ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ငယ္ငယ္တုန္းကဆုိ မ.ဆ.လ အစုိးရလက္ထက္တုန္းက အစုိးရကသတင္းစာထဲမွာ ဘတ္ဂ်က္ ကုိ ထုတ္ျပန္လုိက္ရင္ သူဘာသာလုိ႔ပဲ ထင္ထားခဲ့တယ္။ တကယ္တမ္းမွာ ဘတ္ဂ်က္ဆုိတာ အမ်ားနဲ႔ ဆုိင္ တဲ့ ကိစၥဆုိတာကုိ သိလာတာ သုံးေလးႏွစ္ေတာ့ ရွိလာခဲ့ၿပီ။ ဘတ္ဂ်က္ဆုိတာ အမ်ားနဲ႕ဆုိင္တဲ့ကိစၥျဖစ္ ေပ မယ့္ အမ်ားျပည္သူက ဘယ္ေလာက္အထိ ပါ၀င္ခြင့္ရလဲအခ်က္မ်ဳိးေတြ သိလာပါၿပီ။
စက္မႈလုပ္ငန္းေတြ မ်ားလာတယ္ ဆုိကတည္းက ထုတ္လုပ္မႈေတြေၾကာင့္ အခြန္က အဲဒီကေန ရလာႏုိင္ တယ္။ ေနာက္ၿပီး ဆင္းရဲခ်မ္းသာ ကြာဟမႈကုိလည္း အခြန္နဲ႕ ခ်ိန္ဆႏုိင္တဲ့ နည္းလမ္းရွိတယ္ဆုိတာ သိႏုိင္တယ္။ အခြန္ကုိ ေကာင္းစြာကုိင္တြယ္ႏုိင္ရင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကုိ ထိေရာက္ႏုိင္တယ္ဆုိတာလည္းပဲ သိႏုိင္တယ္။
တုိင္းျပည္မွာ အခြန္ေကာက္တယ္ဆုိတာ ၿမိဳ႕ႀကီးေတြမွာတင္ ၿပီးတာမဟုတ္ဘူး။ နယ္စပ္မွာေတြမွာရွိေနတဲ့ သယံဇာတအသုံးျပဳမႈေတြမွာ အခြန္ေကာက္လုိ႔ ဘယ္လုိမွမျဖစ္ႏုိင္ဘူး။ အခြန္သြားေကာက္လုိ႔ရမွာက ၁၀ သိန္း၊ အခြန္သြားေကာက္ဖုိ႔အတြက္ ကုန္က်မယ့္ေငြက ၁၂ သိန္းကုန္မယ္ဆုိရင္ ဘာမွထူးမွာမဟုတ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ နယ္စပ္မွာရွိတဲ့ တုိင္းရင္းသားေတြလည္း အဆင္ေျပမွ ကြၽန္ေတာ္လည္းအခြန္ရမွာျဖစ္ပါတယ္ ။ ေနာက္တစ္ခုက ႏုိင္ငံေတာ္ရပ္တည္ဖုိ႔အတြက္ ထိန္းေက်ာင္းေပးေနတဲ့ အရာေတြထဲမွာပါတဲ့ ၀န္ထမ္းေတြ ရဲ႕ အသုံးစရိတ္မ်ားသည္လည္း အခြန္ကေနရတယ္ဆုိတာကုိ ျမင္ေတြ႕ရတယ္။ အဲေတာ့ အခြန္ကုိပုိ ရေလေလ ၀န္ထမ္းအသုံးစရိတ္ေတြကုိ ပုိေပးႏုိင္ေလ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ အခြန္ကုိ ေကာင္းစြာရေအာင္ မလုပ္ႏုိင္ဘဲ ၀န္ထမ္းလစာတုိးေပးမယ္ဆုိတဲ့ အတုိင္းအတာက်ေတာ့ အရမ္းကုိ အခက္အခဲရွိပါတယ္။
ဘတ္ဂ်က္ကုိ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲဖုိ႔ဆုိရင္ ႏုိင္ငံေရးအရ အခြင့္အေရးေပးဖုိ႔ လုိပါလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘတ္ဂ်က္ ကုိ ေထာက္ျပေျပာဆုိင္ႏုိင္ေအာင္ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ လုပ္ခြင့္ေပးလုိက္တာကုိက ထင္ထင္ရွား ရွား ျပဳျပင္ေျပာင္း လဲမႈလုိ႔ သုံးသပ္လုိ႔ရပါတယ္။ အခုခ်ိန္မွာ အေပၚက စီမံတဲ့ ဘတ္ဂ်က္ထက္
ေအာက္ေျခကေန ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရတဲ့ ဘတ္ဂ်က္ကုိ သြားေနၿပီလုိ႔ ယူဆလုိ႔ရပါတယ္။
ဦးသန္းလြင္ (ႏုိင္ငံေတာ္ဗဟုိဘဏ္ ဒုတိယဥကၠ႒-ၿငိမ္း၊ ကေမၻာဇဘဏ္ အႀကီးတန္းအႀကံေပး)
ဘတ္ဂ်က္မွာ နားလည္တာကေတာ့ တစ္ႏွစ္မွာတစ္ခါ လုပ္တဲ့စနစ္ေပါ့။ ၿပီးခဲ့တဲ့ႏွစ္က ရန္ကုန္တုိင္း ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္ အစည္းအေ၀းတစ္ခုမွာ အေတြ႕ႀကံဳတစ္ခုရတယ္။ အဲဒါက ေက်ာင္းေဆာက္ဖုိ႔အတြက္ ပုဂၢလိ ကေတြကုိ တင္ဒါေခၚတယ္။ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက မလုပ္ခ်င္ၾကဘူး။ ေက်ာင္းေဆာက္တာက တစ္ႏွစ္ နဲ႕ မၿပီးႏုိင္ဘူး၊ မၿပီးရင္ ျပန္အပ္ရမွာဆုိေတာ့ မလုပ္ခ်င္ၾကဘူး။
ဆုိေတာ့ တစ္ႏွစ္တစ္ခါလုပ္တဲ့စနစ္နဲ႔ သြားတဲ့အခါမွာ တကယ္လုပ္ရမွာေတြ မလုပ္ျဖစ္ေတာ့ဘဲ မဟုတ္ တဲ့ေနရာမွာ အသုံးခ်ျဖစ္သြားေတာ့ သုံးသင့္တဲ့ေနရာမွာ မသုံးျဖစ္ေတာ့ဘူး။ အဲဒါက ေတာ္ေတာ္အက်ဳိး သက္ ေရာက္မႈ နည္းတယ္လုိ႔ျမင္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘတ္ဂ်က္ေရးဆြဲတဲ့ေနရာမွာ တစ္ႏွစ္တစ္ခါေရးဆြဲတဲ့ ဘတ္ဂ်က္ အျပင္ ေရရွည္အတြက္ ႀကိဳတင္ေရးဆြဲတဲ့ ဘတ္ဂ်က္လည္း ရွိသင့္တယ္လုိ႔ ထင္တယ္။ အဲဒါမွ တစ္ႏွစ္နဲ႔ မၿပီးတ့ဲ စီမံကိန္းေတြကုိ ေနာက္ႏွစ္ေတြမွာ ဆက္ၿပီးေဆာင္ရြက္သြားႏုိင္မွာပါ။
ေနာက္ၿပီး Check and Blance ေပါ့။ အရင္တုန္းကဆုိရင္ ဘတ္ဂ်က္လုိေငြအတြက္ အစုိးရက အာမခံ စာခ်ဳပ္ေတြေရာင္းရင္ ဗဟုိဘဏ္က ေငြေၾကးျပန္ထုတ္ေပးတယ္။ အဲဒီစနစ္ကုိ အခုထိရွိတယ္။ ဒါႀကီးက automatically system လုိ ျဖစ္ေနတယ္။
အရင္တုန္းက ဒါကုိ Check and Blance ဘယ္လုိထားလဲဆုိေတာ့ တုိင္းျပည္ထဲမွာ လည္ပတ္ေနတဲ့ ႏိုင္ငံျခား သုံးေငြနဲ႔ ေရႊကုိ ထားတယ္။ အဲဒါက ဘယ္လုိဆက္စပ္ေနလဲဆုိရင္ ျပည္တြင္းမွာရွိေနတဲ့ ႏုိင္ငံျခား သုံးေငြ နဲ႔ ေရႊနဲ႔ ေပါင္းတဲ့ပမာဏထက္ရဲ႕ ၄၅ ရာခုိင္ႏႈန္းထက္ ေက်ာ္ၿပီး ဗဟုိဘဏ္ ေခ်းေငြယူ လုိ႔မရဘူး။ ႏုိင္ငံျခား သုံးေငြက ဘီလီယံ ၁၀၀ ဆုိရင္ ဗဟုိဘဏ္ေခ်းေငြပမာဏက ၄၀၀ ဘီလီယံထက္ မေက်ာ္ရဘူး။ ေက်ာ္လုိ႔ရွိ ရင္ ဗဟုိဘဏ္ဥပေဒေဟာင္းအရ ဘတ္ဂ်က္လုိေငြေတြမွာ ထပ္ၿပီး သုံးစြဲခြင့္မရွိေတာ့ဘူး။ အဲဒီလုိ အခ်ိန္မွာ အစုိးရက ဗဟုိဘဏ္မွာ ေခ်းေငြယူတာကုိ တစ္ခါတည္းရပ္ပစ္လုိက္တယ္။ ဒီလုိျဖစ္လာရင္ ဘတ္ဂ်က္လုိေငြ တစ္ပုိင္းတစ္စနဲ႕ ျဖစ္ေနတာကုိ တျခားနည္းလမ္းေတြနဲ႕ ေျဖရွင္းရတယ္။
နံပါတ္ (၁)ကေတာ့ ၀င္ေငြတုိးေအာင္ရွာတယ္။ Revenue ဆုိတဲ့ အခြန္ေငြတုိးေကာက္တယ္။ နံပါတ္ (၂)က သုံးေငြကုိ ေလွ်ာ့ခ်ပစ္ရတယ္။ ဒီႏွစ္စလုံးကုိ မလုပ္ႏုိင္ဘူးဆုိရင္ေတာ့ နံပါတ္သုံးအခ်က္အရ အစုိးရက ျပည္ ပေခ်းေငြယူရတယ္။ ဒီလုိနည္းနဲ႕ Check and Blance လုပ္ထားတယ္။ အခုအဲဒီအပုိဒ္ကေလး ျဖဳတ္လုိက္ ၿပီလုိ႔ေျပာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ဆရာက ဘာေျပာလဲဆုိရင္ အဲဒီလုိလုပ္လုိက္လုိ႔ ျပည္တြင္းေငြေၾကးေဖာင္းပြ လာရင္ ဗဟုိဘဏ္က တရားခံျဖစ္လိမ့္မယ္တဲ့။
ေနာက္တစ္ခ်က္ေျပာခ်င္တာက Risk Management ဆုိတဲ့ကိစၥေလးေပါ့။ အဲဒါကေတာ့ အႏၱရာယ္ျဖစ္ ေစႏုိင္ တဲ့ကိစၥေတြအေပၚမွာ စီမံခန္႔ခြဲမႈအပုိင္းပဲျဖစ္တယ္။ ဒါေတြက ျပည္ပေခ်းေငြ ျပည္တြင္းေခ်းေငြ စသျဖင့္ ယူတဲ့အခါမွာ ထည့္စဥ္းစားတဲ့ ဘဏ္ေတြရဲ႕ကိစၥေပါ့။ အဲဒီေတာ့ ဒီ budget Process မွာေရာ Risk Managemet က မလုိဘူးလားဆုိတာ ျပန္စဥ္းစားစရာရွိတယ္။ ( တရုတ္ေခ်းေငြကိစၥ) ဒါက အစုိးရဌာနေတြ အေနနဲ႔ အေကာင္အထည္ေဖာ္တဲ့အခါမွာ ဒါေတြကုိ ထည့္သြင္းစဥ္းစားထားဖုိ႔လုိတယ္။
ေနာက္တစ္ခ်က္က အသုံးစရိတ္ေတြ သုံးတဲ့အခါမွာ ေက်းလက္ေဒသနဲ႔ ၿမိဳ႕ျပေတြကုိဆက္သြယ္ ေပးမယ့္ လမ္းေတြမွာ အသုံးျပဳေစခ်င္တယ္ ။ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားေက်းလက္ေတြမွာ အခုခ်ိ္န္ထိ ႏြားသြားတဲ့ လမ္းပဲ ရွိေသးတယ္။ အဲေတာ့မွ ေက်းရြာေတြမွာထြက္တဲ့ ပစၥည္းေတြက ၿမိဳ႕ငယ္ေလးေတြေရာ ၿမိဳ႕ႀကီးေတြ ကုိပါ လြယ္လြယ္ကူကူေရာက္ႏုိင္မယ္။ အေရးႀကီးတာက ထြက္ကုန္ေတြကုိ ဘယ္လုိပုိ႔ရမလဲ ဘယ္လုိေရာင္းရ မလဲ ဆုိတာအေရးႀကီးတာ။ လႊတ္ေတာ္ကေန တစ္ၿမိဳ႕နယ္ကုိ သိန္းတစ္ေထာင္ ခ်ေပးတဲ့အခါမွာလည္း ဘာလုပ္လုိ႔ လုပ္ရမွန္းမသိဘဲ အမ်ဳိးမ်ဳိးလုပ္ၾကတယ္။
ဦးႏွင္းဦး (ငါးလုပ္ငန္း အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ ဒုတိယ ဥကၠ႒)
ဘတ္ဂ်က္ဆုိတာဟာလည္း အိမ္တစ္အိမ္ရဲ႕ မိသားစုအသုံးစရိတ္လုိပါပဲ။ ပုိက္ဆံေတြရတဲ့ အေပၚ မူတည္ၿပီး သုံးရတာျဖစ္ပါတယ္။ မ်ားမ်ားရရင္ မ်ားမ်ားသုံးႏုိင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဘာမွမရရင္ ဘာမွမသုံးႏုိင္ေတာ့ဘူး။ အဲဒီေတာ့ မ်ားမ်ားရဖုိ႔ဆုိရင္ စီးပြားေရးတုိးတက္ဖုိ႔ အေရးႀကီးပါတယ္။
ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီတက္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ေက်ာ္ စီးပြားေရး ခြ်တ္ၿခံဳ က်ခဲ့ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆုိေတာ့ စီးပြားေရးမူ၀ါဒ မွားခဲ့လုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။ ႏုိင္ငံတုိးတက္ဖုိ႔ေရာ အနာဂတ္ တုိး တက္ဖုိ႔ေရာ ထပ္ၿပီးတုိးတက္ေအာင္ လုပ္ဖုိ႔ေရာဆုိတာက စီးပြားေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈအေပၚမွာ မူတည္ ၿပီးေတာ့လုပ္ ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ စီးပြားေရးတုိးတက္ေအာင္ ဘယ္လုိလုပ္ရမလဲဆုိတဲ့ေနရာမွာ ဥာဏ္မီ သေလာက္ေျပာရရင္ ပထမအေရးႀကီးဆုံးက ကုန္သြယ္ေရးျဖစ္ပါတယ္။ ကုန္သြယ္ေရးက ႏုိင္ငံအတြက္ ၀င္ေငြအမ်ားႀကီးရွာေပးတဲ့ က႑လည္းျဖစ္တယ္။
ကုန္သြယ္မႈကုိၾကည့္ရင္ လုိေငြက ေဒၚလာ ေလးဘီလီယံေက်ာ္ျပေနတယ္။ လုိေနတဲ့ေငြေတြက ကြ်န္ေတာ္ တုိ႔ သုံးလုိက္ၿပီးသြားပါၿပီ။ ပုိ႔ကုန္ကရတဲ့ေငြက ၁၀၀ ဆုိရင္ လုိအပ္တာျပန္၀ယ္တာက ၁၀၀ မကဘူးျဖစ္ေန တယ္။ ျပန္၀ယ္ရတာက အပ္ကေနစၿပီး အေဆာက္အအုံတည္ေဆာက္တဲ့ပစၥည္ေတြအထိ အကုန္ပါ တယ္။ အဲဒီေတာ့ လုိေငြျပေတြဟာလည္း လူတစ္ဦးခ်င္းစီကုိ သြားၿပီးထိခုိက္မႈရွိပါတယ္။ ကုန္သြယ္မႈလုိေငြျပတာ ကုိ ေလွ်ာ့ခ်တဲ့ေနရာမွာ သြင္းကုန္ေနရာမွာ ျပည္တြင္းထုတ္လုပ္မႈနဲ႕ အစားထုိးႏုိင္ရင္လည္း အဆင္ေျပႏုိင္ ပါတယ္။ တစ္ဖက္မွာ ပုိ႔ကုန္ပစၥည္းေတြကုိ ေသခ်ာေဆာင္ရြက္ႏုိင္လုိ႔ ပုိက္ဆံပုိရရင္လည္း အဆင္ေျပႏုိင္ပါ တယ္။ အဲဒီႏွစ္ခ်က္ ေဆာင္ရြက္ၿပီး လုပ္ႏုိင္ရင္လည္းရပါတယ္။
ပုိ႔ကုန္ပုိင္းကုိ ေျပာရမယ္ဆုိရင္ ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ စုိက္ပ်ဳိးေမြးျမဴေရးက႑ကုိ ဦးစားေပးတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ စုိက္ပ်ဳိးေရးေရာ၊ ေမြးျမဴေရးႏွစ္ခုစလုံးပါတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအပုိင္းကုိ ေသေသခ်ာခ်ာလုပ္ၿပီး တန္ဖုိးျမင့္ထုတ္ကုန္အေနနဲ႔သြားရင္ ၀င္ေငြပုိရလာမွာျဖစ္တယ္။ မၾကာခင္မွာလည္း AFTA စေတာ့မယ္ ။ ႏုိင္ငံျခားကုမၸဏီေတြ ၀င္လာေတာ့မယ္။ ျပည္တြင္းကလူေတြ မကာႏုိင္ရင္ အားလုံးျပဳတ္သြားလိမ့္မယ္။ တခ်ဳိ႕ က အဲလုိမျဖစ္ေအာင္ ႏုိင္ငံျခားကုမၸဏီေတြကုိ အခြန္နဲ႔ကာဖုိ႔လုပ္မယ္လုိ႔ေျပာတယ္။ ဒါက ပုိဆုိးသြား လိမ့္မယ္။ အခြန္အတုိင္း ကုန္ပစၥည္းကုိ ေစ်းတင္ရင္ ျပည္သူေတြ ပုိခံရလိမ့္မယ္။
ဦးေဇာ္ေဖဝင္း ( စီးပြားေရး တကၠသုိလ္က သုေတသနဌာနတစ္ခုမွာ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ဖူးၿပီး အခုေတာ့ လူသားအရင္းအျမစ္ ဖြံ႔ၿဖိဳးမူေရးေက်ာင္း ပုဂၢလိကလုပ္ငန္း တစ္ခုမွာ သင္တန္းမွဴးခ်ဳပ္)
ဘတ္ဂ်က္ဆုိတဲ့ေနရာမွာ သုံးမ်ဳိးရွိတယ္။ တစ္မ်ဳိးကေတာ့ ရေငြနဲ႕ သုံးေငြႏွစ္မ်ဳိးစလုံးတူညီတဲ့ ဘတ္ဂ်က္ ( Blance Budget)။ အဲဒီဘတ္ဂ်က္ကေတာ့ အစုိးရက ရေငြနဲ႔ သုံးေငြကုိတူညီေအာင္ လုပ္ထားတဲ့အ တြက္ တုိင္းျပည္မွာလည္ပတ္ေနတဲ့ ေငြေၾကးပမာဏက ထူးထူးျခားျခားေျပာင္းလဲမႈမရွိပါဘူး။ ကုန္ေစ်းႏႈန္း ေပၚမွာ ထူးထူးျခားျခားအက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ မရွိေတာ့ပါဘူး။
ေနာက္တစ္မ်ဳိးကေတာ့ ရေငြကပုိမ်ားၿပီး အသုံးစရိတ္က နည္းတဲ့ ပုိေငြဘတ္ဂ်က္။ အဲဒါကေတာ့ လူထုထဲမွာ လည္ပတ္သုံးစြဲတဲ့ေငြ နည္းသြားတဲ့အတြက္ ကုန္ေစ်းႏႈန္းက်တတ္ပါတယ္။ အဲဒါက်ေတာ့ တစ္ဖက္က လုပ္ငန္းရွင္ေတြရဲ႕ လုပ္ငန္းတုိးခ်ဲ႕မႈအပုိင္းမွာအခက္အခဲရွိလုိ႔ တခ်ဳိ႕အစုိးရက သိပ္မႀကိဳက္ၾကပါဘူး။
ေနာက္တစ္မ်ဳိးကေတာ့ ရေငြကနည္းၿပီး သုံးေငြကမ်ားတဲ့ လုိေငြဘတ္ဂ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီဘတ္ဂ်က္ က်ေတာ့ အစုိးရကသုံးတာမ်ားတဲ့အတြက္ ျပည္သူလူထုဆီမွာ ရွိတဲ့ပုိက္ဆံမ်ားသြားပါလိမ့္မယ္။ ဒီေငြေတြဟာ အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ လည္ပတ္တဲ့ႏႈန္းပုိမ်ားမယ္ဆုိရင္ စုစုေပါင္းေငြမ်ားသြားၿပီး ကုန္ေစ်းႏႈန္းတက္လာ တဲ့ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ ျပႆနာကုိ ဆုိးဆုိးရြားရြားရႏုိင္ပါတယ္။
အဲဒီေတာ့ အစုိးရအေနနဲ႔ ဒီေပၚလစီသုံးမ်ဳိးထဲက ဘယ္ေပၚလစီဟာ ပုိေကာင္းမယ္ဆုိတာကုိ စဥ္းစားၿပီး လုပ္ၾကရင္ပုိေကာင္းမယ္တယ္။ အရင္အစုိးရလက္တုန္းကေတာ့ မေျပာသာလုိ႔ မေျပာခဲ့ဘူးေပါ့။ အခု ဦးသိန္းစိန္ အစုိးရလက္ထက္မွာေတာ့ ၿပီးခဲ့တဲ့ သုံးႏွစ္စလုံးမွာ ဘတ္ဂ်က္လုိေငြ ျပခဲ့ပါတယ္။ သုံးႏွစ္ေပါင္း ဘတ္ဂ်က္လုိေငြ ေတြကုိ ေပါင္းလုိက္မယ္ဆုိရင္ ျမန္မာက်ပ္ေငြ ဘီလီယံေပါင္း ၇,၂၀၀ ေက်ာ္ပါတယ္။ အဲဒီေငြေတြဟာ လူေတြ လက္ထဲေရာက္ၿပီး လည္ပတ္ႏႈန္းဟာျမင့္မယ္ဆုိရင္ တုိင္းသူျပည္သားမ်ားခံရပါၿပီ။ အထူးသျဖင့္ ေပၚပင္၀င္ေငြ ရတဲ့သူေတြနဲ႕ ဆင္းရဲတဲ့သူေတြဟာ ကုန္ေစ်းႏႈန္းတက္တဲ့ဒဏ္ ကုိ ေကာင္းေကာင္းႀကီးခံစားရေတာ့မွာပါ။
ေနာက္တစ္ခ်က္က ပထမ ဘတ္ဂ်က္ကုိ တင္လုိက္တယ္။ မတ္လမွာ အတည္ျပဳလုိက္တယ္။ ဧၿပီ ၁ ရက္က စၿပီးသုံးတယ္။ ေအာက္တုိဘာ၊ ႏုိ၀င္ဘာလည္းက်ေကာ ထပ္မံခြင့္ျပဳေငြဆုိၿပီး သမၼတကလက္မွတ္ ထုိးၿပီး ထပ္ေၾကညာျပန္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ရေငြကုိ ဘယ္လုိထပ္ရွာမလဲဆုိတာ မပါဘဲ သုံးေငြဘယ္လုိ ထပ္သုံး မယ္ဆုိတာပဲ ပါလာတယ္။ ဒါႀကီးက ကၽြန္ေတာ္တုိ႔တုိင္းျပည္မွာ အစဥ္အလာႀကီလုိျဖစ္ေနတယ္။ ႏွစ္တုိင္းဒီ အတုိင္းပဲ။
ပထမတင္လုိက္တဲ့ ဘတ္ဂ်က္မွာကတည္းက လုိေငြက ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားျဖစ္ခဲ့တယ္။ အဲဒီကတည္းက ထပ္မံခြင့္ျပဳေငြေပးတဲ့အခ်ိန္ သုံးမယ့္ပုိက္ဆံေတြကုိ မတင္ခဲ့ၾကဘူးလား။ ႀကိဳစဥ္းစားထားၿပီးျဖစ္ရက္နဲ႕ လႊတ္ေတာ္မွာ ေ၀ဖန္ခံရမွာစုိးလုိ႔ တမင္ေလွ်ာ့ၿပီး ထပ္မံခြင့္ျပဳေငြခ်မယ့္အခ်ိန္က်ေတာ့မွာ ထပ္တင္ျပၾကတာ လား။ ဒါဆုိလုိ႔ရွိရင္ တစ္ခုေျပာစရာရွိတာက အခု ၂၀၁၄-၁၅ ဘတ္ဂ်က္ရဲ႕ တရား၀င္လုိေငြသည္ က်ပ္ဘီလီ ယံ ၂,၇၉၁ ဘီလီယံရွိပါတယ္။ ထပ္မံခြင့္ျပဳေငြ အပုိေဆာင္းလုိက္တာ က်ပ္ဘီလီယံ ၁,၀၀၃ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါ ေၾကာင့္ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္လဲ ဒီလုိကိစၥမ်ဳိးေတြကုိ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ႀကိဳတင္ေဆြးေႏြးလုိ႔မရႏုိင္ေတာ့ ဘူးလား။
ေနာက္တစ္ခ်က္ ထပ္မံခြင့္ျပဳတဲ့ အသုံးစရိတ္မ်ားကုိ ျပန္ၿပီးေလ့လာၾကည့္လုိက္တဲ့အခါမွာ ႏုိင္ငံေတာ္ ကာကြယ္ေရး၀န္ႀကီးဌာန အသုံးစရိတ္က ၃၁ ဒသမ ၉၇ ရာခုိင္ႏႈန္းျဖစ္တယ္။ ဆုိေတာ့ ကာကြယ္ေရးအသုံး စရိတ္မ်ားတယ္လုိ႔ေအာ္ေနလုိ႔ ပထမတင္ျပတဲ့ ဘတ္ဂ်က္မွာေလွ်ာ့ျပၿပီး ထပ္မံခြင့္ျပဳေငြက်ေတာ့မွ တင္ျပတာ လား။ ဒါမွမဟုတ္ ႏုိင္ငံေတာ္ကာကြယ္ေရးလုပ္ငန္းေတြမွာ လုိအပ္ခ်က္မ်ားလာလုိ႔ အစုိးရထပ္ၿပီးခြင့္ျပဳေပးရ တာလားဆုိတာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔လည္း အတိအက်မသိပါဘူး။ ဒီအထဲမွာ က်န္းမာေရးအသုံးစရိတ္၊ ၇ ဒသမ ၂၇ ရာခုိင္ႏႈန္းျဖစ္ၿပီးေတာ့ ပညာေရးအသုံးစရိတ္ ၂ ရာခုိင္ႏႈန္း ထပ္ၿပီးခြင့္ျပဳခဲ့တယ္။ ဒါေတြဟာ ျပန္စဥ္းစားရ မယ့္ အခ်က္ေတြလုိ႔ ကြ်န္ေတာ္ျမင္ပါတယ္။
ဘတ္ဂ်က္ေတြကုိ တင္တဲ့အခါမွာလည္း လုိေငြျပဘတ္ဂ်က္ေတြခ်ည္းျဖစ္ေနတာ တမင္ရည္ရြယ္ခ်က္ နဲ႔မ်ား ဆြဲျဖစ္တာလား။ ဒါမွမဟုတ္ အစဥ္အလာအရ ဆဲြေနတာလားဆုိတကလည္း အခုဦးသိန္းစိန္ အစုိးရက သက္တမ္း ေလးႏွစ္နီးပါး ရွိလာေပမယ့္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈက အားနည္းေနပါေသးတယ္။
ေနာက္ၿပီး ရေငြမ်ားဆုိတဲ့အပုိင္းကုိ ၾကည့္လုိက္ရင္လည္း ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ႏုိင္ငံပုိင္စီးပြားေရး လုပ္ငန္း မ်ားက ရေငြမ်ား ျဖစ္ေနပါေသးတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ဟာ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ကုိ သြားေနတဲ့အ တြက္ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံပုိင္စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားက ရေငြကုိ အခ်ဳိးအစားအားျဖင့္ ေလွ်ာ့ခ်ၿပီး ပုဂၢလိက လုပ္ငန္းေတြက ရေငြကုိ တုိးလာေအာင္ လုပ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ဖက္မွာလည္း ျပည္တြင္းလုပ္ငန္း ရွင္ေတြက အခက္အခဲျဖစ္ ေနေတာ့ ၀န္ထုပ္၀န္ပုိး မျဖစ္ေအာင္လည္း စဥ္းစားဖုိ႔လုိပါမယ္။
အဓိက က အခြန္ေကာက္တဲ့ေနရာမွာ အခြန္ရႏုိင္ေျခရွိတဲ့ေနရာကုိ တုိးခ်ဲ႕ရွာေဖြဖုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္ေန ရာေတြမွာ အခြန္ရႏုိင္တယ္၊ အဲဒီေနရာေတြမွာ ထပ္ေကာက္တာနဲ႔ တုိးခ်ဲ႕ႏုိင္တယ္။ အဲဒီလုိတုိးခ်ဲ႕သလုိပဲ အခြန္ ဖြဲ႕စည္းမႈ ပုံသ႑ာန္ျဖစ္တဲ့ ဘယ္အဆင့္မွာ ၀င္ေငြ ဘယ္ႏွရာခုိင္ႏႈန္းရရင္ ဘယ္ေလာက္ေကာက္ မယ္ေပါ့။ အဲဒီ မွာ စဥ္းစားစရာတစ္ခုက ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ အျမင့္ဆုံး အခြန္သတ္မွတ္ခ်က္သည္ ၀င္ေငြ၏ ၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္းပဲရွိပါ တယ္။ အဲဒီမွာ ဘီလီယံေပါင္း ဘယ္ေလာက္ပဲ၀င္ေနေန ၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္းပဲ အခြန္ေပးရမွာျဖစ္ တယ္။
၁၉၆၂ ခုႏွစ္တုန္းက ေကာက္ခဲ့တဲ့ အခြန္ႏႈန္းအရဆုိရင္ ၀င္ေငြတုိးလာတဲ့ တစ္ဆင့္ခ်င္းအေပၚမွာ အခြန္ ကုိ တုိးေကာက္တာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလုိအဆင့္အဆင့္သြားတဲ့အခါမွာ ေနာက္ဆုံးအဆင့္မွာဆုိရင္ ၉၈ ရာခုိင္ႏႈန္း အထိ အခြန္ေကာက္ခဲ့တယ္။ ဒါကုိလုပ္ရမယ္လုိ႔ ေျပာတာမဟုတ္ပါဘူး။ လက္ရွိေကာက္ခံေနတဲ့ အခြန္ဖြဲ႕စည္းမႈ စနစ္ကုိ ဆင္းရဲခ်မ္းသာ ကြာဟခ်က္အေပၚမူတည္ၿပီး ေကာက္တဲ့စနစ္နဲ႔ သြားသင့္တယ္လုိ႔ ယူဆပါတယ္။
ေနာက္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံက စာရင္းအင္းပုိင္းမွာ ဘယ္စာရင္းအင္းကမွ တိက်ခုိင္မာတာမရွိဘူး။ အဲဒီေတာ့ ဒီစာရင္းေတြအေပၚ အေျခခံၿပီးေတာ့ အခြန္ေကာက္မယ္ဆုိရင္၊ စီမံကိန္းေတြ လုပ္မယ္ဆုိရင္ ဒါေတြဟာ မွန္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒါေၾကာင့္ စာရင္းအင္းမွန္ကန္ဖုိ႔ကလည္း သိပ္အေရးႀကီးပါတယ္။
စီမံကိန္းျဖစ္ျဖစ္၊ ဘတ္ဂ်က္လုပ္ငန္းျဖစ္ျဖစ္ အဲဒါေတြက သူ႔ျဖစ္စဥ္နဲ႕သူ တစ္ႏွစ္ပတ္လုံး လည္ပတ္ေနတယ္။ အဲဒီမွာ အေကာင္အထည္ေဖာ္တဲ့ အပုိင္းနဲ႕ ျပန္လည္သုံးသပ္တဲ့အပုိင္းဟာ အရမ္းအေရးႀကီးတယ္။ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ေတြကလည္း ဘတ္ဂ်က္ေရးဆြဲမႈအတုိင္း ရွာမရွာ၊ သုံးမသုံးစီမံထားတဲ့အ တုိင္း ျဖစ္မျဖစ္ဆုိတာကုိ အၿမဲစိစစ္ ေထာက္ျပေန ရင္ ေတာ္ေတာ္ေလးေကာင္းတဲ့ ဘတ္ဂ်က္ျဖစ္လာပါ လိမ့္မယ္။
ေဒၚညိဳညိဳသင္း(ရန္ကုန္တုိင္းေဒသႀကီး လြႊတ္ေတာ္အမတ္)
ျပည္ေထာင္စုအဆင့္မွာ ျပည္သူ႕ေငြစာရင္းေကာ္မတီဆုိတာရွိပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး စာရင္းစစ္ခ်ဳပ္ အစီအရင္ခံ စာ ဆုိတာကလည္း ေျခာက္လတစ္ႀကိမ္ထြက္ေနပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ တုိင္းေဒသႀကီးနဲ႕ ျပည္နယ္ ၁၄ ခုစလုံး မွာ စာရင္းစစ္ခ်ဳပ္အစီရင္ခံစာ မထြက္ပါဘူး။ အခုလက္ရွိ ရန္ကုန္တုိင္းဆုိရင္ ၂၀၁၁-၁၂ ဘ႑ာႏွစ္ အစီ အရင္ခံစာနဲ႔ ၂၀၁၂-၁၃ ဘ႑ာႏွစ္ အစီအရင္ခံစာ ႏွစ္ခုပဲ ထြက္ပါေသးတယ္။ အဲေတာ့ ၂၀၁၃-၁၄နဲ႔ ၂၀၁၄-၁၅ ႏွစ္အတြက္ ေျခာက္လစာ ႏွစ္ႀကိမ္ဆုိေတာ့ ေလးႀကိမ္စာ အစီအရင္ခံစာ မရေသးပါဘူး။
လႊတ္ေတာ္က ေနာက္ထပ္ တစ္ႀကိမ္ႏွစ္ႀကိမ္ဆုိရင္ၿပီးေတာ့ ၂၀၁၄-၁၅ ဘ႑ာႏွစ္ထဲမွာ ရန္ကုန္ တုိင္းက သုံးသြားတဲ့ က်ပ္ေငြဘီလီယံ ၄၀၀ ဟာ ဘယ္လုိသုံးသြားလဲဆုိတာကုိ သိခြင့္မရွိေတာ့ပါဘူး။ ကံေကာင္းရင္ ၂၀၁၃-၁၄ ဘ႑ာႏွစ္က ကိစၥေတြကုိပဲ သိေတာ့မွာပါ။
လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ေတြေတာင္ အစုိးရ အသုံးစရိတ္ေတြကုိ မွန္မွန္ကန္ကန္သုံးေနရဲ႕လားလုိ႔ ေစာင့္ ၾကပ္ၾကည့္ရႈခြင့္မရွိဘူးဆုိင္ရင္ လူမႈအဖြဲ႕ အစည္းေတြပါဖုိ႔၊ ျပည္သူေတြပါ၀င္ႏုိင္ဖုိ႔ဆုိတဲ့ အေျခအေနေတြ က ေတာ္ေတာ္ေလး အလွမ္းေ၀းေနပါေသး တယ္လုိ႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။
ေနာက္ၿပီး တုိင္းေဒသႀကီးအဆင့္ ျပည္သူ႔ေငြစာရင္းေကာ္မတီ ရွိခ်င္ပါတယ္လုိ႔ လႊတ္ေတာ္မွာေျပာ တုိင္းမွာ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္နဲ႔ ရန္ကုန္တုိင္း အစုိးရအဖြဲ႔ တရား၀င္ကုိ ကန္႔ကြက္တာခံရပါတယ္။ ဆုိေတာ့ အစုိးရအဖြဲ႕ေတြရဲ႕ အေတြးအေခၚကုိလည္း ေျပာင္းသင့္ပါတယ္ လုိ႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။
Mizzima - News in Burmese
No comments:
Post a Comment