Tuesday, May 19, 2015

ကန္ - ျမန္မာ ဆက္ဆံေရး ညီလာခံ က်င္းပမည္


အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု အင္ဒီယားနားတကၠသိုလ္ကေန ပထမဆံုးအႀကိမ္ အေမရိကန္-ျမန္မာ နွစ္ႏိုင္ငံ ဆက္ဆံေရး ညီလာခံ မၾကာခင္ရက္ပိုင္းအတြင္း က်င္းပဖို႔ျပင္ဆင္ေနပါတယ္။ ၂ဝ၁၅ ေရြးေကာက္ပဲြနီးလာ ခ်ိန္ ျမန္မာႏိုင္ငံက ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမွာ ႀကံဳေတြ႔ေနရတဲ့ စိန္ေခၚမွဳေတြနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ျမန္မာအေပၚထား တဲ့ အေမရိကန္မူဝါဒကို ညီလာခံကိုတက္ေရာက္လာမယ့္ အေမရိကန္အစိုးရအဖဲြ႕ဝင္ေတြ၊ ပညာရွင္ေတြ သံုးသပ္ၾကမွာျဖစ္တယ္လုိ႔ ဦးေဆာင္ စီစဥ္သူ တဦးျဖစ္တဲ့ Elaisa Vahnie (အီလုိင္ဇာ ဗာနီး) က ေျပာပါ တယ္။ 
အေမရိကန္-ျမန္မာ ဆက္ဆံေရးညီလာခံကိုေတာ့ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၊ အင္ဒီယားနားျပည္နယ္ ၿမိဳ႕ေတာ္ Indianapolis မွာ ေမလ ၂၉ ရက္ေန႔မွာ က်င္းပမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီညီလာခံက်င္းပရတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ပတ္သက္လို႔ ဦးေဆာင္စီစဥ္တဲ့ ျမန္မာ-အေမရိကန္ လူမွဳအဖဲြ႔အ စည္းရဲ႕ညြန္ၾကားေရးမႉး အီလိုင္းဇာ ဗာနီးက ဗီြအိုေအကိုအခုလိုေျပာျပပါတယ္။

“အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲေပါ့၊ ၂၀၁၅ မွာလာမယ္ဆိုေတာ့ အဲဒါကိုလည္း က်ေနာ္တို႔ awareness ရွိေအာင္ေပါ့ေလ၊ ျပန္လုပ္ခ်င္တယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံကလည္း ပြင့္လင္းလာၿပီ၊ ႏိုင္ငံတကာကိုလည္း သူတို႔ဖိတ္ထားတယ္။ သမၼတႀကီး ဦးသိန္းစိန္ကေနၿပီးေတာ့မွ အျပင္မွာေရာက္ေနတဲ့ က်ေနာ္တို႔ ျမန္ မာႏုိင္ငံသားေတြကိုလည္း ျပန္လာၿပီးေတာ့မွ ကူညီဖို႔ရာလည္း သူ ဖိတ္ထားတယ္။ ၿပီးေတာ့ အေမရိကန္နဲ႔ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံၾကားမွာလည္း ရင္းႏွီးမႈေတြပိုၿပီးေတာ့မွ အတူတူအလုပ္လုပ္တဲ့ဟာေတြလည္း က်ေနာ္တို႔ ေတြ႔ရတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ အေမရိကန္ႏုိင္ငံကေနရွိတဲ့ သူတို႔ရဲ႕ေပၚလစီမူဝါဒကို ပထမဆံုး ျမန္ မာႏိုင္ငံမွာထားတဲ့မူဝါဒကို က်ေနာ္တို႔ ျပန္ၾကည့္ခ်င္တယ္။ ဒုတိယအခ်က္အေနနဲ႔ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာႏုိင္ငံ မွာျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔စီးပြားေရးမွာ ….ျပန္ၾကည့္ပီးေတာ့မွေလ က်ေနာ္တို႔ ျပန္သံုးသပ္ၿပီး၊ expert ေတြေခၚၿပီးေတာ့မွ ျပန္သံုးသပ္ခ်င္တယ္။”

ေမး။ ။ အဲဒီေတာ့ ဒီ ကြန္းဖရင့္စ္ကေရာ အေမရိကန္အစိုးရရဲ႕ျမန္မာအေပၚထားတဲ့ မူဝါဒကိုေရာ ဘယ္လို အက်ဳိးထိေရာက္မႈရွိႏိုင္မလဲရွင့္။

ေျဖ။ ။ ဒီဟာ က်ေနာ္တို႔ ဥပမာအားျဖင့္ ျပန္ၾကည့္မယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ president obama တက္လာၿပီး တဲ့ေနာက္ပိုင္းမွာ က်ေနာ္တို႔ျမန္မာႏုိင္ငံအစိုးရနဲ႔ လက္တဲြၿပီးေတာ့မွ လုပ္ႏုိင္မယ့္ဟာေတြကို လုပ္ဖို႔ဝါဒမ်ဳိး သူတို႔စဲြကိုင္လာတာ က်ေနာ္တို႔ ေတြ႔ရတယ္။ အဲလိုျဖစ္ေပမယ့္လည္း တကယ့္တကယ္ အတြင္းေရး မွာ ျပႆနာရွိေနေသးတယ္။ က်ေနာ္တို႔လက္နက္ကိုင္ တုိင္းရင္းသားအဖြဲ႔အစည္းေတြနဲ႔ ျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့… ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ၿပီးေတာ့မွ တျခား အေျခခံဥပေဒနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့မွ ျပင္ဆင္သင့္တဲ့၊ ျပင္ဆင္ထုိက္တဲ့ဟာေတြ ဆက္ၿပီးေတာ့မွ လုပ္ရာမွာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ …တတ္ကၽြမ္းတဲ့ပညာရွင္ေတြပဲျဖစ္ျဖစ္ အတူတူလာၿပီးေတာ့မွ တကယ့္တကယ္ ေဆြးေႏြးစဥ္းစားဖို႔ရာ က်ေနာ္တို႔က အဲလိုလုပ္တယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ အကုန္လံုးအ တြက္ ေကာင္းတဲ့အေျဖေတြ ပိုၿပီးေတာ့မွ ေပၚလာမယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔ကေတာ့ တြက္ထားပါတယ္။

ေမး။ ။ အဲဒီေတာ့ ဒီ ကြန္းဖရင့္စ္ကေနေရာ ဘာေတြ ရႏုိင္မယ္လို႔ ရည္မွန္းထားလဲရွင့္။

ေျဖ။ ။ က်ေနာ္တို႔ ဒီ ကြန္ဖရင့္စ္ကေန ရႏိုင္တဲ့ဟာေတြက ပထမဦးဆံုးအေနနဲ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ျဖစ္ပ်က္ေန တဲ့ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေနနဲ႔ စီးပြားေရး အေျခအေနေတြကို အစိုးရပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ဒီ အေမရိကန္ႏိုင္ငံမွာ က်ေနာ္ တို႔ကိုကူညီတဲ့၊ ျမန္မာႏုိင္ငံကိုလည္း စိတ္ဝင္စားတဲ့လူေတြကေနၿပီးေတာ့မွ ပိုမိုၿပီးေတာ့မွ သိလာႏုိင္ေအာင္ ပထမဆံုးရည္ရြယ္တယ္၊ ၿပီးေတာ့မွ ဒုတိယအခ်က္အေနနဲ႔ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာႏုိင္ငံသူ၊ ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြ ဒီမွာ ေရာက္ၿပီးေတာ့မွ ေက်ာင္းပဲတက္တက္၊ ၿပီးေတာ့ အလုပ္ခြင္မွာပဲ ဝင္ၿပီးေတာ့လုပ္ေနတဲ့သူေတြ- က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ အခု လတ္တေလာ အေျခအေန၊ ျမန္မာႏိုင္ငံေရးနဲ႔ စီးပြားေရးအေျခအေနေတြကို သူတို႔ သိၿပီးေတာ့မွ အဲဒါ သိလို႔ရွိရင္ ဘယ္လို ပံုစံမ်ဳိးနဲ႔ ကိုယ္ကေနၿပီးေတာ့မွ ပါဝင္ကူညီႏုိင္မလဲဆိုတဲ့ ဟာေတြကိုလည္း က်ေနာ္တို႔ သိခြင့္ရလာမယ္။ အဲဒီေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာႏုိင္ငံအထက္မွာရွိတဲ့ က်ေနာ္ တို႔ ျမန္မာႏုိင္ငံသူ၊ ႏုိင္ငံသားေတြနဲ႔ အျပင္မွာ ေရာက္ေနတဲ့ အထူးသျဖင့္ အေမရိကန္မွာေရာက္ေနတဲ့ ျမန္ မာျပည္သားေတြနဲ႔ ဒီ အဆက္အသြယ္၊ connection ထပ္ၿပီးေတာ့မွ က်ေနာ္တို႔ တုိးျမႇင့္ေစခ်င္တယ္။

ဒီညီလာခံအတြက္ အဖြင့္မိန္႕ခြန္းကုိေတာ့ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖဲြ႕ခ်ဳပ္ ဥကၠဌ ျပည္သူလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္ စားလွယ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ဗီြဒီယိုမိန္႔ခြန္းေခြကို ေပးပို႔မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါ့အျပင္ နယူးေရာက္အေျခစိုက္ ကုလသမဂၢဌာနခ်ဳပ္ ျမန္မာအၿမဲတန္း ကိုယ္စားလွယ္ သံအမတ္ႀကီး ဦးေက်ာ္တင္လည္း တက္ေရာက္ၿပီး ညီလာခံမွာ အဖြင့္မိန္႔ ခြန္းေျပာၾကားမွာ ျဖစ္သလုိ ျမန္မာ သံရုံးက တျခားတာဝန္ရွိသူေတြ၊ အေမရိကန္အစိုးရရဲ႕ ကုန္သြယ္ေရးဌာနက တာဝန္ရွိသူေတြ၊ အေမရိ ကန္ ျပည္ေထာင္စု ႏိုင္ငံတကာ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးေအဂ်င္စီ USAID က တာဝန္ရွိသူေတြ နဲ႔အတူ ျမန္မာပညာ ရွင္ေတြ၊ အေမရိကန္ပညာရွင္ေတြလည္း တက္ေရာက္ၾကမွာျဖစ္ပါတယ္။

VOA


No comments:

Post a Comment

My Blog List