Friday, September 05, 2014

“လူတုိင္း အက်ံဳး၀င္တဲ့ ပညာေရး ျဖစ္လာေအာင္ ေဖာ္ေဆာင္မယ္”


ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္တြင္ အမ်ိဳးသားပညာေရးဥပေဒၾကမ္း အတည္ျပဳလိုက္ၿပီးေနာက္ အေျခခံပညာ က႑တြင္ ပညာေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား လုပ္ေဆာင္လာသည္။ ပညာေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား တြင္ အရြယ္ေရာက္သည့္ ကေလးတိုင္း ေက်ာင္းေနႏိုင္ ေရး၊ အခမဲ့ ပညာေရး စနစ္ေဖာ္ေဆာင္ေရး၊ ေက်ာင္းသားဗဟိုျပဳ သင္ၾကားမႈစနစ္ ေဖာ္ေဆာင္ေရး စသည္တို႔ ပါ၀င္သည္။

ယင္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ေဖာ္ေဆာင္မႈမ်ား အျပင္ ဆရာ/ဆရာမမ်ား က်ဴရွင္သင္ၾကားျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္ ၍ အမွတ္ ၃ အေျခခံပညာဦးစီးဌာန၏ စီမံေဆာင္ရြက္မႈမ်ားသိရွိရန္ ညႊန္ၾကားေရးမႉး(ပညာ)ေဒၚစန္းစန္း ရီ အား ဧရာ၀တီ သတင္းေထာက္ ထက္ႏိုင္ေဇာ္က ေတြ႔ဆံု ေမးျမန္းထားသည္မ်ားကို ေဖာ္ျပလိုက္ပါ သည္။

ေမး။ ။ အခု ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္မွာ အတည္ျပဳလိုက္တဲ့ အမ်ိဳးသား ပညာေရး ဥပေဒၾကမ္းေၾကာင့္ အေျခခံ ပညာ က႑မွာ ဘယ္လို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြ ျဖစ္လာမလဲ။

ေျဖ။ ။ ေက်ာင္းေနအရြယ္ ကေလးအားလံုး အေျခခံပညာကို သင္ယူႏိုင္ဖို႔ အတြက္ ညီညီမွ်မွ် ျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီး ပ်ိဳးေထာင္ေပး မယ္။ အခမဲ့ မသင္မေနရ ပညာေရးစနစ္ ျဖစ္လာေအာင္ ဦးတည္ အေကာင္ အထည္ ေဖာ္မယ္။ ေနာက္မွ အေျခခံပညာ အဆင့္ အလိုက္ မူလတန္းက စၿပီးေတာ့ တျဖည္းျဖည္း တုိးခ်ဲ႕ အေကာင္အထည္ ေဖာ္သြားမယ္။ ခုနက ေျပာသလို ကေလးတိုင္းလို႔ ေျပာတဲ့အတြက္ မသန္စြမ္း တဲ့ ကေလးေတြ အတြက္လည္း လူတုိင္း အက်ံဳး၀င္တဲ့ ပညာေရး ျဖစ္လာေအာင္ ေဖာ္ေဆာင္မယ္။

ပညာသင္ၾကားတဲ့ နည္းလမ္းေတြ ျဖစ္တဲ့ ေက်ာင္းသင္၊ ကိုယ္ပိုင္သင္၊ ေက်ာင္းပညာ ပညာေရးေတြ အပါအ၀င္ သင္ယူေပးလို႔ ရတဲ့ နည္းလမ္း အားလံုးနဲ႔ အေကာင္အထည္ ေဖာ္မယ္။ ပညာေရး အတန္း အလိုက္ သင္႐ိုးညႊန္းတမ္း ေတြ၊ အရည္အေသြးရွိတဲ့ အရည္ အေသြးကို အာမခံတဲ့ စနစ္ကို လုပ္မယ္ ဆိုတာေတြ ပါလာမယ္။

ၿပီးရင္ ျမန္မာဘာသာ စကားတင္ မဟုတ္ဘဲ တိုင္းရင္းသား ဘာသာစကားေတြပါ သင္ၾကားေပးမယ္။ ကိုယ့္ရဲ႕ ျပည္နယ္ အစီအစဥ္ ေတြ နဲ႔ သင္ၾကားခြင့္ ျပဳသြားမွာပါ။

ေမး။ ။ အရြယ္ေရာက္ၿပီး ေက်ာင္းသားတိုင္း ေက်ာင္းကို ေရာက္လာေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ။ ေက်ာင္းမေနႏိုင္တဲ့ ကေလးေတြကို ေက်ာင္းျပင္ပ ပညာေရး ရေအာင္ လုပ္ေပးဖို႔ ရွိပါသလား။

ေျဖ။ ။ အရြယ္ေရာက္တဲ့ ကေလးတိုင္း ေက်ာင္းေနလို႔ ရဖို႔ အတြက္ ပညာေရးဌာနမွာ ေမလ ေနာက္ဆံုး သီတင္းပတ္ကို ေက်ာင္း အပ္ႏွံေရး သီတင္းပတ္လို႔ သတ္မွတ္ၿပီးေတာ့ ေဆာင္ရြက္တယ္။ အဲဒီကာလမွာ ေက်ာင္းေနအရြယ္ ကေလးတိုင္း ေက်ာင္းကို ေရာက္ ဖုိ႔ အတြက္ ပညာေရးဌာနမွာ ရွိတဲ့ ဆရာ/ဆရာမေတြနဲ႔ သက္ဆိုင္ရာ ရပ္ကြက္၊ ေက်းရြာ၊ ၿမိဳ႕နယ္ေတြမွာ ရွိတဲ့ အာဏာပိုင္ေတြရယ္၊ NGO ေတြရယ္ စုေပါင္းၿပီးေတာ့ ကေလးတိုင္း ေက်ာင္းေရာက္ဖို႔ အတြက္ စီစဥ္ရပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ေက်ာင္းေရာက္ဖို႔ အတြက္ ဘယ္ေလာက္ပဲ စီစဥ္ေဆာင္ရြက္ေပမယ့္ ရာႏႈန္းျပည့္ ေက်ာင္းေရာက္ၿပီလား ဆိုရင္ ရာႏႈန္းျပည့္ေတာ့ ေက်ာင္း မေရာက္ေသးဘူး။ ရန္ကုန္တိုင္းမွာ ပင္လွ်င္ ၁၀၀ ရာႏႈန္းျပည့္ ေက်ာင္းေရာက္ မလာၾကေသးဘူး။

အဲဒီလို ေက်ာင္း မေရာက္လာေသးတဲ့ကေလးေတြကို ေက်ာင္းျပင္ပ ပညာေရးရေအာင္ လုပ္ေပးတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေက်ာင္းျပင္ပ ပညာ ေရးက အသက္ ၉ ႏွစ္ကေန စေပးေတာ့ အသက္ ၅ ႏွစ္ကေန ၉ ႏွစ္ မျပည့္ေသးတဲ့ ကေလးတခ်ိဳ႕ေတာ့ လြတ္သြားႏိုင္ တာေပါ့။

တခ်ိဳ႕ ကေလးေတြ က်ေတာ့လည္း ေစတနာရွင္ သင္ၾကားေပးသူေတြနဲ႔ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရး ေက်ာင္းေတြကို ေရာက္သြား တာလည္း ရွိတယ္။ တခ်ိဳ႕က်ေတာ့လည္း မသန္စြမ္း ျဖစ္ေနတဲ့အခါ သင္ခ်င္တာေတာင္ သင္ၾကားဖို႔ အခက္အခဲ ျဖစ္ေနတာေတြ လည္း ရွိတယ္။ သူတို႔ကိုလည္း ေက်ာင္းျပင္ပ ပညာေရးနဲ႔ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေန တယ္။

ဒါေပမယ့္ ေက်ာင္းျပင္ပ ပညာေရးကလည္း တႏိုင္ငံလံုးကို မလႊမ္းၿခံဳႏိုင္ ေသးဘူး။ ရန္ကုန္တိုင္းမွာ ေတာင္ ေက်ာင္းျပင္ပ ပညာေရးကို ၄၃ ၿမိဳ႕နယ္လံုးမွာ အေကာင္အထည္ မေဖာ္ႏိုင္ေသးဘူး။ စုစုေပါင္း ၁၃ ၿမိဳ႕နယ္ပဲ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္တယ္။

ေမး။ ။ မူလတန္းကို အခမဲ့ သင္ေပးေနၿပီဆိုေတာ့ ေနာက္ပိုင္း အလယ္တန္းနဲ႔ အထက္တန္းေတြကိုေရာ အခမဲ့ လုပ္ေပးမွာလား။

ေျဖ။ ။ ဆရာမတို႔ မူမွာကေတာ့ အေျခခံပညာ အဆင့္အလိုက္ တျဖည္းျဖည္း တိုးခ်ဲ႕သြားမွာ ျဖစ္လို႔ ေနာက္ပိုင္းမွာ ပါလာပါလိမ့္ မယ္။ ျဖစ္လာႏိုင္ ပါတယ္။

ေမး။ ။ တခ်ိဳ႕ႏိုင္ငံေတြမွာ မူလတန္း ဆိုရင္ ေန႔လယ္စာ အခမဲ့ ေကြ်းပါတယ္။ ဒီမွာေရာ အဲဒီလို အစီ အစဥ္မ်ိဳး လုပ္ေဆာင္ဖို႔ ရွိပါသလား။ အခု ဒီမွာေတာ့ တခ်ိဳ႕ အေျခခံပညာေက်ာင္း ေတြမွာ ႏြားႏို႔တိုက္ တယ္လို႔လည္း သိရပါတယ္။ ဘယ္လို အစီအစဥ္နဲ႔ လုပ္ေဆာင္ေနပါသလဲ။

ေျဖ။ ။ ႏို႔တုိက္တာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အေျခခံ ၃ မွာ တာ၀န္ခံ လုပ္ေဆာင္ေနတဲ့ ဆရာမ တေယာက္ ရွိပါ တယ္။ ဆရာမ ေျပာႏိုင္တာ ကေတာ့ ကုမၸဏီတခုက တာ၀န္ယူၿပီး လုပ္ေဆာင္ေနတာပါ။ သူ(ကုမၸဏီ) ကလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ရွိတဲ့ ကေလးတိုင္းကိုေတာ့ ႏို႔မတိုက္ႏိုင္ ေသးပါဘူး။ စီမံခ်က္နဲ႔ သတ္မွတ္ထား တဲ့ ေက်ာင္းေတြကို ဆရာမတို႔က ေရြးေပးရတယ္။ ေရြးေပးထားတဲ့ ေက်ာင္းေတြကို ကုမၸဏီက လုိက္ခ် ေပးတယ္။ ကေလးေတြလည္း အာဟာရအတြက္ လိုအပ္တဲ့ ေက်ာင္းမ်ိဳး၊ ဆက္သြယ္ေရးလည္း ေကာင္းတဲ့ ေက်ာင္းမ်ိဳးကို ဆရာမတို႔က ေရြးေပးရတယ္။

ေနာက္တခုက အိုဗာတင္း၊ မိုင္လိုနဲ႔ ပရီးမီးယားလို ကုမၸဏီေတြကလည္း ေက်ာင္းေတြကိုလာၿပီး ကေလး
ေတြကို အာဟာရ ဒါန အျဖစ္တုိက္ တာေတြ ရွိတယ္။

ေမး။ ။ အေျခခံပညာ က႑ာမွာ ပညာေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြ ေဆာင္ရြက္ရတဲ့အခါ ဘယ္လို အခက္ အခဲမ်ိဳးေတြ ရွိလဲ။ ဥပမာ အခု ဘတ္ဂ်က္ လံုလံုေလာက္ေလာက္ ရွိရဲ႕လား၊ ပညာေရး ဘတ္ဂ်က္က သံုးတာ နည္းေနတယ္လို႔ ေ၀ဖန္မႈေတြ ရွိေနပါတယ္။

ေျဖ။ ။ အခု အစိုးရလက္ထက္ မွာေတာ့ ပညာေရး ဘတ္ဂ်က္က သိသိသာသာ တုိးလာပါတယ္။ တိုးလာ တဲ့အတြက္ ေက်ာင္းေတြရဲ႕ အသြင္အျပင္ လကၡဏာေတြ ေကာင္းလာတယ္။ ေက်ာင္းေတြ ျပင္ဆင္ႏိုင္ လာတယ္။ ဘတ္ဂ်က္ တိုးလာတဲ့ အတြက္ ကေလးေတြကို ပညာသင္ ေထာက္ပ့ံေၾကးေတြ၊ ပညာသင္ဆု ဆိုတာေတြ ရွိလာတယ္။ အဲဒါမ်ိဳး ေတြက အရင္က မရွိဘူးေလ။

ေမး။ ။ ေက်ာင္းေတြမွာ ဆရာမေတြ က်ဴရွင္သင္ၾကတယ္ ဆိုတဲ့ ကိစၥ ရွိပါတယ္။ က်ဴရွင္ သင္တာ ျပႆနာ မဟုတ္ေပမယ့္ က်ဴရွင္ သင္တဲ့ အတန္းပိုင္ ဆရာမဆီမွာ ကိုယ့္ကေလးကို မထားရင္ အမွတ္ မရတာမ်ိဳးေတြ ၾကားရတယ္။ ကိုယ္တိုင္လည္း ႀကံဳခဲ့ရဖူးပါတယ္။ အခုေရာ အဲဒီက်ဴရွင္ ျပႆနာကို ဘယ္လို ေျဖရွင္းေနပါသလဲ။

ေျဖ။ ။ က်ဳရွင္ဆိုတာ မိဘလုပ္တဲ့သူက ကိုယ့္ရဲ႕ကေလးကို ထပ္ၿပီးေတာ့ နားလည္ေစခ်င္တဲ့ သေဘာနဲ႔ ထပ္ၿပီးေတာ့ ရွင္းလင္းတဲ့ သေဘာပဲ။ မိဘက သူ႔သေဘာနဲ႔သူ အလြတ္သင္ေပးတာကို က်ဳရွင္လို႔ ဆရာမ တို႔က သေဘာေပါက္တယ္။ မိဘကိုယ္တိုင္ သူ သေဘာက်တဲ့ ဆရာ/ဆရာမမ်ိဳးကို သူေခၚၿပီးေတာ့ သင္ၾကားေပးတာပါ။ ဥပမာ ကိုယ္ကိုယ္ တိုင္လည္း ျဖစ္ရင္ ျဖစ္မွာေပါ့။ အျပင္က လူလည္း ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္ မယ္။ အဲဒီလိုပဲ ဆရာမတို႔က သေဘာေပါက္ထားတယ္။

ဒါေပမယ့္ ျပႆနာကို ဘယ္လိုေျဖရွင္းမလဲ ဆိုရင္ေတာ့ က်ဳရွင္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ တိုင္စာေတြ၊ တင္ျပစာေတြ ေရာက္လာခဲ့ရင္ ဆရာမ တို႔ ေသခ်ာ စိစစ္တယ္။ တင္ျပစာမွာ ပါတဲ့အတိုင္း မွန္ကန္တာကို ေတြ႔ရင္ေတာ့ ၀န္ထမ္း စည္းမ်ဥ္း၊ စည္းကမ္းနဲ႔ အညီ သူတုိ႔ရဲ႕ ေဆာင္ရြက္မႈ အတိုင္း ထိုက္သင့္တဲ့ အျပစ္ေပးတာေတြ အေရးယူတာေတြ လုပ္တယ္။ အဲဒီလို အေရးယူ ခံရမႈေတြလည္း ရွိခဲ့ပါတယ္။

ေမး။ ။ အထက္တန္း ပညာေရးကို ၄ ႏွစ္ အထိ တိုးမယ္လို႔ ၾကားပါတယ္။ ဟုတ္ပါသလား။

ေျဖ။ ။ ဟုတ္လားဆိုရင္ ပညာသင္ယူမႈ ကာလကို ျမႇင့့္သြားဖို႔ ရွိတယ္။ ပညာသင္ယူမႈ ကာလဟာ ႏိုင္ငံ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားမွာ ၁၂ ႏွစ္ေလာက္ ရွိတယ္။ အေျခခံ ပညာေရး ၿပီးေျမာက္ဖို႔ အတြက္ ေက်ာင္းမွာ ၁၂ ႏွစ္ ၾကာရတယ္။ အခု ဆရာမတို႔ ႏိုင္ငံမွာ ၁၁ ႏွစ္ ျဖစ္ ေနၿပီ ဆိုေတာ့ ကေလးေတြ အေျခခံပညာ ခိုင္မာေရးအတြက္ ၁၁ ႏွစ္ သင္ေနတဲ့ စာေတြကိုပဲ ၁၂ ႏွစ္သင္ဖို႔ အစီအစဥ္ေတြ ရွိတယ္။ အဲဒီ ကိစၥက အမ်ိဳးသား ပညာေရး ဥပေဒရွိလာရင္ ျဖစ္လာလိမ့္မယ္။ အေျခခံ ပညာမွာ ကေလးေတြရဲ႕ တတ္ေျမာက္မႈကို ဒီထက္ျမင့္ဖို႔ လိုတဲ့ အတြက္ အေျပာင္းအလဲ လုပ္မယ့္ သေဘာပါ။

ေမး။ ။ အခု ေျပာင္းလဲမႈမွာ သင္႐ိုးညႊန္းတမ္းေတြ ေျပာင္းဖို႔ေရာ ပါပါသလား။

ေျဖ။ ။ အခု သင္ေနတဲ့ သင္႐ိုး ညႊန္းတမ္းကိုပဲ အေျခခံၿပီးေတာ့ Update လုပ္သြားဖို႔ ရွိတယ္။ သီးသန္႔ႀကီး လံုး၀ ေျပာင္းသြားမွာေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ပိုေကာင္းေအာင္ ထပ္ျဖည့္သြားတဲ့ ပံုစံမ်ိဳးေတာ့ လုပ္မွာပါ။

ေမး။ ။ ရန္ကုန္တိုင္း အတြင္းမွာ ဆရာအခ်ိဳး နဲ႔ ေက်ာင္းသားအခ်ိဳး ဘယ္ေလာက္ရွိလဲ။ ကေလး ဗဟိုျပဳ သင္ၾကားမႈ ပံုစံအတြက္ ဆရာအင္အားနဲ႔ ေက်ာင္းသား အင္အား မမွ်တတာမ်ိဳး မျဖစ္ရေအာင္ ဘယ္လို အစီအစဥ္ေတြ လုပ္ေဆာင္ ေနပါသလဲ။ ပညာေရး အတြက္ ႏိုင္ငံတကာ အကူအညီ ေတြေရာ ရွိရဲ႕လား။

ေျဖ။ ။ ရန္ကုန္တိုင္း အတြင္းမွာ ရွိတဲ့ ေက်ာင္းေတြ အတြက္ဆိုရင္ မူလတန္းမွာ ေက်ာင္းသားနဲ႔ ဆရာ အခ်ိဳးက ၁ အခ်ိဳး ၃၀ ရွိတယ္။ အလယ္တန္းမွာ ၁ အခ်ိဳး ၃၂ ရွိတယ္။ အထက္တန္းမွာေတာ့ ၁ အခ်ိဳး ၂၉ ေပါ့။ ဒါက ေလာေလာ ဆယ္ စစ္တမ္းေကာက္ထားတဲ့ အေပၚမွာ အေျခခံ ေျပာတာ။ ဒီပတ္၀န္းက်င္ အရေတာ့ ဒီအခ်ိဳးေလာက္ေတာ့ သင္ေနရတာပဲ။ ဆရာ တေယာက္က ကေလး ၃၀ ကို သင္ရတာ အရမ္းမ်ားလြန္းတယ္လို႔ ေျပာလို႔ မရဘူး။

ကေလးဗဟိုျပဳ သင္ၾကားမႈ ပံုစံက ရန္ကုန္မွာတင္ မဟုတ္ဘူး၊ တႏိုင္ငံလံုးမွာပါ သင္ၾကားႏိုင္ဖို႔ ဆရာ၊ ဆရာမေတြကို သင္တန္းေတြ ေပးထားတယ္။ ႏိုင္ငံတကာ အကူအညီက UNICEF က အမ်ားဆံုး ကူညီတယ္။ အခုဆိုရင္ World Bank တုိ႔ အပါအ၀င္ ေနာက္ပိုင္းမွာ ၾသစေၾတးလ် ႏိုင္ငံကလည္း အကူအညီေတြ ေပးလာပါတယ္။ ။

ဧရာ၀တီ

No comments:

Post a Comment

My Blog List