးရပါတယ္။ လုိက္နာ ေဆာင္ရြက္ေပးဖို႔ သူတုိ႔မွာ တာဝန္ရွိပါတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔က သူတုိ႔ကုိ မလုပ္နဲ႔လုိ႔ ေျပာခြင့္ မရွိပါဘူး။ အဲဒီလုိ ပုိ႔လုိက္တဲ့အခါ အစိုးရဘက္ကလည္း ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ၿပီး လိုက္နာတာေတြ ရွိပါတယ္။ ရက္ေပါင္း ၃၀ ဆုိတာ နည္းတဲ့အတြက္ ရက္ေပါင္း ၃၀ ကေတာ့ ေက်ာ္တာပါပဲ။

ဒါေပမဲ့ က်ေနာ္တုိ႔က ဒီေက်ာ္တာကုိ နားလည္မႈနဲ႔ ထားပါတယ္။ ႐ံုးလုပ္ငန္းဆုိေတာ့ စာအတက္အဆင္းနဲ႔ ရက္ေပါင္း ၃၀ က နည္း ပါတယ္။ ဥပေဒက ျပ႒ာန္းထားေပမဲ့ နည္းနည္းေက်ာ္တာေတြေတာ့ ရွိပါတယ္။ အဓိကကေတာ့ ျပန္ၾကားလာမႈ အပုိင္းမွာေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ေကာ္မရွင္အသစ္ကဥပေဒနဲ႔သြားတဲ့အခါမွာအရင္ကဥပေဒမရွိေတာ့ ဥပေဒနဲ႔မဟုတ္ဘူး။ အျပန္အလွန္ ေလးစားမႈနဲ႔ သြားလာတယ္။ ဆုိေတာ့ အစိုးရဘက္က အေရးယူေဆာင္ရြက္ၿပီးေတာ့ ျပန္ၾကားလာမႈ ပုိၿပီးေတာ့ ေကာင္းလာပါတယ္။ ဒါေပမဲ့လည္း မျပန္ၾကားတာေတြက ရွိေနေသးတယ္။ ရွိေနပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔အေနနဲ႔ ေနာက္လည္းပဲ အျပည့္အဝ ေဆာင္ရြက္လာမႈကုိ တျဖည္းျဖည္းခ်င္းပဲ နားလည္မႈ တည္ေဆာက္ၿပီးေတာ့ ေဆာင္ရြက္သြားရပါ့မယ္။

ေမး ။ ။ ဆရာတုိ႔ ကြင္းဆင္းစစ္ေဆးခဲ့ရတဲ့အမႈေတြက ဘယ္အမႈေတြမ်ားလဲ။ အက်ဥ္းေထာင္ေတြပဲလား၊ ဒါမွမဟုတ္ ရဲနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖါက္မႈေတြ တုိင္ၾကားထားတာေတြလား။
ေျဖ ။ ။ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ဆုိ ေဒၚခင္ဝင္းက စတာေပါ့၊ ေဒၚခင္ဝင္း ပါတယ္၊ လက္ပံတန္းပါတယ္။ သာယာဝတီ အက်ဥ္းေထာင္ပါတယ္။ ေနာက္ျမင္းၿခံ အက်ဥ္းေထာင္၊ အိမ္ေဖၚေတြကုိ ညွင္းပန္းႏွိပ္စက္မႈ အဲဒီအမႈေတြပါ။

ေမး ။ ။ အဲဒီ ၆ ခုမွာ အက်ဥ္းေထာင္က အမ်ားဆုံးျဖစ္မယ္ ထင္တယ္။
ေျဖ ။ ။ မဟုတ္ဘူး။ ဒီ ၆ ခုက တုိင္စာကုိ စစ္တာ။ အက်ဥ္းေထာင္က ၇ ခု အက်ဥ္းေထာင္က စစ္တုိင္းလဲ က်ေနာ္တို႔ ျပည္ထဲေရးကုိ ပုိ႔တယ္။ ေဆာင္ရြက္သင့္တာေတြ ျပဳျပင္သင့္တာေတြ ပို႔တယ္။ တၿပိဳင္နက္တည္းမွာပဲ က်ေနာ္တုိ႔ရဲ့ ၀က္ဘ္ဆိုဒ္မွာလည္း ျပည္သူေတြကုိ တင္ျပတယ္။

ေမး ။ ။ အဲဒီမွာ အခက္အခဲေတြရတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြက ဘာေတြမ်ားျဖစ္မလဲ။ စုံးစမ္းစစ္ေဆးရတဲ့အခါေတြမွာ ျပႆနာေတြကုိ ေျဖရွင္းရတဲ့အခါေတြမွာ။
ေျဖ ။ ။ စုံစမ္းစစ္ေဆးတဲ့အခါမွ သက္ဆုိင္ရာ ဝန္ႀကီး႒ာနေတြကုိ က်ေနာ္တုိ႔က အေၾကာင္းၾကားရတယ္။ စစ္မယ္ဆုိတာနဲ႔ သက္ေသ ေတြ စုေပးဖုိ႔ ေျပာရတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔က ကုိယ့္ဟာကုိ သက္ေသစုလုိ႔ မရဘူးေလ။ ရဲကုိစုမယ္။ တျခားသက္ေသေတြကုိ စုမယ္။ ဝန္ထမ္း ေတြကုိ စုမယ္။ ေထြ/အုပ္ေတြကုိ စုမယ္။ တရားေရးေတြ စုမယ္။ ဥပေဒသမားေတြ စုမယ္ဆုိ သူတုိ႔ပဲ ေျပာရတာ။ သူတို႔က ထပ္ဆင့္ ပန္ ၾကားၿပီး က်ေနာ္တုိ႔ သြားတဲ့အခါ ေခၚလုိ႔ျပဳလုိ႔ရတာ။ အသိေပးသလုိပဲ တဘက္က အကူအညီလည္း ေတာင္းခံရတယ္။ အဲဒီ အပုိင္း ေလးမွာေတာ့ တခါတရံ ညွိရတာ ရွိတယ္။ ဒါေပမဲ့လုိ႔ ေျပာရမယ္ဆုိရင္ အဆင္ေျပတယ္လုိ႔ ေျပာႏုိင္ပါတယ္။ ကြင္းဆင္းစစ္တဲ့ အခ်က္မွာ လက္ရွိ အထိေအာင္ က်ေနာ္လည္းပဲ အရင္တုန္းက ေတာ္ေတာ္ေလး စစ္တယ္။ အခုေနာက္ပုိင္းေတာ့ ဦးေဇာ္ဝင္းတုိ႔ တာဝန္ လႊဲေပးလိုက္တဲ့အခါ သူတုိ႔ပဲ စစ္တယ္။

က်ေနာ္က လူ႔အခြင့္အေရးျမွင့္တင့္တဲ့ဘက္မွာ လုပ္တယ္။ သြားစစ္တဲ့အခါ ဘယ္သူပဲစစ္စစ္ ေကာ္မရွင္ကုိ ျပန္တင္ျပရတယ္။ ေကာ္မရွင္ ေရာက္ေတာ့ ၁၁ ေယာက္ေရွ႕မွာ သူႀကဳံခဲ့တာေတြ သိခဲ့တာေတြ ျမင္ခဲ့တာေတြ အကုန္လုံးကုိ တင္ျပတယ္။ ၿပီးရင္သူရဲ့ယူဆခ်က္ေတြ သုံးသပ္ခ်က္ေတြကုိေကာ္မရွင္ကျပန္သုံးသပ္ၿပီးေတာ့မွ ထြက္တယ္ဆုိတာအဲဒီက်မွထြက္တာ ၿပီးေတာ့ ဝန္ႀကီး႒ာနကုိ ပုိ႔တယ္။ အင္တာ နက္ထဲ ထည့္တယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ အဲဒီလုိ ေဆာင္ရြက္ရတဲ့ သေဘာ ရွိပါတယ္။ အဲဒီအထိေအာင္ အခက္အခဲမရွိဘူး။ က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕ အႀကံ ေပးခ်က္ေတြအေပၚမွာ ေဆာင္ရြက္တဲ့အပုိင္းေပ့ါေနာ္။ ေဆာင္ရြက္တာလည္းရွိသလို ခုနက်ေနာ္ေျပာသလုိ မေဆာင္ရြက္တာလဲ ရွိတယ္။ အဲဒါပဲ ခက္ခဲတယ္။ တခါတေလက်ေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔က တုိက္တြန္းလို႔ အေရးယူ ေဆာင္ရြက္လုိက္တယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ ကုိပါႀကီး အမႈ ဆုိလုိ႔ရွိရင္ နယ္ဘက္တရားရုံးနဲ႔ စစ္ပါလုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔က တုိက္တြန္းတယ္။ နယ္ဘက္တရားရုံးနဲ႔ဆုိေတာ့ မွန္ကန္မွွ်တတယ္ေလ။ ပြင့္လင္း ျမင္သာတယ္။

စစ္တရား႐ံုးနဲ႔ဆုိတဲ့ အခါက်ေတာ့ အားလုံးက တပ္မေတာ္သားႀကီးပဲေလ။ တရားသူႀကီးလုပ္တဲ့လူကလည္း တပ္မေတာ္သား။ သက္ေသ ကလည္း တပ္မေတာ္သား။ တရားလုိသက္ေသ၊ တရားခံသက္ေသ အားလုံးက တပ္မေတာ္သားႀကီးပဲ။ ဆုိေတာ့ ဒါဟာ ဘယ္ေလာက္ မွန္ကန္မွ်တမလဲ။ က်ေနာ္တုိ႔လည္းပဲ တပ္ထဲမွာ လုပ္ခဲ့တာ ရွိပါတယ္။ အမႈစစ္ေဆးစီရင္ခြင့္ေတြ ရွိတယ္ဆုိတာ ဒါေၾကာင့္မုိလုိ႔ က်ေနာ္ တုိ႔က နယ္ဘက္မွာ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိၿပီးေတာ့ စစ္သလားဆုိတာကုိ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကုိ ညႊန္းၿပီးေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ ေျပာခဲ့တာ။ ဒါေပမဲ့တပ္ကေတာ့ စစ္တရား႐ုံးနဲ႔ စစ္လုိက္တယ္။ ဒါကေတာ့ မတတ္ႏုိင္ဘူး။ သုိ႔ေသာ္ ေနာက္ပိုင္း တုိးတတ္လာတာက က်ိဳက္မေရာ တရား႐ံုးက သူတို႔ ဖြင့္ထားတဲ့အမႈကုိ ဆက္စစ္လုိ႔ ရသြားတယ္။ အဲဒီအခါမွာ က်ေနာ္တုိ႔က သူတုိ႔ကုိ ေမးေနရမွာ။ ဆုိေတာ့ ေဒၚခင္ဝင္း အမႈ ဆုိလုိရွိရင္လည္း သက္ဆုိင္ရာကုိ အေရးယူပါလုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔ ေျပာတယ္။

ေနာက္လက္ပံတန္းအမႈဆုိလည္း သက္ဆုိင္ရာ တာဝန္ရွိတဲ့လူကုိ အေရးယူပါ။ ဆုိေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔က ျပန္ျပန္ေမးေနရတယ္။ အဲဒါမ်ိဳး ေတြက်ေတာ့ သူတုိ႔ဆီက ျပန္မလာဘူး။ ဆုိပါေတာ့ ေဒၚခင္ဝင္းအမႈဆုိ က်ေနာ္သိရသေလာက္ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ရဲအရာရွိႀကီး တေယာက္က သတိအေပးခံရတယ္။ ေနာက္ေအာက္က အဆင့္ေတြက ရာထူးအေလ်ာ့ခံရတယ္။ ဒါေပမဲ့ က်ေနာ္တုိ႔ဆီကို တရားဝင္ ေတာ့ မလာဘူး။ အဲဒီလုိမ်ိဳးေတြေပါ့။ အခက္အခဲက အဲဒီလိုမ်ိဳးေတြ ျဖစ္ေနတာ။ နံပတ္တစ္က က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕ အႀကံျပဳခ်က္ေတြကုိ အျပည့္အဝ ေဆာင္ရြက္ေပးမယ္ ဆုိရင္ေတာ့ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ ေကာင္းတာေပါ့ဗ်ာ။ ေဆာင္ရြက္ ၿပီးစီးသမွ်ေတြကုိ ဥပေဒအရ ျပန္ၾကားရမယ္။ က်ေနာ္တို႔က ကာယကံရွင္ကုိ ျပန္တင္ျပရတယ္။ ခင္ဗ်ားတုိ႔ အင္တာနက္ ထည့္ရုံတင္ မဟုတ္ဘူး။ က်ေနာ္တုိ႔ ဒီလုိလုပ္လုိက္တာ ဒီလုိျပန္ၾကားလာပါၿပီ။ ဒါက်ေနာ္တုိ႔ တုိင္တဲ့လူကုိ Respect ေပးရတယ္။ သူဟာသူ လိမ္ညာၿပီးေတာ့ပဲ တုိင္တုိင္ ဘာပဲတုိင္တုိင္ က်ေနာ္တုိ႔က မွန္ကန္တယ္လုိ႔ အေလးအနက္ထားၿပီး သူ႔ကုိယ္လည္း ျပန္ၾကားရတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ တာဝန္က။ အဲဒီ အပုိင္းေတြမွာ ဒီထက္ပုိၿပီးေတာ့ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ဖုိ႔ လုိတယ္။ အဓိက လူ႔အခြင့္အေရးကုိ ေလးစားဖို႔ အဓိကပဲ။ လူ႔အခြင့္အေရးကို ေလးစားၿပီဆုိရင္ ဒါေတြနည္းပါးသြားမွာ ေသခ်ာတယ္။ ဟုတ္တာေပါ့။ ဒါတုိ႔ ႏုိင္ငံသားေတြရဲ့ အခြင့္အေရးေတြဆုိ တို႔လုပ္ေပးရမယ္ဆုိရင္ ေျပာစရာ မလုိေတာ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ က်ေနာ္တုိ႔က ဝန္ႀကီး႒ာနေတြ သြားေဟာတယ္ဆုိတာ ဒါေၾကာင့္ပဲ။ က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕ အလုပ္ကုိ သူတို႔ နားလည္ လက္ခံလာေအာင္ ဒါပဲ အဓိက။

ေမး ။ ။ ဆရာတုိ႔ လုပ္ေနတဲ့ လူ႔အခြင့္အေရးျမွင့္တင္မႈလုပ္ငန္းေတြအေပၚ အားရလား။ ျမန္မာျပည္သူေတြ လက္ခံႏုိင္မႈ အတုိင္း အတာ ဘယ္အေျခအေနထိ ေရာက္ေနၿပီလဲ။
ေျဖ ။ ။ က်ေနာ္တုိ႔ ဒီေန႔လုပ္တာကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ဟာ က်ေနာ္တုိ႔ တုိက္႐ိုက္လုပ္တာပါ။ ၿပီးခဲ့တဲ့အပတ္ထဲမွာ လုပ္တဲ့ ေျမာင္းျမ၊ ဟသၤာတေတြမွာ လုပ္ခဲ့တဲ့ပြဲေတြဆုိ က်ေနာ္တို႔ ခ႐ိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးကုိ လွမ္းအကူအညီ ေတာင္းလုိက္တာ။ တည္းဖို႔လုပ္ေပး၊ ခန္းမ လုပ္ေပး၊ လူစုတာကေတာ့ CSO ေတြ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အစိုးရ႒ာနနဲ႔ေတာ့ မဆုိင္ဘူးေလ။ ဒါေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ဟာ က်ေနာ္တို႔ လုပ္ရ တယ္။ သူတို႔ ကူညီေပးတာ သူတုိ႔ရိပ္သာေတြမွာ တည္းရတယ္၊ သူတုိ႔ခန္းမေတြ သုံးရတယ္။ ထုိက္သင္တဲ့ Service Charge ေတြ ေပးရတယ္။ ဆုိလုိခ်င္တာ က်ေနာ္တုိ႔ ေဟာေျပာပြဲေတြလုပ္ခဲ့တဲ့ ၿမိဳ႕ေတြ ၅၈ ခု၊ Training ေတြ Workshop ေတြဆုိ အရာရွိအဆင့္က ၁၅ ခု၊ CSO အဆင့္က ၁၃ ခု၊ ဒါေတြမွာ အမ်ားစုက အစုိးရဌာနေတြက ကူညီေပးတာေတြပါ။ တခ်ိဳ႕ဆုိရင္ ခ႐ိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးေတြ ကုိယ္တုိင္ တက္ၿပီးေတာ့ အဖြင့္စကားေတြေျပာ၊ သူတို႔လူေတြ သူတုိ႔ တုိက္တြန္း အဲဒီလုိ လုပ္ပါတယ္။ ေဟာေျပာပြဲေတြကေတာ့ ခန္းမထဲမွာ ေျပာတာဆိုေတာ့ ခန္႔မွန္းဖို႔ ခက္တယ္။ အရာရွိ ၁၅ ခု၊ CSO ၁၃ ခု၊ အဲဒီ ၂ ခုကုိ ၾကည့္လုိက္ရင္ CSO ကုိ က်ေနာ္တုိ႔က ပုိၿပီး အားရတယ္။ ဘာလုိ႔လဲဆုိေတာ့ သူတုိ႔က အေျခခံေတြ ရွိတယ္။

သူတို႔ဟာ သူတုိ႔ အမ်ိဳးသမီး အခြင့္အေရး၊ ကေလးသူငယ္ အခြင့္အေရး Training ေတြ၊ Workshop ေတြ သူတုိ႔မွာ အေတြ႕အႀကဳံ ရွိတယ္။ အစိုးရအရာရွိေတြက ဒါေတြမသိေတာ့ ရတာခ်င္း မတူဘူး။ ဆုိပါေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔က ၁၀၀ သင္တယ္ေလ။ ၁၀၀ ေပးလုိက္ တယ္ ဆုိပါစို႔။ လာတဲ့သူက အသိပညာ ဗဟုသုတအခံရွိရင္ သူက ပုိရတယ္။ အစိမ္းသက္သက္ ဆုိရင္ေတာ့ နည္းနည္းပဲ ရတယ္။ သူတုိ႔ လက္ခံရရွိတဲ့ ရာခုိင္ႏႈန္းကေတာ့ သူတုိ႔ Knowledge Level နဲ႔ယွဥ္မယ္ ဆိုရင္ေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ ေက်နပ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ က်ေနာ္တုိ႔က သူတုိ႔ကုိ ဒီထက္ ပိုၿပီးေတာ့ ၅၀ ရာခုိင္ႏႈန္းေလာက္ ရေစခ်င္တာ။ အနည္းဆုံး တဝက္ သူတုိ႔ ဘယ္ေလာက္ လက္ခံႏုိင္သလဲဆုိတဲ့ အေပၚမွာ ေသခ်ာတာကေတာ့ သူတုိ႔ရဲ့ Concept ေတြ မူလက မွားေနတဲ့ အယူအဆေတြ ပါးသြားၿပီး လူ႔အခြင့္အေရးက ဒီလို ရွိတယ္။ ငါတုိ႔ ဒီလုိလုပ္လုိ႔မရဘူးဆုိတာ ဒါေတာ့ ေသခ်ာေပါက္ က်ေနာ္ေျပာႏုိင္တယ္။ လူ႔အခြင့္အေရးရဲ႕ အေျခခံအႏွစ္သာရေတြ သူတုိ႔ ရသင့္သေလာက္ ရသြားပါတယ္။

ေမး ။ ။ ဒီဇင္ဘာ ၁၀ ရက္ေန႔က ရန္ကုန္မွာ လူ႔အခြင့္အေရး အခမ္းအနားလုပ္တဲ့အခါမွာ ရန္ကုန္တုိင္းေဒသႀကီး အစုိးရ ခြင့္မျပဳလုိ႔ Equality Myanmar က ဦးေအာင္မ်ိဳးမင္းတုိ႔ ပြဲဖ်က္လုိက္ရတယ္လို႔ ၾကားတယ္။ လူ႔အခြင့္အေရး ျမွင့္တင္မႈေတြ လုပ္တဲ့အေပၚမွာ ဥပေဒေၾကာင္းအရ လုပ္ခြင့္မျပဳတာေတြနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ ဆရာတုိ႔အျမင္ ေျပာျပပါအုံး။
ေျဖ ။ ။ ဒါေပမဲ့တခု ရွိတယ္ဗ်။ သန္႔ရွင္းေသာလက္နဲ႔ လာပါဆုိတဲ့ စကားရွိတယ္။ ဆုိေတာ့ ႀကိဳဆုိပါတယ္။ သန္႔ရွင္းေသာလက္နဲ႔ အဲဒီကိစၥေတာ့ က်ေနာ္ေတာ့ မသိဘူး။ က်ေနာ္လည္း နယ္ေရာက္ေနတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးျမင့္ေဆြကုိ ေျပာရရင္ သူေတာ္ ေတာ္ အားေပးတယ္။ ေတာ္ေတာ္ကုိ အားေပးတဲ့ ပုဂၢဳိလ္တေယာက္ ျဖစ္တယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ ပြဲေတြဆုိ တမင္ကုိ အခ်ိန္ယူၿပီးေတာ့ လာအားေပးတယ္။ သူ႔ေအာက္ကဝန္ႀကီးေတြကအစေနာ္။ ဒါတႀကိမ္ ႏွစ္ႀကိမ္မဟုတ္ဘူး။ ေတာ္ေတာ္အားေပးတယ္။ အားေပးတဲ့ သဘာဝရွိတယ္လုိ႔ က်ေနာ္ယူဆတယ္။ သုိ႔ေသာ္ အဲဒီလုိမ်ိဳး ျဖစ္သြားတာ ဘယ္လုိ အေၾကာင္းအရာမ်ိဳး ရွိသလဲ က်ေနာ္မသိဘူး။ ခါတုိင္းလည္းပဲ က်ေနာ္တုိ႔ လူ႔အခြင့္အေရးေန႔ေတြ လုပ္ေနတာ ၄ ႏွစ္ရွိၿပီ။ ၂၀၁၂၊ ၁၃၊ ၁၄၊ ၁၅၊ ၂၀၁၁ ကေတာ့ ကပ္ေနလို႔ မလုပ္ျဖစ္ဘူး။ က်န္တဲ့ ၃ ႏွစ္ကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔တက္ မိန္႔ခြန္းေျပာ႐ံုပဲ။

ဒီႏွစ္ကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ ဦးစီးၿပီး လုပ္တာ။ ကိုေအာင္မ်ိဳးမင္းတုိ႔ လုပ္တဲ့ပြဲေတြလည္း က်ေနာ္မေကြးကုိ သြားေျပာတယ္။ ရန္ကုန္မွာဆုိလဲ ေကာ္မရွင္လူႀကီးတေယာက္ သြားေျပာတယ္။ ျမစ္ႀကီးနားမွာ လုပ္တာ။ အဲဒါေတာ့ ကုိေအာင္မ်ိဳးမင္းတုိ႔ မဟုတ္ဘူး။ တျခားအဖြဲ႕ေတြ လုပ္တာ။ အဲဒီမွာလည္း သြားေျပာတယ္။ နယ္ေတြက ဖိတ္ရင္လည္း လူ႔အခြင့္အေရးေန႔ေတြဆုိ က်ေနာ္တုိ႔ သြားေျပာတယ္။ သက္ဆုိင္ ရာေတြက လုပ္ခြင့္ေပးပါတယ္။ အဲဒီမွာေတာ့ ဘယ္လုိျဖစ္လဲ က်ေနာ္ မေျပာတတ္ဘူး။

ဧရာ၀တီ

No comments:

Post a Comment

My Blog List